[***] schreef:[naam] schreef:Ik heb een allergie voor vegetariers
En ik heb een allergie voor mensen zoals jij.
hou ook van jou Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
_San87_ schreef:Bowen schreef:Alhoewel ik weet dat wat in dat filmpje geen standaard is is het ook geen leugen, het gebeurd wel degelijk.
Heb ook met eigen ogen gezien hoe een stier plat ging op de gladdere ondergrond en die letterlijk omhoog getrapt werd. Naast andere zeer ruwe behandelingen van dieren.
Dat is een misstand en geen regel, maar die komen vaker voor dan iedereen lief is. Tijd is immers geld, dieren die niet meewerken worden soms vrij ruw behandeld. Stroomstokken om ze vooruit te krijgen is vrij normaal zelfs.
Gelukkig hebben we hier in Nederland een vrij strakke controle waardoor het soort misstanden zoals in dat filmpje geen grote gewoonte zijn, maar je ogen sluiten voor het feit dat alles snel snel moet en dat dat misstanden in de hand werkt is ook niet goed.
Het tijd is geld principe, zoveel dieren die erdoor gehaald moeten worden is vragen om problemen.
Hoe wilde je een stier anders weer in de benen krijgen? Met lieve woordjes? Stieren zijn ontzettende lompe beesten, als die onderuit gaan moeten ze gewoon weer opstaan, ook om te kijken of ze niks hebben (zo ja, mogen ze ook niet geslacht worden), dus meteen weer in de benen en ja, dat gaat ruw.
Zelf ken ik alleen de paddles om de dieren vooruit te sturen, daar staat geen stroom op en zijn gewoon van plastic.
Het gaat er meer om dat 269_life het filmpje brengt als zijnde een standaard in slachthuizen. En dat is gewoon niet waar.
269_life schreef:Ik ben er klaar mee dat mensen het doden van een ander levend wezen goed praten.
...
het dier wordt doodgemaakt om de doodsimpele reden dat er zo veel mensen zijn die alleen met hun smaakpapillen denken óf ergens het bizarre idee hebben opgedaan dat wij het recht hebben om te beslissen over het leven van een ander.
...
Bowen schreef:_San87_ schreef:
Hoe wilde je een stier anders weer in de benen krijgen? Met lieve woordjes? Stieren zijn ontzettende lompe beesten, als die onderuit gaan moeten ze gewoon weer opstaan, ook om te kijken of ze niks hebben (zo ja, mogen ze ook niet geslacht worden), dus meteen weer in de benen en ja, dat gaat ruw.
Zelf ken ik alleen de paddles om de dieren vooruit te sturen, daar staat geen stroom op en zijn gewoon van plastic.
Het gaat er meer om dat 269_life het filmpje brengt als zijnde een standaard in slachthuizen. En dat is gewoon niet waar.
Niet door hem lens te schoppen zodat hij volledig in paniek raakt en helemaal niet meer omhoog kan komen, keer op keer weer plat ging. Het dier even wat ruimte geven zodat hij weer gaat staan werkt een stuk beter. Het was niet dat hij even rustig ging liggen pitten ofzo, gleed gewoon onderuit en wilde overeind komen.
Heb het dus niet over een (fikse) por die gegeven werd, maar over vol uithalen en dat meerdere keren achter elkaar door. En het gezicht van de man die dat deed sprak boekdelen, was gewoon gefrustreerd.
De stroomstokken zijn echt vrij normaal, bv bij varkens om ze los van de groep te krijgen. Wel apart dat je aan de ene kant zegt dat dat ruwe nodig is en aan de andere kant zegt dat een plastick paddle die niets voorstelt wel zou werken. Wat het ook doet, daar niet van, maar dan is dat hele erge ruwe ook niet nodig.
