Hoe streng zijn jullie met corona

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Re: Hoe streng zijn jullie met corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 20:05

Wel vervelend dat de mensen die handhaven daar dus ook onduidelijkheid over hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 20:53

lenaa_tje schreef:
Wel vervelend dat de mensen die handhaven daar dus ook onduidelijkheid over hebben.

Raar verhaal.

Op deze site van de politie staat dat je sowieso geen boete kunt krijgen als je met één niet-huisgenoot in de auto zit. Ook al wordt het afgeraden natuurlijk. En er staat ook dat je kwetsbare mensen gewoon mag helpen en ze ergens naar toe mag brengen. Is natuurlijk niet precies hetzelfde, maar wel vergelijkbaar:
de politie schreef:
Mijn moeder is slecht ter been, maar moet naar de huisarts. Mag ik haar met de auto ophalen en wegbrengen?
Volgens de regels zouden we dat af moeten raden omdat jullie niet tot één huishouden behoren. Maar mensen die voor kwetsbaren zorgen, zijn in deze periode hard nodig. Daarom rekenen we erop dat je het contact beperkt, maar in geval van nood - bijvoorbeeld bij een bezoek aan de huisarts of het ziekenhuis - helpt waar nodig.

Dus gewoon doen. Ze kunnen er niets aan doen.

https://www.politie.nl/themas/coronavir ... in-de-auto

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 07:21

Ja daar zat ik gisteravond toevallig ook te kijken, staat dat ze bij 2 niet-huisgenoten in 1 auto geen boete uitdelen.

En in het volgende punt staat dat ze bij 3 mensen in de auto wel een boete kunnen geven - van iets van 390 euro - tenzij die mensen tot hetzelfde gezin behoren.

En dat vind ik nogal vaag!

Ik zocht het op omdat mijn ouders mijn zus uit Rotterdam op gaan halen vandaag, en morgen weer thuis gaan brengen. Ze behoren natuurlijk tot hetzelfde gezin, maar niet hetzelfde huishouden...

Vreemde omschrijving om het in de regelgeving de hele tijd over hetzelfde huishouden te hebben, en op dat punt "huishouden" ineens te vervangen door "gezin"!

Citaat:
Mag ik met mijn vriend(in) en een vriend even een stukje met de auto rijden?
Het is onverstandig én strafbaar om met 3 personen in een auto te zitten als je niet uit hetzelfde gezin komt. Het kan je een boete opleveren van 390 euro (of 95 als je tussen de 13-17 bent). Ben je 18 jaar of ouder, dan komt die boete ook als aantekening op je strafblad te staan.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 07:33

vergeet niet dat deze regels heel snel uit de grond zijn gestampt. Als je een boete krijgt zitten er ws wel zoveel vaagheden in dat je er onderuit komt wanneer je het aanvecht. Ze bedoelen dat je onder 1 dak woont... de reden is dat je daar geen 1,5 m afstand hebt en zoveel samen bent dat je elkaar toch allemaal besmet. Dit geld dus niet voor je zus. Dus spelen ze op zeker gaat 1 ouder haar ophalen. En anders de officiele wettekst napluizen... als daar ook gesproken wordt over gezin kun je een boete ws succesvol aanvechten.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 07:37

hier in dl hadden ze laatst ook een stunt... verordening gemaakt doe zo geinterpreteerd moest worden dat niemand meer op bezoek mocht komen. ouders niet bij kinderen of andersom.. is massaal over gebeld en toen snel aangepast, waarbij ze er ook van de staatsanwalt van langs heben gekregen:onzorgvuldig en een schande voor de democratie.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 07:43

IHN schreef:
vergeet niet dat deze regels heel snel uit de grond zijn gestampt. Als je een boete krijgt zitten er ws wel zoveel vaagheden in dat je er onderuit komt wanneer je het aanvecht. Ze bedoelen dat je onder 1 dak woont... de reden is dat je daar geen 1,5 m afstand hebt en zoveel samen bent dat je elkaar toch allemaal besmet. Dit geld dus niet voor je zus. Dus spelen ze op zeker gaat 1 ouder haar ophalen. En anders de officiele wettekst napluizen... als daar ook gesproken wordt over gezin kun je een boete ws succesvol aanvechten.

