Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 11:31

juval schreef:
kinderen zijn flexibel, en ze begrijpen meer dan je denkt.

Ja maar er zit wel een grens aan die flexibiliteit. Als nu in NL de scholen weer dicht zouden gaan zou onze dochter dat echt niet trekken. Niet alle kinderen kunnen die veranderingen goed aan.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 13:47

SusanH schreef:
juval schreef:
kinderen zijn flexibel, en ze begrijpen meer dan je denkt.

Ja maar er zit wel een grens aan die flexibiliteit. Als nu in NL de scholen weer dicht zouden gaan zou onze dochter dat echt niet trekken. Niet alle kinderen kunnen die veranderingen goed aan.

Dat bedoel ik dus. Kinderen kijken ergens naar uit.

Sowieso vind ik het kort door de bocht om alle scholen te sluiten als 1 leraar ziek wordt.

Maar we zijn hier helemaal niet zo streng gelukkig. Ze gaan hier fijn naar school, sporten en spelen met andere kinderen.

pmarena

Re: Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 07:45

Nou vanaf 2e week juni willen ze hier in NL de basisscholen weer 100% opengooien dus.....

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 07:46

pmarena schreef:
Nou vanaf 2e week juni willen ze hier in NL de basisscholen weer 100% opengooien dus.....

Mits de ontwikkelingen goed blijven de komende weken.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 09:10

Prima! Nog eveb 4 weekjes school en dan mag iedereen zijn kinderen weer 6 weken lekker thuishouden ;)

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 10:03

Ben benieuwd of het dan continu rooster blijft of dat ze ook weer naar het normale rooster gaan. Bij ons is het nog geen continu namelijk. Maar dat horen we vast binnenkort nog wel via school.
Hier mogen ze nog 6 weken naar school voor de zomervakantie dus is ook nog best de moeite

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:01

Ik ben blij dat ze dan weer volledig naar school mogen. Ze kijken er echt naar uit.

Zelf ga ik ook weer lesgeven op het middelbaar vanaf 2 juni. Veel eer uren/dagdelen dan dat ik eigenlijk zou doen. Heb er zin in!

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:04

PSvanLot schreef:
Ik ben blij dat ze dan weer volledig naar school mogen. Ze kijken er echt naar uit.

Zelf ga ik ook weer lesgeven op het middelbaar vanaf 2 juni. Veel eer uren/dagdelen dan dat ik eigenlijk zou doen. Heb er zin in!

Ik ben echt benieuwd hoe de uitwerking bij ons zal zijn!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:07

lenaa_tje schreef:
PSvanLot schreef:

Ik ben echt benieuwd hoe de uitwerking bij ons zal zijn!

Op de school waar je werkt?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:08

Ja maar ook gewoon de scholen hier in de omgeving. Basisschool naast ons heeft momenteel niet genoeg personeel. Kan mij zo voorstellen dat die het ook lastig krijgen.
En ook wat de scholen doen met net als wij 1500 leerlingen. En de leerlingen die afhankelijk zijn van het ov en dat niet mogen gebruiken. Ook daarvan hebben wij zeker 300 leerlingen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:27

lenaa_tje schreef:
Ja maar ook gewoon de scholen hier in de omgeving. Basisschool naast ons heeft momenteel niet genoeg personeel. Kan mij zo voorstellen dat die het ook lastig krijgen.
En ook wat de scholen doen met net als wij 1500 leerlingen. En de leerlingen die afhankelijk zijn van het ov en dat niet mogen gebruiken. Ook daarvan hebben wij zeker 300 leerlingen.

Waarom mogen ze dat niet gebruiken? Het advies is om dat niet te doen.

Ik denk dat de grote/aantal leerlingen van een school het probleem niet gaat zijn. Ik werk op een kleine school met een daarbij klein gebouw. Wij lopen tegen dezelfde problemen aan als de school naast ons (dezelfde school, ander niveau) welke 4x zo groot is.

Maar hier is al besloten. Het gaat niet om het leren, maar vooral om het sociale aspect voor deze kinderen. Ze zijn er hier zo aan toe. Kinderen zitten met gezinnen van 7 op een 3 kamerflat.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:33

PSvanLot schreef:
lenaa_tje schreef:

Ik denk dat de grote/aantal leerlingen van een school het probleem niet gaat zijn. Ik werk op een kleine school met een daarbij klein gebouw. Wij lopen tegen dezelfde problemen aan als de school naast ons (dezelfde school, ander niveau) welke 4x zo groot is.

Maar hier is al besloten. Het gaat niet om het leren, maar vooral om het sociale aspect voor deze kinderen. Ze zijn er hier zo aan toe. Kinderen zitten met gezinnen van 7 op een 3 kamerflat.

