Folder tegen evolutie theorie mag wel?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sim0ne

Re: Folder tegen evolutie theorie mag wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 09:48

Zo vind ik het ook raar dat in Nederland het boek Mein Kampf van Hitler verboden is. Dat zou toch onder de vrijheid van meningsuiting moeten vallen. In mijn ogen is het juist erg belangrijk om zo veel mogelijk te lezen, vanuit verschillende invalshoeken. Pas als je alle mogelijkheden kent, kun je een gedegen afweging maken over hetgeen waar jij achter staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 09:49

Als ik een website van een school zie waarin tv programma's als Winx en boeken als Harry Potter als gevaarlijk worden gezien dan draait mijn maag persoonlijk om. Persoonlijk voed ik mijn kinderen zo open minded op als het kan, zodat ze later alle mogelijkheden hebben om zichzelf te ontwikkelen. Als je dit soort onschuldige dingen als gevaarlijk af doet dan kweek je al van jongs af aan angst. En dat vind ik erg sneu.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 09:50

Inderdaad, het is fictie. En fantasie en inzien wat waar is en wat verzonnen is nu juist zo belangrijk om te ontwikkelen voor kinderen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:01

faye schreef:
Als ik een website van een school zie waarin tv programma's als Winx en boeken als Harry Potter als gevaarlijk worden gezien dan draait mijn maag persoonlijk om. Persoonlijk voed ik mijn kinderen zo open minded op als het kan, zodat ze later alle mogelijkheden hebben om zichzelf te ontwikkelen. Als je dit soort onschuldige dingen als gevaarlijk af doet dan kweek je al van jongs af aan angst. En dat vind ik erg sneu.

Winx kijken die van mij alleen al niet om het geweld wat erin zit, gevechten, boze woorden, vloeken die worden uitgesproken. Nog niet zolang geleden was er een heel uitgebreide discussie in opvoedland - die heeft echt jaren geduurd - over de invloed van al dat tv-geweld op kinderen. Het waren bepaald niet alleen christenen die dat geweld zwaar afkeurden.

Buiten dat - sommige kinderen zijn gevoeliger dan andere. Mijn oudste is heel gevoelig voor dit soort dingen, magische krachten, geweld, gevechten - die wordt daar bang van, slaapt er 's nachts niet van. En dat was al ver voor ze op die school zat. Mijn kinderen houd ik dus inderdaad weg bij dingen als Winx, om angst te voorkomen.

Harry Potter heb ik me (nog) niet voldoende in verdiept om daar enig waardevol oordeel over te kunnen vormen. Dat is bij kinderen in de leeftijd van de mijne ook nog niet echt van toepassing, dat interesseert ze gewoon (nog) niet.

Dat wil overigens niet zeggen dat ze nooit met fantasie van doen krijgen - ze kijken bij wijze van spreken ook de Teletubbies. Er is zat materiaal om hun fantasie en realiteitszin te ontwikkelen, zonder dat dat met magie en geweld moet. En hoeveel mensen zijn er niet die op hun 50ste nog geloven dat magie mogelijk is?

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:07

Blue_Eyes schreef:
En hoeveel mensen zijn er niet die op hun 50ste nog geloven dat magie mogelijk is?

Volgens mij is God als hij zou bestaan de grootste tovenaar van allemaal. Gelovigen denken dat hij in zou kunnen grijpen (en dit ook doet in sommige gevallen), en dat is dan toch echt magie. In mijn ogen gelooft elke gelovige in magie, misschien zullen ze het anders noemen, maar het komt op hetzelfde neer, een grote tovernaar die naar eigen believen op afstand dingen kan beinvloeden / veranderen.

Ben het overigens helemaal met je eens dat geweld kinderen zeker geen goed doet. En die invloed is wetenschappelijk wel degelijk bewezen, in ieder geval op de korte termijn.
Laatst bijgewerkt door Sim0ne op 31-03-09 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:09

Het is maar wat je onder magie verstaat.
Ik denk dat kinderen niet voor niets angstig zijn. Als mijn kinderen zaken eng vinden bespreek ik dat me ze. Op een open manier, zonder waarde oordeel. In mijn ogen worden ze daar evenwichtiger van dan hun leefwereld zodanig te beperken dat het altijd angstig blijft.
En de teletubbies, ja leuk, maar niet meer als ze vijf zijn :n

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:10

Harry Potter vind ik ook zeker voor oudere kinderen, vooral de films zijn behoorlijk indrukwekkend en spannend.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:12

@Sim0ne:
Tja, zo zou je het kunnen zien, en ik denk als je de definitie van magie bekijkt, ik er niet veel tegenin zou kunnen brengen. ;)
Toch heb ik er wel wat op tegen, maar nu geen tijd om er uitgebreid op in te gaan, want ik moet nu gaan werken. Wellicht later!