Het is ook vastgelegd per provincie/gemeente dus bekijk de noodverordening die de regio heeft opgesteld. Hier wordt niet gesproken over gezin maar over gezamenlijke huishouding. En dus nummers die je kan bellen maar die raad ik dus niet aan. :')
Maar mij lijkt ook dan wat de andere aangeven niet met 3 in de auto.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 09:34

ik reageerde nu op Pmarena.. en idd niet met 3. 2 mag dus wel.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 09:36

dit is overigens gewoon landelijk, hoor.. zou een bak wezen. Als je dus met iemand van drenthe naar limburg rijdt moet je de verordeningwn van tig gemeentes gaan doornemen... burgemeesters kunnen bv plekken afsluiten waar veel mensen komen. Zaken als met hoeveel in de auto zijn gewoon landelijk en mogen gemeentes niet zelf eigen regels op maken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 09:38

Ik ga er uiteraard ook vanuit dat het gewoon niet de bedoeling is om met 3 mensen waarmee je niet onder 1 dak woont, in de auto te gaan zitten. Maar noem het dan niet uit hetzelfde gezin....dat is toch niet handig.

Mijn ouders interpreteren dat nu zo dat zij dus wel samen mijn zus mogen halen.

Let wel: ze willen dat zelf ook liever niet maarja ze heeft schijnbaar geen ander vervoer (taxi) en je kan ook moeilijk zeggen dat ze geen afscheid van oma mag nemen...

Ik probeer ze wel op andere gedachten te brengen maar ze zijn vrije mensen natuurlijk :)

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 09:50

Pmarena, waarom haalt niet 1 van je ouders haar op? Ik denk trouwens dat het wrl mag.. je mag met 1 persoon in de auto zitten die niet uit zelfde huishouden komt. Dat is jouw zus... je ouders komen uit hetzelfde huishouden.
mij hoef je trouwens geen verantwoording af te leggen, hoor. Mijn steun zijn ze met de naatregelen allang kwijt. viirnamelijk omdat het doel uit het oog wordt verloren en het meer om de regels lijkt te gaan en er vrolijk op los beboet wordt. Je moet de nensen beboeten die willens en wetens schijt aan alles hebben.. niet de nensen die gewoon bewust keuzes majen en soms vanuit menselijkheid ff buiten de lijntjes kleuren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 09:52

IHN schreef:
Pmarena, waarom haalt niet 1 van je ouders haar op? Ik denk trouwens dat het wrl mag.. je mag met 1 persoon in de auto zitten die niet uit zelfde huishouden komt. Dat is jouw zus... je ouders komen uit hetzelfde huishouden.
mij hoef je trouwens geen verantwoording af te leggen, hoor. Mijn steun zijn ze met de naatregelen allang kwijt. viirnamelijk omdat het doel uit het oog wordt verloren en het meer om de regels lijkt te gaan en er vrolijk op los beboet wordt. Je moet de nensen beboeten die willens en wetens schijt aan alles hebben.. niet de nensen die gewoon bewust keuzes majen en soms vanuit menselijkheid ff buiten de lijntjes kleuren...

Ik heb het idee dat dat laatste ook helemaal niet zo vaak gebeurd? Dat zijn toch uitzonderingen volgens mij.
Of heb je daar veel voorbeelden van?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 09:56

Ik spreek niet af met iemand, zie verder niemand buiten mijn eigen gezin, spreek alleen af en toe wat mensen op stal of tijdens de hond uitlaten en dan uiteraard op gepaste afstand.
Ook ben ik al in geen weken naar winkels geweest (alles thuis laten bezorgen).
Ik denk dat ik mij redelijk aan de maatregelen hou.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 10:03

IHN schreef:

Ja dat zei ik ook al tegen ze. Mijn moeder heeft geen rijbewijs maarja mijn vader is nou net de grootste risicogroep binnen ons gezin zeg maar.... die wordt bijna 65, heeft altijd gerookt, best wel een buikje...

Heb ook al gedacht van zal ik haar dan gaan halen. Maar ze willen haar al vandaag halen en dan laten slapen en morgen weer terugbrengen. En ik zit er ook niet op te wachten om met een hoestende zus in 1 auto te zitten.... hoop dat ze gewoon iets van een taxi met plexiglas afscheiding ofzo willen / kunnen regelen morgenochtend vroeg zodat ze meteen weer lekker terug kan wieberen als we oma uitgeleide hebben gedaan en ze ook niet binnen bij mijn ouders hoeft te zitten hoestenproesten....

