Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 10:01

Destination schreef:
Astorga schreef:
De kans dat je COVID krijgt door virus in je eten is echt klein. Zou banger zijn dat er iemand over mij hoest dan over mijn eten hoest.
Tangen delen ben ik dan weer niet zo'n fan van, maar dat voorkom je door iedereen eigen schoon(!) bestek te laten gebruiken.

Aan de andere kan wen ik ook weer best aan aangehoest worden. Heb bijna iedere dienst wel iemand die naar me hoest, is toch inherent aan werken met zieke mensen. Ik hou me maar vast aan het feit dat er momenteel vrij weinig besmettingen in mijn regio zijn.
Merk wel dat ik daardoor ook minder bang ben voor niet-patiënten die hoesten of snotteren, zoals gisteren in een vergadering. Dat is dan misschien weer minder handig van me... Ongemerkt word ik dus ook langzaam minder strikt.

Klein, maar wel aanwezig. Het klinkt gewoon vreemd dat extra kussens e.d. niet mogelijk zijn ivm Corona, maar dat een ontbijtbuffet dan wel weer kan.

Dit kwam ook voorbij in de laatste Feiten & fabels, heb het juiste fragment voor je opgezocht:

(Hoop dat juist delen ook lukt, ik en video's :| Het antwoord vind je iig na een paar minuten, bij het eerste blokje vragen)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 11:58

Destination schreef:
Astorga schreef:
De kans dat je COVID krijgt door virus in je eten is echt klein. Zou banger zijn dat er iemand over mij hoest dan over mijn eten hoest.
Tangen delen ben ik dan weer niet zo'n fan van, maar dat voorkom je door iedereen eigen schoon(!) bestek te laten gebruiken.

Aan de andere kan wen ik ook weer best aan aangehoest worden. Heb bijna iedere dienst wel iemand die naar me hoest, is toch inherent aan werken met zieke mensen. Ik hou me maar vast aan het feit dat er momenteel vrij weinig besmettingen in mijn regio zijn.
Merk wel dat ik daardoor ook minder bang ben voor niet-patiënten die hoesten of snotteren, zoals gisteren in een vergadering. Dat is dan misschien weer minder handig van me... Ongemerkt word ik dus ook langzaam minder strikt.

Klein, maar wel aanwezig. Het klinkt gewoon vreemd dat extra kussens e.d. niet mogelijk zijn ivm Corona, maar dat een ontbijtbuffet dan wel weer kan.

Hier in Frankrijk wordt geadviseerd om al het overtollige weg te doen.
Wij hebben ook per gast 1 kussen ipv2 Spreien met sierkussens zijn weggehaald. Elke wissel wordt al het beddengoed inclusief matras en kussen beschermers gewassen.
Ook inhuis is alles van kussens en dekentjes weggehaald. Anders is het ondoenlijk. De meerkosten per wissel is ongeveer €70 euro, want extra kosten was en 2 uur extra poetsen. Eerst met zeep en dan alle oppervlakten desinfecteren en laten opdrogen ad lucht. Ik vind het spannend morgen of we het allemaal redden id bestaande tijd.
Mensen vertrekken om 9 uur ,halen zelf bedden af en stoppen was in afgesloten zakken . De mensen zetten alles open en pasna een uur gaan we naar binnen. De Franse overheid adviseert 20 minuten wachten, Airbnb 3 uur . Dus om het werkbaar en veilig te houden kies ik voor een uur .

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 12:08

pien_2010 schreef:
Wij hebben ook per gast 1 kussen ipv2 Spreien met sierkussens zijn weggehaald. Elke wissel wordt al het beddengoed inclusief matras en kussen beschermers gewassen.
Ook inhuis is alles van kussens en dekentjes weggehaald. Anders is het ondoenlijk. De meerkosten per wissel is ongeveer €70 euro, want extra kosten was en 2 uur extra poetsen. Eerst met zeep en dan alle oppervlakten desinfecteren en laten opdrogen ad lucht. Ik vind het spannend morgen of we het allemaal redden id bestaande tijd.
Mensen vertrekken om 9 uur ,halen zelf bedden af en stoppen was in afgesloten zakken . De mensen zetten alles open en pasna een uur gaan we naar binnen. De Franse overheid adviseert 20 minuten wachten, Airbnb 3 uur . Dus om het werkbaar en veilig te houden kies ik voor een uur .

