Geloof jij in evolutie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Re: Geloof jij in evolutie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 12:17

De vraag en titel luidt: 'Geloof jij in de evolutie'

Als we daar aan vast houden staat het topic alleen vol met 'ja', 'nee' en 'misschien'. :+
Je mag dus best vertellen waarom je het één of juist het ander geloofd; het gaat immers om geloof, daar wordt in de titel naar gevraagd.

Persoonlijk vind ik de evolutie geen geloof, maar een wetenschappelijk aangetoond verschijnsel/feit.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 12:17

Gezien het verloop en de opening van het topic is het toch wel vrij logisch dat er wederom soms zo’n vraag tussen komt, lijkt mij dan meer dan normaal om daar (kort) antwoord op te geven. Heeft niks met een Bijbelstudie te maken. Sterker nog de vraag van craiester is imo meer een geschiedenisvraag. :+

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 12:25

Nee geloof er niet in.. Ik geloof in de schepping :j

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 12:34

Sammie schreef:
Gezien het verloop en de opening van het topic is het toch wel vrij logisch dat er wederom soms zo’n vraag tussen komt, lijkt mij dan meer dan normaal om daar (kort) antwoord op te geven. Heeft niks met een Bijbelstudie te maken. Sterker nog de vraag van craiester is imo meer een geschiedenisvraag. :+

Het een sluit bovendien het andere niet uit......ik ben zelf niet gelovig,maar binnen mijn familie is een hele groep die het nieuwe testament wel erkend,maar het oude niet,maw wel de bijbel,maar ook de evolutie...bovendien,,,,,stel er is een hogere macht die de bouwsteentjes heeft gemaakt,dan is daar na toch als nog een evolutie opgetreden,waar door alles zo is als het nu is.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 12:51

Je kunt ook zeggen dat het god is die de evolutie laat plaatsvinden en de verhalen aannemen als symbolisch i.p.v. letterlijk. ;-)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:03

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:05

Lante schreef:
Je kunt ook zeggen dat het god is die de evolutie laat plaatsvinden en de verhalen aannemen als symbolisch i.p.v. letterlijk. ;-)

En aangezien god niet stoffelijk is.....zou je de oerknal god kunnen noemen....iedereen blij....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:08

Erm neee… Want daarmee minimaliseer je de macht van God ( NT: drie-eenheid) en eveneens het hiernamaals ofwel de hemel. Beiden zijn van groot belang binnen het Christendom. Ook binnen het Jodendom en de Islam trouwens. :)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:14

Maar binnen mijn dom niet.....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:16

Dan is niet iedereen blij, alleen de groom van papa :D

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:17

lschaap11 schreef:
Ik geloof inderdaad dat de wereld door God geschapen is.
Ik heb nog nooit in de oerknal geloofd

Wie heeft god dan geschapen: Sinterklaas? Nog zo'n fabeltje om mensen zoet te houden (kinderen)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:22

De hemel is volgens mij niks meer dan 'hemels' sterven als je met een tevreden en gerust gevoel kunt gaan zeg maar. :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:23

Het creatonisme is mijn ding ook niet trouwens hoor; ik ben wel van de wetenschap. :D

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:29

Ik sta open voor alles....maar geloof het pas als het aantoonbaar is.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:35

Dat is met de meeste geloven een klein probleem. Dat is pas na de dood aantoonbaar :D En dan kun je het niet meer door vertellen.

Overigs voor de oerknal is ook nog weinig bewezen feiten. En binnen de evolutie(theorie) staan ook nog veel vragen open. Om de sprong maar weer even terug te maken.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:48

Je hoort mij ook niet zeggen dat ik in de oerknal geloof.......mijn zienswijze is in principe als volgt.
De sfeer is eindeloos(voor het gemak hebben we de aarde in t midden geplaatst,omdat dat bolgoneometrisch wat gemakkelijker rekent)en je kan er van uit gaan dat wat geen eind heeft ook geen begin heeft.
Als je dus rekenkundig uit gaat van een iets zonder begin en einde,en rekenkundig doen we dat ook,zou de conclusie moeten zijn dat (hoe moeilijk ook te aanvaarden)alles er altijd geweest is,en ook altijd zal zijn.
Dan heb ik het dus over de bouwstenen,en niet over wat er van gemaakt is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:17

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 16:01

Shadow0 schreef:
Sammie schreef:
Er zijn zoveel mensen die dat ook vinden dat er dus een naam voor is :D :

http://nl.wikipedia.org/wiki/Creationisme
http://nl.wikipedia.org/wiki/Intelligent_design

Zolang het een persoonlijke opvatting blijft is dat prima. Maar het wordt ook geopperd als alternatieve wetenschappelijke theorie, en dat is het zeer beslist niet, omdat het niet aan de regels voldoet.

Ja, ik vind creationisme en intelligent design werkelijk zo ontzettend achterhaald en ik vind het schandalig dat sommige kinderen dit in school krijgen. Als je het over het scheppingsverhaal hebt hoort het bij levensbeschouwing thuis, niet wetenschap. Als je eens 'creationism' intypt bij google, daar krijg je echt nachtmerries van!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 16:18

Toch grappig dat mijn suggestie on topic te blijven de tegenovergestelde reactie uitlokt....

Ik ben het overigens wél eens dat intelligent design/creationisme een plaats heeft in deze discussie gezien (mi jammer genoeg) velen die hypothese aanhangen als alternatief voor de evolutietheorie.

Overigens valt het op dat voorvechters van de intelligent design theorie vaak erg hun best doen te ontkennen dat hun theorie iets met religie te maken heeft, heb eigenlijk nooit goed begrepen hoe dat recht te praten valt.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 16:39

Kuggur schreef:
Overigens valt het op dat voorvechters van de intelligent design theorie vaak erg hun best doen te ontkennen dat hun theorie iets met religie te maken heeft, heb eigenlijk nooit goed begrepen hoe dat recht te praten valt.

