Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 18:06

pompoenen en aanverwanten hebben veel eten nodig, doen het nog het beste op oude mest heb ik het idee
ik heb hier in de voortuin nu een paar plantgaten gevuld met mest voor volgend jaar.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-13 18:15

Ik moet ook echt meer doen met mijn tuintje, Ik was al heel gelukkig met mijn eigen kweek frambozen! Maar de groenten die ik ooit heb geplant zijn verdwenen in het onkruid.

Inmiddels heb ik nog een maandje te gaan, tijd voor een update van de afgelopen tijd, met als eerste een dikke aanrader:

Organiseer een kledingruilavond! Gezellig met een hapje en een drankje, alle meegenomen kleding wegleggen-hangen en dan samen bij elkaar ´shoppen´.
Ik ben als een kind zo blij thuisgekomen met 4 nieuwe kledingstukken!

Maar zo blij met mijn kleding zo balen dat mijn laptop is overleden.. hij was op de duur zó traag dat ik 5 minuten kon wachten op 1 getypt woord. Na een paar reanimatiepogingen heeft niets mogen baten.

En wat doe je dan? Want ik leef wel leuk van 50 euro per week, sparen hó maar. Ja, sparen om een avond naar de bioscoop te kunnen. Maar voor een grote uitgave als een laptop.
Wat mensen eerder in het topic al aanhaalden, als je langere tijd van een klein budget moet leven en de grote kostenposten komen opdagen... koelkast-wasmachine kapot. Dat voel je enorm! Dat geld is er soms simpelweg niet.

Dus het belang van sparen is mij wel duidelijk geworden. Een bepaald vermogen op de bank hebben voor noodzakelijke uitgaven is bijna onmisbaar.
Maar hoe begin je met sparen als je bijna al je geld nodig hebt voor het ´dagelijks leven´?

Ik heb gemerkt dat als ik extra zuinig ben dat ik wel iets kan overhouden aan die 50 euro per week. Ik heb gemerkt dat het een goede gewoonte wordt om bepaalde inkopen te doen, handig bewaren en koken wordt normaal. En dan het belangrijkste: kiezen of delen... Iets ruimer te besteden en normaal doen of dubbel zuinig en dan iets specifieks luxer kunnen doen.

Maar dan praten we over een drankje doen in de kroeg en een avondje bioscoop. Want een musical bezoeken, luxe uit eten of naar de Efteling is echt onbetaalbaar. Kost je zo een weekbudget!

Wat betreft de laptop, ik heb tot komende zomer een leenexemplaar gekregen, dus ik weet weer waar ik voor kan sparen ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 19:48

Als je laptop puur sofwarematig stuk is probeer dan om linux mint te installeren. Dat is een gratis OS wat veel lagere eisen aan je hardware stelt dan windows en ook minder gevoelig is voor virussen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 20:07

Ik gebruik idd ook linux mint op mijn mini-laptop, en dat werkt prima :) helemaal gratis, en heel simpel te installeren :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 20:32

net je eigen berichten van begin tot eind doorgelezen en jeetje wat een goede actie zeg!
Erg leuk dat er zoveel reacties op zijn gekomen en supergoed dat je het zo doortastend hebt aangepakt o.a met de voedselbank.
Blijf je dit nu straks nog doen?
en wat merk je aan je spaarrekening met dit huidige budget?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 22:15

Ik gebruik gewoon ubuntu. :Y) Ik heb nog nooit mint geprobeerd, maar ik heb voor mijn werk ook gewoon ubuntu nodig. :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 12:43

zonnebloem18 schreef:
Dan is het de moeite waard om goed rond te kijken, ik haal een kilo voor 30 cent bij de supercoop van het merk oké.

Vandaag mijn zoektocht naar goedkoop meel voortgezet..
Begonnen bij de Makro, ik dacht dat grote zakken wel goedkoper zouden zijn, maar helaas..
Toen naar de Lidl.. 49 cent voor een kilo meel :=
Uiteindelijk het meel van het merk ok€ gehaald inderdaad, maar helaas daar ook een enorme prijsstijging; 42 cent voor een kilo nu..
Ik snap niet hoe zo'n prijzen op een dik jaar tijd bijna kunnen verdubbelen :=

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 12:52

Ja bizar he, ik heb een hele tijd van alle producten bijgehouden hie duur het was waardoor ik veel prijzen uit mijn hoofd wist.
Buiten het grote verschil per winkel kon er inderdaad vaak ineens een paar cent op de prijs komen.
De winnaar voor mij zijn de bolletjes leverworst, die zijn bij de supercoop 23 cent en bij de Poeisz 44 cent.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 13:45

Douraque schreef:
Ik begrijp ook niet waarom jij, Quellian, het geen goed initiatief vind? Het levert aandacht op voor mensen die er daadwerkelijk van moeten leven, vooral omdat dit redelijk onbekend is bij mensen die hier nog nooit mee te maken hebben gehad. Ik ken genoeg mensen die niet weten hoe lastig het is om van de bijstand te moeten leven gezien dat deze mensen modaal/bovenmodaal leven.

