Wie spaart er?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 17:59

watchthesky schreef:
Over de bankrekening van je kind (paar blz terug alweer, sorry):
Ja, als je kind jonger dan 18 is telt dit mee voor jouw vermogen. Ook als de rekening op naam van het kind staat. Tenminste, zo was het in 2016 en daarvoor. Ik denk niet dat dat inmiddels anders is.

Dat was idd mijn vraag. Dankjewel voor het antwoord!

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 18:33

Ik heb twee mbo bbl opleiding gedaan en nooit geen cent hoeven te lenen. Nu 29, ik ben alleen twee paarden, grote auto plus trailer en een eigen huis. Ik heb niet onwijs gestudeerd maar wel een opleiding gekozen waar veel werk in is en wat ook goed betaald. Ik heb altijd puur gekeken naar wat financieel mogelijk was en minder mijn hart gevolgd. Een studie volgen waarbij je geld moet lenen is een keuze.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 20:04

watchthesky schreef:
Over de bankrekening van je kind (paar blz terug alweer, sorry):
Ja, als je kind jonger dan 18 is telt dit mee voor jouw vermogen. Ook als de rekening op naam van het kind staat. Tenminste, zo was het in 2016 en daarvoor. Ik denk niet dat dat inmiddels anders is.

Dit is nog steeds zo inderdaad. :j
Dus als een lieve opa of oma veel geld wil schenken, Let op dat de rekeningen niet boven de 25000 (of 50000) komen.

Urona447

Re: Wie spaart er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 20:27

Kunnen ze beter een waardevolle oldtimer voor je kleine kopen.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 21:25

Of een woning.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 21:31

Ik spaar wel maar doe ook wel eens maand leuke dingen.
Heb nooit megaveel maar wel meer dan paar tientjes wat ik lees. Meestal minimaal ongeveer een maandloon erop.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 22:00

paardjes123 schreef:
Een studie volgen waarbij je geld moet lenen is een keuze.

Of een roeping. Vervelend idee, dat iemand die een vreselijk goede arts zou kunnen worden bang wordt gemaakt door de lening die eraan vast hangt.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 09:10

Vind ik ook een gevaarlijke opmerking paardjes123... (en ook gericht aan Wildgirl voor een deel)
Nou heb jij een bbl opleiding gedaan, maar op voltijd hbo of universitair niveau is er vaak geen mogelijkheid tot echt werken (met een voldoende inkomen) en studeren tegelijk. In de beginfase natuurlijk wel, maar verderop in de studie soms zeker niet meer.
Zeker bij geneeskunde bijvoorbeeld, moet je de laatste 2 jaar coschappen lopen. Over het algemeen blijft er dan zeer weinig tijd over voor een bijbaantje... I've been there, en over het algemeen heb je naast een 40 (of veel meer) uur durende werkweek geen tijd en puf meer om nog ergens anders te gaan werken. Als iedereen dan maar uit praktische overwegingen iets anders gaat doen omdat ze niet willen lenen, blijven er weinig artsen over ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 09:17

Sparen vlot amper hier. Elke keer als ik wat opzij wil zetten valt er weer een dikke rekening in de bus. Ga echt blij zijn als ik weer meer uren kan werken.

Melissa0304

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 09:24

Ik ben ook aardig aan het sparen. Misschien een tip weet niet of die hier al gegeven is.. maar zegelboekjes van de supermarkt? Gaat niet heel snel maar ik heb toch 2 euro per boekje winst

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 09:27

Koopzegels? Dat hebben wij hier niet in België. Enige zegels die je kan sparen is voor korting op keukengerei, badjassen, handdoeken, ovenschalen... ik woon al paar jaar samen dus onze uitzet is wel compleet.

In mei is er tweedehands verkoop van ruiter materiaal via onze club. Hoop daar van wat zooi af te raken.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 09:28

Mijn moeder doet ook zegelboekjes inderdaad. Heel handig. + Ze ruilt ze ook niet gelijk om voor geld, maar bewaart ze voor het geval dat zeg maar. :)

Sparen gaat hier op zich wel lekker. Heb een netje schema gemaakt voor sparen voor mijn vakantie naar Nederland en hou nu alle uitgaven per week in een excell bestandje bij. Moet zeggen dat per week betaald krijgen echt heel erg motiverend is, zo kan ik elke week weer wat opzij zetten en voelt het veel sneller te gaan.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 09:34

Ik ga het drastischer aanpakken. Dichte spaarpot aangeschaft. Ik ga net zoals wat ik deed alle muntjes sparen. Dit tel ik aan het eind van de maand en dat schrijf ik op en dan gaat het de pot in.
Ik merk dat ik veel te snel geld uit m'n potje pak

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 09:40

Hier gaat sparen wel lekker. Had gister €200 meer van m'n werk op de rekening dus dat er ook opgezet. Afgelopen maand ook weinig extra uitgaven gehad. €22 treinkaartje naar Amsterdam en in Amsterdam nog €20. Verder niets extra geloof ik. Behalve wat brood uit de supermarkt. Maar dat is niet dagelijks (vroeger wel, dan gaat je geld hard).

