Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 17:37

mvdende schreef:
Ik ben er ook bang voor dat de premie en het eigen risico volgend jaar behoorlijk zal gaan stijgen.

Ik betaal nu €163 per maand en dat vind ik eigenlijk wel even genoeg!

Afgelopen december nog uitgebreid alle verzekeringen uitgeplozen en deze bij VGZ was toch het voordeligste met wat je ervoor krijgt.

Hoeft echt niet duurder volgend jaar graag!

Of ze moeten de zorgtoeslag ook enorm gaan verhogen, maar dat zal wel niet.

Als jij je zorgtoeslag krijgt, dan moet je alsnog 163 euro betalen? Nee toch?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 17:56

Mindim schreef:
mvdende schreef:
Ik ben er ook bang voor dat de premie en het eigen risico volgend jaar behoorlijk zal gaan stijgen.

Ik betaal nu €163 per maand en dat vind ik eigenlijk wel even genoeg!

Afgelopen december nog uitgebreid alle verzekeringen uitgeplozen en deze bij VGZ was toch het voordeligste met wat je ervoor krijgt.

Hoeft echt niet duurder volgend jaar graag!

Of ze moeten de zorgtoeslag ook enorm gaan verhogen, maar dat zal wel niet.

Als jij je zorgtoeslag krijgt, dan moet je alsnog 163 euro betalen? Nee toch?

Ik betaal aan de VGZ €163. Ik krijg €104 zorgtoeslag.

Maar hier worden de zorgtoeslag, huurtoeslag en wajong bij elkaar opgeteld en alle uitgaven ook.

Alsnog vind ik €163 wel een flink bedrag. Zou fijn zijn als dat niet nog hoger gaat worden. In de zin van: het wordt ieder jaar een paar € duurder, maar niet ineens met €10-15 per maand meer volgend jaar.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 18:10

Maar dan betaal je feitelijk toch eigenlijk maar 59 euro aan je zorgverzekering?
Als je 163 euro aan premie per maand betaalt denk ik daar uit op te maken dat je een uitgebreide verzekering hebt en dus ook verwacht een beroep te doen op zorg.
Ik begrijp dat je geen zin hebt om meer te gaan betalen, maar vraag me af waar je denkt dat het geld anders vandaan zou moeten komen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 18:16

Uiteraard is het een flink bedrag. Het is ook een bedrag dat hoort bij een uitgebreide verzekering met waarschijnlijk zo laag mogelijk eigen risico. Ik heb maar net iets meer dan de helft betaald (85€). Aangezien je het er blijkbaar uit haalt, kan het voor jou absoluut de moeite waard zijn, maar vorig jaar heb ik voor het eerst in bijna 10 jaar hogere kosten dan het eigen risico gemaakt, en dan nog niet extreem. Natuurlijk is dat een luxe (edit: een goede gezondheid), maar tegelijkertijd worden daarmee de grootverbruikers betaald. En dat aanvullende verzekeringen dan wat prijziger zijn, ja, dat is logisch.

En ik ga er vanuit dat het volgend jaar 10 euro/maand duurder wordt, maar de toeslag stijgt over het algemeen mee met de basispremie, dus dat heft elkaar wel op.

Interessant is in dit geval wel dat hoger inkomen maar nog wel binnen de premieinkomensgrens nauwelijks winst oplevert. Ik ben 20% minder gaan werken, daardoor verdien ik bruto 440 euro/maand minder, maar netto ben ik er nog geen 150€/maand op achteruit gegaan dankzij de premie die ik nu extra krijg.

purny

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 18:35

@mvdende: Als je je zorgtoeslag aftrekt van je premie betaal je maar een scheintje. HJe zorgtoeslag is hier ook voor bedoeld. Overigens moeten we blij zijn dat we in Nederland wonen en niet in Amerika of een ander land met de zorg

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 19:38

Het is wel weer zien naar wat voor bedrijven de steunmaatregelen gaan. Booking.com bijvoorbeeld. Terwijl alle kleinde bedrijven keihard failliet mogen gaan. Wwt er straks overblijft zijn enkel nog de multinationals. Hopelijk wordt dit kabinet bij de volgende verkiezingen ook eens keihard aangepakt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 19:40

