Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
faye schreef:Als ik een website van een school zie waarin tv programma's als Winx en boeken als Harry Potter als gevaarlijk worden gezien dan draait mijn maag persoonlijk om. Persoonlijk voed ik mijn kinderen zo open minded op als het kan, zodat ze later alle mogelijkheden hebben om zichzelf te ontwikkelen. Als je dit soort onschuldige dingen als gevaarlijk af doet dan kweek je al van jongs af aan angst. En dat vind ik erg sneu.
Blue_Eyes schreef:En hoeveel mensen zijn er niet die op hun 50ste nog geloven dat magie mogelijk is?
Blue_Eyes schreef:Ik moest er een beetje om lachen, hoop dat je dat niet erg vindtMijn eerste gedachte was: doe de deur open, ga zitten en wacht tot de dominee begint te praten
![]()
Maar verder: het leukste is misschien iets waar wat leven in zit. Ik weet niet waar je woont, maar ik ken wel wat mensen verspreid over het land en kan weleens navragen wat in een bepaalde regio een 'leuke' kerk is. Over het algemeen zit er in evangelische en pinksterkerken redelijk wat leven, maar dat is ook wel vaak tamelijk 'radicaal' en dat kan afschrikwekkend werken. Het beste is misschien om de kranten/weekbladen in de gaten te houden waar er ergens een dienst met een laagdrempelig karakter wordt gehouden, bv. een jeugddienst of een doopdienst. Deze zijn vaak net iets meer gericht op buitenstaanders, hebben een minder 'insiders'-karakter en zijn vaak begrijpelijker.
Laat maar even weten, dan kan ik wel even voor je rondvragen
Citaat:Wat vinden jullie trouwens van heel fundamentele christenen, die hun kinderen daadwerkelijk weghouden van boeken, films, opvattingen (zoals de evolutietheorie) enz?
Zie ook de ophef over de boekenweek toen die over 'toveren' ging?
Lady_M schreef:Blue_Eyes schreef:Ik moest er een beetje om lachen, hoop dat je dat niet erg vindtMijn eerste gedachte was: doe de deur open, ga zitten en wacht tot de dominee begint te praten
![]()
Maar verder: het leukste is misschien iets waar wat leven in zit. Ik weet niet waar je woont, maar ik ken wel wat mensen verspreid over het land en kan weleens navragen wat in een bepaalde regio een 'leuke' kerk is. Over het algemeen zit er in evangelische en pinksterkerken redelijk wat leven, maar dat is ook wel vaak tamelijk 'radicaal' en dat kan afschrikwekkend werken. Het beste is misschien om de kranten/weekbladen in de gaten te houden waar er ergens een dienst met een laagdrempelig karakter wordt gehouden, bv. een jeugddienst of een doopdienst. Deze zijn vaak net iets meer gericht op buitenstaanders, hebben een minder 'insiders'-karakter en zijn vaak begrijpelijker.
Laat maar even weten, dan kan ik wel even voor je rondvragen
Ik ben diepbeledigdNee, tuurlijk niet, ben niet van suiker!
Maar bedankt dat je om me denkt.
Ja, ik weet dat het een domme vraag is, maar niemand in mijn omgeving wil iets te maken hebben met religie, dus alles wat ik weet, heb ik zelf uitgezocht.
En als ik gewoon ergens binnenloop, ben ik bang dat ik in een trouwerij of begrafenis terecht komZou wel iets voor mij zijn. Bovendien hebben we in ons dorp niet eens een kerk die nog daarvoor gebruikt wordt...
Ik woon in de buurt van Arnhem...
Heel erg bedankt voor je moeite!
Citaat:Blue-eyes, magie, wat is magie.....goochelen ? Nee toch of wel...Ik moet bekennen er is voor mij ook maar 1 groot allesoverheersende magische kracht die wonderen zou hebben verricht. Je weet wel wie denk ik. Is niet beledigend bedoeld maar ik zie het onderscheid in het slechte en goede niet op zo'n moment. Ik zou dus niet kunnen beslissen mijn kinderen niet met jouw magie in aanraking te laten komen maar wel het geloof aanleren in iets wonderlijks ontastbaars en onzichtbaars. In principe komt ieder kind neutraal ter wereld, jij geeft je kinderen het geloof mee, je geeft het door, je brengt het ze bij, ik weet niet af ze er zonder jou ook achter waren gekomen en of ze net zo gaan geloven als jij later. Jij vind God goed en magie slecht op tv dan. Maar waar hebben we het over, assepoester is toch ook een sprookje, is dat ook slecht ? Zit daar niet een goede boodschap in aan kinderen ? Ging het ook niet over dezelfde appel, o nee dat was sneeuwwitje....het kwaad etc etc...maar ook een beetje magie. Ik denk dat kleine kinderen het verschil niet eens weten tussen God en Magie.....ik weet het al amper. Verhalen uit de bijbel zijn voor kinderen ook sprookjes aanvankelijk. Zo lang ze geen foute dingen aanleren, zoals idd geweld en enge dingen waar ze niet van slapen dan vind ik het goed. Maar, het ligt er aan waar en door wie en waarom, verhalen over God of uit de bijbel kun je als kind ook slecht van slapen hoor, helemaal als men erbij verteld dat dat echt gebeurd is. Neem sodom en gomorra en het offeren van je enigst kind ofzo.....daar kon ik als kind al niet van slapen. De zondvloed vond ik ook niet geweldig trouwens maar ach mijn ouders hadden gelukkig wel een boot.Ja zo dacht ik echt hoor...en ik was toch rond de 8 jaar al.
Hermelientje schreef:Vooropgesteld dit: ik ben het heel vaak met jou eens. Maar met de artsen en de alternatieve geneeskunde juist helemaal niet. Als we als voorbeeld de klassieke homeopathie nemen dan is daarvan inderdaad nog nooit aangetoond via de standaard wetenschappelijke methodes (dubbelblind onderzoek) die in de geneeskunde gelden dat er ook maar enige werkzaamheid is.
randalinpony schreef:Hermelientje schreef:Citaat:Wetenschap is er in mijn ogen dan ook niet om ook maar iets over God of geloof te bewijzen/of te ontkennen.
Ik vind dat wetenschap wel degelijk wat dan ook aan God, spirituele of godsdienstige beleving zou mogen onderzoeken. (Denk dat in dat laatste er wel wat mogelijk is in het meten van hersenactiviteit, zit 'geloof' op een bepaald plekje in de hersenen, bijvoorbeeld)
Wetenschap mag alles onderzoeken.
De vraag is echter of het zin heeft, omdat wij overduidelijk nog niet over de middelen of kennis beschikken óm iets aan God te onderzoeken of zelfs maar aan te tonen dat hij (het, of zij) bestaat.
Blue_Eyes schreef:Magie is het doen van wonderen met behulp van bovenaardse krachten. Zo sec omschreven zou je dus God als een soort tovenaar kunnen zien, met dat verschil dat God dat anders ziet - Hij geeft in de bijbel aan dat alle wonderen die niet bij hem vandaan komen, van de duivel zijn, en juist dat omschrijft Hij als magie.