@Faye: er staat ook 'bij wijze van spreken'. :roll: Ook voor vijfjarigen is wel wat anders te vinden dat de fantasie en realiteitszin kan ontwikkelen dan alleen Winx en Harry Potter...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:29

Ellen en de wiebelwagen? 8-)

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:45

Blue_Eyes schreef:
Ik moest er een beetje om lachen, hoop dat je dat niet erg vindt ;) Mijn eerste gedachte was: doe de deur open, ga zitten en wacht tot de dominee begint te praten ;)
Maar verder: het leukste is misschien iets waar wat leven in zit. Ik weet niet waar je woont, maar ik ken wel wat mensen verspreid over het land en kan weleens navragen wat in een bepaalde regio een 'leuke' kerk is. Over het algemeen zit er in evangelische en pinksterkerken redelijk wat leven, maar dat is ook wel vaak tamelijk 'radicaal' en dat kan afschrikwekkend werken. Het beste is misschien om de kranten/weekbladen in de gaten te houden waar er ergens een dienst met een laagdrempelig karakter wordt gehouden, bv. een jeugddienst of een doopdienst. Deze zijn vaak net iets meer gericht op buitenstaanders, hebben een minder 'insiders'-karakter en zijn vaak begrijpelijker.
Laat maar even weten, dan kan ik wel even voor je rondvragen :)

Ik ben diepbeledigd :+ Nee, tuurlijk niet, ben niet van suiker! ;) Maar bedankt dat je om me denkt.
Ja, ik weet dat het een domme vraag is, maar niemand in mijn omgeving wil iets te maken hebben met religie, dus alles wat ik weet, heb ik zelf uitgezocht.
En als ik gewoon ergens binnenloop, ben ik bang dat ik in een trouwerij of begrafenis terecht kom :+ Zou wel iets voor mij zijn. Bovendien hebben we in ons dorp niet eens een kerk die nog daarvoor gebruikt wordt...
Ik woon in de buurt van Arnhem...
Heel erg bedankt voor je moeite! :)

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 16:23

Citaat:
Wat vinden jullie trouwens van heel fundamentele christenen, die hun kinderen daadwerkelijk weghouden van boeken, films, opvattingen (zoals de evolutietheorie) enz?
Zie ook de ophef over de boekenweek toen die over 'toveren' ging?

Ehm dat is eigenlijk de omschrijving van fundamentalisme. Je compleet afsluiten voor intellect en leven volgens een doctrine. Ja ik zou het dus een kwalijke zaak vinden maar dat weten zij ook al wel... ;) Of je er altijd dat mee bereikt wat je dan voor ogen had twijfel ik wel aan. Soms bereik je het tegenoversgestelde want alle kinderen verlaten een keer het nest en dan gaat er een wereld voor ze open. Eigenlijk vind ik het eng als je je kinderen zo werleldvreemd maakt en ze daarna de maatschappij in zet. Zou mijn methode nooit zijn waar ik ook in geloof of niet.

Blue-eyes, magie, wat is magie.....goochelen ? Nee toch of wel...Ik moet bekennen er is voor mij ook maar 1 groot allesoverheersende magische kracht die wonderen zou hebben verricht. Je weet wel wie denk ik. Is niet beledigend bedoeld maar ik zie het onderscheid in het slechte en goede niet op zo'n moment. Ik zou dus niet kunnen beslissen mijn kinderen niet met jouw magie in aanraking te laten komen maar wel het geloof aanleren in iets wonderlijks ontastbaars en onzichtbaars. In principe komt ieder kind neutraal ter wereld, jij geeft je kinderen het geloof mee, je geeft het door, je brengt het ze bij, ik weet niet af ze er zonder jou ook achter waren gekomen en of ze net zo gaan geloven als jij later. Jij vind God goed en magie slecht op tv dan. Maar waar hebben we het over, assepoester is toch ook een sprookje, is dat ook slecht ? Zit daar niet een goede boodschap in aan kinderen ? Ging het ook niet over dezelfde appel, o nee dat was sneeuwwitje....het kwaad etc etc...maar ook een beetje magie. Ik denk dat kleine kinderen het verschil niet eens weten tussen God en Magie.....ik weet het al amper. Verhalen uit de bijbel zijn voor kinderen ook sprookjes aanvankelijk. Zo lang ze geen foute dingen aanleren, zoals idd geweld en enge dingen waar ze niet van slapen dan vind ik het goed. Maar, het ligt er aan waar en door wie en waarom, verhalen over God of uit de bijbel kun je als kind ook slecht van slapen hoor, helemaal als men erbij verteld dat dat echt gebeurd is. Neem sodom en gomorra en het offeren van je enigst kind ofzo.....daar kon ik als kind al niet van slapen. De zondvloed vond ik ook niet geweldig trouwens maar ach mijn ouders hadden gelukkig wel een boot. :+ Ja zo dacht ik echt hoor...en ik was toch rond de 8 jaar al.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:04

