Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

VuurVleugels

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 22:03

Ik zie hetzelfde en deel jouw zorgen :( Ik vind (psychosociale) hulphonden een heel mooi iets maar ik zie ook in mijn eigen omgeving meer dan eens dat het welzijn van de hond op de tweede plaats staat, zodat de eigenaar 'weer kan meedoen aan het leven'. Komt ook omdat er geen officiële, landelijk erkende psychosociale hulphonden opleiding is en mensen dus half/half kunnen cowboyen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld een KNGF, wat ook echt niet heilig is want bij die trainingen heb ik soms ook mijn bedenkingen, maar daar zit nog enige regulatie in. Dus dit mag wat mij betreft echt véél beter gereguleerd worden. En dat begint bij psychosociale hulphonden gewoon te vergoeden via de zorgverzekering dus, voordat een beleidsmaker dit leest en denkt 'mooi, gewoon verbieden dus' >;)

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 22:08

DuoPenotti schreef:
Zijn de mandarijnen op het moment alweer lekker?

Die van de lidl waren niet lekker ;) vreselijk droog

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 22:27

Ik heb ondertussen manderijntjes van de jumbo.
Pas 1 op maar nodige ook niet uit naar meer.
Heel waterig zonder smaak.
Hoop de rest beter.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 22:29

die van de Lidl zijn juist wel lekker, ben aan mijn 3e netje begonnen vandaag :o

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 22:32

Voor de mandarijn liefhebbers is dit misschien nog wel een leuke website.
https://www.citrussebastia.nl/

Ik verwacht ergens de komende dagen een proefpakket, maar de reacties op Facebook zijn positief.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 22:38

Froukje schreef:
Voor de mandarijn liefhebbers is dit misschien nog wel een leuke website.
https://www.citrussebastia.nl/

Ik verwacht ergens de komende dagen een proefpakket, maar de reacties op Facebook zijn positief.

Ik heb net een proefpakket besteld!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 23:55

_Karlijn schreef:
Ik ken een aantal mensen met een (vnl psychosociale) hulphond, en zie/lees dan weleens dat zij met hun hond naar de bioscoop, theater of zelfs festival gaan. Ik begrijp dat een hulphond hun wereld wat groter maakt en mogelijk maakt om meer dingen te ondernemen maar heb bij dit soort uitjes altijd wel m'n vraagtekens of wel zo prettig is voor de hond om zulke activiteiten bij te wonen, voornamelijk gezien de harde geluiden. Ik ben zelf héél prikkelgevoelig voornamelijk voor geluid en ga daarom zelden naar zulke evenementen. Ik dacht dat hondengedrag iets van 7x beter is dan dat van mensen, maar heb ook weleens gelezen dat honden 'anders' horen, in de zin van dat geluiden niet zozeer 7x harder worden waargenomen maar op andere manieren oid, kan het me niet goed meer herinneren..

Iemand die kan uitleggen hoe dat werkt qua hondengehoor en of ik me daadwerkelijk zorgen moet maken om de hulphonden die meegenomen worden naar bioscopen etc? :D

Ik sta voor mijn werk nog wel eens in een lokale cruiseschip haven.

En dan wandelt er iemand vanaf dat cruiseschip met een hulphond (duidelijk blind/slechtziend geleide) voorbij. Die hond is dus aan boord van een schip, bij een diner, veel mensen, animatie, dancing, weet ik wat nog meer. Dat is dus één.

Wat mij het meeste pijn deed was het loopje van die hond. Een heel duidelijk HD geval. En die ging zijn baasje door het stadje heen leiden. Mijn hart is nog steeds gebroken

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 22:19

Och dat is erg idd. Hoop dat een robothond daar een mooie oplossing voor wordt.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 19:58

Ik heb een nieuwe Eastpak nodig want die mij valt nog net niet van ellende uit elkaar. Nu heb ik een leuke gezien op Vinted in goede staat, afmeting is 43x30x12. Ik kan alleen niet goed zien of dit die 'old-skool' eastpaks zijn die iedereen vroeger had, die standaard maat. Want tegenwoordig heb je ze in allerlei maten en ook een kleinere versie van de old skool variant. Op internet staat een afmeting vab 40x30x18 maar ook daaruit kan in van de foto's niet goed zien of dit de original is.

