Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 14:51

verootjoo schreef:
Sammy_xxs schreef:
Nou ik ben afgelopen zondag naar de kerk geweest voor het eerst.
En echt heel toevallig had de voorganger een preek wat echt precies op ons sloeg. Kon me zo in die preek vinden. Was heel apart, want niemand wist dat wij zouden komen. En dan toch had de voorganger zo'n passende preek.
vind ik toch wel bijzonder. Inderdaad alsof God daar was om ons te overtuigen.

Mooi! Ik geloof ook inderdaad dat God door andere mensen heen kan spreken. Ik heb soms ook met preken dat ik denk; dat is precies voor mij! Maar soms ook niet, dan is het meer voor andere mensen denk ik.
Naar wat voor soort kerk ben je geweest?

Hihi, dat heb ik vaak als ik m'n horoscoop lees... _O-

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 14:54

Anna_Dani schreef:
Hihi, dat heb ik vaak als ik m'n horoscoop lees... _O-

_O- _O- _O-
maar idd, sommige dingen worden op zo een manier verwoord dat iedereen er zich wel kan in vinden...
beeldspraak ;-)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 15:51

OsMo schreef:
Nog maar een aanvulling :o .
Niet overtuigd zijn is gewoon niet overtuigd zijn, dat is niet slecht of zo.
Je bent alleen niet genoeg overtuigd :j
Jij vult zelf het waardeoordeel in als of ik jou mening slecht vind maar dat is niet zo.
Jij weet mij alleen niet te overtuigen met jou gedachte en mening over het geloof.

Misschien is dat het verschil wel tussen gelovige en niet gelovige personen, ik (ongelovige) heb geen enkele behoefte om gelovigen te overtuigen dat god niet bestaat voor mij, in tegenstelling tot gelovige mensen die denken dat de ongelovige nog niet helemaal overtuigd is maar ooit de overtuiging zal vinden dat hij wel bestaat.

Blue_Eyes

Re: Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 15:53

Dat dat voor jou geldt, wil niet zeggen dat dat voor alle ongelovigen geldt. Ik ken heel veel ongelovigen die mij op de een of andere manier heel graag willen overtuigen van het feit dat God niet bestaat.
Dus of het verschil tussen gelovigen en ongelovigen wat dat betreft nou zo groot is...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 16:02

Blue_Eyes schreef:
bigone schreef:
Ik verdedig mij niet, zie het niet als aanval, misschien jij wel als je daar elke keer op blijft hameren dat ik mij aangevallen zou voelen. Ik ben er van overtuigd dat er geen god, jezus, duivel bestaat.

Wederom: het zal de woordkeus wel zijn. Je komt op mij in ieder geval niet mild over.

@sallandval: er zijn maar weinig mensen op wie ik neerkijk en de gemiddelde 'ongelovige' valt daar zeker niet onder. Dan zou ik neer moeten kijken op mijn hele familie, dat lijkt me dus niet.

En wederom de vraag aan jou : Wat is niet mild, wat wil je dan horen, je kunt zeggen dat ik nogal direct ben maar ik val volgens mij niemand aan terwijl jij nu al een aantal keren insinuaties plaatst die ik niet kan plaatsten. Wat is er mis met duidelijk zeggen dat ik niet geloof en ook nooit gelovig zal worden en mensen met andere levenswijzen volledig respecteer. Ik probeer niemand tot atheïsme te bekeren, iedereen moet zelf weten waar hij/zij waarde aan toekent in zijn/haar leven. Waar ik wel pissed over word is het feit dat sommige gelovigen ons atheïsten al bij voorbaat tot de onderwereld veroordelen maar dat we gered kunnen worden als je jezus maar toelaat in je leven, voor mij is dat geloven in sprookjes, als kind met volle overtuiging gelooft in sprookjes maar als volwassene niet.

elles9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 16:12

Bedankt lisa!

@Anna_Dani , dat had ik zeker ook gewild maar ik kon er gewoon met niemand over praten.
Ik sprak niet echt meer met vriendinnen en ik wou niet dat mijn ouders of familie ervan af wisten.
Heb het zwaar gehad en wist echt niet wat ik ermee aan moest daarom ben ik zo blij dat het zo gelopen is.

