Het Rijles & Afrijstress topic IV

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Steenbok12

Re: Het Rijles & Afrijstress topic IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 16:14

Ja inderdaad Mientjuh! Hoelaat moest jij ook weer? hoop zo dat we het halen. Wel echt super relax dat jij nog gewoon kan oefenen, zou morgen toch best nog ff in de auto willen stappen om wat dingen bij te schaven :=

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 16:15

Ik moet om 10u, heb van 8u30 tot 9u30 nog een uurtje met m'n instructeur om alles nog even te controleren. En jij? :)
Ja, ben wel echt superblij dat ik nog kan oefenen! Jij hebt je laatste les dus al gehad?

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 16:19

ik wordt om 10 voor 9 opgehaald en nog een 'uur' les, maarja moet erheen rijden en je moet ook al een kwartier voor aanvang er zijn geloof ik. Maargoed dan om 10 voor 10 examen... hoelang duren examens bij jullie eigenlijk :) ?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 16:23

@chantalSmook: je moet minimaal 35 min. rijden zoiets heb ik ook ongeveer gereden(niet heel veel langer iig)
daarvoor en daarna wordt er nog wat gepraat, en moet je soms nog wat vertellen over het oliepijl meten e.d.

Oww nog een opmerking: ik snap niet waarom ze je wel leren hoe je het oliepijl moet meten, maar niet hoe je moet tanken :')

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 16:28

Ja dat heb ik al met mijn ttt moeten doen en heb vrijstelling, dus ga er vanuit dat ik dat niet meer hoef te weten eigenlijk :P ?
Maar hier is het ook ongeveer een halfuur.
En dat tanken vind ik inderdaad ook hoor! heb dat ook nog nooit gedaan :=

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 16:45

Ik ga straks ook weer, heb er wel zin in 2 weken niet geweest!

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 16:49

Ik had vanochtend voor de tweede keer examen en ik ben weer gezakt. Op heel andere keren dit keer dan de vorige keer, dus mijn rij-instructeur denkt nu dat ik faalangst heb. Maar was weer ff goed balen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 16:51

Wat vervelend Ann :(:)

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 17:27

Veirl, wat een tegenvaller weer :\ En best raar dat je op totaal andere dingen gezakt bent, idd.
ChantalSmook schreef:
ik wordt om 10 voor 9 opgehaald en nog een 'uur' les, maarja moet erheen rijden en je moet ook al een kwartier voor aanvang er zijn geloof ik. Maargoed dan om 10 voor 10 examen... hoelang duren examens bij jullie eigenlijk :) ?

Dan moeten we ongeveer op dezelfde tijd :D
Bij ons is alles in het totaal een uur. Maar een stukje daarvan is ook een technisch gedeelte: je moet zelf de motorkap openen en rem/koel/ruitenwisservloeistof & oliepeil kunnen aanduiden en wat zeggen over bandenspanning en slijtage van je banden. Vervolgens wordt je stoel en spiegels ontregeld, die je dan allemaal zelf weer moet instellen (vooral stoel is in een bepaalde volgorde met bepaalde regels die je toepast). Daarna ga je de weg op en onderweg moet je op een bepaald moment achteruit inparkeren en keren in een smalle straat :)

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 17:31

Wat vervelend Veirl. Aai over de bol. :(:)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 17:35

siskeh schreef:
@chantalSmook: je moet minimaal 35 min. rijden zoiets heb ik ook ongeveer gereden(niet heel veel langer iig)
daarvoor en daarna wordt er nog wat gepraat, en moet je soms nog wat vertellen over het oliepijl meten e.d.

Oww nog een opmerking: ik snap niet waarom ze je wel leren hoe je het oliepijl moet meten, maar niet hoe je moet tanken :')

Idd _O-
Ik zou niet weten hoe je het oliepijl meet trouwens, staat dat in het theorieboek? :')

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 17:36

Veirl schreef:
Ik had vanochtend voor de tweede keer examen en ik ben weer gezakt. Op heel andere keren dit keer dan de vorige keer, dus mijn rij-instructeur denkt nu dat ik faalangst heb. Maar was weer ff goed balen.

:(:) Echt poedersuiker zeg!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 17:45

Aranel schreef:
siskeh schreef:

Idd _O-
Ik zou niet weten hoe je het oliepijl meet trouwens, staat dat in het theorieboek? :')

Zal ik het even uitleggen :p
Je haalt het stokje eruit, maakt hem schoon, stopt hem er weer helemaal in, dan haal je hem er weer uit en kijk je tot hoever de olie komt :7
Oww, en als je wilt wegrijden moet je natuurlijk wel het stokje er weer in doen, en de motorkap weer dicht :')

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 17:47

Veirl schreef:

Echt küt zeg... :(:) Wat vind je nu zelf van deze keer?

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 17:48

:wave:
Vandaag me eerste rijles gehad :D :D

Ik reed teveel iedere keer naar de kant van de stoep. Had daar echt een aantrekkingskracht daarheen. En had ook moeite om de linkerbocht te maken ivm de neus. Verderest was het allemaal nog een beetje pril maar wel leuk!

