Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 23:26

bigone schreef:
Arabesk schreef:

Omdat we in NL arrogante lapzwansen zijn en jarenlang bezuinigd hebben op de zorg.

Misschien omdat niemand in de hele wereld deze pandemie had kunnen voorspellen behalve jij?

Andere landen hebben hun zaakjes beter op orde. Noord Italië heeft een betere gezondheidszorg dan wij hier en Korea heeft zich te pletter getest.

Om te beginnen zitten we hier met een waardeloos RIVM dat telkens opnieuw de zaak zwaar onderschat.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 23:26

Sizzle schreef:
LadyMadonna schreef:
Waarschijnlijk al 100 keer uitgelegd, maar waarom heeft ml zo weinig tests?

De testlabs moeten een bepaalde certificering hebben om het geldig te maken, de test zelf is niet vreselijk ingewikkeld. Op zich kan iedereen die een beetje idee heeft van moleculaire biologie stiekum op zijn lab een zelf-testje doen.

Tnx, dus eigenlijk heeft ml de standaard nu ff té hoog staan?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 23:27

Iris82 schreef:
Ik vroeg me af hoe t zat met lock down en paarden. Mag je dan alsnog wel naar je paard als dat op een pension staat?

Nee alleen de pensionhouder mag dan nog, waarschijnlijk. Maar ja die heeft verder toch niks anders meer te doen, dus die moet dan maar de handen uit de mouwen steken :+

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 23:28

Mariska_28 schreef:
Wat vinden jullie hier van?
Ik werk op een laboratorium, dus al het lab personeel kan natuurlijk niet thuis werken. Nou hebben ze krampachtig de computers op precies 1,5 meter afstand gezet zodat we 'mogen' blijven werken. Zo`n wassen neus, je komt elkaar de hele dag door tegen in de gang, in het trappenhuis, bij het toilet, bij de vriezers etc etc.. En dan hebben ze ook nog de regels aangepast dat je alleen thuis mag blijven als je koorts hebt EN klachten als hoesten en zo. En als je een partner hebt die positief getest is moet je ook gewoon komen werken, onder het mom van die 1,5 meter afstand die ze gecreëerd hebben. En laten wij nou een collega hebben die zijn partner in een ziekenhuis werkt en besmette collega`s heeft en zelf nu getest wordt..

Het voelt mij niet goed, laat mensen met alleen koorts of alleen hoesten ook thuis blijven wat mij betreft, en partners van corona patiënten al helemaal. Ze zeggen dat ze de regels van het RIVM/GGD volgen?

Bij ons (ziekenhuis) geldt bij hoog-risico contact*:
- geen klachten: werken, niet testen
- klachten (keelpijn, verkoudheid, hoesten) (algehele malaise) met/zonder koorts: niet werken, testen. Werkhervatting na negatieve test

* hoog-risico contact:
- contact met positief getest persoon > 1 uur in een beperkte ruimte, of
- > 5 minuten face to face contact
- wanneer sprake is van een huisgenoot met klachten die contact heeft gehad met een positief getest persoon

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 23:29

Arabesk schreef:
Iris82 schreef:
Ik vroeg me af hoe t zat met lock down en paarden. Mag je dan alsnog wel naar je paard als dat op een pension staat?

Nee alleen de pensionhouder mag dan nog, waarschijnlijk. Maar ja die heeft verder toch niks anders meer te doen, dus die moet dan maar de handen uit de mouwen steken :+

Las dat ze in Frankrijk nu de aankomende twee weken niet naar hun paard op pensionstallen mogen?

IMANDRA

Arabesk schreef:
bigone schreef:
Misschien omdat niemand in de hele wereld deze pandemie had kunnen voorspellen behalve jij?

Andere landen hebben hun zaakjes beter op orde. Noord Italië heeft een betere gezondheidszorg dan wij hier en Korea heeft zich te pletter getest.

Om te beginnen zitten we hier met een waardeloos RIVM dat telkens opnieuw de zaak zwaar onderschat.

Hoe bedoel je, Noord Italië heeft betere gezondheidszorg?

En qua testen: als het kon lieten ze iedereen testen maar als er te weinig tests zijn wordt dat lastig hè.

Mungbean

LadyMadonna schreef:

Nee dat is deel van de Europese/Internationale wetgeving. Je wil ook geen zooitje met vals positief/negatief.

Maar Roche heeft zijn sneltest verkoop gestart.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 23:30

Arabesk schreef:
LadyMadonna schreef:
Waarschijnlijk al 100 keer uitgelegd, maar waarom heeft ml zo weinig tests?

Omdat we in NL arrogante lapzwansen zijn en jarenlang bezuinigd hebben op de zorg.

Een serieuze vraag, als je jezelf zo slecht kunt vinden in alles wat de regering doet, waarom blijf je dan hier wonen?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 23:33

Sizzle schreef:
LadyMadonna schreef:

Nee dat is deel van de Europese/Internationale wetgeving. Je wil ook geen zooitje met vals positief/negatief.

