Ben je gelovig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 17:07

Elan schreef:
Even losstaand van dit al. Wat ik eigenlijk doodzonde vind, is de trieste manier van hoe veel gelovigen bij ons hun geloof uitten. Soberheid staat centraal! Ik vind het goed om stil te staan bij mensen die het minder hebben en dat je met eenvoud tevreden bent, MAAR we hebben het hier goed, moet je hem dan niet wat vrolijker bedanken? Vind hij, stel dat hij bestaat, het ook niet tergend om steeds de grafstemming in onze kerken gade te moeten slaan?

Als de kerk hier net zo gezellig was als in zuid amerika, waar het een groot feestje is, dan zou de kerk hier ook niet zo vergrijzen en afstotelijk zijn.

Er zijn ook hele vrolijke kerken in NL :j Bv de vrije evangelische gemeente, pinkstergemeente, volle evangeliegemeente, en nog wel meer :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 17:12

Ben nu 2x bij een pinkstergemeente geweest, en ja het is niet zo sober als de grijze kerken, maar vond het nog steeds 'een bepaald sfeertje'. Maargoed, kan het net verkeerd getroffen hebben, dus zal er niet direct over oordelen. De andere kerken ben ik nog nooit geweest dus mag ik zeker niet over oordelen. ;)

verootjoo

Re: Ben je gelovig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 17:20

hier in de buurt zit zo'n hele blije kerk, en een paar gewone vrolijke. Daar swingen ze ook helemaal enzo bij elk lied :D. Maar dat vond ik echt te veel :oo Doe mij maar gewoon een psalm, en af en toe een opwekkingsnummer :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 18:19

Spruitjee schreef:
het feit dat je in deze discussie zit en hier te landen bent gekomen, zie ik al als een roep van God :) nou klopt hij aan jou deur, en hij hoopt dat jij hem open doet! dat jij na zal ga denken over het geloof en over een relatie hem Hem :)!

Nu begeef je je op glad ijs Spruitjee. Dit kan beledigend overkomen op iemand die niet gelooft zoals ik. Ik zit in deze discussie omdat ik over veel dingen nadenk, geloof is daar een klein onderdeeltje van. Jij zegt eigenlijk dat ik niet zelf bepaal in welk topic ik zit maar dat God mij 'roept'. Probeer je eens in mij te verplaatsen, waar ik ben, ik welk topic ik praat dat bepaal ik zelf, niet iemand anders.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 19:04

Kinke schreef:
Spruitjee schreef:
het feit dat je in deze discussie zit en hier te landen bent gekomen, zie ik al als een roep van God :) nou klopt hij aan jou deur, en hij hoopt dat jij hem open doet! dat jij na zal ga denken over het geloof en over een relatie hem Hem :)!

Nu begeef je je op glad ijs Spruitjee. Dit kan beledigend overkomen op iemand die niet gelooft zoals ik. Ik zit in deze discussie omdat ik over veel dingen nadenk, geloof is daar een klein onderdeeltje van. Jij zegt eigenlijk dat ik niet zelf bepaal in welk topic ik zit maar dat God mij 'roept'. Probeer je eens in mij te verplaatsen, waar ik ben, ik welk topic ik praat dat bepaal ik zelf, niet iemand anders.

Mooi verwoord, hier sluit ik me bij aan.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 19:09

Ik heb nog even een pb gestuurd naar mambo_beach, ivm met een persoonlijke aanval. Verder distantier ik me bij deze van deze discussie. Heb mijn punt gemaakt, en er is idd niets meer wat ik heb toe te voegen. Ik zou zeggen, lees mijn posts eens terug.

groetjes
Christel

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 19:12

christel1857 schreef:
Ik heb nog even een pb gestuurd naar mambo_beach, ivm met een persoonlijke aanval. Verder distantier ik me bij deze van deze discussie. Heb mijn punt gemaakt, en er is idd niets meer wat ik heb toe te voegen. Ik zou zeggen, lees mijn posts eens terug.

groetjes
Christel

Ga lekker hier verder Christel, doe dit enkel en alleen in mijn PB-box, wil je?

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 19:15

MamboBeach schreef:
christel1857 schreef:

groetjes
Christel

Ga lekker hier verder Christel, doe dit enkel en alleen in mijn PB-box, wil je?

Ik vind niet dat ik hiermee te ver ga. Jij je mening dan ;)
bye

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 19:17

Is er geen topic voor gelovigen? Dat lijkt me wel wat :) Met z'n alle onze passie voor God delen zonder gestoord te worden door mensen die ons voor gek verklaren. :j

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 19:34

verootjoo schreef:
Omdat God dit leven op aarde mogelijk maakt. En toevallig ben ik heel erg blij met mijn leven zoals dat is en ben ik heel erg gelukkig. Dat ten eerste. En daarbij dat ik in goede gezondheid weer op heb mogen staan, dat ik elke dag te eten heb, genoeg geld heb, elke dag weer mag werken op een geweldig leuke baan, dat mijn vrienden gezond zijn, dat ik vrienden heb, dat mijn familie nog (zo goed als) compleet is. Daar ben ik God heel erg dankbaar voor. Ik vind dit allemaal niet vanzelfsprekend.