Echt dat tijd is geld principe werkt misstanden in de hand. Alles moet zo snel, als een dier dan even in paniek raakt en niet meewerkt wordt er te snel gegrepen naar dan maar knoerthard ermee omgaan. Als het maar vlot gaat.
enzino schreef:Wil jij soms zeggen dat jij geen ander levende wezens dood maakt? Dus jij slaat nooit een mug dood, loopt niet buiten omdat er mieren onder je schoenen kunnen komen, en gebruikt geen desinfecterende middelen omdat je dan bacteriën dood maakt?
Of is het okay om dieren onbewust te doden maar niet bewust? Mag ik je er dan op wijzen dat bij de productie van bijvoorbeeld granen duizenden dieren sterven omdat ze in de machines terecht komen? Of dat grote delen van oerwouden vlak worden gemaakt, inclusief alle dieren daar, om meer planten te kunnen planten (zowel voor menselijke consumptie als voor diervoer)?
Of leg je de grens bij het formaat van het dier? Is een klein dier doden okay, maar een groot dier niet? Waar leg je de grens? Een mier mag wel, een olifant niet? Maar wat met alle dieren daar tussenin?
En wij zijn niet de enige die "het bizarre idee hebben opgedaan om te beslissen over het leven van een ander". Wist je dat heel veel dieren ook andere dieren eten? Een spin vangt vliegen, en begint eraan te peuzelen terwijl ze nog in leven zijn. Een kat vangt een muis en in plaats van deze netjes te slachten speelt de kat er eerst nog eens een tijdje mee. Sommige spinnen leggen hun eieren in een ander dier zodat de nakomelingen de ingewanden kunnen opeten terwijl "de host" nog in leven blijft. Ze eten de vitale ingewanden als laatste zodat "de host" nog dagen in leven blijft en het eten dus vers blijft.
. Toch is zij na haar ziekteperiode niet gestopt met vlees eten, ze durft niet meer.
Kinke schreef:Ik kan melden dat wij ook een veeprikker hebben, alleen dat ding doet het niet want wordt nooit gebruikt dus batterij al lang leeg. Echter…we hebben ook wel eens een koe gehad die na een zware bevallig niet op wilde staan, dat is dus een probleem. Tuurlijk probeer je haar eerst op een rustige manier overeind te krijgen, maar als dat niet lukt dan wordt de druk echt wel opgevoerd. En nee, zou je dan op dat moment zijn binnengevallen dan zou je ook denken dat wij mishandelaars eerste klas zijn. En zo heb ik vroeger op mijn merrie die prikker toch echt een keer moeten gebruiken toen ze zwaar hoefbevangen was en naar de kliniek moest maar niet de trailer op wilde. Krijgen onze dieren op andere momenten ook op hun sodemieter? Nee, uiteraard niet! Waarom zouden we? Zo zijn we niet en dan nog, als je zo met je vee omgaat keert het zich altijd tegen je, dieren worden schuw en onhandelbaar, daar kun je niet mee werken. Lomperikken vind je overal, ook in de paardenwereld. Gaan we dan een clubje oprichten die allemaal zielige filmpjes van internet plukt en gaat roepen dat paardenmensen zulke verschrikkelijk wezens zijn? Wat mij destijds ongelooflijk boos maakte was dat gezeik van Thieme over de geboortekrik en de reacties van al die domme napraters, dat boeren de koeien en kalveren kapot trekken blah blah blah. En dat de boeren een cursus moeten doen om zo'n ding te gebruiken. En nog mooier…een krik eventueel wel toestaan maar met een krachtbegrenzer erop. Zie het voor me, kalf zit hartstikke klem, schreeuwt het uit, probeer je dat dier met de krik te verlossen…krik krik…helaas…..kan niet verder want de begrenzer doet z'n werk. Ik kan er maar 1 ding over zeggen…knettergek ben je als je zulke regels wilt gaan toepassen. En zo zijn er zoveel voorbeelden, maar dat mag je niet zeggen want als je veehouder bent dan hou je blijkbaar bij voorbaat al niet van je dieren omdat je er geld mee probeert te verdienen. En dat is wat mij steekt….al die aannames..van mensen die je helemaal niet kent, enkel en alleen omdat je wilt dat de hele wereld stopt met vleeseten, omdat jij het zielig vindt, omdat jij het niet nodig vindt. Bemoei je met je eigen zaken, verbeter de wereld en begin maar bij jezelf. Kun je mooi je hele leven zoet mee zijn.
