Duurzame alternatieven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 10:59

Sting schreef:
Magrathea schreef:
Het idee van je kastjes leegeten is toch meer "eet een alleen uit je kastjes"?
Vind ik af en toe niet zo'n slecht idee, heb inderdaad graag een voorraadje maar het is ook wel fijn om af en toe even wat dingen op te eten en te zien wat je nog hebt. Zo koop ik altijd blikken kikkererwten maar gebruik ik het best weinig :') Dus ik heb nu vier blikken ofzo, die ga ik toch maar eens verwerken.

Het sap/water van de kikkererwten kan je opkloppen en gebruiken als eiwit voor bijvoorbeeld merengue. Misschien leuk om eens te proberen!

Dat las ik met kerst toen ik eiwit wilde vervangen in de chocolademousse. Smaakt dat een beetje hetzelfde?

Sting

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 11:08

Geen idee, geen ervaring mee. Maar ben wel benieuwd! Ik eet vrijwel nooit kikkererwten.... :=

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 11:19

Daar heb ik nog nooit van gehoord. Kikkerwten hebben op zich niet echt veel smaak dus denk niet dat je het erg proeft. Zeker niet als er veel suiker bij zit. Neem aan dat dat ook moet om het goed stijf te kloppen.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 11:53

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 12:51

Kikkererwten schuim proef je niet :) heb er 1x chocolademouse mee proberen te maken maar heb er uiteindelijk brownies van gebakken omdat het totaal mislukt was :+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 16:41

Mijn moeder heeft kikkererwten merengue geprobeerd te maken maar het is mislukt := dus als iemand daar nog tips voor heeft ben ik benieuwd.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 16:59

Mij is het ook nooit gelukt :=

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 13:15

Welk wc-papier hebben jullie? Ik las op pagina 28 een aantal suggesties, maar die zijn van ruim een jaar geleden, dus ik dacht misschien zijn er nieuwe inzichten. Het gebrek aan aanbod doet mij vermoeden dat de eco-versies van de standaard merken misschien vooral voor de show zijn en niet echt eco zijn? Heeft iemand daar toevallig onderzoek naar gedaan?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 16:28

Mijn buren hadden laatst eco toiletpapier gekocht om een keer te testen, en toen raakte de boel zodanig verstopt in 1 van de buizen onder de grond in de straat, dat ik er zelfs in mijn huis last van kreeg, mijn toilet wou ook niet meer normaal doortrekken. De straat moest open om die verstopping te verhelpen.
Geen idee welk merk dat was, maar ik ben huiverig om zoiets nu nog te proberen lol.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 18:15

Wij hebben de Good roll geprobeerd maar vonden het allebei niet fijn. (Terwijl ik ook mensen spreek die het geweldig vinden).
Inmiddels gebruiken wij het gerecycled toiletpapier van de Lidl.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 18:22

Verstopping door toiletpapier? Is dat ook aangewezen als oorzaak? Ik zou verwachten dat het juist beter uit elkaar valt.

Wat kost dat van de Lidl? Prijs, aantal rollen, vellen per rol, aantal lagen. The Good Roll zag ik ook inderdaad, dat was ook een van de aanraders op p28 maar dat schijnt vrij stug te zijn?

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 19:05

Geen idee :+ maar kan ik even voor je bekijken als ik er ben.
Wij vonden The Good Roll te stug/hard, maar gisteren nog iemand gesproken die het geweldig vindt. Ik vind het echt heel jammer, want ik vind het initiatief geweldig, de fleurige omwikkels leuk en de missie fantastisch. Maar wat dat betreft is het denk ik ook proberen of het iets voor je is. Wij konden toen bij de Jumbo 4 rollen kopen, mooi aantal om mee te proberen en als het niks is ook geen man over boord.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 19:51

The Good Roll vond ik ook niks. Hier nu het toiletpapier van de jumbo, de eco versie.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 20:14

Haha oh naja, mocht je er toevallig aan denken dan is dat heel lief, maar ik kom ook nog wel weer bij de Lidl voordat m'n laatste pak WC-papier op is :=
The Good Roll ziet er inderdaad wel leuk uit, Jumbo heeft het nog steeds op de website, maar heel stug klinkt niet prettig.

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 20:30

Wij hebben ook The good roll, bevalt ons prima. Hiervoor hebben we lang de eco versie van G'woon gehad.

De meiden van het Zerowasteproject hebben een blog geschreven over duurzaam toiletpapier, inclusief berekeningen. Is wel al wat ouder: https://www.hetzerowasteproject.nl/2017 ... t.html?m=1

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 20:51

Dankjewel, leerzaam! Zij noemen allemaal merken die ik nog niet eens had gevonden (maar ik had ook alleen nog online bij supermarkten en twee drogisterijen gekeken). Jammer dat ze, maar misschien bestonden die toen nog niet, de (huis)merken van supermarkten niet behandelen.

Kun je The Good Roll misschien beschrijven, hoe het voelt/waar het mee vergelijkbaar is? Ik denk bij stug meteen aan gewoon A4 papier, maar dat lijkt mij wat extreem? Misschien eerder zoals een krant of gaat het wel meer richting tissue? :')

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 20:58

Ik heb even gekeken naar de goedkoopste groene van de link, maar die is in grootverpakking niet meer te krijgen bij de Ekoplaza. Jammer, want ik wil best wat beter toiletpapier halen, maar het moet ook betaalbaar zijn. The Good Roll had ik ook gezien, maar vind ik nog wel erg prijzig (en veel marketing, die ook betaald moet worden...).