Maar Roche heeft zijn sneltest verkoop gestart.

Ah zo, Tnx again! +:)+

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 23:35

Zoek in de nieuwsberichten maar eens naar eerdere uitspraken can het RIVM en je ziet dat ze vanaf het begin voorspellingen hebben gedaan die niet uit zijn gekomen.

We zouden eerst geen besmettingen krijgen omdat we geen rechtstreekse vluchten hadden met Wuhan. Later zouden we hooguit een paar besmettingen krijgen. Daarna lagen alle draaiboeken klaar. Ook het carnaval vormde geen enkel gevaar. We zien waar we inmiddels staan.

Ik weet nu al dat men mij weer naar bronnen gaat vragen, maar dat kun je ook heel makkelijk zelf doen door even de kranten artikelen vanaf Wuhan te zoeken.

Misschien moet ik ook maar eens wat dingen gaan voorspellen. De komende weken krijgen begrafenisondernemers in met name Noord Brabant gouden tijden.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 23:36

Arabesk schreef:
bigone schreef:

Wat versta jij onder betere gezondheidszorg?
Als je daaronder verstaat om alles en iedereen zo lang mogelijk in leven te houden zonder uitzicht op verbetering en kwaliteit dan heb je gelijk. Daar is Italië idd veel beter dan NL.
En als je voor iedere schram AB geven daaronder verstaat, dan is Zuid-Korea idd vele malen beter dan wij.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 23:36

Die halve lockdown in België he, begrijpt iemand daar iets van? De belgen waar ik contact mee heb begrijpen het zelf maar half, wat nu wel en niet kan en mag.. Zullen de grenzen bijvoorbeeld nu dicht zijn?
Zou ik als Nederlander nog gewoon de grens over kunnen rijden etc?

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 23:37

Ik wil mezelf eigenlijk ook wel testen. Heb het idee dat ik het gehad heb (na carnaval, in Tilburgl, griep gehad met keelpijn en verkoudheid en alles wat er bij hoorde) en dat ik wel wat mensen heb aangestoken (milde klachten, maar wil eigenlijk wel duidelijkheid). Want nu ben ik 100% klachtenvrij maar mijn moeder ligt nu met alle klachten van Corona op bed, ze moet ook terugbellen morgen naar de dokter als het verergerd .. Wil weten of ik de boosdoener ben of dat ze het ergens anders opgepikt heeft.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 23:40

Wat betreft ic bedden , we hebben er ong 1200 waarvan 200 voor beademing en dat is opgeschaald . Op dit moment liggen er ongeveer 40 a 50 mensen in kritieke toestand. Dat zal in geval van Corona in één van die 200 bedden zijn. De andere , ong 100 patiënten liggen op ic . Dus 150 patiënten op 1200 bedden ( waar ook andere zieke personen liggen natuurlijk) dus er is nog plek. Afgelopen 24 uur kwamen er wel 40 opnames bij en ik denk dat dat de komende dagen zo door zal gaan dus inderdaad zal het ergens volgende week moeilijk worden. Ik heb niet het leger met hun capaciteiten meegerekend dus er is ook de komende periode rek. Het is vooral de beademingsplekken , die worden door één persoon lang , heel lang bezet . En dat kan zeker problematisch worden wanneer de besmettingen niet afvlakken . Dus iedereen, houd je nu aub aan de regels .

En niet te vergeten, het verplegend personeel werkt ook de klok rond met veel besmettingen onder hun dus dat kan ook nog een risicofactor zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 23:43

Saskia9 schreef:
Die halve lockdown in België he, begrijpt iemand daar iets van? De belgen waar ik contact mee heb begrijpen het zelf maar half, wat nu wel en niet kan en mag.. Zullen de grenzen bijvoorbeeld nu dicht zijn?

De grenzen zijn niet dicht. Je kan gewoon de grens over rijden maar je moet je afvragen of dat wel het beste is om te doen.

De bedoeling is zoveel mogelijk thuis te bijven, risicopatiënten te vermijden, buiten het eigen gezin geen fysieke contacten en alleen noodzakelijke verplaatsingen. Wandelen/fietsen/bewegen mag maar liefst alleen of met 1 andere persoon.

Het is niet de bedoeling om met vrienden of familie af te spreken en gezellig te gaan picknicken of thuis een feestje te houden. Bijvoorbeeld.

Het is allemaal niet zo moeilijk of spectaculair, gewoon gezond verstand, maar blijkbaar zijn daar regeltjes voor nodig ;) Hoop alleen dat de mensen het nu beseffen want de volgende stap is een echte lockdown en dat is helemaal niet leuk.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 23:44

Op dit moment heeft niemand de wijsheid in pacht, omdat het niet iets is wat zomaar beheersbaar te maken is met een paar regels.

Een totale lockdown heeft ook ontzettend veel nadelen (sociaal en maatschappelijk) en geeft geen garantie op een betere uitkomst.

Relatief gezien mogen wij ons gelukkig prijzen. Voor vluchtelingen en mensen in landen/ gebieden met veel minder gezondheidszorg is de ramp nog vele malen groter.