faye schreef:

'Elly en de wiebelwagen' vind ik echt het meest verschrikkelijke EO-kinderprogramma ooit gemaakt....

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:05

Lady_M schreef:
Blue_Eyes schreef:
Ik moest er een beetje om lachen, hoop dat je dat niet erg vindt ;) Mijn eerste gedachte was: doe de deur open, ga zitten en wacht tot de dominee begint te praten ;)
Maar verder: het leukste is misschien iets waar wat leven in zit. Ik weet niet waar je woont, maar ik ken wel wat mensen verspreid over het land en kan weleens navragen wat in een bepaalde regio een 'leuke' kerk is. Over het algemeen zit er in evangelische en pinksterkerken redelijk wat leven, maar dat is ook wel vaak tamelijk 'radicaal' en dat kan afschrikwekkend werken. Het beste is misschien om de kranten/weekbladen in de gaten te houden waar er ergens een dienst met een laagdrempelig karakter wordt gehouden, bv. een jeugddienst of een doopdienst. Deze zijn vaak net iets meer gericht op buitenstaanders, hebben een minder 'insiders'-karakter en zijn vaak begrijpelijker.
Laat maar even weten, dan kan ik wel even voor je rondvragen :)

Ik ben diepbeledigd :+ Nee, tuurlijk niet, ben niet van suiker! ;) Maar bedankt dat je om me denkt.
Ja, ik weet dat het een domme vraag is, maar niemand in mijn omgeving wil iets te maken hebben met religie, dus alles wat ik weet, heb ik zelf uitgezocht.
En als ik gewoon ergens binnenloop, ben ik bang dat ik in een trouwerij of begrafenis terecht kom :+ Zou wel iets voor mij zijn. Bovendien hebben we in ons dorp niet eens een kerk die nog daarvoor gebruikt wordt...
Ik woon in de buurt van Arnhem...
Heel erg bedankt voor je moeite! :)

Mwah, op zondagochtend heb je weinig kans op begrafenissen en trouwerijen ;)
Maar ik ga even navragen voor je. Ik weet dat er in Arnhem een heel leuke, levendige kerk is, maar er moet in die buurt wel meer te vinden zijn :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:16

Citaat:
Blue-eyes, magie, wat is magie.....goochelen ? Nee toch of wel...Ik moet bekennen er is voor mij ook maar 1 groot allesoverheersende magische kracht die wonderen zou hebben verricht. Je weet wel wie denk ik. Is niet beledigend bedoeld maar ik zie het onderscheid in het slechte en goede niet op zo'n moment. Ik zou dus niet kunnen beslissen mijn kinderen niet met jouw magie in aanraking te laten komen maar wel het geloof aanleren in iets wonderlijks ontastbaars en onzichtbaars. In principe komt ieder kind neutraal ter wereld, jij geeft je kinderen het geloof mee, je geeft het door, je brengt het ze bij, ik weet niet af ze er zonder jou ook achter waren gekomen en of ze net zo gaan geloven als jij later. Jij vind God goed en magie slecht op tv dan. Maar waar hebben we het over, assepoester is toch ook een sprookje, is dat ook slecht ? Zit daar niet een goede boodschap in aan kinderen ? Ging het ook niet over dezelfde appel, o nee dat was sneeuwwitje....het kwaad etc etc...maar ook een beetje magie. Ik denk dat kleine kinderen het verschil niet eens weten tussen God en Magie.....ik weet het al amper. Verhalen uit de bijbel zijn voor kinderen ook sprookjes aanvankelijk. Zo lang ze geen foute dingen aanleren, zoals idd geweld en enge dingen waar ze niet van slapen dan vind ik het goed. Maar, het ligt er aan waar en door wie en waarom, verhalen over God of uit de bijbel kun je als kind ook slecht van slapen hoor, helemaal als men erbij verteld dat dat echt gebeurd is. Neem sodom en gomorra en het offeren van je enigst kind ofzo.....daar kon ik als kind al niet van slapen. De zondvloed vond ik ook niet geweldig trouwens maar ach mijn ouders hadden gelukkig wel een boot. :+ Ja zo dacht ik echt hoor...en ik was toch rond de 8 jaar al.