Voor mij was het alsof het zo moest zijn, alsof ik een tweede kans kreeg om terug te komen tot het geloof..

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 16:14

@bigone: zinsneden als 'kom nu, wie houdt wie hier voor de gek', 'de kortzichtigheid en halsstarrigheid van de gelovigen', 'Alles, echt alles wordt door gelovigen afgedaan als de wil van god', 'Als er iets schijnheilig is dan is het dit wel', 'voor mij is dat geloven in sprookjes, als kind met volle overtuiging gelooft in sprookjes maar als volwassene niet'. En zo kan ik nog wel even door blijven quoten.
Je zegt dus niet alleen dat je niet gelovig bent en dat nooit zult worden ook, dat zal mij verder een zorg wezen. Dat zeggen mijn ouders en mijn zus ook. Maar de laatdunkende toon waarop je je uitlaat over geloof, terwijl je tegelijk heel hard roept dat je respect hebt, dat stuit me tegen de borst. Dat is voor mij hetzelfde als dat ik tegen jou zou zeggen 'Ik heb wel respect voor je, maar ik vind je toch een bitch'. Niet dat dat zo is, maar even om mijn punt duidelijk te maken.
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 03-09-13 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 16:15

bigone schreef:
Misschien is dat het verschil wel tussen gelovige en niet gelovige personen, ik (ongelovige) heb geen enkele behoefte om gelovigen te overtuigen dat god niet bestaat voor mij, in tegenstelling tot gelovige mensen die denken dat de ongelovige nog niet helemaal overtuigd is maar ooit de overtuiging zal vinden dat hij wel bestaat.

Mwah.. Die zullen er vast zijn, maar zo zijn er ook atheïsten waarbij je je afkunt vragen (grote borden in huis met god is dead, demonstraties bij kerken. Vooral in de USA best erg) hoe is uit in je bovenkamer? Laat elkaar lekker doen waarbij je je goed voelt. :P Een gelovige kennis van mij ging eens naar de psychiater. Die persoon wist precies waarvoor die kennis kwam. Last van de kerk, zeker?. (Not) Juist een psychiater zou hierin geen vooroordeel moeten hebben, maar deze had niks met de kerk en het geloof en zodra kennis daarover begon werd er gelijk gezegd dat dat niks was en dat daar maar snel mee gebroken moest worden. Kennis is er 2 keer geweest. Ik vind t schandalig van een psych om zich zo op te stellen. Stuur dan zon persoon gelijk door (sorry, ik kan je niet helpen want) of gedraag je zoals je geleerd ben, maar niet zo.

Je hebt overal je mensen voor, maar ik denk niet dat je stelling op iedereen van toepassing is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 16:18

Blue_Eyes schreef:
@bigone: zinsneden als 'kom nu, wie houdt wie hier voor de gek', 'de kortzichtigheid en halsstarrigheid van de gelovigen', 'Alles, echt alles wordt door gelovigen afgedaan als de wil van god', 'Als er iets schijnheilig is dan is het dit wel.' En zo kan ik nog wel even door blijven quoten.
Je zegt dus niet alleen dat je niet gelovig bent en dat nooit zult worden ook, dat zal mij verder een zorg wezen. Dat zeggen mijn ouders en mijn zus ook. Maar de laatdunkende toon waarop je je uitlaat over geloof, terwijl je tegelijk heel hard roept dat je respect hebt, dat stuit me tegen de borst. Dat is voor mij hetzelfde als dat ik tegen jou zou zeggen 'Ik heb wel respect voor je, maar ik vind je toch een bitch'. Niet dat dat zo is, maar even om mijn punt duidelijk te maken.

Tja, als je ze zo achter elkaar zet dan heb je gelijk, dat had ik ook anders kunnen zeggen door er nadrukkelijk bij te zeggen dat dit mijn ervaringen met gelovige mensen in mijn omgeving is, nu kan inderdaad iedereen die dit leest en gelovig is zich daar aan storen, mijn excuus bij deze, en je hebt wel gelijk hoor, ik kan behoorlijk bitchig zijn.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 16:19

Tja rotte appels heb je nu eenmaal veel bij de mensen, gelovig én ongelovig.