Daarnaast doet TS dit niet enkel voor de aandacht in de media dan wel voor zichzelf, maar ook voor de voedselbank zelf door rijst in te zamelen. Als je naar de voedselbanken in Nederland kijkt, dan zie je dat het aantal goederen dat in een dergelijk pakket zit steeds minder wordt. Dat er op een dergelijk manier een levensproduct wordt ingezameld dat in een x aantal pakketten komt te zitten, is aleen maar complimenteus.

Ik vind het geen goed initiatief, omdat het naar mijn mening niets toevoegt.

Ik denk dat er voldoende mensen zijn die een voedselpakket ontvangen en die zo welwillend zijn om het 'onderzoek' te doen dat TS doet. Doordat TS een pakket ontvangt (en hierdoor kan sparen) is er weer een pakket minder voor mensen die het wél nodig hebben.
Buiten dat vind ik rijst nou niet echt een aanwinst. Je betaalt € 0,39ct per pond en dat laat zij doneren door een externe partij, dat kost haar niets, dus welk initiatief van háár eigenlijk?
Ik vind (lees: mening, dus aanvallen hoeft niet) dat als je oprecht begaan bent met mensen, je best uit eigen zak (ik denk dat er inmiddels genoeg geld opzij is gezet de laatste tijd?) een kerstmaal gefinancieerd kan worden. De mensen die een pakket ontvangen vinden het misschien ook wel fijn om met de kerst een biefstukje of stukje varkenshaas te mogen eten.

Rijst vind ik echt armen-voedsel omdat het zo goedkoop is, rijst eet je als de laatste week van de maand is aangebroken en je nog een tientje hebt om te eten, te tanken en je dieren eten te geven.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 13:57

Ts heeft het zelf aangeboden gekregen he. Zodat ze kon aangeven wat ze miste enz.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:07

quera schreef:
Ts heeft het zelf aangeboden gekregen he. Zodat ze kon aangeven wat ze miste enz.

Ik kan me slecht voorstellen dat je 'zomaar' wordt benaderd door de voedselbank.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:08

Kelly_ann schreef:
Ik had jullie beloofd wat meer te laten weten over mijn actie met de voedselbank, bij deze:

Ik wilde met mijn project eigenlijk niet alleen iets voor mezelf overhouden, dus ik liep al langer rond met de gedachte rond om ergens een donatie te doen. En als je het hebt over leven met een minimum inkomen kom je al vlug uit bij de voedselbank.
Ook was ik wel nieuwsgierig naar het leven met een pakket dat je dan krijgt, wat zit er in? Kan je er een week van leven? Kan je er een goede maaltijd van koken?

Ik heb daarom de stoute schoenen aangetrokken en heb de plaatselijke voedselbank gevraagd of ik in ruil voor een mooie donatie een kijkje in hun 'keuken' mocht komen doen.
Ik ben ontzettend hartelijk ontvangen en samen met de organisatie is er een hele leuke samenwerking ontstaan;

De komende 4 weken kom ik in aanmerking voor een voedselpakket, zodat ik mijn ervaringen met hen en zoveel mogelijk anderen kan delen. Als tegenprestatie zal ik rijst inzamelen voor alle leden van de voedselbank in onze regio. Op dit moment zijn dat 261 pakketten die gevuld moeten worden, en dus evenzoveel pakken rijst die ik bij elkaar ga verzamelen.

Ik ga dus nog een flinke campagne tegemoet voor mijn tegenprestatie, en ik hoop echt dat het lukt!
Daarnaast zal ik met jullie alle ervaringen delen natuurlijk :j

Lees dit dan maar

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:11

Ik heb het topic vanaf het begin gevolgd, dus dit is me niet vreemd. Maar als IK in haar schoenen had gestaan, dan had ik aangeboden om sámen met iemand (die dus al een pakket ontvangt) dit te bekijken. Het zou voor mij niet 'oké' zijn om voedsel uit andermans mond te houden. Maar nogmaals, dit is hoe ik het zie :)

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:48

Ik snap je standpunt wel Quellian dat zeker.