Magie is het doen van wonderen met behulp van bovenaardse krachten. Zo sec omschreven zou je dus God als een soort tovenaar kunnen zien, met dat verschil dat God dat anders ziet - Hij geeft in de bijbel aan dat alle wonderen die niet bij hem vandaan komen, van de duivel zijn, en juist dat omschrijft Hij als magie.
Kijk, mijn kinderen kijken bijvoorbeeld ook MegaMindy, dat is ook niet echt standaard, dat mensen kunnen vliegen, zeg maar. Toch vind ik dat er een groot verschil is met Winx - dat komt op mij alleen al veel agressiever over. En zo is er wel meer te noemen.
Sprookjes heb ik zelf niet zo veel op tegen, maar ook die roepen bij mijn kind al angstige reacties op (terwijl die toch zelfs op school ja, die strenge school die Faye bedoelt ook echt niet verboden zijn!). Het gaat er bij haar meer om dat de spanning die in zo'n verhaal voorkomt (o help, ze vereenzelvigt zich helemaal met Sneeuwwitje en dan komt de heks en Sneeuwwitje valt voor dood neer) teveel is. Dat geldt ook voor andere sprookjes, waar bij wijze van spreken geen magie in voorkomt (kijk, Roodkapje is wel raar als je het goed bekijkt, maar niet magisch. Toch zit ze 's nachts rechtop in bed). Ik herken dat overigens heel erg van mezelf. Ze noemen dat HSP ;)

Het vreemde is dat - hoewel we de kinderbijbel van voor tot achter hebben voorgelezen en ze nu ze zelf goed kan lezen, vaak zelf de kinderbijbel pakt - ik haar nog nooit 's nachts wakker heb gehad met een kinderbijbelverhaal. Blijkbaar is de aanwezigheid van God in het verhaal heel geruststellend - wij hebben allebei onze kinderen altijd geleerd dat God je beschermt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:46

Blue_Eyes schreef:
faye schreef:

'Elly en de wiebelwagen' vind ik echt het meest verschrikkelijke EO-kinderprogramma ooit gemaakt....

Oh ja Elly is het! En verder kan het niet anders dan helemaal met je eens zijn! ;)

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:52

Ook in de bijbel staan heftige verhalen het is maar net waar je de nadruk op legt. Ik kwam er eigenlijk pas na jaren achter dat een aantal verhalen die ik vroeger heel angstaanjagend vond en die elk jaar weer in geuren en kleuren verteld werden eigenlijk maar twee of drie regeltjes besloegen in de bijbel, ik moest heel goed zoeken om ze terug te vinden. Ik heb ook een tijdje een pleegdochter gehad uit een uit elkaar gevallen Jehova gezin. Wij kwamen samen tot de conclusie dat er een boze opzet zat achter het juist die enge verhalen eruit pikken, nl. om jou bang te maken en onder de duim te houden. Zo moest zij met haar broertje naar lessen over satanisme, 's avonds best wel laat voor een jong kind en dan daarna natuurlijk gegarandeerd nachtmerries. Nou ken ik je niet persoonlijk BlueEyes maar ik kan me toch echt niet voorstellen dat jij zoiets voor ogen hebt als bijbellessen voor kinderen.

Ik vind zelf de verhalen uit bijvoorbeeld een kinderbijbel wel het minste om je kind mee te geven over het christelijke geloof, ook als je zelf niet (meer) in God gelooft, het is zo'n wezenlijk onderdeel van onze geschiedenis en cultuur. Al moet ik eerlijk zeggen dat veel kinderen die ik ken meer van Harry Potter genieten dan van de kinderbijbel. Maar ook Harry Potter heeft een hele duidelijke boodschap over goed en kwaad. Ik snap ook niet zo goed wat men net tegen deze boeken kan hebben. Ik zie het verschil niet zo met bijvoorbeeld de kronieken van Narnia van C.S. Lewis, die ik zelf verslonden heb als kind en die nu door een christelijke uitgeverij worden uitgegeven in Nederland.