Citaat:En dat is wat mij steekt….al die aannames..van mensen die je helemaal niet kent, enkel en alleen omdat je wilt dat de hele wereld stopt met vleeseten, omdat jij het zielig vindt, omdat jij het niet nodig vindt. Bemoei je met je eigen zaken, verbeter de wereld en begin maar bij jezelf. Kun je mooi je hele leven zoet mee zijn.
Anne_J schreef:Mijn advies aan iedereen is die een slecht beeld heeft van de veehouderij ga bij veehouders langs, stel vragen en baseer je mening op wat je op zo een moment ziet.
_San87_ schreef:Wat ik me nu wel afvraag, waar komt de vitamine B12 in de tabletten en spuiten vandaan... Wordt dit in laboratoria 'gekweekt'?
Joliieeenn schreef:K ga dit topic ontvolgen. Anders gaan we weer leven zoals heeeel vroeger. Alle huizen plat, geen auto's, helemaaaal niks! Eens zien hou graag jullie dan een stukje vlees willen eten.
Voor de vega's. Ik hou van vlees, ik eet iedere dag vlees, liefst 2x per dag zelfs. Ik hou van de boeren. Ik hou van hun beesten om te eten en gewoon omdat ik een dierenvriend ben.
Geen boeren, geen eten. Onthoud dat allemaal heel goed. En dan afvragem waarom mensen niet eens het woord vega willen horen. Jullie zijn stuk voor stuk opdringerige mensen en ik laat mij niks opdringen en ik denk de rest ook niet. Bah, word langzaam aan ziek van dat soort mensen.
Discussieer lekker verder over al die zielige arme beestjes die het toch ooooh zooo slecht hebben. Haat alle vleeseters, boeren, slachters noem maar op. Maar ik ben dit gezeik hier moe. Ga mn boeren lekker helpen hun beesten laaien zodat ook die lekker in de supermarkt komen.
Toedeloe!
269_life schreef:Citaat:En dat is wat mij steekt….al die aannames..van mensen die je helemaal niet kent, enkel en alleen omdat je wilt dat de hele wereld stopt met vleeseten, omdat jij het zielig vindt, omdat jij het niet nodig vindt. Bemoei je met je eigen zaken, verbeter de wereld en begin maar bij jezelf. Kun je mooi je hele leven zoet mee zijn.
Een betere wereld begint bij het stoppen met het eten van vlees: Minder broeikasgassen, minder dierenleed, meer land om mensen te voeden ipv de veestapel... Wat levert het wél eten van vlees precies op?Anne_J schreef:Mijn advies aan iedereen is die een slecht beeld heeft van de veehouderij ga bij veehouders langs, stel vragen en baseer je mening op wat je op zo een moment ziet.
Het 'grappige' is dat mijn beslissing om geen zuivel meer te gebruiken voor een groot deel door een bezoek aan een veehouderij kwam. Daar stond een koe te bevallen die het duidelijk moeilijk had, maar ze werd niet geholpen. Later werd het kalfje dood geboren, die na controle over het hek werd gegooid met letterlijk de zin 'Ach, dat is toch maar een stiertje'. Geen Wakker Dier aan te pas gekomen hoor._San87_ schreef:Wat ik me nu wel afvraag, waar komt de vitamine B12 in de tabletten en spuiten vandaan... Wordt dit in laboratoria 'gekweekt'?
Jep
Kinke schreef:ach, doe niet zo belachelijk, alsof iedere veehouder zo met z'n dieren omgaat. En dit is precies wat ik bedoel, hoppa! Alles over 1 kam scheren. En denk er maar eens over na…boeren zijn toch geldwolven? Gaat toch maar om 1 ding? Waarom zou een boer het risico nemen dat koe en kalf dood gaan door de koe niet te helpen met afkalven?