Mij zou het logisch lijken om de boel 1 dag te laten leegstaan. 1 week wordt dan 6 dagen. Zo gaan wij het in de winter doen. Echt alles poetsen en ontsmetten lijkt me een utopie.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 12:30

Sclimpre schreef:
pien_2010 schreef:

Mij zou het logisch lijken om de boel 1 dag te laten leegstaan. 1 week wordt dan 6 dagen. Zo gaan wij het in de winter doen. Echt alles poetsen en ontsmetten lijkt me een utopie.

Besmetting via oppervlakte is zeer gering. En wat jij logisch vindt is zeer onlogisch, want dat zou betekenen dat ik de fermette op slot moet doen (lees hotels, campings etc) daar mensen ruimschoots van te vore geboekt hebben van zaterdag aankomen op zaterdag vertrekken. Dus dat gaat hem echt niet worden.
Gelukkig is de overheid daarin wijs, want ik denk dat heel veel mensen waaronder ik, niet open zouden zijn gegaan, want dat werkt gewoon niet in het hoofdseizoen EN nog belangrijker, dat is ook niet nodig.
Een uur rusten daaruit is al gebleken dat het virus zo beschadigd is, dat het geen schade meer kan toedienen. Dan gaan we er nog eens met zeep overheen en maken alles droog. Dan met desinfectans wat aan de lucht gedroogd wordt.
Vervolgens werk je per ruimte→ de toiletten eerst zodat deze het langste voor de volgende gasten kunnen rusten daar het risico van besmetting via ontlasting het grootste is. Wij werken met handschoenen, die na elke ruimte schoonmaken ontsmet worden cq vernieuwd. We werken per ruimte, dus als een ruimte schoon is, dan gaan we ontsmetten (we hebben sprays en spullen voor de vloer en tissues voor de ramen, die 99,9% doden van de bacteriën en virussen. Tevens hebben we maskertjes op en schorten om (allemaal verplicht vanwege onze eigen veiligheid). KNap virus als het deze behandeling overleeft!

We hebben ook nog overal een systeempje staan dat de lucht zuivert mochten daar nog microben aanwezig zijn. Op een gegeven ogenblik moet je ook gaan. Wat denk je van een trein, daar wordt al echt niet zo gepoetst na elk gebruik als dat wij doen in de horeca cq toerisme sector.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 12:39

Jee, wat een operatie zeg pien_2010 :wow: ! Poeh, wat een werk. Ik heb zelf ook net een week in een huisje gezeten, maar weet niet of dat zo intensief is schoongemaakt als jij doet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 12:48

Dank je Marie_Anne, ik vind het ook heel erg spannend of we het allemaal op tijd klaar krijgen en hoe het gaat werken. Normaal werken we met 2 mensen binnen elk 2,5 uur. Ik verwacht dat dit nu 3,5 uur pp gaat worden. Dus rond 14.00 uur zijn we klaar en dan kan het huis nog rusten want de toeristen zijn er meestal vanaf 16.00 uur - 17.00 uur.
Mochten ze er eerder zijn dan mogen ze erin, na desinfecteren van hun handen (verplicht, zodat als mensen besmet zijn onderweg het niet gelijk in het schone huis is en wij het dan gedaan hebben) en flesje is dan familie bezit. Maar die keuze om te wachten maken ze zelf of niet. Daar ga ik niet over. De mensen mogen wel al eerder bij het zwembad zijn in de grote tuin.

Destination

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 12:54

Wat een werk, Pien! Klinkt wel alsof jullie er goed over na hebben gedacht en de gasten hebben er vast wel begrip voor als ze nog een half uurtje moeten wachten als ze er ineens vroeger zijn :)

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 12:57

wij zaten pas in een huisje en hebben zelf het beddengoed afgehaald en het dekbed en de kussens even op het rek buiten gelegd. Geen punt. We kunnen elkaar allemaal even helpen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 13:02

pien_2010 schreef:
Sclimpre schreef:

Besmetting via oppervlakte is zeer gering. En wat jij logisch vindt is zeer onlogisch, want dat zou betekenen dat ik de fermette op slot moet doen (lees hotels, campings etc) daar mensen ruimschoots van te vore geboekt hebben van zaterdag aankomen op zaterdag vertrekken. Dus dat gaat hem echt niet worden.
Gelukkig is de overheid daarin wijs, want ik denk dat heel veel mensen waaronder ik, niet open zouden zijn gegaan, want dat werkt gewoon niet in het hoofdseizoen EN nog belangrijker, dat is ook niet nodig.
Een uur rusten daaruit is al gebleken dat het virus zo beschadigd is, dat het geen schade meer kan toedienen. Dan gaan we er nog eens met zeep overheen en maken alles droog. Dan met desinfectans wat aan de lucht gedroogd wordt.
Vervolgens werk je per ruimte→ de toiletten eerst zodat deze het langste voor de volgende gasten kunnen rusten daar het risico van besmetting via ontlasting het grootste is. Wij werken met handschoenen, die na elke ruimte schoonmaken ontsmet worden cq vernieuwd. We werken per ruimte, dus als een ruimte schoon is, dan gaan we ontsmetten (we hebben sprays en spullen voor de vloer en tissues voor de ramen, die 99,9% doden van de bacteriën en virussen. Tevens hebben we maskertjes op en schorten om (allemaal verplicht vanwege onze eigen veiligheid). KNap virus als het deze behandeling overleeft!

We hebben ook nog overal een systeempje staan dat de lucht zuivert mochten daar nog microben aanwezig zijn. Op een gegeven ogenblik moet je ook gaan. Wat denk je van een trein, daar wordt al echt niet zo gepoetst na elk gebruik als dat wij doen in de horeca cq toerisme sector.

Economisch gezien heb je helemaal gelijk. Iedere dag dat iets leegstaat is verlies.
Ik zeg alleen hoe ik het ga doen. En dat is aankomen ten vroegste nadat een huisje een volle dag leeggestaan heeft. Liever 1 dag minder vakantie dan me ongemakkelijk voelen. Dat heb ik er graag voor over. Iemand anders kan daar anders over denken, er zijn ook mensen die zonder probleem voor een paar uur op een vliegtuig gaan zitten, daar bedankt ik ook voor. Ieder op zijn manier hé :)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 13:05

@Pien heb je dan meerdere sets matrassen en hoe was je een matras vraag ik me af?
Wat een schoonmaakoperatie zeg, ongelooflijk......

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 13:07

Morrie schreef:
@Pien heb je dan meerdere sets matrassen en hoe was je een matras vraag ik me af?

Ik gok dat ze matrasbeschermer bedoelt, aangezien ze het ook over kussenbeschermers heeft.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 13:14

Destination schreef:
Morrie schreef:

Ik gok dat ze matrasbeschermer bedoelt, aangezien ze het ook over kussenbeschermers heeft.

Matrasbeschermers worden elke keer schoon er om heen gedaan. Dus onze was is enorm vergroot. Matrassen doen we niets aan. Sorry voor misverstand.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 13:15

Sclimpre schreef:
pien_2010 schreef:

Economisch gezien heb je helemaal gelijk. Iedere dag dat iets leegstaat is verlies.
Ik zeg alleen hoe ik het ga doen. En dat is aankomen ten vroegste nadat een huisje een volle dag leeggestaan heeft. Liever 1 dag minder vakantie dan me ongemakkelijk voelen. Dat heb ik er graag voor over. Iemand anders kan daar anders over denken, er zijn ook mensen die zonder probleem voor een paar uur op een vliegtuig gaan zitten, daar bedankt ik ook voor. Ieder op zijn manier hé :)

Dat had ik fout begrepen. Ik dacht dat je vond dat ik dat moest doen. Sorry. Dat is natuurlijk je eigen keuze zoals er ook mensen zijn die 1 week huren en 1 dag eerder vertrekken.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 13:17

Heb je 1 huis of meerdere huisjes in de verhuur Pien?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 13:31

tokedri schreef:

Gelukkig maar een, maar voor een gîte is het groot nl 8 personen, 3 wc/badkamers, 4 slaapkamers en met een parktuin 6700 vierkante meter met zwembad, dus een hoop werk. Het is dus geen centerparc huisje :o

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 13:37

pien_2010 schreef:
tokedri schreef:

Gelukkig maar een, maar voor een gîte is het groot nl 8 personen, 3 wc/badkamers, 4 slaapkamers en met een parktuin 6700 vierkante meter met zwembad, dus een hoop werk. Het is dus geen centerparc huisje :o