Boeken verbieden is in mijn opzicht trouwens de beste manier om er voor te zorgen dat ze gelezen worden.

Maar ik ben het met je eens BlueEyes dat sommige kinderen (en trouwens ook volwassenen) heel slecht tegen enge verhalen/films kunnen. Mijn dochter besloot gewoon zelf om niet meer naar griezelfilms te kijken en haar vrienden/vriendinnen respecteren haar opvatting daarover ook al vinden zij diezelfde films wel leuk en helemaal niet zo eng.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:11

Hermelientje schreef:
Vooropgesteld dit: ik ben het heel vaak met jou eens. Maar met de artsen en de alternatieve geneeskunde juist helemaal niet. Als we als voorbeeld de klassieke homeopathie nemen dan is daarvan inderdaad nog nooit aangetoond via de standaard wetenschappelijke methodes (dubbelblind onderzoek) die in de geneeskunde gelden dat er ook maar enige werkzaamheid is.

Wat betreft de klassieke homeopathie: daar ben ik nog niet helemaal uit. Ik ben er toch vrij terughoudend over. Maar in het algemeen deel ik toch de mening van Beantsje, dat er binnen de geneeskunde een vrij starre manier van denken kan zijn. Daarnaast (en ik denk dat dat te vaak over het hoofd gezien wordt), bestaat geneeskunde slechts voor een gedeelte uit wetenschap. Iedere arts zal moeten erkennen dat we gewoon niet genoeg van het menselijk lichaam weten, en van alle factoren die een rol spelen, om echt met zekerheid uitspraken te kunnen doen. Er is heel veel onbekend. De middelen die we gebruiken zijn (slechts) statistisch werkzaam, en ik zeg slechts omdat het betekent dat er nog heel wat onzekere factoren in het spel zijn. Daarmee verschilt het al van veel takken van de natuurwetenschappen, daar zijn de overeenkomsten niet slechts statistisch, maar vooral ook gebaseerd op een voorspellende theorie. (Denk aan Newtons F=m*a / kracht is massa keer versnelling: dit is niet slechts een tabel met die gegevens die door veel proberen zijn uitgevonden, maar er zit ook een structuur achter die het mogelijk maakt om nog niet gemeten waarden te voorspellen. Dat is iets dat bij veel medische wetenschap niet van toepassing is.)

Maar er is nog een verschil.
Als een natuurkundige de halfwaardetijd van radioactieve atomen heeft onderzocht, kan hij daarna precies vertellen dat na een bepaalde tijd er 50.000 van de 100.000 (een wat laag getal, maar even voor het voorbeeld) zijn vervallen. Wat hij echter niet kan, is per atoom zeggen of, en wanneer, het atoom vervalt. Dat is in de natuurkunde niet erg, het zal de natuurkundige een zalige rotzorg zijn of het atoom a of b is die vervalt. Maar bij geneeskunde heb je met mensen te maken! Het maakt mij wel uit of ik wel of niet tot de 50% succes behoor! En als ik er niet toe behoor, dan wil ik het graag op een andere manier alsnog bereiken. Statistiek doet er dan niet toe, ik wil dat het voor mij ook werkt.

En natuurlijk moet je wel enige controle houden op wat werkt en wat niet, en vooral wanneer iets schadelijk is, of wanneer er misbruik gemaakt wordt van valse verwachtingen.
Maar het doel van geneeskunde is niet slechts zuivere theorievorming, zoals het voor een deel van de natuurwetenschappers bv wel is. Geneeskunde is aan alle kanten verweven met toepassing en effect. Dat maakt dat de houding heel anders is dan van een pure wetenschap, en ik vind dat de geneeskunde die kant van zichzelf niet genoeg erkent. Dat ze alternatieve geneeswijzen afwijzen is soms terecht en soms niet, maar ze kennen zichzelf bij het afwijzen van de alternatieven ook een wetenschappelijke status toe die ze eigenlijk niet helemaal waar kunnen maken.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 19:22

@Shadow

De opmerking van Beantsje ging eigenlijk over het inperken van vrijheid. Maar homeopathie is toch ook niet verboden? En er bestaan ook homeopathische artsen, al zou ik persoonlijk nooit voor zo'n arts kiezen. Dus ik zie niet op welke manier een arts die alleen volgens de stand van de reguliere medische wetenschap wil werken een inperking van de (geloofs)vrijheid van iemand anders betekent. Verder heeft een homeopathisch geneesmiddel al een heel bijzondere status, het hoeft alleen maar te voldoen aan eisen omtrent veiligheid en kwaliteit. Alle andere geneesmiddelen moeten ook nog voldoen aan een heel pakket van andere eisen. Ik kan je verzekeren dat de farmaceutische industrie die inmiddels onder het motto "if you can't beat them join them" ook een hele lijn homeopathische middelen produceert hier geweldig blij mee was.