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 09:46

Toen ik even op een rijtje had gezet wat ik afgelopen tijd allemaal aan eten uitgegeven heb, schrok ik me wezenloos. Even een lunchje hier, even eten laten bezorgen daar, moet echt stoppen. Ik geef mezelf nu zakgeld.

Maar, sinds ik me realiseerde dat mijn (eerste) eigen paard helemaal nog niet zo'n gekke droom hoeft te zijn, ben ik wel veel gemotiveerde geraakt om ervoor te sparen. Nog even wat dingen afbetalen en dan kan ik officieel beginnen :D

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 10:43

Hier gaat sparen weer wat minder.

Wasmachine gekocht -500,-
Belasting (teveel zorgtoeslag gehad) -1000,-
Dierenarts rekening die nog komt -250 schat ik.

Nu heb ik wel geluk as maand vakantiegeld, en krijg nog 500, belastinggeld terug.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 12:18

Hahaha ik kreeg m'n loonstrookje binnen en dacht: Jee, even kijken op de rekening.

-af: 200 euro schoolgeld
-af: zorgverzekering

Ja, had toch beter enkel die envelop open kunnen maken :').

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 13:20

paardjes123 schreef:
Ik heb twee mbo bbl opleiding gedaan en nooit geen cent hoeven te lenen. Nu 29, ik ben alleen twee paarden, grote auto plus trailer en een eigen huis. Ik heb niet onwijs gestudeerd maar wel een opleiding gekozen waar veel werk in is en wat ook goed betaald. Ik heb altijd puur gekeken naar wat financieel mogelijk was en minder mijn hart gevolgd. Een studie volgen waarbij je geld moet lenen is een keuze.

:j Ik heb liever 40.000 euro schuld dan dat ik bij mijn ouders was blijven wonen (=gratis)

Nu heb ik straks niet zo'n bedrag schuld en een goede baan waarmee ik het makkelijk terug kan betalen.

Maar moet wel zeggen dat ik vanaf Januari al 1500 heb gespaard. En het wordt alleen maar veel meer de komende tijd. *\o/*

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 13:21

Ik wil me ook graag even melden :')
Ben heel slecht in sparen, heb ik eindelijk weer wat bij elkaar, moet er mucho veel geld naar de belastingdienst terug (ja zorgtoeslag niet goed aangepast)

Dus ik kom hier eventjes meelezen voor tips :)

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 15:44

Ik ben heel erg opgegroeid met sparen, zo hebben mijn ouders al sinds mijn geboorte elke maand wat voor me opzij gezet, ik begon m'n "volwassen leven" dan ook alvast met een leuk bedrag. Dat staat nu overigens nog steeds zo goed als volledig op de spaarrekening, voelt nog steeds als voor uiterste nood en niet écht van mij.
Daarnaast probeer ik - nu het weer enigszins gaat - om toch iedere maand wat te sparen. Het gaat nu met zo'n €100,- per maand, wat voor sommigen hier helemaal niet veel is, maar aangezien ik zeker nog niet aan een modaal inkomen zit vind ik t behoorlijk netjes :)

Ik begrijp dat er omstandigheden zijn waarin sparen gewoon niet kán, maar eigenlijk vind ik het nog steeds wonderlijk dat er mensen zijn die níet sparen...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 16:13

__Sannne schreef:
Toen ik even op een rijtje had gezet wat ik afgelopen tijd allemaal aan eten uitgegeven heb, schrok ik me wezenloos. Even een lunchje hier, even eten laten bezorgen daar, moet echt stoppen. Ik geef mezelf nu zakgeld.

Wat we hier doen is belonen: als we elke dag zelf hebben gekookt (uitgezonderd situaties waar het echt niet anders kan zoals wanneer je niet langs huis komt 's avonds) en lunch mee 'mogen' we op zondag pizza bestellen :j

Tanya schreef:
Vind ik ook een gevaarlijke opmerking paardjes123... (en ook gericht aan Wildgirl voor een deel)
Nou heb jij een bbl opleiding gedaan, maar op voltijd hbo of universitair niveau is er vaak geen mogelijkheid tot echt werken (met een voldoende inkomen) en studeren tegelijk. In de beginfase natuurlijk wel, maar verderop in de studie soms zeker niet meer.
Zeker bij geneeskunde bijvoorbeeld, moet je de laatste 2 jaar coschappen lopen. Over het algemeen blijft er dan zeer weinig tijd over voor een bijbaantje... I've been there, en over het algemeen heb je naast een 40 (of veel meer) uur durende werkweek geen tijd en puf meer om nog ergens anders te gaan werken. Als iedereen dan maar uit praktische overwegingen iets anders gaat doen omdat ze niet willen lenen, blijven er weinig artsen over ;)