Hier ook daarom gaan alle onderbouw klassen sowieso vol naar school bij ons. Om die reden zitten er nu ook al een heel aantal leerlingen (in kleine groepen) op school onder begeleiding van praktijk of LO docenten.

Er is letterlijk gezegd dat leerlingen lopend of met de fiets naar school gaan. Voor leerlingen kan speciaal vervoer geregeld worden. Dat is niet 1,2,3 geregeld met zo n grote groep leerlingen van buitenaf (en verschillende hoeken)

Er was besloten dat clusters klassen (dus bovenbouw dus geloop door de school ) nog thuis les kregen maar dat mag waarschijnlijk niet.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 22:51

PSvanLot schreef:
lenaa_tje schreef:

Premier Mark Rutte kondigde dinsdagavond aangescherpte maatregelen aan voor het gebruik van het openbaar vervoer. Scholieren mogen niet met het openbaar vervoer naar school komen. Dat geeft te veel drukte en en gevaar op besmettingen. Dit zijn de maatregelen:
- Leerlingen komen zoveel mogelijk met de fiets of lopend naar school, zeker wanneer zij binnen een straal van 8 kilometer van school wonen. Leerlingen komen niet met het openbaar vervoer. Onderwijspersoneel komt zo min mogelijk met het openbaar vervoer.
- Voor leerlingen die ver weg wonen organiseren de scholen speciaal vervoer.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 22:59

Vanmiddag was op het nieuws dat wanneer kinderen van buiten de 8 km wel met het ov mogen.

Sowieso van de gekken dat kinderen voor 3km de bus nemen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 23:01

Hier pas vanaf 8 juni volledig school. 2 juni ook nog een studie dag :?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 23:06

Onze dochter (groep 4) is nog steeds thuis.

We hebben wat gedoe met de juf gehad, zaten niet helemaal op 1 lijn qua communicatie en ideetjes zullen we maar zeggen, maar dat is allemaal weer recht gestreken gelukkig. En we zullen het nooit zeker weten, maar volgens mij was het wel nodig. De juf videobelt nu regelmatig even met dochter (wat ze eigenlijk niet van plan was) en een andere juf die thuiswerkt, met ook risicogroeper in de naaste omgeving, geeft onze dochter 3x per week onderwijs via beeldbellen. De rest doen wij. Het heeft wat strijd gekost, maar we zijn hier dolblij mee.

Maar.... jammer is het dat ze haar klasgenootjes niet ziet. Af en toe inbellen vanuit de klas blijkt qua AVG wetgeving een immens probleem te zijn. Wij denken liever in oplossingen, maar laten het hier maar bij. Het moet ook leuk blijven allemaal.

Hoe lang de situatie zo gaat voortduren? Wie weet. We hopen niet lang, daar gaan we voor. We gaan het zien. Gelukkig kan onze dochter wel meetrainen met haar turngroep, daar wordt nu gewoon ingebeld en alle meiden doen hun oefeningen op afstand voor de trainer met de camera aan. Vanaf volgende week gaan ze in de openlucht trainen op anderhalve meter afstand van elkaar. Er wordt voor iedere training heel officieel een corona- coördinator aangesteld die nauw toeziet op de regels. Dat geeft vertrouwen. Heel fijn dat onze dochter zo weer deel kan gaan uitmaken van de gewone wereld.

Ze doet het thuis nog steeds hartstikke goed. Trots op haar <3

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 06:20

PSvanLot schreef:
Vanmiddag was op het nieuws dat wanneer kinderen van buiten de 8 km wel met het ov mogen.

Oh echt? Dat zal wel schelen wij hebben nogal een grote groep die minimaal 10 km van school woont. Dus ik had het inderdaad niet over de groep die wat mij betreft ook wel op de fiets kan.

Wat fijn Boras! Wij werden ook al op avg regels gewezen. Je kan een flinke boete krijgen... en dat kan in noodsituaties niet aangepast worden ... heel bijzonder. Maar als je er 1 ouder tussen hebt zitten die geen filmpjes/foto’s wil dan houdt eigenlijk alles al op.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 06:27

Ik woon in een dorp en wij fietsten vroeger allemaal naar school (12km).

Hier hebben ze nu twee dagen continu rooster. Ik hoop dat ze deze tijden aanhouden per 8 juni.