Zoals je stelt zouden de mensen die zo'n pakket ontvangen hetzelfde kunnen doen in de zin van blog bijhouden/aandacht vragen voor de situatie etc als TS doet.
Echter je gaat dan enigszins voorbij aan het feit dat deze mensen over het algemeen niet uit willen komen voor het feit dat ze de voedselbank nodig hebben om (een deel van het) eten op tafel te krijgen. Heel veel mensen schamen zich enorm voor deze situatie en willen dus juist liever niet de aandacht vestigen erop.

Door iemand te nemen (TS in dit geval), die zichzelf vrijwillig in een bijstandspositie plaatst en rond moet komen van 50 euro leefgeld (of minder) per week, en daar vrij duidelijk verslag van doet, vraag je aandacht voor de situatie waarin veel mensen in nederland van moeten leven/rondkomen.
Dat het niet een kwestie is van 'ach voor 50 euro kan ik een hoop boodschappen halen hoor', maar dat het allemaal wat verder doorgaat.
Van die 50 euro moet 'alles', dus ook de benzine, ook de 5e week in de maand (waar TS zo leuk achterkwam de eerste maand lol), ook het 'uitje'/kopje koffie ergens drinken. Maar ook noodzakelijke kleding/de kapper en de vervanging van als een apparaat stuk gaat (laptop van TS).

Als mensen langer in de bijstand zitten is er geen reserve meer voor de vervanging van een laptop, en sparen van die 200 euro per maand gaat maar lastig want er hoeft maar iets te gebeuren en je kleine beetje spaargeld wat je hebt opgebouwd is weer weg.

TS is in de luxe positie dat ze dit vrijwillig kan en wil doen.
Door haar posten hier op bokt zijn denk ik al veel mensen extra gaan nadenken, gaan bewuster met uitgaven om, gooien minder weg, dus naast aandacht voor de Voedselbank zijn er ook voordelen voor de volgers (die bewuster omgaan) en het milieu (minder consumeren/weggooien).

Daarnaast, als TS inderdaad alle rijst zelf gekregen heeft om aan de voedselbank te doneren denk ik dat ze haar 'gift' wel in een ander jasje giet/gaat gieten dan ze bij het begin van haar actie had voorgenomen. Maar dat is pure speculatie...

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:57

Als ik alle kliekjes zou bewaren die ik heb ingevroren in de loop der tijd, had ik nu een grote vrieskist moeten hebben om ze in te doen. :=
Echter heeft m'n moeder het niet zo breed momenteel en dus gaan een groot deel van de kliekjes haar kant op.
Scheelt haar weer boodschappen doen en koken en bespaart mij een hoop afval en ruimte in de vriezer.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 16:02

Daarbij: de tijd die ts erin heeft gestopt om de rijst te organiseren is natuurlijk ook een gift :)

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 16:24

En het lijkt mij niet dat de Voedselbank iemand anders niets gaat geven, omdat TS nu een pakket ontvangt.
Dat kan toch helemaal niet? ;)
Dan had de Voedselbank echt gezegd: leuk idee, maar wij kunnen je niets geven.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 15:42

Iedereen die recht had op een voedselpakket heeft er een gekregen... ik had de leftovers....
Maar het is goed om de discussie te voeren wie er wel of geen gebruik mogen maken van de sociale voorzieningen :j

Deze week een slechte update... Ik ben ´failliet´ :\
Niet omdat ik me heb laten verleiden voor de aankoop van mooie kerstverlichting. En ook niet omdat ik gisteren een duur (dik 30 euro) avondje ben wezen stappen... Die paar tientjes zijn maar druppels op de nu gloeiende plaat:

Afgelopen zondag heb ik mijn auto even naar de buurman gebracht want er was een lampje kapot. Buurman is automonteur en besloot mijn auto gelijk mee te nemen voor de APK, eerder dan nodig, maar hij had nu de tijd om het voor mij te doen.

Waar ik dacht moeiteloos door de APK te rollen, auto rijdt als een tierelier, blijkt de unit van mijn verlichting, mijn uitlaat en een band/wiel/velg kapot. Geschatte kosten: € 300,-.