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 16:52

BaileyMix schreef:
Tja rotte appels heb je nu eenmaal veel bij de mensen, gelovig én ongelovig.

Wow, naar wie is deze uithaal bedoeld?

bigone schreef:

Om maar in het thema te blijven: Amen. _/-\o_

elles9 schreef:
@Anna_Dani , dat had ik zeker ook gewild maar ik kon er gewoon met niemand over praten.
Ik sprak niet echt meer met vriendinnen en ik wou niet dat mijn ouders of familie ervan af wisten.
Heb het zwaar gehad en wist echt niet wat ik ermee aan moest daarom ben ik zo blij dat het zo gelopen is.

Voor mij was het alsof het zo moest zijn, alsof ik een tweede kans kreeg om terug te komen tot het geloof..

Waarom eigenlijk een tweede kans? En hoe heb je dat dan aangepakt?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:01

die 'uithaal' was denk ik niet persoonlijk bedoeld maar n.a.v. het voorbeeld van sammie?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:03

Zo kwam ie ook over bij mij? Zie er niks 'uithalerigs' aan trouwens. Meer een bevestiging van mijn punt. :+

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:08

Had dat stukje helemaal niet gezien haha, maar hij stond onder de reactie van bigone en paste wel in het plaatje. Het gaat ook zo schnell hier!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:10

Nee nee niks gemeens bedoeld hier tegen iemand persoonlijk :')

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:18

:(:). :P

elles9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 18:11

@Anna_Dani

Ik ben christelijk opgevoed en mijn vader heeft altijd geprobeerd om ons mee te krijgen naar de kerk.
En eerst deden we dat ook maar zoiets moet je gewoon niet verplichten,
toen heb ik te veel twijfels gekregen over of God en alles wel bestond en of het waar was
daarom ben ik toen van het geloof afgestapt.

Maar doordat ik het eerst heel moeilijk heb gehad en op t zwaarste punt dat ik niets en niemand meer had God 'voelde' leek het voor mij als een tweede kans.
Van je hebt nu niks meer maar je kunt weer terug komen naar mij..

Die kans heb ik met beide handen aangegrepen om het zo te zeggen,
ik ben weer naar de kerk gegaan, meer gaan bidden, meer bijbel gaan lezen
zo heb ik ook naar mezelf gekeken en al mijn slechte punten en daar probeer ik nog steeds iets beters van te maken.
Ook hield ik me bezig met van allerlei dingen die christelijk waren, en ging zo zelfs gesprekken aan over hoe ik in het geloof sta/ben gekomen.
Ik probeer nog steeds elke week naar de kerk te gaan en vroeger wou ik alleen gaan als vriendinnen er waren maar nu ga ik 9 van de 10 keer alleen en vind het best wel fijn.

Zo ervaar ik het en kan wel zeggen dat ik erg veranderd ben op een voor mij positieve manier ondanks alles :)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 21:07

WilmaBoy schreef:
en daar begint het 'probleem' net volgens mij.. want mijn geloof is beter dan het jouwe -> kruistochten van Christenen of hedendaags de Jihad (heilige oorlog) van Moslims. En ga zo maar door. Israel is het mooie voorbeeld in mijn ogen. Hoe mensen niet met elkaar overweg kunnen omwille van geloof..

zo zie je maar weer dat geloof niet alleen maar mooie dingen brengt, tenminste niet op groepsniveau. In mijn opinie is er niets mis met je eigen overtuigingen beter vinden dan die van een ander. Overtuigingen en principes maken dat je niet met alle winden meewaait en zijn nuttig. Het wordt pas een probleem als je zendingsdrang krijgt of een ander als minderwaardig ziet omdat zijn mening de jouwe niet is. Of als je wraak gaat nemen op iemand die zich niet houdt aan de regels, zoals die worden geïnterpreteerd door jouw geloof-stroming. In mijn omgeving hoor ik protestanten soms zo laatdunkend spreken over de opvattingen van katholieken (ik kom uit het zuiden waar bijna iedereen katholiek is) dat ik echt denk; waar gaat het over.... protestantisme en katholocisme is bijna hetzelfde. Ga je druk maken om andere dingen dan of je heiligen al dan niet mag vereren of dat je al dan geen altaar moet hebben zeg.

