Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 22:27

Suzanne F. schreef:
Valerie93 schreef:
Misschien dat jullie mij kunnen helpen met een andere vraag,
Voor degene die op videoland de documentaire hebben gezien van/over Def rhymz, weten jullie toevallig wie de 2 artiesten waren die de nummers "doekoe" en "de bom" zongen??

Postmen toch?

Ik heb echt geen idee, Doekoe werd door een dame gezongen. Postmen had hij inderdaad het nummer De bom mee gemaakt. Zou best wel kunnen dat hij het nu alleen zong

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 13:17

In de Woolsocks app staat Samsung met 10-25% korting als je direct via de Samsung site besteld. Hoe het verder werkt, geen idee maar misschien de moeite waard voor sommige om even te kijken.

-
Loont het nog om 2 banen te werken? Bv 24u bij de een en 16 uur bij een ander? Loonheffing haalt er ontzettend veel vanaf toch? "Maar je krijgt dat aan het eind van het jaar terug" zit wat ingewikkeld bij mij. Iemand met verstand hierover die ik PB mag doen?

Huurwoning wordt dan misschien ook lastiger of kijken ze dan toch naar je bruto inkomen? Het verschil tussen bruto en netto is dan wel groter natuurlijk.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 15:43

In principe zou je (na belasting aangifte) het zelfde verdienen als bij 1 baan 40 uur, maar wat daar de uitzonderingen zijn zou ik niet weten. Zelf al een aantal jaar geen dubbele baan meer.

Als je geen toeslagen (waar een maximum inkomen aan vast zit) hebt, loont extra werken altijd.

Voor een sociale huurwoning kijken ze naar het bruto inkomen, daarvoor maakt het dus ook niet uit.
Mogelijk wel voor particuliere huur, die vragen nog wel eens een netto inkomen.

Nyaleti

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 19:24

Hmm ja na belastingaangifte..
Dat particulier nog wel eens netto vraagt is een goede om rekening mee te houden, dankjewel :)

Enig idee welke instantie ik hiervoor moet bellen? Om dit uit te vragen?

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 20:39

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 14:46

Ik vraag dit voor een verhaal:

Zijn er dingen die giftig zijn voor mensen maar waar een papegaai alleen een beetje misselijk/ziek van wordt?

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 18:08

Volgens mij kunnen papegaaien goed hete pepers eten. Bij mensen is dat niet perse giftig, maar niet iedereen kan er goed tegen.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 18:33

Ja hete peper zei iemand per pb ook al, maar ik ben echt op zoek naar iets dodelijks/giftigs. Maar ik heb er nu gewoon van gemaakt dat de papegaai ziek wordt, zonder verder nog te specificeren waarvan :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 18:35

bessen, of beter gezegd de zaden in de bes, van de taxus?
Wij gaan er dood van een vogel kan er tegen.
Neem aan een papagaai ook?

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 18:39

Je kan het plot misschien ook zo maken dat de papagaai een kleine dosis binnen krijgt.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 18:46

Yes, het is nu:

De papegaai jat een bosbessentaart die staat af te koelen. De bosbessentaart bevat een ongespecificeerd vergif. De papegaai wordt wel ziek, maar omdat de kok gelijk die taart heeft afgepakt voordat hij meer dan een paar hapjes kon nemen, gaat hij niet dood en de taart wordt weggegooid zonder dat iemand ook maar in de gaten heeft dat er iets niet klopte :D

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 19:53

Foaly schreef:
Yes, het is nu:

De papegaai jat een bosbessentaart die staat af te koelen. De bosbessentaart bevat een ongespecificeerd vergif. De papegaai wordt wel ziek, maar omdat de kok gelijk die taart heeft afgepakt voordat hij meer dan een paar hapjes kon nemen, gaat hij niet dood en de taart wordt weggegooid zonder dat iemand ook maar in de gaten heeft dat er iets niet klopte :D

Ik ben heel benieuwd waarvoor je dit verhaal schrijft/nodig hebt?! *D

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 20:02

Ik probeer in een maand tijd een boek te schrijven :D

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 20:30

Dan vraag ik me nu af, waarom? Waarom zou je dat doen/willen? Kan je niet beter zorgen dat je een goed boek schrijft, ongeacht hoe lang het duurt?