Veel werk. Wel gaaf!!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 13:40

inderdaad: eenhoop werk!
@matrassen jammer ik had gehoopt op een gouden tip om een matras te kunnen wassen -O-

Doen ze dat overal met die matrasbeschermers (bij de Meilands niet in ieder geval :') ) want dan zou ik nog wel in een huisje willen/durven. Nu houdt mijn smetvrees me tegen: een be waar wie weet hoeveel anderen weet-ik-veel-wat in hebben gedaan...... :=

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 14:04

Morrie schreef:
Doen ze dat overal met die matrasbeschermers (bij de Meilands niet in ieder geval :') ) want dan zou ik nog wel in een huisje willen/durven. Nu houdt mijn smetvrees me tegen: een be waar wie weet hoeveel anderen weet-ik-veel-wat in hebben gedaan.
Dat weet ik niet.

Ik denk wel dat iedereen matrasbeschermers heeft net als kussen beschermers. Normaal verwissel ik de matras beschermers met vlekjes erop en via een roelerend vast systeem. Want normaal hoeft niet elke keer alle matrasbeschermers verwisseld te worden.

Vanwege corona heb ik nu veel meer beschermers aangeschaft, ook voor de kussens en doen we het dus wel. Wij hebben met ons team (mijn vriendin en ik :D ) van te voren overleg gehad, hoe we het gaan doen. Mijn vriendin heeft een wasserij dus dat is fijn. Tevens had ik veel gelezen over schoonmaken in een ziekenhuis door een professioneel bedrijf. Dus dat volgen we op.

Ik denk Morrie dat je dat voor dat je een huisje huurt gewoon kunt vragen. Ik heb ooit paar jaar geleden een boeking gehad van een Belgisch-Marrokaanse vrouw die haar schoonmoeder eens grondig wilde verwennen. Van te voren hebben we veel contact gehad, want haar schoonmoeder had/ heeft smetvrees en vindt de schoonmaak normen in Europa vreselijk _O- . Dus toen zijn we er ook voor gegaan en hebben alle hoezen/ beschermers kussentjes , en wat je maar kunt bedenken gewassen en het huis dat altijd grondig wordt schoongemaakt ook ontsmet. Beiden vrouwen waren zo gelukkig want hadden nog nooit zo een schoon huisje gehad.
Iedereen heeft recht op vakantie, dus zorg daarin gewoon goed voor jezelf.

Ik vraag altijd van te voren of het mogelijk is om een echt goed bed en matras te krijgen vanwege mijn rug en een echt schoon huisje. Het schone huisje is, omdat ik het waardeloos vindt dat als ik gedoucht heb om het zweet van mijn rug te wassen vanwege het schoonmaken van de gîte, dat ik dan in de vakantie weer gelijk kan beginnen bij aankomst. Ik heb dus ook altijd super schoon huisje en goed bed/ matras. Altijd krijg ik de vraag waarom ik gevraagd had voor een schoon huisje. Als ik het dan uitleg levert het meestal op→ "dat doe ik ook voortaan want ik ben het zo zat na het seizoen als we zelf gaan, dat ik dan vaak begin met poetsen. Dat haalt de glans van de vakantie af" }> .

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 14:10

Een huisje hoort toch gewoon schoon te zijn als je er in trekt? Ik doe de check in voor buurtgenoten maar er komt altijd iemand tussen de boekingen door om alles flink te poetsen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 14:13

Een matras kun je ook nog gedeeltelijk reinigen wanneer je een goed stoomstrijkijzer hebt. Gewoon strijken maar wel oppassen met boxsprings ( metalen veren= roest) . Dit deed ik ook toen ons kind last van huisstofmijt kreeg.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 14:14

Eenhuisje heb ik me nog nooit aan gewaagd, ik heb een caravan, het eerste wat we gedaan hebben nadat we hem (tweedehands) kochten, is nieuwe matrassen kopen. Later hebben we ook de zitkussens vervangen van het zitje.
Ik ben helemaal niet zo van schoonmaken, ik heb zelfs de pest aan huishatelijk werk, maar mijn bed moet wel schoon zijn. (en mijn ramen ook, maar dat is een tic van me)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 14:20

mysa schreef:
Een huisje hoort toch gewoon schoon te zijn als je er in trekt? Ik doe de check in voor buurtgenoten maar er komt altijd iemand tussen de boekingen door om alles flink te poetsen.