Wat oliebol dat je weer gezakt bent Yeirl! :(:)

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 17:49

siskeh schreef:
Aranel schreef:
Idd _O-

Zal ik het even uitleggen :p
Je haalt het stokje eruit, maakt hem schoon, stopt hem er weer helemaal in, dan haal je hem er weer uit en kijk je tot hoever de olie komt :7
Oww, en als je wilt wegrijden moet je natuurlijk wel het stokje er weer in doen, en de motorkap weer dicht :')

Jullie lachen er wel mee, maar er zijn zat mensen die niet weten hoe ze het oliepijl moeten meten.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 17:51

@Mientjeuh: maar dat leer je dus met je rijlessen ;) ik iig wel.
Daarvoor wist ik er al wel wat van doordat we trekkers hebben(en je daar dus ook oliepijl van kan meten)

Maar mijn punt is, dat ik nu niet weet hoe ik moet tanken, maar wel weet hoe ik olie moet pijlen en bijvullen.
De kans dat mn brandstof opraak lijkt me vele malen groter(en vaker voorkomend) dan dat mn oliepijl te laag is.

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 17:52

Ik heb tijdens mijn rijlessen nog nooit onder de motorkap gekeken, en ik moet aanstaande maandag afrijden :?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 17:54

@lisa91: dat lijkt me niet handig :=

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 17:59

Hebben ze dat niet met je ttt gedaan? bij mij van te voren uitgelegd.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 18:01

Ik ook niet hoor, heb ondertussen 11 lessen gehad ofzo, maar d'r is mij nog niks uitgelegd van wat waar zit en waarom enz, behalve de dingen die ik dan al wist natuurlijk. :=
ben benieuwd wanneer ze dat van plan is :+

stefanvi

siskeh schreef:
@Mientjeuh: maar dat leer je dus met je rijlessen ;) ik iig wel.
Daarvoor wist ik er al wel wat van doordat we trekkers hebben(en je daar dus ook oliepijl van kan meten)

Maar mijn punt is, dat ik nu niet weet hoe ik moet tanken, maar wel weet hoe ik olie moet pijlen en bijvullen.
De kans dat mn brandstof opraak lijkt me vele malen groter(en vaker voorkomend) dan dat mn oliepijl te laag is.

Tanken is niet zo moeilijk, zelfs makkelijker dan oliepeil controleren voor velen.

Methode:
- tankklepje openen
- dop openschroeven
- slang uit de pomp pakken en in de vulopening doen
- hendel inknijpen en de brandstof wordt erin gepompt
- Wanneer de tank vol is, slaat het vulpistool vanzelf af.
- Dan haal je het vulpistool weer uit de opening en hangt deze terug.
- dop terugschroeven (1 a 2 keer laten klikken) en klepje terug dicht.

Paar aandachtspunten.
Het tankklepje gaat bij sommige (vooral de nieuwere) auto's open met een apart hendeltje wat vaak in de buurt zit van de hendel waarmee de motorkap open gaat.
Het vulpistool slaat vanzelf af zodra het brandstofpeil de opening van het vulpistool bereikt, er gaat dan een balletje in het pistool drijven en laat deze afslaan. Hierdoor kun je je tank nooit per ongeluk laten overstromen.
Wanneer je de dop terug op de vulopening schroeft, kun je deze vastdraaien en als je dan probeert door te draaien 'klikt' deze door als teken dat hij vast zit. 1 a 2 keer laten klikken is reeds voldoende.

Misschien ten overvloede, maar uiteraard moet je er wel op letten dat je de goede brandstof pakt, dus benzine of diesel.
Maar dit probleem zul je alleen hebben als je diesel rijdt, want het vulpistool van de diesel past als het goed is niet in een benzine auto omdat de diameter van het vulpistool groter is dan die van de benzine.
Maar je kunt dus wel benzine in een dieselauto gooien :P
Laatst bijgewerkt door stefanvi op 09-10-09 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Apocalatch

Ik heb geen ttt gedaan. Voor het afrijden maandag heb ik nog een uurje les. Misschien gaat hij het dan uitleggen? Echt vreemd...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 18:07

@Stefanvi: Bedankt voor de uitleg :P laatste stukje was idd ten overvloede :j

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 18:08

dan denk ik dat hij het dan uitlegt :) bij mij hebben ze dat ook gedaan bij het cbr :) . het stelt niet veel voor. Ze kunnen wat vragen over de banden. Bijvoorbeeld de bandenspanning, waarvoor het ventiel is, waaraan je kunt zien of er schade aan de band is en hoe diep die groeve* hoe heet dat nou, weet iig dat het minimaal 1,6 mm is*. zoiets bijvoorbeeld.
En veel dingen in de auto spreken voor zich. verwarming, ventilatie, alarmlichten etc... bij mij werd ook gevraagd welke verwarming mileuvriendelijker is. Voor of achter,