Die betere wereld kun je veel effectiever realiseren…een voortplantingsverbod voor alle mensen.
Wat levert het eten van vlees wel op??? Google maar lekker zelf, ik ga het niet voor je doen.
SandraVerl schreef:Dus je mag wel dingen nemen die uit het labo komen en allemaal getest zijn op proefdieren die vaak een slechter leven hebben als het vee op een boerderij? Als dat geen kromme logica is!
Eerlijk, ik heb alle respect voor vega's zoals 8nnemiek. Met mensen zoals zij kan je praten, ook al verschil je van mening. Een goede en respectvolle discutie moet immers kunnen.![]()
Maar mensen die zo extremistisch vega zijn, dat ze geen respect hebben voor andere visies, daar heb ik een bloedhekel aan. Ik kende ook zo iemand, waar ik het contact met verbroken heb nadat ze op sociale media luidkeels riep dat zieke kinderen maar moeten sterven, omdat er geen medicijnen in labo's ontwikkeld mogen worden zo lang er geen alternatief voor proefdieren bestaat. Echt walgelijk dat soort vega's. Wanneer je alleen maar goed bent voor dieren, ben je een even "slecht" mens als wanneer je alleen maar goed bent voor mensen.
(En met de landbouw komen er geen broeikassen vrij zeker? Tractors rijden immers op water, net als al het ander gemotoriseerd vervoer. En serres worden allemaal met aardwarmte verwarmd. Dacht het niet hé.)

Kosten ook tegen de 500 euro. Onze DAP is niet goedkoop, maar staan in noodgevallen wel binnen een kwartier op het erf en we vinden ze erg kundig. Vandaar geen zoektocht naar een andere praktijk.
269_life schreef:enzino schreef:Wil jij soms zeggen dat jij geen ander levende wezens dood maakt? Dus jij slaat nooit een mug dood, loopt niet buiten omdat er mieren onder je schoenen kunnen komen, en gebruikt geen desinfecterende middelen omdat je dan bacteriën dood maakt?
Of is het okay om dieren onbewust te doden maar niet bewust? Mag ik je er dan op wijzen dat bij de productie van bijvoorbeeld granen duizenden dieren sterven omdat ze in de machines terecht komen? Of dat grote delen van oerwouden vlak worden gemaakt, inclusief alle dieren daar, om meer planten te kunnen planten (zowel voor menselijke consumptie als voor diervoer)?
Of leg je de grens bij het formaat van het dier? Is een klein dier doden okay, maar een groot dier niet? Waar leg je de grens? Een mier mag wel, een olifant niet? Maar wat met alle dieren daar tussenin?
En wij zijn niet de enige die "het bizarre idee hebben opgedaan om te beslissen over het leven van een ander". Wist je dat heel veel dieren ook andere dieren eten? Een spin vangt vliegen, en begint eraan te peuzelen terwijl ze nog in leven zijn. Een kat vangt een muis en in plaats van deze netjes te slachten speelt de kat er eerst nog eens een tijdje mee. Sommige spinnen leggen hun eieren in een ander dier zodat de nakomelingen de ingewanden kunnen opeten terwijl "de host" nog in leven blijft. Ze eten de vitale ingewanden als laatste zodat "de host" nog dagen in leven blijft en het eten dus vers blijft.
Ik zou niet bewust een dier doden, maar ik leef ook niet in de overtuiging dat ik 100% veganistisch kan leven, want inderdaad: Ik sta buiten per ongeluk op een mier. Veganisme gaat er wat mij betreft om zo min mogelijk leed te berokkenen aan onze medeaardbewoners. Ik denk dat jij ook wel het verschil ziet tussen een muis die per ongeluk tussen een maaimachine komt (of per ongeluk op een mier gaan staan) en een koe waar bewust de keel van wordt doorgesneden?