Ohja en mijn rolmaat isn dus onvindbaar :')

Sorry drukte te vroeg op posten!

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 07:10

Waarom worden er zoveel CAO’s gemaakt. Is het niet veel logischer om bv te zeggen: Sector rail (bouwvakkers werkzaam op spoor, incidentenbestrijding, conducteur, machinist reizigers, machinist goederen, treinverkeersleider), sector zorg (gehandicaptenzorg, ouderenzorg, psychiatrie, ziekenhuiszorg enzovoorts) en nog veel meer sectoren?

Waarom ik me dit afvraag: Je hebt nu staking tig op het spoor. Als je iedereen onder 1 CAO gooit (met dan verschillende functieschalen afhankelijk van je verantwoordelijkheid), dan heb je een stuk minder stakingen nodig voor hetzelfde resultaat. Idem voor andere sectoren

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 07:36

_Karlijn schreef:
Ik heb een nieuwe Eastpak nodig want die mij valt nog net niet van ellende uit elkaar. Nu heb ik een leuke gezien op Vinted in goede staat, afmeting is 43x30x12. Ik kan alleen niet goed zien of dit die 'old-skool' eastpaks zijn die iedereen vroeger had, die standaard maat. Want tegenwoordig heb je ze in allerlei maten en ook een kleinere versie van de old skool variant. Op internet staat een afmeting vab 40x30x18 maar ook daaruit kan in van de foto's niet goed zien of dit de original is.

Ohja en mijn rolmaat isn dus onvindbaar :')

Sorry drukte te vroeg op posten!

Geen idee of je je rolmaat al hebt gevonden :))
Ik heb jaren een originele gehad, nu eentje van eastpack x Van Gogh. Die zou in elk geval 30x18x40 moeten zijn volgens de website en volgens mij verschilt het qua binnenruimte niks met mijn oude orginele versie. Maar ik kan ze niet meer naast elkaar zetten dus 100% zekerheid heb ik niet voor je :Y)

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 09:50

Kairos schreef:
Waarom worden er zoveel CAO’s gemaakt. Is het niet veel logischer om bv te zeggen: Sector rail (bouwvakkers werkzaam op spoor, incidentenbestrijding, conducteur, machinist reizigers, machinist goederen, treinverkeersleider), sector zorg (gehandicaptenzorg, ouderenzorg, psychiatrie, ziekenhuiszorg enzovoorts) en nog veel meer sectoren?

Waarom ik me dit afvraag: Je hebt nu staking tig op het spoor. Als je iedereen onder 1 CAO gooit (met dan verschillende functieschalen afhankelijk van je verantwoordelijkheid), dan heb je een stuk minder stakingen nodig voor hetzelfde resultaat. Idem voor andere sectoren

Bij het spoor heb je 2 CAOs: NS en ProRail. Het bedrijf wat bouwt aan het spoor zit hier niet bij, dat wordt uitbesteed en valt onder een andere CAO.

Omdat het twee verschillende bedrijven zijn met heel verschillende salaris/functieschalen die erg ver uit elkaar liggen zal dat niet snel dezelfde CAO worden. Helaas zijn mensen tegenwoordig al snel rupsje nooit genoeg en willen ze meer,meer,meer en gaan ze staken. Kan je de CAO op 1 hoop willen gooien, maar dan is het voor sommige nog niet genoeg. (Ik heb het nu specifiek over de spoorstaking, niet over bijvoorbeeld de Apothekers want die staken met een andere reden, die zouden in mijn ogen wel rechtgetrokken moeten worden met Apothekers in het ziekenhuis.)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 10:23

