[HK]Geen geklier, veel plezier hier is kindervrij #4!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 18:13

Het verschilt erg per persoon.
Ik ken veel neurodiverse mensen die (hoewel met veel struggles en aanpassingen) kunnen studeren en werken, en tot op zekere hoogte functioneren in de maatschappij.
Speciaal onderwijs en aanpassingen in de jeugd zijn vaak juist de manier waarop neurodiverse kinderen worden klaargestoomd. Met begeleiding en therapie is meestal veel mogelijk, mits werkgevers en opleidingsinstanties er enigzins rekening mee houden.

Zelf kan ik het allemaal niet, en dit maakt dat ik me vaak minder voel dan de rest van de wereld.
Studeren en daarna "gewoon" werken is mijn grootste wens, ik ben er slim genoeg voor, maar mijn belastbaarheid is simpelweg te laag en mijn mentale problemen te groot, zelfs voor een sociale werkplaats oid.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 19:20

Ik heb flink veel 'trekken van' en scoorde in het verleden net buiten de diagnose PDD-NOS (tegenwoordig gewoon autisme spectrum stoornis geloof ik) en de Ritalintrial is mislukt dús kan ik hooguit trekken hebben van AD(H)D.
Ze blijven beweren dat er absoluut geen fout gemaakt kan zijn in het (dubbelblinde) onderzoek terwijl ik 0 reactie toonde op de Ritalin maar als een halve zombie met een leeg en rustig hoofd op de bank lag op de placebo. :+
Maar ivm hormonale afwijkingen, chemo en andere diagnoses kunnen ze niet daadwerkelijk verder diagnosticeren want (een deel van) de symptomen kunnen prima daarvandaan komen ipv daadwerkelijk ASS of AD(H)D te zijn of iets in die hoeken.
Plus dat er veel overlap is/kan zijn in symptomen van verschillende 'stoornissen' in die hoek.

Ik heb zowel op speciaal (ivm gehoorstoornis en later gedrag) als op regulier onderwijs gezeten en ben in het laatste jaar MBO uitgevallen, daarna laaggeschoold werk gaan doen.
Geen oordeel ofzo, maar werk waarvoor je geen of een lage opleiding gedaan hoeft te hebben zegmaar. :)
Denk aan schoonmaken, kamermeisje, productie.
Hard werken maar, mits je een beetje een fijn team/collega's om je heen hebt, ontzettend leuk werk om te doen. :j
In opname beland, gedeeltelijk afgekeurd en parttime blijven werken om uiteindelijk volledig te crashen.
Maar ook borstkanker gehad tussendoor en op dat punt is mijn afkeuring omhoog gezet naar volledig.
En nu dus op het punt dat een ochtend werken 2 dagen ziek op bed liggen oplevert, oftewel blijvend volledig afgekeurd inmiddels.

Overigens herken ik dat vd veranderingen in smaak/structuur en daar niet lekker op gaan ook wel.
En wat denk je van geuren?
Ik had mijn geuren perfect uitgekiend, alles citrusgeurtjes (vnl sinaasappel) en toen werd mijn vaste wasverzachter uit het assortiment gehaald. ;(
En de andere merken die citrusgeurtjes hebben vond ik in de winkel al stinken. -O-
Nu ben ik alles met citrusgeurtjes aan het opmaken en ben ik iig qua wasverzachter overgestapt op Robijn Paradise Secret maar die vind ik eigenlijk te sterk ruiken waardoor ik extra prikkels binnenkrijg alleen al door de wasverzachter. :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 19:27

VuurVleugels schreef:
Let wel, ik heb het hier over oprecht autistische, adhd of hoogbegaafde kinderen die het nodig hebben om op een andere manier te wennen aan veranderingen. Niet over Vlindertje die gewoon haar zin wil hebben. En dat onderscheiden kan erg moeilijk zijn als ouder of als omgeving, maar goed, je handelt met de informatie die je op dat moment hebt.

Ik vind ze allemaal even poedersuiker +:)+.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 21:37

Wij zijn ongepland pseudo-ouders geworden...