De oerwouden die worden platgebrand, worden voor het grootste deel gebruikt voor veevoer. Voor voedsel voor menselijke consumptie is aanzienlijk minder land nodig.
Heel veel dieren eten inderdaad andere dieren. Deze dieren kunnen niet anders. Een spin kan geen tofu marineren of granen telen. Die vergelijking gaat dus sowieso mank.
269_life schreef:Haha, ga je eens langs bij een veehouder is het weer niet goed. Moet ik de volgende keer naar een door jou goedgekeurde veehouder gaan?
269_life schreef:Jammer dat je nu zo in de verdediging schiet en gekke dingen gaat roepen als een voortplantingsverbod voor mensen en 'dat ik zelf maar moet googelen'. Als je denkt dat je een punt hebt kan je het toch best wel even toelichten?
269_life schreef:SandraVerl schreef:Dus je mag wel dingen nemen die uit het labo komen en allemaal getest zijn op proefdieren die vaak een slechter leven hebben als het vee op een boerderij? Als dat geen kromme logica is!
Eerlijk, ik heb alle respect voor vega's zoals 8nnemiek. Met mensen zoals zij kan je praten, ook al verschil je van mening. Een goede en respectvolle discutie moet immers kunnen.![]()
Maar mensen die zo extremistisch vega zijn, dat ze geen respect hebben voor andere visies, daar heb ik een bloedhekel aan. Ik kende ook zo iemand, waar ik het contact met verbroken heb nadat ze op sociale media luidkeels riep dat zieke kinderen maar moeten sterven, omdat er geen medicijnen in labo's ontwikkeld mogen worden zo lang er geen alternatief voor proefdieren bestaat. Echt walgelijk dat soort vega's. Wanneer je alleen maar goed bent voor dieren, ben je een even "slecht" mens als wanneer je alleen maar goed bent voor mensen.
(En met de landbouw komen er geen broeikassen vrij zeker? Tractors rijden immers op water, net als al het ander gemotoriseerd vervoer. En serres worden allemaal met aardwarmte verwarmd. Dacht het niet hé.)
Ik neem veganistische b12 (= niet getest op dieren).
Vervelend dat je iemand kende die dieren boven mensen stelt. Wat wil je daar precies mee zeggen?
Je laatste punt is een beetje jijbakken. Natuurlijk komen er met landbouw ook broeikasgassen vrij, echter wordt de uitstoot van broeikasgassen wel een stuk meer teruggedrongen als we zouden stoppen met vlees eten.
enzino schreef:Je eerdere mening was zo duidelijk: "waar haalt iemand het lef vandaan om dieren te doden zodat je ze op kunt eten?" (mijn interpretatie van jouw woorden) maar dat heb je nu al flink afgezwakt naar "ik zou niet bewust een dier doden". Maar je bent je er wel van bewust dat je dieren dood maakt aangezien je toegeeft op mieren te stappen en toegeeft dat muizen in oogstmachines terecht komen terwijl jij granen eet. Dat klopt dus niet helemaal.
Zo min mogelijk leed berokkenen aan medeaardbewoners verdient een grote kanttekening: zolang het jou niet teveel tijd/geld/discomfort kost. Want ook jij hebt ramen in je huis terwijl duizenden vogels zich elk jaar dood vliegen tegen een raam. Ook jij eet granen die machinaal geplukt zijn ipv handgeplukt, en ook jij gaat wel eens met de auto terwijl je ook had kunnen fietsen (uitstoot gassen).
Met andere woorden, de toon waarmee je andere eerder aansprak op vleesconsumptie is totaal misplaatst. Ook jij veroorzaakt genoeg dierenleed dat je kan voorkomen maar je kiest ervoor dit niet te doen. Anderen op belerende toon toespreken dat het absurd is dat ze denken te mogen beslissen over het leven van dieren terwijl je het zelf ook doet is erg hypocriet.