Een starre manier van denken daar ben ik natuurlijk niet voor en er zijn misstanden te over binnen de geneeskunde maar een huisarts die gewoon eerlijk een bordje ophangt dat hij/zij niet aan homeopathie en/of andere alternatieve geneeswijzen doet moet toch ook kunnen zowel binnen geloofs- als wetenschapsvrijheid.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 19:53

randalinpony schreef:
Hermelientje schreef:

Citaat:
Wetenschap is er in mijn ogen dan ook niet om ook maar iets over God of geloof te bewijzen/of te ontkennen.

Ik vind dat wetenschap wel degelijk wat dan ook aan God, spirituele of godsdienstige beleving zou mogen onderzoeken. (Denk dat in dat laatste er wel wat mogelijk is in het meten van hersenactiviteit, zit 'geloof' op een bepaald plekje in de hersenen, bijvoorbeeld)

Wetenschap mag alles onderzoeken.

De vraag is echter of het zin heeft, omdat wij overduidelijk nog niet over de middelen of kennis beschikken óm iets aan God te onderzoeken of zelfs maar aan te tonen dat hij (het, of zij) bestaat.

Je hebt helemaal gelijk. Je zegt precies wat ik eigenlijk bedoelde. ;)

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 22:09

Blue_Eyes schreef:
Magie is het doen van wonderen met behulp van bovenaardse krachten. Zo sec omschreven zou je dus God als een soort tovenaar kunnen zien, met dat verschil dat God dat anders ziet - Hij geeft in de bijbel aan dat alle wonderen die niet bij hem vandaan komen, van de duivel zijn, en juist dat omschrijft Hij als magie.

Kijk dat wist ik weer eens niet. Voor mij is ieder wonder magie zonder er iets negatiefs aan te koppelen als een duivel. Maar dat is weer zo'n grijs gebied......Als een dokter iemand van een ziekte kan genezen kan dat al wonder genoemd worden en dan weer van de duivel om maar even iets extreems te noemen. Mensen die op mars lopen of op de maan.....vliegen is ook ooit een wonder geweest.....
Ik koppel eigenlijk nergens de duivel aan natuurlijk, als ik niet geloof dan geloof ik ook niet dat er een duivel is. Maar als kind was dat toch anders, je werd idd wel bang gemaakt voor God, je moest daar en soort van ontzag voor op gaan brengen waar ik de kriebels van kreeg als kind. En ik was echt geen kind met een grote mond of veel lef. Er werd je toch maar even verteld dat als je niet geloofde het heel slecht met je afliep. Dus ik zat echt wel eens rechtop in mijn bed met hartkloppingen omdat ik toen al mijn twijfels had over Zijn bestaan. Ik ben van het type watje........wat is HSP ?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 22:27

@Hermelientje: Dat is inderdaad niet wat ik voor ogen heb als bijbellessen voor mijn kinderen. Er worden ook niet zozeer verhalen 'uitgepikt' - ik heb vier verschillende kinderbijbels, van de kijkbijbel voor hele kleintjes tot een bijbel voor kinderen die zelf kunnen lezen (en dan natuurlijk een peuterbijbel en een kleuterbijbel), waar gewoon de meeste 'standaard' bijbelverhalen in staan. Beginnen bij de schepping en gaan door tot de opstanding van Jezus, en sommige vertellen ook nog wat over de apostelen.
Lessen over satanisme e.d. daar begin ik echt niet aan, zeker niet bij jonge kinderen, ik zie ook absoluut niet wat dat toevoegt. Wat ik heb gezien als jeugdleider is dat op een gegeven moment jongeren van een jaar of 14, 15 zelf met de vraag komen wat dat inhoudt en wat ze daarmee aan moeten.
Zoals gezegd heb ik me (nog) niet voldoende verdiept in HP om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen. Narnia trek ik voor mezelf op 1 lijn met bv. Lord of the Rings, wat ook die duidelijke boodschap van goed en kwaad heeft (en wat voor mijzelf echt al meer dan spannend genoeg was ;)).