Dit vind ik nou altijd onbegrijpelijk. Misschien kun je dat eens duidelijk maken?
Ben je dan juist niet trots dat je ZELF een goede baan gevonden hebt, dat je ZELF in staat bent goede vriendschappen te onderhouden etc? Waarom dat afschuiven op een ander? Waarom niet trots zijn op en tevreden zijn met jezelf?
Dit zijn toch allemaal dingen die je in eigen hand hebt? Die je zelf regelt, waar je zelf voor zorgdraagt?

Ilova

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 20:31

Kinke schreef:
Zooist schreef:
Ik geloof dat God wel degelijk tegen iedereen praat. Je moet alleen de deur open doen als Hij aanklopt.

Ik ben er zeker van dat God luistert. Ik ben er ook zeker van dat Hij antwoord geeft. Ik ben er ook zeker van dat Hij nu al een paar dagen op jouw deur klopt en ik ben er ook zeker van dat er een dag komt dat jij jouw deur open doet.

Nu zal je me voor gek verklaren, dat kan er makkelijk bij, haha! Maar please, laat me weten dat jouw deur door jou open gedaan is. Ook al is het over 20 jaar.

Mij kan je niet beledigen hoor! Is toch lekker jouw mening! Vasthouden dan die mening!

Ik ben er zeker van dat er geen God is en dat er dus ook geen God is die luistert. Ik ben er ook zeker van dat je dus geen anwoorden krijgt van die God. Ik weet zeker dat hij niet bij jou op de deur heeft geklopt en ik weet zeker dat er een dag komt dat je dit beseft. Het kan nog wel 20 jaar duren maar ik weet het zeker. :Z

Heb je het Hem al eens gevraagd? ;)
God, als je er werkelijk bent toon je dan zoals je bent.
Is totaal vrijblijvend maar àls Hij er is is het toch leuk om het even te vragen. ;)
Laatst bijgewerkt door Ilova op 06-05-10 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 20:34

Daphna schreef:
ahumm, op dit moment zijn er meer doden gevallen op de wereld door ongelovigen dan door gelovigen.... Hitler predikte ongeloof. Stalin was fanatiek ongelovige, zal ik nog even doorgaan? Denk je nou echt dat een ongelovige zegt deze oorlog is in naam van de ongelovige? Een ongelovige dood zonder zich met god bezig te houden. Hoezo ben jij daar slechts een voorbeeld van?

Niet waar ;) Moet je zijn boek leven. Hij was wel degelijk gelovig. Hij meende (dat staat in zijn boek dus) dat hij door de Joden uit te roeien Gods wil uitvoerde. ;)
Ik wil hier mee niet zeggen dat niet gelovigen niet moorden oid, maar als je feiten wil brengen, breng ze dan wel juist. ;)

Ilova

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 20:35

Elan schreef:
Ben nu 2x bij een pinkstergemeente geweest, en ja het is niet zo sober als de grijze kerken, maar vond het nog steeds 'een bepaald sfeertje'. Maargoed, kan het net verkeerd getroffen hebben, dus zal er niet direct over oordelen. De andere kerken ben ik nog nooit geweest dus mag ik zeker niet over oordelen. ;)

Zou ik ook eens naar een paar andere kerken gaan,
Dan kan je kiezen bij welke je je goed voelt ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 20:42

Een vraagje nav de vorige discussie over bedanken.

Vinden jullie dat iemand boos mag zijn of verdrietig mag zijn over een keuze van God?

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 20:44

Ik denk dat iedereen wel eens boos/verdrietig is over een keuze van God. En ik denk dat dat ook wel mag.. Je hoeft het niet met al Zijn keuzes eens te zijn, maar hij heeft wel om een reden die keuze gemaakt. En dat is toch ook wel iets om over na te denken..

Ilova

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 20:45

Ingmar_ schreef:
Kinke schreef:
ik zou zeggen: je wilt graag iets voelen dus voelde je iets.