Onze jongste is net 6 en ook zij begrijpt alles heel goed. Werd een paar weken geleden door een buurvrouw overeind geholpen in de straat toen ze was gevallen met skeeleren. " Dat mag niet van mijn papa" had ze gezegd.
Gister wou een vriendinnetje een slokje van haar drinken proeven. " Na corona mag dat wel weer, nu kan dat niet".
Is wel een heel pienter kind trouwens maar vaak snappen kinderen best veel.
Ze hebben gister voor het eerst weer ( naschoolse) sport gehad. Buiten, bij de gymjuf thuis op de boerderij. Vonden ze ook erg leuk.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 07:01

Nou idd 12 km kun je ook best fietsen. Is ook gezellig, met een groepje of met je beste vriend(in) naar school op de fiets samen. Ik heb wat uurtjes kletsend op de fiets doorgebracht. O ja, en lopend naast de fiets als ik weer eens een lekke band had :+

Boras fijn dat er nu wat geregeld is.

Idd school van dochter heeft ook 2 juni studiedag. Weer lang weekend.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 07:02

Wat leuk, bij de gymjuf op de boerderij! En normaal is dat in een gymzaal gewoon of niet?

Bedoel je dat je hoopt dat ze de 2 dagen school aanhouden TOT 8 juni of ook NA 8 juni?
Ik neem aan dat de meeste basisscholen "hogerhand" zullen volgen en weer volledig open zullen willen gaan 8 juni....

Fijn Boras van die thuiswerkjuf, dat is inderdaad dan uiteindelijk toch een mooie oplossing zo +:)+

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 07:09

Ja normaal in de sporthal inderdaad.

Ik bedoelde dat ik hoop dat ze straks ook deze tijden hanteren als ze vanaf 8 juni weer regulier naar school gaan.
Normaal hebben we geen continu rooster maar ik vind het sowieso wel fijn en met oog op anders veel meer haal/breng momenten met ouders bij school hoop ik dat ze deze tijden aanhouden tot de zomer.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 07:42

SusanH schreef:
Nou idd 12 km kun je ook best fietsen. Is ook gezellig, met een groepje of met je beste vriend(in) naar school op de fiets samen. Ik heb wat uurtjes kletsend op de fiets doorgebracht. O ja, en lopend naast de fiets als ik weer eens een lekke band had :+

Boras fijn dat er nu wat geregeld is.

Idd school van dochter heeft ook 2 juni studiedag. Weer lang weekend.

Eens komen jullie dat vertellen aan ouders. Vorige week moest mijn leerling (16) een toets doen woont 13 km van school. Komt normaal alleen met het ov. Of moeder wel op school kon wachten want zij mocht niet alleen op de fiets. Dus gingen ze samen op de fiets. En daarvan is ze niet de enige. Prima als wij als school kunnen zeggen ouders we rekenen op jullie. Of fiets of brengen. Maar als de overheid stelt dat school vervoer moet regelen dan sta je wel vast als school.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 07:48

lenaa_tje schreef:
PSvanLot schreef:

Oh echt? Dat zal wel schelen wij hebben nogal een grote groep die minimaal 10 km van school woont. Dus ik had het inderdaad niet over de groep die wat mij betreft ook wel op de fiets kan.

Wat fijn Boras! Wij werden ook al op avg regels gewezen. Je kan een flinke boete krijgen... en dat kan in noodsituaties niet aangepast worden ... heel bijzonder. Maar als je er 1 ouder tussen hebt zitten die geen filmpjes/foto’s wil dan houdt eigenlijk alles al op.

Veel mensen zijn bang voor die boetes van de AVG, maar veel mensen weten blijkbaar ook Niet eens hoe die wet helemaal werkt...
Als die films niet opgeslagen en verspreid worden is er niks aan de hand.

Dus een veilig programma gebruiken zoals teams en niet zoom ofzo en je kan prima avg proof beeldbellen met de klas :j

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 08:05

Om die reden hier ook teams maar een screenshot of filmpje is zo gemaakt en veel minder zichtbaar dan normaal en toch mag iemand wel weigeren dat hij niet in beeld gebracht wil worden. Op basis van de avg wet. Is het handig dat weet ik niet. Of ingeval zo is het bij ons beschreven en dit gebeurd ook door ouders. Zo hebben wij leerlingen die niet in de videochat mogen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 08:47

Ik vind het prima als ouders tegen zijn vanwege privacy. Helemaal hun goed recht.
Maar waar we weer tegenaan liepen, is heb je het als school wel gevraagd aan de betreffende ouders. Klas door de helft, 2 groepen, 2 kansen dat de ouders akkoord gaan.

Wij zijn normaal gesproken zelf van de digitale privacy voor kinderen, maar merken juist dat we daar juist best alleen in staan.

Maar goed, we hebben die wetgeving verder ook niet nader bestudeerd omdat we het erbij laten.