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 10:06

Waarom huurt je zus dan geen auto? Als zij hoest is zij voor iedereen een risico. Ze kan wellicht beter gewoon thuisblijven, da's nog veiliger.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 10:06

Zij heeft ook geen rijbewijs, zit in een begeleid wonen instelling ;)

Normaal heeft ze een soort gesponsorde strippenkaart voor de gehandicaptentaxi maar blijkbaar rijden die nu niet.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 10:08

Als ze begeleid woont dan zou ik haar thuis laten vanwege het risico voor jullie.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 10:08

Ik snap nog steeds niet waarom niet alleen jouw vader haar ophaalt? Ja, hij is nu de grootste risico, maar dat veranderd toch niet als je moeder erbij is?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 10:11

Dat zeg ik dus ook tegen ze :P

Of alleen pa halen, en liefst pas morgenochtend. Of gewoon een taxi regelen. Of anders wil ik d'r morgenochtend wel halen....alhoewel ik daar ook totáál niet op zit te wachten. Gooi er dan liever 200 euro tegenaan voor een aangepaste taxi....

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 10:11

Ik kom nergens. Rustige moment na de super. Verder alles online.

Ik werk wel. En ga ook wel fietsen of skeeleren

Niet dat ik echt bang ofzo ben. Maar ik ga niet in een rij staan wachten.. voor een winkel duurt me te lang en scheelt toch risico.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 10:16

Ligt ook beetje aan hoe je zus zich heeft gedragen afgelopem weken (als in sociale contacten) en zich nu voelt. Anders zou ik haar zelf halen en brengen. Iig niet mijn ouders late rijden en al helemaal niet overnachten. Maar afscheid nemen van een dierbare is ook super belangrijk. En als zij haar sociale contacten ook heeft beperkt zou ik dr wel durven halen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 10:20

IHN schreef:
dit is overigens gewoon landelijk, hoor.. zou een bak wezen. Als je dus met iemand van drenthe naar limburg rijdt moet je de verordeningwn van tig gemeentes gaan doornemen... burgemeesters kunnen bv plekken afsluiten waar veel mensen komen. Zaken als met hoeveel in de auto zijn gewoon landelijk en mogen gemeentes niet zelf eigen regels op maken.

Maar hoe zaken omschreven zijn verschilt wel per veiligheidsregio. Op zich is dat ook niet raar. Zo zijn er op sommige plekken campings gesloten. Drenthe zegt heel specifiek dat alleen toilet gebouwen zijn gesloten. Het is al niet de bedoeling naar Limburg te vertrekken als je in Groningen woont.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 12:04

Lenaatje, dat zijn dus idd zaken die per gemeente kunnen verschillen. Maar dat is ook heel makkelijk op te zoeken als je ergens op een camping zou gaan staan. Het is niet de bedoeling naar Limburg te vertrekken als je in Groningen woont, maar er zijn natuurlijk wel situaties waarin het nodig is....zou een bak zijn als je dan van alle tussenliggende gemeentes de verordeningen moet gaan lezen ivm vervoer.....en dat is gewoon landelijk vastgelegd...2 personen in een auto is toegestaan. Punt. En naar Limburg rijden als je in Groningen woont is ook gewoon toegestaan. Punt.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 12:34

Hoe zit het in Nl met hondetrainingen? Ik lees nu over mensen die een atest hebben voor hun werk in Nl ,die nu ook hun hond mee smokkelen om in Nl te gaan trainen. Liggen hondescholen niet stil in nederland dan?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 12:36

beatje schreef:
Hoe zit het in Nl met hondetrainingen? Ik lees nu over mensen die een atest hebben voor hun werk in Nl ,die nu ook hun hond mee smokkelen om in Nl te gaan trainen. Liggen hondescholen niet stil in nederland dan?

De hondenschool waar wij heen gaan ligt compleet stil.

Maar of dat anders is met beroepsmatig trainen?

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 12:49

beatje schreef:

Mijn hondenschool geeft aangepast les. Mini-groepjes, buiten op het veld en dan heel veel afstand onderling. Cursisten mogen de hekken niet aanraken, niet naar het toilet en geen speeltjes of voorwerpen van de hondenschool gebruiken. En als een hond wordt overgenomen dan gebeurt dat met een riem van de hondenschool.

En daarnaast werken ze met filmpjes.

De pups en pubers hebben toch opvoeding nodig, fijn dat het op deze manier wel door kan gaan.