Citaat:
In iedere godsdienst schuilt een waarheid, vele varhalen zijn vandaag nog steeds van toepassing maar je moet tussen de lijnen lezen om de diepgaande betekenis te begrijpen. Ben ik praktiserend? Neen, geloof ik in iets/iemand? ja. Maar ik kan/wil er geen naam aan vasthangen.
Ik help liever een medemens met kleine dingen dan iedere week overtuigd wekelijks naar een viering te gaan...

Mee eens.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 23:31

sallandval schreef:
WilmaBoy schreef:
en daar begint het 'probleem' net volgens mij.. want mijn geloof is beter dan het jouwe -> kruistochten van Christenen of hedendaags de Jihad (heilige oorlog) van Moslims. En ga zo maar door. Israel is het mooie voorbeeld in mijn ogen. Hoe mensen niet met elkaar overweg kunnen omwille van geloof..

zo zie je maar weer dat geloof niet alleen maar mooie dingen brengt, tenminste niet op groepsniveau. In mijn opinie is er niets mis met je eigen overtuigingen beter vinden dan die van een ander. Overtuigingen en principes maken dat je niet met alle winden meewaait en zijn nuttig. Het wordt pas een probleem als je zendingsdrang krijgt of een ander als minderwaardig ziet omdat zijn mening de jouwe niet is. Of als je wraak gaat nemen op iemand die zich niet houdt aan de regels, zoals die worden geïnterpreteerd door jouw geloof-stroming. In mijn omgeving hoor ik protestanten soms zo laatdunkend spreken over de opvattingen van katholieken (ik kom uit het zuiden waar bijna iedereen katholiek is) dat ik echt denk; waar gaat het over.... protestantisme en katholocisme is bijna hetzelfde. Ga je druk maken om andere dingen dan of je heiligen al dan niet mag vereren of dat je al dan geen altaar moet hebben zeg.

Citaat:
In iedere godsdienst schuilt een waarheid, vele varhalen zijn vandaag nog steeds van toepassing maar je moet tussen de lijnen lezen om de diepgaande betekenis te begrijpen. Ben ik praktiserend? Neen, geloof ik in iets/iemand? ja. Maar ik kan/wil er geen naam aan vasthangen.
Ik help liever een medemens met kleine dingen dan iedere week overtuigd wekelijks naar een viering te gaan...

Mee eens.

Amen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 10:25

Bigone als je nog niet overtuigd genoeg bent betekent dat voor mij niet "die moet nog overtuigd worden".
Ik kan jou namelijk niet overtuigen, ik kan niemand overtuigen.
Het enige wat ik wel kan is schrijven (vertellen) waar ik in geloof en hoe dat geloof tot uiting komt bij mij en in dagelijks leven betekend dat ik dat laat zien met mijn houding en gedrag.
Dat vertellen doe ik alleen wanneer daar naar gevraagd wordt, soms worden mensen gewoon nieuwsgierig en dan vragen ze "hoe kan het toch dat je zo klaar kunt staan voor anderen terwijl je zo vaak wordt teleurgesteld".
Tja dan vertel ik hen over mijn geloof.
Hier schrijf ik er over omdat die ruimte daar voor is binnen dit topic.

Ellis dat is heel erg mooi dat je nu je steun en kracht vind bij God.

Sammy dat heb ik ook een paar keer gehad.