Ik betaal 178 per maand met liefde en ik krijg geen zorgtoeslag.
Met alles wat ik mankeer, ben ik blij dat ik in Nederland woon en zal ik nooit klagen over de kosten van de zorgpremie.
En voor mensen met een lager inkomen is er zorgtoeslag, dus dan vind ik die kosten ook wel meevallen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 19:43

En mensen die volledig recht hebben op zorgtoeslag hebben zeer vaak ook recht op allerlei andere toeslagen, niet dat ik wil ruilen maar het zijn vaak niet de mensen die onder de toeslagengrenzen vallen maar diegene die net overal buiten valt die het extreem moeilijk hebben om rond te komen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 19:46

Loretta schreef:
Het is wel weer zien naar wat voor bedrijven de steunmaatregelen gaan. Booking.com bijvoorbeeld. Terwijl alle kleinde bedrijven keihard failliet mogen gaan. Wwt er straks overblijft zijn enkel nog de multinationals. Hopelijk wordt dit kabinet bij de volgende verkiezingen ook eens keihard aangepakt.

Ik heb nog nergens gelezen dat er steun is toegezegd aan Booking.com?
Wel dat zij graag steun ontvangen?

Als ik alles zo lees, krijgen heel veel zzp-er steun en voor bedrijven zijn er regelingen om 90% van het loon van de medewerkers vergoed te krijgen.

Welke kleine bedrijven mogen failliet gaan?

Ik heb niet op één van de partijen van deze regering gestemd, maar ik ben heel tevreden hoe zij tot nu toe deze crisis (proberen) op te lossen.
Zoveel steunmaatregelen en natuurlijk zal dat niet genoeg zijn.
Zo'n economische crisis gaat gewoon pijn doen.
Voor iedereen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 20:13

Electra63 schreef:
Met alles wat ik mankeer, ben ik blij dat ik in Nederland woon en zal ik nooit klagen over de kosten van de zorgpremie.
En voor mensen met een lager inkomen is er zorgtoeslag, dus dan vind ik die kosten ook wel meevallen.

Ik heb ooit eens aan iemand gevraagd die viel over het eigen risico of hij liever 385 euro betaalde of de gehele ziekenhuis rekening als hij ziek zou worden of een ongeluk kreeg. Het werd toen wel stil... Ik wil het niet eens te weten hoeveel een opname in het ziekenhuis met de IC en met revalidatie in totaal zal kosten.. dan toch maar liever die 385 euro...

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 20:21

Ik ben voor kerst een dag opgenomen geweest ivm uitdroging door zwangerschap. Keek vandaag in de app wat mijn declaraties waren tot nu toe. Dagje infuus en daar liggen was €890,-
Betaal mijn eigen risico dan met liefde.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 20:22

purny schreef:
Electra63 schreef:

Ik heb ooit eens aan iemand gevraagd die viel over het eigen risico of hij liever 385 euro betaalde of de gehele ziekenhuis rekening als hij ziek zou worden of een ongeluk kreeg. Het werd toen wel stil... Ik wil het niet eens te weten hoeveel een opname in het ziekenhuis met de IC en met revalidatie in totaal zal kosten.. dan toch maar liever die 385 euro...

Ik weet wel wat dat heeft gekost (opname IC, ritjes ambulance, gecompliceerde operatie in LUMC, wekenlange opname ziekenhuis enz.)

Maar ik snap wel, dat veel mensen het duur vinden of bijv. het eigen risico of eigen bijdrage niet kunnen betalen. Maar de gezondheidszorg kost veel en we leven langer, dus het zal steeds meer kosten.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 20:28

Ik heb dan eens op mijn vakantie een ongeluk gehad in New York. Was van de trap gevallen.
Ritje Ambu, urinetestje, CT scan en röntgenfoto's en kostte mij 2400 dollar. Was heel blij dat mijn reisverzekering en zorgverzekering het dekte

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 20:29

Als je nooit wat hebt lijkt het veel geld maar we betalen met zn allen voor degenen die het wel nodig hebben en geen tonnen op de bank hebben staan voor een behandeling.
Mijn zwangerschap en het eerste jaar van m’n oudste kind kostte bijna een ton. Dan ben ik blij dat ik daar maar 2x m’n ER voor moest betalen en dat kindeeen gratis meeverzekerd zijn :o