Ik vraag me af of er niet een manier is om een rookalarm zijn kop te laten houden. Gisteren even naar de winkel geweest en toen we terug kwamen, gillende rookmelder en rook in huis. Stond er een alvast klaarstaande pan te roken op de kookplaat, ik denk dat die rooie bosrat hem aangezet heeft door over de kookplaat te wandelen -O-

Maargoed. Fijn dat die rookmelder het doet sowieso :j Maar dan heb je het probleem gezien en heb je dus behalve het originele probleem ook nog een extra probleem: dat gegil van die rookmelder -O- Echt zwaar :x dat je dan niet alleen alle ramen en deuren open wilt zetten maar ook snel een oplossing moet bedenken voor kinderen / huisdieren die over de flos gaan van dat alarm. Is er geen manier om zo'n ding uit te zetten op zo'n moment....?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-24 10:27

Ja, ze kunnen uitgezet worden. Bv ook als je werkzaamheden met veel rook/stof moet doen.
Bij die met batterijen kan je ze er uit halen.
Bij de elektrische zit er meestal een uit knop op of moet je de resetknop langer indrukken oid.
Zou even het merk en type nr opzoeken en hoe hij uit moet.
Vergeet hem daarna niet weer aan te zetten als alles gelucht is :P

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 10:27

Batereijen er uit halen, alleen heb ik er eentje waarbij dat niet kan.

Ik heb hem ook wel eens opgesloten in de badkamer. Toen het ding tijdens het koken af ging door stoom.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 10:30

Ja hier zit wel een knop op en dan stond ik daar doof te worden op een net iets te laag kinderstoeltje (want er staat boven geen trapje ofzo waarmee ik er bij kan) en die knop kort en lang in te drukken met een huis vol rook _-:( en lukte het nog niet. Echt super vervelend dat zo'n rookmelder het probleem dan nog 10x erger maakt.....

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 10:33

pmarena schreef:
Ik vraag me af of er niet een manier is om een rookalarm zijn kop te laten houden. Gisteren even naar de winkel geweest en toen we terug kwamen, gillende rookmelder en rook in huis. Stond er een alvast klaarstaande pan te roken op de kookplaat, ik denk dat die rooie bosrat hem aangezet heeft door over de kookplaat te wandelen -O-

Maargoed. Fijn dat die rookmelder het doet sowieso :j Maar dan heb je het probleem gezien en heb je dus behalve het originele probleem ook nog een extra probleem: dat gegil van die rookmelder -O- Echt zwaar :x dat je dan niet alleen alle ramen en deuren open wilt zetten maar ook snel een oplossing moet bedenken voor kinderen / huisdieren die over de flos gaan van dat alarm. Is er geen manier om zo'n ding uit te zetten op zo'n moment....?

Ze ophangen met zo'n platte magneet van de action en ze de tuin/kelder/schuur/garage ingooien tot hij zich weer weet te gedragen.

Edit zie nu dat je er slecht bij kan. Als hij met een magneet vastzit, kun je hem er met een bezem of handdoek of wat er maar in de buurt is, afzwiepen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 10:42

er zijn melders die je met een afstandsbediening uit kan zetten......
helaas lukt mij dat dus niet :?
En hier hangen ze dus ook met die magneten zodat ze er makkelijk afgaan

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-24 10:43

pmarena schreef:
Ja hier zit wel een knop op en dan stond ik daar doof te worden op een net iets te laag kinderstoeltje (want er staat boven geen trapje ofzo waarmee ik er bij kan) en die knop kort en lang in te drukken met een huis vol rook _-:( en lukte het nog niet. Echt super vervelend dat zo'n rookmelder het probleem dan nog 10x erger maakt.....

Met een bezemsteel indrukken? :+

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 10:47

fohadie schreef:
Kairos schreef:

Bij het spoor heb je 2 CAOs: NS en ProRail. Het bedrijf wat bouwt aan het spoor zit hier niet bij, dat wordt uitbesteed en valt onder een andere CAO.