@Perrokai: als een dokter iemand van een ziekte geneest noem ik dat geen wonder van de duivel. Vaak is dat gewoon een knappe dokter ;) Ik heb echter ook heel sterke staaltjes gezien, bv (kom ik weer met mijn 'stokpaardjesverhaal' ;)) een vriend die echt opgegeven was en met enkele dagen zou sterven, die in die paar dagen juist helemaal opknapte, aansterkte, terwijl hij toch echt hevige uitgezaaide kanker, buikvliesontsteking en longontsteking had. De artsen stonden echt met open mond te kijken.
Dat soort wonderen doel ik eigenlijk meer op. Vliegen, wandelen op de maan, het zijn wonderen van de wetenschap, niet van de duivel.
Ik moet ook zeggen dat ik nooit bang ben gemaakt voor God. Ik ben sowieso niet gelovig opgevoed. Mijn ouders hadden en hebben niks met God. Maar ik wel, en mijn kinderen worden ook niet bang gemaakt voor God. Ze zien Hem als een vader en vriend, iemand bij wie ze altijd terecht kunnen.

HSP (heel offtopic) is HoogSensitief Persoon. Een van de kenmerken daarvan is dat je je zover inleeft in bv een film, dat het niet meer kunt aanzien als er iets ook maar dreigt te gaan gebeuren met het personage met wie je mee zit te leven ;)

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 22:52

Aha, is dat HSP....nou ik leef wel mee, kijk tegenwoordig niet meer naar heel enge films want ik droom er geheid over. Maar tijdens het kijken als ik het wel zou doen gaat het nog wel... ;)

Kijk zo als jij er over denkt, en meerdere hier trouwens, kan ik echt totaal niets negatiefs over opmerken,echt niet. Is gewoon helemaal top. Ik twijfel er ook niet aan hoe jij je kinderen in het geloof wegwijsmaakt zeg maar, ik ben er van overtuigd dat zelfs ik als ongelovige daar alleen maar respect voor op kan brengen. Geen enkel probleem, maar ik doel dan op de extremen natuurlijk weer.

Ik ken die kinderseries en films niet. Geweld is iets waar ik enorm van schrik soms in series, tekenfilms of spelletjes. Als ik kinderen had mochten ze er van mij ook niet naar kijken. Magie zie ik dan geen kwaad in denk ik of je moet net met een voorbeeld aankomen waarvan ik ook zeg, geloof of geen geloof dit is niet iets wat kinderen hoeven te zien of te weten. Harry Potter of de Lord of the rings, vind ik te eng voor sommige kinderen. Harry Potter is misschien nog wel te tolereren qua toverij, Lord of the rings vind ik dan wat moeilijker als ik gelovig zou zijn denk ik in ieder geval voor kinderen maar zeer zeker veel te eng..
Voor mezelf denk ik dat ik ook als ik gelovig zou zijn het zie als pure fantasie met wel als doel een strijd tussen het goed en het kwade. Alles wat als doel heeft het goede te laten winnen en het slechte of kwade te bestrijden is voor mij iets met een goede basisboodschap al is het fantasie of jouw geloof of welk geloof dan ook zo lang het de vrijheid van een ander maar niet aantast of het alleen door geweld en dood probeert te bereiken van een ander. En daarmee doel ik op iets als de heilige oorlog van de moslims en haat zaaien en prediken.

De kinderen hier van de lagere school moesten trouwens een paar weken geleden alles leren als katholieken over de islam. Echt een enorm boekwerk en niet in de trend van wees gewaarschuwd.....Dat is iets wat ik in deze omgeving totaal niet verwacht. Ze lopen hier wat achter qua andere culturen en mensen met een andere huidskleur, meer de oudere mensen trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 22:56

Mijn dochter moest een palmpasentak hebben. Geen idee!
Maar het is gelukt.

Ik vind de omschrijving van magie overigens verkeerd. Magie doet inderdaad snel aan zwarte magie denken. Terwijl er veel mensen zijn die met bovennatuurlijke krachten mensen daadwerkelijk kunnen helpen. In mijn ogen is dat alleen maar mooi! De charlatans daargelaten ;)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 11:48

Weet je, voor ik kinderen had, had ik ook besloten dat ze beslist niet naar al die gewelddadige, idiote, onzinnige kinderseries zouden mogen kijken.
Er zijn immers genoeg leuke en verantwoorde series te vinden?