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 20:35

verootjoo schreef:
Als je nooit wat hebt lijkt het veel geld maar we betalen met zn allen voor degenen die het wel nodig hebben en geen tonnen op de bank hebben staan voor een behandeling.
Mijn zwangerschap en het eerste jaar van m’n oudste kind kostte bijna een ton. Dan ben ik blij dat ik daar maar 2x m’n ER voor moest betalen en dat kindeeen gratis meeverzekerd zijn :o

Precies.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 22:16

Het is inderdaad een vrij uitgebreide verzekering. Speciaal voor de minima.

Vorig jaar niet veel zorg nodig gehad, dit jaar tot nu toe ook niet.

2018 wel hartkatherisatie gehad, dus toen wel blij met mn verzekering.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 22:48

mvdende schreef:

Bij die verzekering zit je eigen risico toch? Of hoeveel betaal je aan eigen risico?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 08:10

purny schreef:
mvdende schreef:

Bij die verzekering zit je eigen risico toch? Of hoeveel betaal je aan eigen risico?

Eigen risico zit erin.

Is dus wel een gok, als ik geen gebruik zou maken van zorg, betaal ik dit jaar flink meer, moet ik wel gebruik maken van de zorg, is het goedkoper.

Ik vind het gewoon veel geld tegenwoordig en ik hoop echt dat het niet extreem duurder gaat worden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 08:13

Nou, alle andere zorg gaat nu niet door, dus daar worden geen extra kosten aan gemaakt. Ze kunnen niet ineens zeggen dat er zo veel minder winst gemaakt is.

Het zal alleen op bepaalde vlakken voor jezelf wel duurder worden dit jaar al. Ik was zo 1 keer bij de fysio geweest. Dat effect is nu weg. Ik krijg 6 behandelingen vergoed. Maar 1 is nu weggegooid. Dus eigenlijk kan ik maar 5 keer nu.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 08:34

@mvdende: Dan mag je echt in je handjes knijpen, dat valt echt mee. Moet je je bedenken dat mensen die net boven die grens vallen de volle mep betalen. Ik betaal zelf zowat 175 euro per maand, inclusief ER.
En als het volgend jaar weer omhoog gaat(wat ongetwijfeld wel zal gebeuren) dan moet je gewoon andere prioriteiten stellen

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 12:05

purny schreef:
@mvdende: Dan mag je echt in je handjes knijpen, dat valt echt mee. Moet je je bedenken dat mensen die net boven die grens vallen de volle mep betalen. Ik betaal zelf zowat 175 euro per maand, inclusief ER.
En als het volgend jaar weer omhoog gaat(wat ongetwijfeld wel zal gebeuren) dan moet je gewoon andere prioriteiten stellen

Mijn mening is dat ik het duur vind worden.

Het is nl niet alleen de zorgverzekering die duurder wordt. Ook tv en internet worden steeds duurder, ook gas en stroom worden steeds duurder. Nog maar niet over de boodschappen gesproken... wc papier is hier nu al iets van €4,70 voor een grootverpakking, die koste in januari nog iets van €3,50...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 12:11

Je kan het duur vinden, maar onder aan de streep betaal je 1956 euro per jaar voor de zorg die jaarlijks bijna 6000 euro per Nederlander kost...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 12:25

Alles word duurder. Maar wees blij dat we een relatief goedkope zorgverzekering hebben en goedkope boodschappen dan de meeste andere landen

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 12:50

Karl66 schreef:
Je kan het duur vinden, maar onder aan de streep betaal je 1956 euro per jaar voor de zorg die jaarlijks bijna 6000 euro per Nederlander kost...

wat duur is is ook nog eens relatief. Voor sommige mensen is het niet op te brengen terwijl het voor de ander een schijntje is.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 13:00

Loretta schreef:
Karl66 schreef:

wat duur is is ook nog eens relatief. Voor sommige mensen is het niet op te brengen terwijl het voor de ander een schijntje is.

Tja... als je meerdere keren per jaar weg kan kan je ook makkelijk de verhoging van de zorgpremie opbrengen.