Vergis je niet Mysa. Er zijn grote verschillen tussen schoon en schoon. Wij Nederlanders hebben vaak hoge kwaliteit van poetsen. Dat is echt niet in alle landen zo hoor.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 15:58

Puur als hulp en niet aanvallend bedoeld: Is het echt nodig om het eerst met zeep schoon te maken en dan nogmaals te desinfecteren Pien? Want in principe is alleen je handen wassen met zeep ook schoon genoeg om het virus compleet te vernietigen, zeep is eigenlijk veel effectiever dan een desinfectans. Zie ook de richtlijnen van het RIVM:

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/hygiene

Verder echt puik werk, ik zou het super vinden om bij je te overnachten zo netjes als je het doet en goed als je erover nadenkt! Maar ik denk dat je het desinfecteren wel kan laten, volgensmij voegt dat na een sopje niets meer toe.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 16:08

Wellicht dat dit de richtlijnen zijn in het algemeen van het RIVM. Ik las van een professioneel schoonmaak bedrijf die in ziekenhuizen poetst dat zij eerst met zeep doen en dan drogen en dan desinfecteren.

Zo is dat ook hier in Frankrijk verplicht.

Airbnb heeft het ook zo beschreven in haar schoonmaak protocol (sorry is alleen in het Engels en ik heb me met dit protocol verbonden, alleen gaan wij er eerder in, maar de gasten kunnen wel 3 uur wachten, want meestal zijn we rond 13.00 uur - 14.00 uur klaar met het meeste.)

" Clean all hard surfaces with soap and water.
Wipe each surface down to remove dirt, grease, dust, and germs. Hard surfaces include things like countertops, tables, sinks, cabinets, and floors. When mopping, work from the back corner of the room to the front, and dispose of the water in a sink that hasn’t been cleaned yet.

Clean all soft surfaces based on the manufacturer’s instructions. Soft surfaces include things like carpet, bedding, curtains, and upholstery. Carefully remove any visible dirt or grime, then clean with the appropriate cleaners indicated for use on these surfaces. If possible, machine-wash items according to the manufacturer’s instructions.

Safety reminder: To help prevent the spread of germs, don’t touch your face while you’re cleaning.
Step 3: Sanitize with disinfectant

Sanitizing is when you use chemicals to reduce the number of germs and bacteria. During this step, we require hosts to sanitize all high-touch areas. For example, spraying chemical disinfectant on doorknobs, light switches, and cabinets.

Once a hard surface is clean, spray it with disinfectant. Focus on sanitizing all frequently touched surfaces in the space (such as doorknobs and light switches), as well as surfaces that may have touched soiled linens (such as flooring). Be sure to sanitize electronics based on the manufacturer’s cleaning directions.

Let the disinfectant stay wet for the specified length of time. The product label will specify the wet contact time needed for the chemicals to effectively sanitize a surface. This allows the chemicals time to kill as many germs as possible.

Allow to air-dry. If the surface dries before the wet contact time, there’s no guarantee that the product has killed the pathogens claimed on the label. When possible, allow the surface to air-dry."

Als je nl alleen desinfecteert dan is het oppervlakte niet schoon. Je wilt dat het huis super schoon is, dat doe je met water, zeep en droog maken en je wil geen virus covid-19 meer→ desinfecteren met 99,9 % (dus de hoogste).

Dus waarom het RIVM hier mee komt weet ik niet. Wat zou kunnen is dat zij bang zijn voor resistentie en daarom andere richtlijnen hebben. Aangezien ons huis in Frankrijk staat vallen wij onder de Franse wet. Dus moet ik het eerst met zeep en daarna met desinfectans doen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 16:14

En dat naar aanleiding van een paar kussens :-) Respect voor al het werk wat jullie doen, Pien!

Ik had gewoon verwacht dat ze misschien een aantal schone kussens op voorraad hadden voor het geval mensen liever 2 kussens op bed hebben. Maar niet dus :-) Ik heb inmiddels opblaasbare kussens met fleece-kussenslopen besteld voor als het nog eens gebeurt, houden we gewoon in de auto.