Houd moed en wees lief voor elkaar.
We hebben elkaar nodig.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 23:46

bigone schreef:
Wat betreft ic bedden , we hebben er ong 1200 waarvan 200 voor beademing en dat is opgeschaald . Op dit moment liggen er ongeveer 40 a 50 mensen in kritieke toestand. Dat zal in geval van Corona in één van die 200 bedden zijn. De andere , ong 100 patiënten liggen op ic . Dus 150 patiënten op 1200 bedden ( waar ook andere zieke personen liggen natuurlijk) dus er is nog plek. Afgelopen 24 uur kwamen er wel 40 opnames bij en ik denk dat dat de komende dagen zo door zal gaan dus inderdaad zal het ergens volgende week moeilijk worden. Ik heb niet het leger met hun capaciteiten meegerekend dus er is ook de komende periode rek. Het is vooral de beademingsplekken , die worden door één persoon lang , heel lang bezet . En dat kan zeker problematisch worden wanneer de besmettingen niet afvlakken . Dus iedereen, houd je nu aub aan de regels .

En niet te vergeten, het verplegend personeel werkt ook de klok rond met veel besmettingen onder hun dus dat kan ook nog een risicofactor zijn.

Probleem alleen is dat de stijging de afgelopen 2 dagen gigantisch is toegenomen en dat het afgelopen weekend nog door velen is geleefd alsof er niets aan de hand was. Daarnaast nog het hamsteren waarbij mensen in overvolle supermarkten aanwezig waren.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 23:46

[***] schreef:
België mag de hond nog uitlaten ;)
Zelf naar buiten en gaan wandelen ed is geen probleem, maar niet met verschillende mensen of feestjes thuis gaan organiseren ofzo.

Geen echte lock down maar toch nog scherpere maatregelen.

De hond uit laten en frisse neus is in eigen buurt he. Verplaatsing met de auto mag alleen noodzakelijk,dus werk ,supermarkt apotheek ,dokter. Of als je voor iemand zorgt en boodschappen haalt

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 23:47

bigone schreef:

Dit klopt niet, op iedere IC plek kunnen ze beademen gelukkig. Het zijn 200 isolatieplekken.
Die 1200 IC plekken kunnen ze opschalen naar 2000 door ook op OK’s en uitslaapkamers IC-patiënten te leggen.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 23:48

De maatregelen zijn ook wel beetje onduidelijk in België. Met name voor te gaan werken.

Je mag gaan als je afstand kan houden. Ik fotografeer huizen, mensen kunnen op 1,5 meter blijven maar in praktijk is dat erg moeilijk. Ook vanop kantoor, je kan afstand houden maar lekker samen wel in dezelfde ruimte zitten op 1,5 m van elkaar?

Ik ga morgen werken in de voormiddag, vanaf 12 u gaan de regels in. We gaan overleggen met onze klanten.. misschien nog opdrachten zonder dat de mensen in huis zijn? Hoe dan ook, vanaf volgende week zit ik economisch werkloos thuis. Huizen gaan ze toch niet verkopen nu..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 23:50

beatje schreef:
De hond uit laten en frisse neus is in eigen buurt he. Verplaatsing met de auto mag alleen noodzakelijk,dus werk ,supermarkt apotheek ,dokter. Of als je voor iemand zorgt en boodschappen haalt

Zou je niet naar een bos mogen rijden? Er is toch geen sprake van controle (buiten dan naar bedrijven en winkels ed toe) dus denk niet dat het al zo extreem is?

Dan zou ik bv ook niet meer naar mijn paarden kunnen. Echt noodzakelijk is dat niet, maar ik kom ook verder met niemand in contact dan dus of dat al een probleem is?

k_m

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 23:55

Je mag wel sporten hè, denk dat je gerust naar je paarden mag. Zolang jij onderweg niet 20 man oppikt bij wijze van spreken.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 23:56

Saskia9 schreef:

Het is nochthans vrij simpel. Je mag je in de auto verplaatsen als je boodschappen gaat doen,naar je werk , de apotheek gaat ,of als je naar de dokter moet. Of voor een hulpbehoevende iets moet doen.
Als je buiten 1 van deze reden in de auto zit,dan word je bekeurd.
Je mag buiten,maar in je eigen tuin of buurt en enkel alleen of met 1 ander persoon
Alle winkels sluiten, buiten voedingszaken,boeken/kranten winkels apotheek blijven open
Boekenkranten winkels vermoed ik omdat daar pakjes geleverd worden.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 23:57

Ik probeer ook bij bekende mensen een beetje afstand te houden , maar valt niet altijd in goed aarde. Nou ja, jammer dan :+

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 23:58

Als iedereen en masse met de hond naar het bos gaat, ondermijnt dat zwaar de bedoeling van de huidige maatregelen.
En met een beetje pech staan er 20 auto’s of meer op de parkeerplaats.
Met minimaal 2 personen erin of complete gezinnen.