Dat denk ik dus ook ;)

Heb ik ook een tijd gehad, dat ik hem echt niet 'voelde' of 'ervoer.'
Maar geef niet op.
In de eerste plaats, zoek niet naar het gevoel maar naar God, dan laat Hij je op de duur wel dingen voelen.
Zoek naar wie Hij werkelijk is. Ik heb een week 'Vaderhartschool' gedaan wordt soms ook georganiseerd in Nl denk ik.
Daar legden ze je heel duidelijk uit dat je zelf niet koortsachtig moet proberen. Relax!
Gewoon zeggen 'God, hier ben ik. Ik zou U graag ervaren.' Maar plak er geen 'ik MOET Hem ervaren of Hij hoort me niet ofzo.' op.
Dit is totaal niet waar, Hij hoort je altijd.
God laat niemand los die zich aan hem vasthoudt,
en Hij zal het werk afmaken dat Hij in je begonnen is!
GBY

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 20:46

Hoe bedoel je: een keuze van God? De mens heeft een vrije wil gekregen van God (n.a.v. God = Liefde en liefde is niet mogelijk zonder vrije wil). Wanneer een mens een foute keuze maakt, is dit degene zijn eigen beslissing.

Of bedoel je het in een andere context?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 20:47

Ik bedoel, stel nu dat er een geliefde overlijd... Mag je dan boos zijn of verdrietig zijn om die keuze? :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 20:50

Aan de ene kant kan je daar inderdaad heel verdrietig om worden, maar het leven is niet eeuwig. Het stelt mij altijd gerust dat deze persoon een eeuwig leven bij God in de hemel heeft.

Dit neemt niet weg dat vele sterfgevallen niet eerlijk en veel te vroeg plaatsvinden!

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 20:53

Ik denk dat je best verdrietig mag zijn. :j Boos is denk ik niet het juiste woord, al denk ik dat God ook wel snapt hoe je je als mens zijnde voelt. Maar goed, het is inderdaad een fijne gedachte dat de overledene een goed leven heeft bij God.. :)

Ilova

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 20:54

Rianne_ schreef:
Ik denk dat iedereen wel eens boos/verdrietig is over een keuze van God. En ik denk dat dat ook wel mag.. Je hoeft het niet met al Zijn keuzes eens te zijn, maar hij heeft wel om een reden die keuze gemaakt. En dat is toch ook wel iets om over na te denken..

Vragen staat ook vrij bij God.;)
'God waarom? Wil je me er antwoord op geven? Op jouw tijd?' ;)

Vergelijk het met een kind dat al vijf snoepjes op heeft. Z'n papa zegt het kind nu beter zou stoppen met snoepen, omdat het kind anders buikpijn zou krijgen. Dat vindt het kind natuurlijk niet leuk, hij wil er gewoon nog een.
De vader zegt dat het kind geen snoepje meer mag, niet omdat hij vervelend wil doen en het kind leuke dingen wil ontzeggen, maar uit liefde. Omdat hij echt niet wil dat z'n kind later die avond buikpijn krijgt.
(Maar het kind heeft nog steeds de mogelijkheid om een snoepje te pakken. Het heeft een vrije wil.)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 20:55

Natuurlijk staat dat vrij bij God, Ilova. :) Maar goed, het is soms wel moeilijk om het antwoord te vinden/te krijgen.

Ilova

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:00

Ayasha schreef:
Ik bedoel, stel nu dat er een geliefde overlijd... Mag je dan boos zijn of verdrietig zijn om die keuze? :)

Tuurlijk! God weet toch hoe je je voelt dat je boos bent of verdrietig, tegen je vader zeg je het ook als je boos op hem bent, dat ziet hij toch aan je.
Als ik boos ben of zo vertel ik het Hem ook. Boos blijven is wel niet de oplossing heb ik geleerd ik denk bij mensen onder elkaar ook niet. Maar soms kan je er gewoon niet aan doen. En als ik er gewoon niet over kan komen bid ik ook als God m'n boosheid wil wegnemen.

@ Rianne_ En natuurlijk is het soms moeilijk om een antwoord te vinden. Er zijn ook nog veel dingen waarop ik geen antwoord weet. En die ik waarschijnlijk maar zal weten als ik bij Hem ben ;)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:52

Wow, wat worden er goede dingen gezegd in een goede sfeer!

Top mensen!

Ik sluit me aan bij dit laatste.

Ik ben ook echt zeker wel teleurgesteld in gebeurtenissen die mij persoonlijk aangaan. Ik heb zeker ook sterk getwijfeld. Maar ik heb het aan God terug gegeven, niet mijn rugzakje gegeven, en weer opgepakt om verder te gaan. Nee, ik laat mijn rugzakje echt daar. En ik vertrouw er dan op dat God zorgt voor de oplossing en dat ik tot nu toe ook elke keer zo. Soms duurt het heeeeeeel lang, maar het gebeurd wel!

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 22:31

Natuurlijk mag je boos zijn op God, verdrietig zijn, vertwijfeld zijn. Je afvragen waarom
Denk aan Jezus die aan het kruis uitriep: "Mijn God, mijn God, waarom hebt u mij verlaten?"

Ook met je boosheid, verdriet en vertwijfeling ben je welkom bij God. Sterker nog: Hij wil je helpen en troosten. Hij wil er voor je zijn.