Maar zoals met de meeste vastomlijnde ideeen over opvoeding, de praktijk is weerbarstig.
Mijn zoontje van vijf kijkt best graag naar programma's voor zijn leeftijd (cars, rory de racewagen, bob de bouwer enz.) Het zijn fijne, goed opgebouwde verhalen die de juiste boodschap uitdragen: respect, vriendelijkheid, elkaar helpen. Van mij mag een kinderverhaal best een boodschap uitdragen hoor. ;)

Hij kijkt echter veel liever naar tienerseries en tekenfilms. En aangezien hij zonder blikken of blozen naar al dat geweld, al die enge monsters en gestoorde geleerden die de wereld willen veroveren kijkt, en er ook snachts prima op slaapt, ben ik overstag gegaan.

Ik moet wel zeggen dat ik hem nog nooit een vechtscene heb zien naspelen, hij is erg zachtaardig van nature.
Als ik een ander kind had, een die bang of agressief van dit soort programma's zou worden, dan had ik waarschijnlijk ook andere regels.

Wat ik wel vaak doe met hem, is praten over die films. Als er magie of rare mutanten ten tonele komen, dan hebben we het daarover, en dan leg ik hem uit dat het allemaal verzonnen is, en dat zoiets in de échte wereld niet voorkomt.
Hij begrijpt dat op het niveau waarop het hem geruststelt.

Ik vind het trouwens wel moeilijk te bevatten dat mensen hun kinderen verbieden om naar programmas met magie te kijken, omdat magie van de duivel zou komen.
Als je zon redenering volgt, dan impliceert dat toch dat je in magie gelooft?

Maar hoe ziet die magie er dan uit, en waarom geloof je erin?
Ik schrijf boeken en verhalen waarin een fikse dosis magie voorkomt, maar hoe jammer ik het persoonlijk ook vind: ik geloof niet dat het bestaat.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 00:56

Magie is voor mij ook fantasie (heelaas soms) en meer niet, ook niet per defnitie iets negatiefs of bedacht door slechte mensen of gedaan door slechte mensen. Magie kan ook bedacht zijn door mensen die het wel goed menen. Ik breng het niet in verband met de duivel, de duivel bestaat nml. voor mij ook niet.

Ik weet wel heel zeker dat religie je als kind min of meer opgedrongen werd. Of ze schilderen God af al iemand die je moest vrezen, niet voor niets een uitdrukking. En als hij 1 en al goedheid was dan was het duivel waar je bang voor moest zijn en dus geloven. er was altijd een soort stok achter de deur want waarom zou je anders geloven in iets wat je niet ziet.

Sinterklaas geloofde ik ook in eens, maar dan werd de hele boel ook nog in scene gezet, erg makkelijk om te geloven dus. Als je morgen je kinderen vertelt dat God niet bestaat geloven ze het ook. Ik vind dat zo moeilijk om dan te zeggen ze voelen het het zelfde als jij. Dat kan nu nog helemaal niet lijkt mij. Je kunt een kind nml. echt alles wijsmaken. Niet dat dat weer per definitie fout is maar het is aan de ouder zoals randalinpony zegt om te vertalen wat ze zien en meemaken zodat ze dat begrijpen. Het is dus ook aan de ouder om de bijbel en God te "vertalen" naar het kind toen opdat het kind straks zelf een keuze maakt of het ook zo voelt of niet. Ik weet nml. niet wat jullie voelen dus ik weet even geen andere omschrijving. Maar dus niet door welke zachte vorm van dwang dan ook. En dat ligt natuurlijk ook weer niet makkelijk, je voedt je kinderen op de manier op die jij als de juiste ziet en volgens jouw overtuigingen.

Ik persoonlijk vind dat er ruimte moet blijven om een kind zich zelf te laten ontwikkelen op bepaalde vlakken, ooit worden ze volwassen en dan kan je invloed ook in 1 klap verdwijnen. Maar ik heb makkelijk praten want ik heb geen kinderen. Ik kijk dan naar mezelf, toch het christelijk geloof megekregen op een christelijke basisschool gezeten en evengoed de heel andere kant opgedwaald qua geloof. Misschien heb ik wel de goede normen en waarden erdoor meegekregen maar ik ga er nog steeds van uit dat mijn ouders daar debet aan zijn voor 99%.