Mijn moeder heeft afgelopen maandag haar bekken gebroken en aangezien ze alleen woont en dat echt niet kan, blijft ze voorlopig bij ons.

Ze is heus heel lief, maar pfoe. Blij dat dit een overzichtelijke situatie is qua tijd...

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 13:33

Haarbal schreef:
Wat heb ik toch een graftakkenhekel aan mensen die van een supermarkt bezoek 'een gezellig uitje voor de hele familie' maken. :r

Echt, dat grut loopt maar in de weg en zit overal aan en flikkert spul random in schappen, en als dat het niet is dan is het aan het krijsen of dramatisch aan het doen. En dan zo'n zalvende mama erbij die dingen roept als "Pak die maar Boaz, ja doe maar pakken doen, die vindt Boaz heel lekker!" _-:( Boaz krijgt de taalstoornis er gratis bij.

Ja want daarna gaat mama 'centjes betalen'.

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 16:29

Qimm schreef:
Wij zijn ongepland pseudo-ouders geworden...

Mijn moeder heeft afgelopen maandag haar bekken gebroken en aangezien ze alleen woont en dat echt niet kan, blijft ze voorlopig bij ons.

Ze is heus heel lief, maar pfoe. Blij dat dit een overzichtelijke situatie is qua tijd...

Sterkte!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 15:34

Argh.

Hoewel ik over het algemeen vrij weinig van kinderen moet hebben, vind ik mijn neefje van 9 maanden oud best cool. Mijn broer en schoonzusje daar in tegen zijn alleen wel gigantisch veranderd sinds hij geboren is. Kunnen geen grapjes meer hebben, hebben zéér specifieke ideeën over de opvoeding en verwachten dus ook dat wij daarin mee gaan.

Voor Sinterklaas en Kerst was ik een tíkje te gek gegaan met het kopen van cadeautjes. Helemaal mee eens. Nu kreeg ik een appje dat zij het belangrijk vonden dat hij nooit meer dan één cadeautje per persoon kreeg, en alleen op feestdagen :roll: .
Ik denk dan dus echt: "stel je niet zo aan". Wat is er nou mooier als kind dan om een gigantische stapel cadeautjes te krijgen voor je verjaardag? Ze gaan nog veel meer mensen tegenkomen in de komende 18 jaar die zich niet gaan conformeren naar hun idee van opvoeden, gaan ze al die mensen dan ook boze appjes sturen?

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 15:43

Nouja dat snap ik wel. Die snotneuzen krijgen zoveel cadeau dat a. Het huis dichtgroeit en b. Ze totaal geen besef van waarde hebben van bepaalde dingen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: [HK]Geen geklier, veel plezier hier is kindervrij #4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 15:44

Ik zou t helemaal prima vinden om gewoon 1 cadeautje p.p. te geven op verjaardag/feestdag. Ik snap dat verzoek op zich wel. Kinderen gaan een hele stapel cadeau's snel normaal vinden, en dat is het niet per se.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 15:49

:D

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 16:02

Hm ja sorry maar ik ben het ook eens met je familie. Toen mijn nichtje 1 werd heb ik een knuffel gegeven, vond ze prachtig en daar heeft ze uiteindelijk meer mee gelegen dan met de berg speelgoed die ze van haar opa's en oma's kreeg hoorde ik later.

Inmiddels al meerdere onderzoekers geweest die stellen dat kinderen echt helemaal overwhelmed worden van de hoeveelheid cadeaus die ze tegenwoordig krijgen. Het overprikkeld ze enorm blijkbaar en zorgt ervoor dat ze geen keuzes meer kunnen maken omdat het er te veel zijn. En het meeste kinderspeelgoed is natuurlijk ook nog eens lekker prikkelend voor de zintuigen dus ze raken er ook gewoon zintuiglijk overprikkeld van. Dus je intentie is goed, maar de uitwerking doet denk ik meer kwaad dan goed.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 16:04

Ja, ik zou dan liever wat geld opzij zetten voor het kind. Dat heb ik afgelopen jaar ook gedaan voor de dochter van m'n nichtje: ik heb een boek cadeau gegeven en geld overgemaakt voor op haar spaarrekening. Dat ben ik ook van plan te blijven doen als ze wat ouder wordt.