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 21:25

_Christina schreef:
Dankjewel, leerzaam! Zij noemen allemaal merken die ik nog niet eens had gevonden (maar ik had ook alleen nog online bij supermarkten en twee drogisterijen gekeken). Jammer dat ze, maar misschien bestonden die toen nog niet, de (huis)merken van supermarkten niet behandelen.

Kun je The Good Roll misschien beschrijven, hoe het voelt/waar het mee vergelijkbaar is? Ik denk bij stug meteen aan gewoon A4 papier, maar dat lijkt mij wat extreem? Misschien eerder zoals een krant of gaat het wel meer richting tissue? :')

Tissue. Ik moest echt veel pakken om niet met mn handen aan mn bips te zitten. Ik had het idee dat ik er meer van verbruikte dan ander wc papier. Ik had die van de jumbo uit het schap gepakt, dat is volgens mij een 2 laags. De 3 laags vond ik redelijk aan de prijs weet ik nog.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:55

de eco-versie van de Colruyt. Is bij ons zowat het enige waar het toilet NIET van verstopt...

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 19:07

Tissue had ik eigenlijk niet verwacht als velen het stug vinden, dan zou ik thans juist niet verwachten dat je er snel doorheen gaat. Hm moeilijk. Binnenkort eens overzichtje maken wat het nu dan overal kost.

Dat toiletten ervan verstoppen vind ik wel echt heel bijzonder, althans ik zou verwachten dat daar toch wel uitgebreid op getest is..

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 20:59

Loeky01 schreef:
_Christina schreef:

Tissue. Ik moest echt veel pakken om niet met mn handen aan mn bips te zitten. Ik had het idee dat ik er meer van verbruikte dan ander wc papier. Ik had die van de jumbo uit het schap gepakt, dat is volgens mij een 2 laags. De 3 laags vond ik redelijk aan de prijs weet ik nog.

Grappig om te lezen! Wij hebben net het omgekeerde, wij doen met The Good Roll juist langer als ander wc papier! Ik weet ook niet hoe het komt, maar die rollen lijken nooit op te geraken terwijl ik bij andere rollen vaak zoiets heb van, he is die nu al op? Wij zijn iig fan van de Good Roll maar voor number two's gebruiken wij om eerlijk te zijn altijd natte doekjes.. (een eco versie, voor ik jullie op mn dak krijg :o ).
Je kan inderdaad bij de jumbo een pak kopen met 4 rollen, dus altijd leuk om eens te proberen! Ik herbruik de leuke verpakking altijd weer om cadeautjes in te pakken.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 10:57

_Christina schreef:
Welk wc-papier hebben jullie? Ik las op pagina 28 een aantal suggesties, maar die zijn van ruim een jaar geleden, dus ik dacht misschien zijn er nieuwe inzichten. Het gebrek aan aanbod doet mij vermoeden dat de eco-versies van de standaard merken misschien vooral voor de show zijn en niet echt eco zijn? Heeft iemand daar toevallig onderzoek naar gedaan?

Wij hebben hier nog geen riool, maar een sceptic tank, dus we moeten altijd bewust zijn van het toiletpapier en mogen absoluut geen chloor of wcblokjes bijvoorbeeld gebruiken.
De 2 laags ongebleekte wc papier (lees: de állergoedkoopste variant die er dus is) werkt het beste! Deze verstoort het milieu in de sceptic tank absoluut niet.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 12:43

Stille meelezer, maar hier gebruiken we ook sinds een tijde de Good Roll. Vind het helemaal niet stug. Ja, als je het vergelijkt met dat ultrazachte toiletpapier uit de supermarkt wel ;-) Maar in vergelijking met ander 'milieuvriendelijk' toiletpapier niet. We hadden eerst het eco-toiletpapier van de AH, dat was wel iets dikker. Bij de Good Roll moet ik een extra velletje pakken.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 19:11

Hmm misschien zou The Good Roll mij dan toch wel bevallen, ik ben niet zo van het super zachte zoals page (vroeger ging je daar gewoon doorheen, misschien is dat tegenwoordig anders), maar ook niet zo extreem de andere kant op als het flinterdunne schuurpapier wat je (vroeger in ieder geval) op veel (semi-)openbare wc's vond.
Een pak met 4 rollen is overal het minimum zag ik al. Beetje jammer als je alleen woont en het bevalt dan niet. Zit je er nog wéken aan vast, ik heb niet zo'n grote badkamer dat ik ze dan gewoon voor de sier wil laten staan :') dus vandaar dat ik zo specifiek vraag, als mensen nog van andere (huis)merken willen toelichten hoe het voelt, ben ik daar zeker benieuwd naar!

Het recycle wc-papier van de Lidl kost overigens 2.25€, 8 rollen van 200 vel, 3-laags.
Als iemand toevallig het aantal vel weet van de Page Eco en van de Jumbo de Zacht & Sterk Eco, dan hoor ik dat graag. Dat staat niet op de respectievelijk websites. Ik wilde een overzicht maken qua prijzen. Nu verwacht ik dat Page het toch niet wordt, maar die van de Jumbo is best een kanshebber.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 15:51

Jumbo is 200 vellen, 3 laags en 6 rollen in een verpakking.