Kairos schreef:Waarom worden er zoveel CAO’s gemaakt. Is het niet veel logischer om bv te zeggen: Sector rail (bouwvakkers werkzaam op spoor, incidentenbestrijding, conducteur, machinist reizigers, machinist goederen, treinverkeersleider), sector zorg (gehandicaptenzorg, ouderenzorg, psychiatrie, ziekenhuiszorg enzovoorts) en nog veel meer sectoren?
Waarom ik me dit afvraag: Je hebt nu staking tig op het spoor. Als je iedereen onder 1 CAO gooit (met dan verschillende functieschalen afhankelijk van je verantwoordelijkheid), dan heb je een stuk minder stakingen nodig voor hetzelfde resultaat. Idem voor andere sectoren
Bij het spoor heb je 2 CAOs: NS en ProRail. Het bedrijf wat bouwt aan het spoor zit hier niet bij, dat wordt uitbesteed en valt onder een andere CAO.
Omdat het twee verschillende bedrijven zijn met heel verschillende salaris/functieschalen die erg ver uit elkaar liggen zal dat niet snel dezelfde CAO worden. Helaas zijn mensen tegenwoordig al snel rupsje nooit genoeg en willen ze meer,meer,meer en gaan ze staken. Kan je de CAO op 1 hoop willen gooien, maar dan is het voor sommige nog niet genoeg. (Ik heb het nu specifiek over de spoorstaking, niet over bijvoorbeeld de Apothekers want die staken met een andere reden, die zouden in mijn ogen wel rechtgetrokken moeten worden met Apothekers in het ziekenhuis.)