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 20:42

Nee, want het doel van deze challenge (het heet NaNoWriMo, National Novel Writing Month) is juist om het hele 'dit moet gelijk in één keer perfect zijn' los te laten. Het probleem dat veel mensen hebben als ze een verhaal of een boek willen schrijven, is dat het niet in één keer perfect wordt, ze raken daardoor gefrustreerd en haken af, en zo komt dat boek er nooit.

Het doel van deze challenge is: eerst een complete eerste versie schrijven, maakt niet uit hoe bagger het is. Zorg dat je woorden op papier krijgt, of ze nu goed zijn of niet. Als de challenge is afgelopen en je het aantal woorden dat je als doel had gesteld hebt behaald, dan is dat het moment dat je alles kunt gaan herschrijven of desnoods in de prullenbak gooien en opnieuw beginnen. Maar dan heb je waarschijnlijk wel een veel beter beeld van hoe het wél moet dan wanneer je na een paar hoofdstukken de handdoek in de ring gooit en er nooit meer naar omkijkt.

Ik doe al een paar jaar mee en tot nu toe is het aantal woorden altijd gelukt. Ik was niet altijd tevreden over het eindresultaat, maar wel veel meer tevreden dan wanneer ik het niet had geschreven :D

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 20:45

Ah, vandaar dat ik het niet snap. Het hele idee dat het meteen perfect moet zijn, is mij vreemd. Maar als het zo in je hoofd werkt, snap ik waarom dit een goede eerste stap kan zijn. Iets doen is altijd beter dan nietsdoen, dat idee.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 11:16

Ik heb recent een discussie gehad ivm rente over een groter bedrag.
De persoon in kwestie heeft een betalingsregeling getroffen.
Betaald netjes maandelijks en mag een flink bedrag aan rente betalen.

Ik kan natuurlijk Google er op los gooien. Maar bokt is groot genoeg om een duidelijker antwoord te geven.
Het bedrag was eerst ca 16-17 duizend.
Hoeveel rente mag er dan totaal over het bedrag betaald worden?

Dit gaat dus over een persoon in Nederland en niet in duitsland.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 11:26

Is volgens mij afhankelijk van hoe lang het bedrag heeft opengestaan en hoe snel het aflossen gaat.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 12:41

Ik had verwacht net als bij de bank een vast bedrag wat je aan rente betaald over het geld wat je leent.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 12:46

hagelslag schreef:
Ik had verwacht net als bij de bank een vast bedrag wat je aan rente betaald over het geld wat je leent.

Bij de bank betaal je ook geen vast bedrag dacht ik. Ieder geval niet met een hypotheek. Daar staat het percentage aan rente vast voor een tijd. Afhankelijk van de grote van het bedrag wat er nog openstaat betaal je een bedrag aan rente.

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 13:55

kosseh schreef:
hagelslag schreef:

Bij de bank betaal je ook geen vast bedrag dacht ik. Ieder geval niet met een hypotheek. Daar staat het percentage aan rente vast voor een tijd. Afhankelijk van de grote van het bedrag wat er nog openstaat betaal je een bedrag aan rente.

Bij een bank/hypotheek betaal je inderdaad ook geen vast bedrag, maar een percentage rente op jaarbasis. Als makkelijk rekenvoorbeeld: stel je hebt een rekening openstaan van 12.000 euro, met een rente op jaarbasis van 5%.