En dat is anderhalve maand budget... wat ik niet heb als ik uitga van mijn zelf opgelegde inkomen.
Ik zou nu het volgende kunnen doen:
- Een lening aangaan
- Een betalingsregeling treffen
- mijn (kapotte) auto verkopen

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 16:02

Tja... En dit zijn nou dingen waar iemand met een minimum uitkering vaker tegen aan loopt. De reserves zijn op, en dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 16:07

Heb je de auto nodig voor je werk? zo ja dan zou ik voor de afbetalingsregeling gaan.
Wat je dan kan doen is naar een dicht bij zijnde sloop toe gaan en navragen of ze daar een uitlaat hebben liggen dat past bij het merk auto wat jij hebt.
Zo kun je al wat kosten besparen, een nieuwe uitlaat is al duurder dan een tweede hands.
Voor de band/wiel/velg geld het zelfde. W.b.t verlichting weet ik niet.

Heb je de auto niet zo zeer nodig dan zou je deze kunnen verkopen maar ik vraag mij af of je hem gemakkelijk kwijt raakt.
Maar als je hem wel kwijt kunt raken dan bespaar je iig op wegenbelasting, op verzekering en benzine.
Dit geld kun je dan gebruiken om mee te sparen.

Ik ben heel erg benieuwd wat je gaat doen.

Weet je mensen in een uitkering hebben doorgaans dan geen werk (behalve zij die wel werken maar net niet genoeg inkomen hebben waardoor ze aangevuld worden).
Als je niet werkt dan heb je eigenlijk ook geen auto nodig.
Auto is eigenlijk echt een luxe vermogen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 16:16

OsMo schreef:
Als je niet werkt dan heb je eigenlijk ook geen auto nodig.
Auto is eigenlijk echt een luxe vermogen.

Het kan toch ook wel heel erg belangrijk zijn voor je maatschappelijke leven, als je kinderen hebt of niet gezond bent. En... het belemmert je kansen op werk natuurlijk ook weer. Je kunt bovendien niet 'even' je auto verkopen en daarna weer terugkopen voor ongeveer hetzelfde geld...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 16:40

Shadow dat is niet wat ik bedenk maar wat SoZa bedenkt :o .
Als jij in de bijstand zit en je wilt bij voorbeeld kwijtschelding voor gemeentelijke belasting aanvragen dan moet je aangeven of je een auto hebt.
Een auto wordt gezien als vermogen, nu doen ze niet moeilijk om een auto van rond de 800,- euro maar voor bijvoorbeeld 2000,- euro gaan ze dat al anders zien.
Je moet in dat geval aangeven of je de auto nodig hebt i.v.m. ziekte of invaliditeit, zo ja dan krijg je kwijtschelding zo nee dat mag je de auto verkopen.

Bij SoZa beredeneerd men niet zoals ik zelf zou beredeneren :) .
Wij zitten ook in de bijstand en we hebben een auto welke wij ook gebruiken voor familie die slecht ter been is.
Nu hebben wij niet een hele dure auto dus hoeven wij hem niet te verkopen.
Toch hebben wij een keer moeten besluiten om een tijdelijk geen auto te hebben omdat we dat financieel niet konden betalen.
Er zijn overigens ook een boel gezinnen die geen auto hebben.

Auto is echt luxe :j

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 16:43

Je mag eigen vermogen hebben in de bijstand (5555 voor een alleenstaande en 11110 voor samenwonende) dus een auto van 2000 is geen bezwaar en afhankelijk van waar je woont zelfs een pre bij het vinden van werk.
Ik weet wel dat ze hier totaal geen punt maken van een auto.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 17:01

Zonnebloem18: de grens voor vrijstelling gemeentelijke heffingen is nog een stuk strenger dan voor de bijstand.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 17:07

Dat zou kunnen, maar ik had het over de bijzondere bijstand, daar zou je eventueel bij noodzaak wel geld voor een reparatie kunnen krijgen.
Dat bedrag ligt (in Assen in elk geval) gelijk aan de norm die je mag hebben in de bijstand.

Maar ik heb even gekeken bij Hef (waar wij de kwijtschelding aanvragen) en daar stond het volgende:
Citaat:
Regels en voorwaarden
Het heeft geen zin om kwijtschelding aan te vragen, als:
  • U in het bezit bent van een auto die meer waard is dan € 2269,-, tenzij de auto om medische redenen onmisbaar is.
  • U in het bezit bent van een eigen woning waarvan de waarde hoger is dan de verschuldigde hypotheek.
  • U de aanslag langer dan 3 maanden geleden betaald heeft.
  • Het totale saldo op al uw bank-, giro- en spaarrekeningen samen hoger is dan de som van: één maand huur plus één maand ziektekostenpremie.

http://www.hefpunt.nl/betalen/kwijtschelding.html
Dan zou je het met een auto van 2000 net redden.