Dat van dat beeldspraak dat iemand zich er in herkend kan ik mij wel in denken vooral als je in een grote kerk zit als waar ik bij zit (met iets van 2000 mensen in een dienst).
Maar ik heb in het verleden ook wel momenten gehad in een wat kleinere kerk waar ik eerder ook vaak heen ging dat er een man hard op begon te bidden wat gericht was voor iemand in die kerk.
Ja dan gaat je hart wel kloppen als je zoiets mee maakt. Die man leek wel een doorgeef luik van God want het waren heel persoonlijk gebeden met heel persoonlijke problematiek.
En er was eigenlijk altijd maar 1 persoon enorm geraakt na de dienst.

Sammie gelukkig is er tegenwoordig ook christelijke geestelijke gezondheidszorg.
http://ggzindebres.nl/

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 10:37

OsMo schreef:
Ja dan gaat je hart wel kloppen als je zoiets mee maakt.

_O- Sorry flauw, maar moest om dit zinnetje even lachen.

Maar dat doet Derek Ogilvie toch ook? Ik denk dat het een perfecte combinatie is van mensenkennis en informatie die je via social media en internet kunt vinden. Bij mij geldt ook: zolang er geen (tastbaar) bewijs is, bestaat het niet. Zo heb ik ook eens een leuk gesprek (ja écht leuk) gevoerd met Mormonen uit Amerika. Zij waren 2 maanden in Nederland en spraken heel goed Nederlands, volgens hun doordat God hun die gave heeft gegeven. Volgens mij gewoon keihard de boeken in duiken en studeren totdat je omvalt. Ze gaven toen wel een beetje toe dat ze 'wel eens' in een studieboek hebben gekeken ja..

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 10:59

verootjoo schreef:
Sammy_xxs schreef:
Nou ik ben afgelopen zondag naar de kerk geweest voor het eerst.
En echt heel toevallig had de voorganger een preek wat echt precies op ons sloeg. Kon me zo in die preek vinden. Was heel apart, want niemand wist dat wij zouden komen. En dan toch had de voorganger zo'n passende preek.
vind ik toch wel bijzonder. Inderdaad alsof God daar was om ons te overtuigen.

Mooi! Ik geloof ook inderdaad dat God door andere mensen heen kan spreken. Ik heb soms ook met preken dat ik denk; dat is precies voor mij! Maar soms ook niet, dan is het meer voor andere mensen denk ik.
Naar wat voor soort kerk ben je geweest?

Ja deze was ook echt voor ons!
We zijn naar een christelijke kerk gegaan.
(en die opmerking over horoscoop, vind ik een beetje dom) Ik weet echt wel het verschil tussen het willen horen dat het bij je past of dat het gewoon echt klopt, en deze preek paste precies bij ons. En eigelijk verder bij niemand in de kerk, want het ging over mensen die nog niet echt geloofde e.d. En nog een aantal dingen, het klopte gewoon!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 11:02

:') Ik bedoel natuurlijk dat hart dan sneller gaat kloppen.

Anna_Dani Anzich kan ik je daar nog gelijk in geven als ik wist dat de beste man een pc thuis had staan :D .
Maar die man is zover ik weet een man vanuit de middelleeuwen. Geen sociaal media.

Overigens geloof ik wel dat Derek Ogilvie bepaalde dingen kan, al was die zwaar over de zeik toen Wendy van Dijk hem een keer voor de gek had gehouden.
Tja daar voelde hij zich betrapt.
Ik geloof wel dat er mensen zijn met bepaalde gaven maar volgens het boek Leviticus keurt God het niet goed.
Ik heb begrepen dat dit ook gevaarlijk kan zijn voor je omdat je niet in contact komt met een overledene (dat kan ook niet volgens God) maar met een onreine geest.
Onreine geesten weten veel over overleden mensen waardoor achterblijvers geloven dat het hun overleden dierbare is.
Zo'n onreine geest kan voor onverklaarbare angst zorgen waarvan je eerder nooit last hebt gehad.

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 11:21

Ja weet ik ook wel, OsMo :)

Zoals ik al zei, ik kan niet in iets geloven waar geen harde bewijzen van zijn. Maar blijf het toch ontzettend fascinerend vinden hoe anderen dat wel kunnen en daar ook echt steun en kracht uit kunnen halen. In sommige situaties is dat toch wel erg makkelijk.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 11:22