Ik zie in m'n directe omgeving hoe het us als kinderen teveel cadeaus krijgen. Ik zie daar duidelijk gebeuren wat Vuurvleugels aangeeft.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 16:05

Wie koopt er voor een kind van 9 maanden nou een lading kadootjes, daar hebben ze toch helemaal niks aan :=

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 16:30

Voor mijn neefjes en nichtjes zien ze liever ook geen bergen cadeaus. Ze hebben al zat speelgoed en kleding. Ouders willen er niet meer bij hebben. :')

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 16:45

Met 9 maanden vinden ze een random plastic beker of boodschappentas net zo boeiend := uitgebreide cadeaus zijn zonde van geld imo en als ouder wordt je toch gek van al die troep in huis :')

Mijn nichtje van 9 maanden kreeg Lego duplo als kerstcadeau, kan ze exact niks mee :=

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 16:51

Mijn neefje en nichtje hebben zich vorig weekend bij opa en oma het meest vermaakt met een kartonnen doos. :))

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 16:58

Captain schreef:
:D
[ Video ]

Whaha dat had ik in m'n hoofd ja _O-

Maar de uitleg van Vuurvleugels klinkt ook heel logisch. En al was die uitleg er niet, ouders mogen best paal en perk stellen aan hoeveel cadeau's hun kinderen krijgen, imo :).

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 17:10

Ik gaf mijn oudste neefje rond die tijd een voorleesboek, knuffel, zo'n zacht plastic boekje of iets wat bij de leeftijd paste aan educatief speelgoed ofzo.
En toen hij wat ouder was en helemaal fan van lego/playmobil en dinosaurussen, star wars, Angry Birds of welke fase hij ook had kreeg hij daarvan iets.
Zo kreeg hij van zijn ouders zo'n piratenschip en van mij 1-2 kleine setjes met ik geloof ook een piratenthema.
Of ik bestelde de taart voor zijn verjaardag met een Angry Birds plaatje erop en een klein cadeautje erbij.

Wat hij nog wel het leukste vond was naar de bioscoop, daar snoep uitkiezen en film kijken en na afloop naar de kermis die op datzelfde plein stond.
Kleine teleurstelling dat hij geen keiharde actiefilm mocht uitkiezen :') maar de kindvriendelijke film was hij ook tevreden mee.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 17:17

Sherivey schreef:
Mijn neefje en nichtje hebben zich vorig weekend bij opa en oma het meest vermaakt met een kartonnen doos. :))

Ja het zijn net huisdieren op die leeftijd :)) alleen minder leuk en meer arbeidsintensief om te verzorgen :=

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 17:19

Fly_high schreef:
Sherivey schreef:

Ja het zijn net huisdieren op die leeftijd :)) alleen minder leuk en meer arbeidsintensief om te verzorgen :=

:')

Doe mij dan toch maar een puppy hoor :o

Lalladidoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 17:30

Of een kitten <3

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 17:47

Mijn neefje van 4 maanden is al sinds zijn geboorte ongeveer gebiologeerd door een plastic zoetjes dispenser

Het zijn echt net huisdieren, hij gedroeg zich deze kerst net als mijn katten. Vinden allemaal dezelfde dingen leuk

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 18:29

Alleen kan de kat al zelf naar de wc op die leeftijd :')

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 18:49

Gelukkig wel inderdaad _O-

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 18:50

Roosch schreef:
Ja, ik zou dan liever wat geld opzij zetten voor het kind. Dat heb ik afgelopen jaar ook gedaan voor de dochter van m'n nichtje: ik heb een boek cadeau gegeven en geld overgemaakt voor op haar spaarrekening. Dat ben ik ook van plan te blijven doen als ze wat ouder wordt.

Ik zie in m'n directe omgeving hoe het us als kinderen teveel cadeaus krijgen. Ik zie daar duidelijk gebeuren wat Vuurvleugels aangeeft.

Ik geef kinderen zoveel mogelijk boeken, als er een cadeaugelegenheid is. Dat valt vaak goed in de smaak, zowel bij kind als ouders.