Is dat niet omdat ze hun ontwerper niet per se vereren?
Ze voeren wel aan dat er een ontwerper achter alles moet zitten, maar ze benoemen niet precies wie/wat die ontwerper dan zou moeten zijn. Daarbij schrijft hun ontwerper ze geen gedrags- en leefregels voor en eist hij niet dat hij onvoorwaardelijk aanbeden wordt.

Precies dat ontbreken van regels en verering maakt dat ze zich niet als een religie zien, maar het ontbreken van een (op zijn minst gedeeltelijk) toetsbare hypothese maakt ook dat ze zeker geen wetenschappelijke theorie zijn.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 16:42

@Kuggur....hoe sta jij tegen over het idee,dat de sfeer oneindig is,dus geen begin en eind heeft,en alle materie,er dus altijd al geweest is?
Dus nix geen oerknal,nix geen schepping,het is er altijd geweest,en zal er altijd zijn.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 17:43

Kuggur schreef:
Matheno schreef:

Oog om oog, tand om tand. Iemand pleegt overspel? Maak hem dood, deze dingen bedoel je denk ik?
Lees dan ook even door naar het Nieuwe Testament :)

Ah, het oude testament "geldt niet meer"?
Geen tien geboden? Geen scheppingsverhaal?
De misdragingen van "god´s volk" uit dát deel van de bijbel zijn niet meer relevant want die passen niet meer in de moderne ethiek...?
Tussen twee haakjes, het tegenspreken van je ouders is daar al genoeg voor de doodstraf...

Het is meer het bloedoffer van de eigen zoon (die hij zelf is verwarrend genoeg) die sterft voor alle zonden van de mensheid, ook die nog niet gepleegd (of bedacht zijn, in gedanken zondigen telt mee) waar je aan denkt. Oh ja en natuurlijk wordt je als zondaar geboren, met je goed gedragen kom je er niet in deze theologie...
Geen christus in je leven, enkeltje verdoemmenis. Hoe je je leven hebt geleeft is irrelevant. Tijdige bekering wast je handen, hoe vuil ook, vrij van zonde, en de hemelpoort gaat wijd open....

Het is in het algemeen heel arbitrair hoe gelovige christenen in hun bijbel knippen. Wat niet bevalt of te onwaarschijnlijk wordt geacht is "allegorisch", of een metaphoor" wat wél in het straatje past ineens "heilige onwrikbare waarheid van god´s woord".

Hier wilde ik nog even op ingaan:
Het oude Testament geldt zeker nog wel, alleen toen was Jezus nog niet naar de Aarde gekomen voor ons, en was hij nog niet voor ons gestorven. "Gelovige christenen die in hun Bijbel knippen" , dat zijn in mijn ogen geen echte christenen. Natuurlijk bevalt niet alles wat erin staat, en natuurlijk heb je altijd wel zoiets van; dat geldt niet voor mij, maar dat is menseigen. Het is juist de kunst om alles te accepteren.

Wat betreft de 3 in 1.. Tja.. In de Bijbel wordt ook gezegd; Dit is voor ons nú nog niet te bevatten.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 22:12

Tsja zoals ik al eerder zei, ik wil er best een boom over opzetten ("het is juist de kunst alles te accepteren" is een intrigerende uitspraak), Maar ik denk écht dat het buiten het bestek van dit topic valt. Zoals uit het door jou aangehaalde citaat van me blijkt ben ik er eerder toe verleid...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 22:17

papagroom schreef:
@Kuggur....hoe sta jij tegen over het idee,dat de sfeer oneindig is,dus geen begin en eind heeft,en alle materie,er dus altijd al geweest is?
Dus nix geen oerknal,nix geen schepping,het is er altijd geweest,en zal er altijd zijn.

Nogal skeptisch, ik denk dat de observeerbare realiteit dat niet echt waarschijnlijk maakt. Alle materie in dit heelal expandeert, versnellend (de wetenschappelijke wereld stond aardig versteld toen die versnelling ontdekt werd, vertraging was tot dan toe aangenomen, en het heeft interessante consequenties voor het hypothetische einde van dit universum).
Ik vraag me af waarom jij het waarschijnlijk vind.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 22:24

oomens schreef:
Kuggur schreef:

Is dat niet omdat ze hun ontwerper niet per se vereren?
Ze voeren wel aan dat er een ontwerper achter alles moet zitten, maar ze benoemen niet precies wie/wat die ontwerper dan zou moeten zijn. Daarbij schrijft hun ontwerper ze geen gedrags- en leefregels voor en eist hij niet dat hij onvoorwaardelijk aanbeden wordt.

Precies dat ontbreken van regels en verering maakt dat ze zich niet als een religie zien, maar het ontbreken van een (op zijn minst gedeeltelijk) toetsbare hypothese maakt ook dat ze zeker geen wetenschappelijke theorie zijn.

Uitvluchten in mijn opinie, en behoorlijk zwakke.
Intelligent design is logischerwijze onmogelijk zonder intelligente designer. Deze entiteit kan niet anders dan over goddelijke eigenschappen, en vermogens beschikken.
Als ervan uitgaan dat een dergelijke entiteit bestaat niet hetzelfde is als religie dan weet ik niet wat dat wél is....
Ik denk dat het hoogstens een rhetorisch truukje is, om de illusie van wetenschappelijke methode in stand te houden, want ik ben nog nooit een ID aanhanger tegengekomen, die niet diep (richting fundamentalistisch) religieus was.