Precies! Ik wil wel gewoon genoeg tijd in mijn studie blijven steken. Als iedereen die meer dan 40 uur per week in de studie steekt boven zijn niveau zit kan bijna iedereen wel stoppen, als ik naar de UB kijk in de tentamenperiode... :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 18:09

Ik ben aan het bekijken om de paarden deze winter allemaal 24/7 op mijn huurweide te zetten. Dat komt zo'n €165/maand goedkoper uit, en dan hebben ze volcontinu hooi ter beschikking. Ik heb gerekend aan 2,5 baaltjes/dag en 1 baaltje is zo'n 20kg, dus 50kg hooi/dag. Dat is voor 2 mini's, een tinker en een warmbloed. Heb wel ruim gerekend en ik voer in de winter in netten. Voor zover ze ze niet slopen tenminste...

Ik gok dat ik met 2500m² wel genoeg heb als paddock/weidegang voor die bende, incl. schuilstal en 2 waterputten ter plekke. Met wat plannen/proppen krijg ik daar wel 75 tot 100 baaltjes gestockeerd. Grote pakken is geen optie. Die kan ik niet droog leggen. En gewoon een pak openmaken en naar believen laten eten staat gelijk aan immens veel verspilling door vertrappen.

Nadeel is dan wel dat ik op die plek 2500m² minder zomerweide overhou, en dat het jaarlijks herzaaid zal moeten worden. Maar dan heb ik alsnog een totaal van 1ha300 ongeveer als zomerweide...

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 18:55

Kun je niet kuilpakken laten brengen. Dat ligt hier ook op een klein stukje weiland namelijk. Hoeft ook niks verharde onder oid.
En anders hooi met goede zeilen? En daaronder betonplaten als het mag en anders pallets? Zonde om overkapping daaraan te 'versplillen'.
Komen de paarden dan in de paddock te staan in de winter? Of heb jij gunstige ondergrond bij je wei? Hier is het een en al blubber in de winter. Daarna groeit er wel weer gras.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 19:00

bigone schreef:
[naam] schreef:
Wat een bedragen om te sparen :oo , kan ik alleen van dromen

Ik ben overgestapt van bewindvoerder , de overstap (met stoppen bij die oude mee) was echt duur . Dan nog wat aanslagen maakt dat ik mij echt arm voel := , ik leef al zuinig en verwaarloos het huis en mijzelf wat := (heb weinig kleren , huis heeft oa verf nodig een trap moet kaal en ook gordijnen boven maar is niet belangrijk) .

Spaar voor rijbewijs en dit was echt een klap in mijn gezicht , van groen licht naar knal rood licht .

Mijn inkomen zijn weinig , als ik 150 euro per maand sparen kan ben ik echt goed bezig . kan dan niks extra doen maar dat maakt mij niet uit dat doe ik al een jaar .

Kan eventueel besparen op telefoon rekening en tv/internet maar daar buigt bewindvoerder zich al wat over . Kan in principe bewust en onbewust sparen :P

Zorg er voor dat je bewindvoerder samen met jou bespaart/werkt, dan leer je om te budgetteren. Komt altijd van pas.

Ja dat wil ik ook , wil dolgraag in de toekomst weer op mijn eigen benen te staan met de financiën .

Mei is de meest mooie maand , heb mijn eigen risico al terug (is ook net sparen :)) , ik heb nooit wat en krijg het volle bedrag altijd terug . Uitzonderingen gelaten) straks eind mei vakantiegeld , en dan heb ik van oude werk opgebouwd pensioen uitbetaald gekregen (wel 177 euro :') 8-) ) . Kan dat mooi allemaal gespaard worden :D

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 19:05

*\o/*
Hier ook weer betere uitzichten, kan vanaf volgende week weer gaan sparen :).
Alleen mijn probleem is echt, nu ik (behoorlijk) lange tijd mijzelf niet iets kado heb gegeven, ik altijd denk: oh dat mag eerst.
Maar dat wil ik niet.. ik wil nu wat gaan opbouwen. Mijn spaarpot/rekeningen staan echt op €0- :o
Wel moet ik van de zomer (en voor de winter) nieuwe kleren hebben. Maar dan gaat het sparen alsnog lukken :). Best wel een opluchting moet ik zeggen. Ik denk dat ik maar even een groot doel ga bedenken om te sparen, en mijn dichte spaarpot weer te voorschijn toveren :)
Ben echt blij met dit vooruitzicht :)