Als je niks zou aflossen en de schuld dus gelijk blijft, is dat een bedrag van 600 euro per jaar, en dus 50 euro per maand. In de praktijk los je - neem ik aan - ook af en is het totaal betaalde rentebedrag dus minder.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 14:13

Ok, deze vraag kan wat gevoelig liggen of vreemd overkomen, maar ga er alsjeblieft vanuit dat hij vanuit oprechte interesse en serieus wordt gesteld.

Het valt me op dat er ontzettend veel mensen zijn die psychisch uitvallen. En ik vraag me dan vaak af: hoe bepaal je het moment waarop je psychisch uitvalt? Dat lijkt voor iedereen weer heel anders te zijn. Waar ligt de grens met 'dit hoort er nu eenmaal bij' en 'dit is poedersuiker maar ja'?
Ik heb het er uiteraard ook wel eens met mensen over gehad.
En dit deel gaat dus verkeerd overkomen, maar dat bedoel ik absoluut niet zo: als je zegt dat je niet 'kan' werken maar je 'kan' wel boodschappen doen: waar zit dan dat kunnen in? Kun je dan alleen maar op je werk zijn als je je optimaal voelt? Of ga je tot het punt dat je alleen nog maar in 1 grote paniekaanval zit op je werk? Hoe erg is het om bv de hele tijd dingen te vergeten? Of de hele tijd moe zijn en geen energie meer hebben: waarom is dat een reden om je ziek te melden?

Nogmaals, allemaal oprechte vragen, want ik heb daadwerkelijk moeite met die grens :) Ga je dan uit van een soort ideale versie van jezelf? Heeft het te maken met werk-privébalans?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 14:28

Ik vind het een goede vraag.

Als eerste moet het besef onder de mensen die dit nooit meegemaakt hebben zijn: iemand die uitvalt van zijn werk, is al vele stappen gepasseerd.
Werk is vaak het laatste wat we opgeven omdat we hiervan afhankelijk zijn.

Ik ben ook wel eens "ziek" geweest... Het zat me in mn rug. Ik kon niet werken ( keukenwerk staand 9 uur per dag) maar ik kon wel voorzichtig de auto instappen en naar het paard gaan en daar een half uurtje kroelen...
Mijn werkgever heeft dit nooit begrepen en mede hierdoor zijn we uiteindelijk ook uit elkaar gegaan, er was totaal geen begrip voor ook maar welke situatie.
Terwijl ik toch echt naar stal ging op advies van huisarts, arbo én dokter, sterker nog...die wilde dat ik ging paardrijden ( stappen) om die rugspieren weer soepel te maken.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 14:43

Voor mij is een hele dag werken een stuk vermoeiender dan alleen boodschappen doen.
Laatst ziek geweest en heb toen voornamelijk hele dagen geslapen. Toen ik weer wat beter was (lees op de bank hangen en slapen ipv alleen in bed liggen) was de koelkast toch wel echt leeg. Ik ben toen naar de supermarkt gelopen om eten te halen, terwijl ik dus ziek gemeld stond.
Dit was zo vermoeiend, terwijl ik nog geen 20 minuten van huis ben geweest, dat ik de rest van de dag weer geslapen heb.

Met mentale gezondheid is het het zelfde neem ik aan. Werk kan dan te veel vragen of niet mee werken aan herstel. Een hobby kan dat juist een ontspan moment zijn, wat je wee kan helpen met er uit komen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 14:54

Bedankt voor de reacties al! En uiteraard begrijp ik ook dat je niet zomaar je werk opgeeft, kans op ontslag is er natuurlijk altijd! Super vervelende situatie van je rug, het is altijd wel heel waardevol als je werkgever in ieder geval wat begrip toont.

@kosseh: dat vind ik dus wel een van de lastige puntjes, want wat maakt dan dat je niet kan werken en wel langdurig naar bv je paard kan? Nu heb ik zelf ook een enorm intense baan, dus ik begrijp uiteraard dat werk anders is dan een hobby, maar die grens is dus lastig, want wat maakt dan dat je het werk bv écht niet kan doen?