Omdat het twee verschillende bedrijven zijn met heel verschillende salaris/functieschalen die erg ver uit elkaar liggen zal dat niet snel dezelfde CAO worden. Helaas zijn mensen tegenwoordig al snel rupsje nooit genoeg en willen ze meer,meer,meer en gaan ze staken. Kan je de CAO op 1 hoop willen gooien, maar dan is het voor sommige nog niet genoeg. (Ik heb het nu specifiek over de spoorstaking, niet over bijvoorbeeld de Apothekers want die staken met een andere reden, die zouden in mijn ogen wel rechtgetrokken moeten worden met Apothekers in het ziekenhuis.)

Thnx!

Ja met die apotheken is toch ook raar, enige wat ik zou kunnen bedenken is dat ziekenhuis 24 uurs is en je daardoor met ORT werkt, maar stel dat ik een apotheek wil openen die 24 uur open is, moet ik die ORT ook gewoon geven :') Maar verder maak je het door verschillend loon ook minder interessant om bij kleine apotheken te gaan werken, dus ik snap niet zo goed waarom iemand ooit dacht: ''joe het is echt een goed idee superveel onderscheid te maken binnen een branche.'' :+
Ik zou dan altijd denken dat je alles gewoon op een grote hoop zou kunnen gooien, als je het maar uitgebreid genoeg schrijft (mensen die veel verdienen zitten in bv schaal 60 en mensen die weinig/minder verdienen schaal 35/40?
Net als dat er bij supermarkten onderscheidt is tussen LMB en VGL, wat hebben dat soort dingen voor meerwaarde? Like, ze verkopen beide producten, willen allemaal met zo goedkoop mogelijk personeel draaien, die de vakken vult of de kassa doet :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 11:49

c_alsemgeest schreef:
pmarena schreef:

Met een bezemsteel indrukken? :+

Ja het indrukken lukte wel, maar had dus geen enkel effect..... als ik een hamer in de buurt had gehad dan had ik hem aan barrels geslagen := Volgens mij is deze op netstroom dus er af halen / met magneetje werken zal dan wel geen optie zijn, maar ga ik even naar kijken +:)+

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-24 16:58

Dat heeft mijn man een keer bijna gedaan met ons alarm systeem toen we net in ons huis woonden...
Hij was nog "uitgeschakeld" maar door een stroomstoring opeens aan geschoten. Via de bewegingssensoren.
De oude codes etc van de vorige bewoner werkten niet meer, maar wij waren als huis ook nog geen klant... dus geen nr of codes, dus niet uit te zetten. En hij tikte hem nog niet door naar de meldkamer. Omdat het systeem officieel nog uit stond.
Het is een systeem met geluid, sirenes, flitsen, en nog veel meer... binnen en buiten dus je kan je voorstellen hoe mijn man was na 20 min.
Stroom eraf etc is hij voor beveiligd dus niet uit te krijgen.
Uiteindelijk via een Belgische meldkamer van een van de bedrijven doorverbonden en kon hij op afstand uit gezet worden.

De man die ik aan de telefoon had zei lachend dat we net op tijd waren omdat ze op de camera's mijn man met een grote hamer naar de systeem kast zagen lopen _O-
Wat niet had gewerkt, want dan was de rest nog meer in alarm gegaan.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 17:14

Hahaahah oeps!
Alarmen zijn leuk...maar kunnen ook zoooo vervelend zijn!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 17:21

Haha dat vind ik wel echt een vermakelijke verhaal. :D

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-24 17:23

Mijn man niet _O-
Die krijgt nog steeds een klein wegtrekkertje als hij het piepje van het alarm hoort :')
Dat piepje doet hij nl vlak voordat het echt in alarm gaat. Maar ook soms als hij een systeem test uit voert. :+