Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
996981 schreef:Een gewoonte is gemiddeld een gewoonte na 66 dagen. Na die transitie van gewoonten is het dus niet moeilijker voor de ene partij dan de ander
IMANDRA schreef:996981 schreef:Een gewoonte is gemiddeld een gewoonte na 66 dagen. Na die transitie van gewoonten is het dus niet moeilijker voor de ene partij dan de ander
Nee want de psychische impact die de tijd daarvoor heeft gehad is opeens verdwenen?
@echwel: maar dat is ook niet zo, dat snakken. Mensen denken meer te kunnen eten omdat het minder kcal bevat waardoor ze onder aan de streep meer kcal binnen krijgen, daar gaat het fout (en slecht opgezet onderzoek houdt daar geen rekening mee). Zoetstoffen zorgen op zichzelf niet voor gewichtstoename en zijn niet verslavend.
@suzanh: als het voor jou werkt, helemaal top!
996981 schreef:Nou, de kans dat je van een Cola light zin krijgt in water is natuurlijk klein
996981 schreef:Ja. Want als het je gelukt is een gewoonte te worden, is dat psychische gedeelte doorbroken. Dan wordt het dus een bewuste keuze als je een andere keuze maakt en geen keuze uit gewoonte.
Memories schreef:Zo’n uitspraak als ‘ik snap niet waarom je überhaupt ranja koop’ als iemand het heeft over ranja met veel kcal vs. een zero alternatief... snap je dat dat gigantisch ontmoedigend werkt voor iemand die iets aan z’n leefgewoonten probeert te doen en gewend was alleen maar ranja met suiker te drinken en nooit een glaasje water? Dan is het wel een giga stap om ineens 100% water te moeten drinken. Daar kan je op gaan zitten wachten dat iemand dat niet volhoud.
Memories schreef:lZo’n uitspraak als ‘ik snap niet waarom je überhaupt ranja koop’ als iemand het heeft over ranja met veel kcal vs. een zero alternatief... snap je dat dat gigantisch ontmoedigend werkt voor iemand die iets aan z’n leefgewoonten probeert te doen en gewend was alleen maar ranja met suiker te drinken en nooit een glaasje water? Dan is het wel een giga stap om ineens 100% water te moeten drinken. Daar kan je op gaan zitten wachten dat iemand dat niet volhoud.
IMANDRA schreef:996981 schreef:Nou, de kans dat je van een Cola light zin krijgt in water is natuurlijk klein
Over appels en peren gesproken
Sowieso, het als 'slecht' bestempelen van eten. Níks is slecht als je maar een goede balans hebt qua voedingswaarden en niks 'te veel' pakt. Friet niet, cola niet, fruit niet. Als het iemand helpt om cola light te drinken bij het afvallen in plaats van water, lekker laten doen.996981 schreef:Ja. Want als het je gelukt is een gewoonte te worden, is dat psychische gedeelte doorbroken. Dan wordt het dus een bewuste keuze als je een andere keuze maakt en geen keuze uit gewoonte.
Nee? Je kan prima nog psychologische issues hebben die je belemmeren terwijl je wel je gewoontes hebt aangepast. Die twee strepen elkaar niet per se weg.Memories schreef:Zo’n uitspraak als ‘ik snap niet waarom je überhaupt ranja koop’ als iemand het heeft over ranja met veel kcal vs. een zero alternatief... snap je dat dat gigantisch ontmoedigend werkt voor iemand die iets aan z’n leefgewoonten probeert te doen en gewend was alleen maar ranja met suiker te drinken en nooit een glaasje water? Dan is het wel een giga stap om ineens 100% water te moeten drinken. Daar kan je op gaan zitten wachten dat iemand dat niet volhoud.
Precies.
996981 schreef:Memories schreef:lZo’n uitspraak als ‘ik snap niet waarom je überhaupt ranja koop’ als iemand het heeft over ranja met veel kcal vs. een zero alternatief... snap je dat dat gigantisch ontmoedigend werkt voor iemand die iets aan z’n leefgewoonten probeert te doen en gewend was alleen maar ranja met suiker te drinken en nooit een glaasje water? Dan is het wel een giga stap om ineens 100% water te moeten drinken. Daar kan je op gaan zitten wachten dat iemand dat niet volhoud.
Nee hoor. Na 66 dagen weet je niet meer beter
Maar inderdaad. Als van Ranja naar water een te grote stap is gaat afvallen waarschijnlijk inderdaad niet lukken.
IMANDRA schreef:Echt 996981, een beetje inlevingsvermogen in de situatie van anderen zou je niet misstaan.
Jij trekt iedereen -onterecht- gelijk en scheert ontzettend over één kam.
996981 schreef:Nee hoor. Na 66 dagen weet je niet meer beter
Memories schreef:996981 schreef:
Nee hoor. Na 66 dagen weet je niet meer beter
Maar inderdaad. Als van Ranja naar water een te grote stap is gaat afvallen waarschijnlijk inderdaad niet lukken.
Maar daar zit toch het punt? Denk je dat iemand dat pats boem 66 dagen gaat volhouden?
En die laatste zin kan ik echt pisnijdig van worden. Het elitaire spat er vanaf, mijn hemel.
Shadow0 schreef:996981 schreef:Nee hoor. Na 66 dagen weet je niet meer beter
Dit is waarom mensen die niks van wetenschap willen weten, ook niet met dit soort halve feiten vertrouwd kunnen worden.
Zo durf ik, zonder het op te zoeken, al te zeggen dat een gewoonte na gemiddeld 66 dagen doorbroken is, met ruime spreiding. Dus sommige mensen doorbreken sommige gewoonten heel snel, na veel minder dan 66 dagen. Maar sommige gewoonten zijn bij sommige mensen ook niet na 66 dagen doorbroken.
Nog meer speelt dat als je geen aandacht hebt de onderliggende behoeften. Want er zijn maar weinig gewoonten die alleen maar gewoonte zijn, zonder dat er ook een behoefte meespeelt. (Psychologie is echt een leuk vak, maar je kunt niet willekeurig wat feitjes uit een grabbelton pakken en dan denken dat je het wel snapt.)
996981 schreef:Van Ranja maar water is een relatief kleine stap. Simpeler te maken dan de meeste eetwissels. Ik denk oprecht dat afvallen niet gaat lukken als je zulke wissels niet kan maken.
996981 schreef:Shadow0 schreef:Echwel schreef:Ik zei dat ze je laten snakken naar meer zoetigheid,,dus dat je meer en meer gaat nemen en dan zijn ze dus wel een van de oorzaken van gewichtstoename..
Maar dat klopt nog steeds niet
Nou, de kans dat je van een Cola light zin krijgt in water is natuurlijk klein
Memories schreef:996981 schreef:Van Ranja maar water is een relatief kleine stap. Simpeler te maken dan de meeste eetwissels. Ik denk oprecht dat afvallen niet gaat lukken als je zulke wissels niet kan maken.
Correctie: voor jou is dat een relatief kleine stap.
Ik vind het nogal een harde en pijnlijke uitspraak. Ik hoop echt dat je dat soort dingen niet in real life tegen mensen met overgewicht zegt. Je bereikt hier het tegenovergestelde mee, je jaagt mensen weg van het maken van hele kleine maar wel net iets betere keuzes. Ik vind het aan de ene kant ironisch, maar vooral heel jammer dat je dat niet inziet.
996981 schreef:Dan gooi ik er maar even goed nieuws in
“Het aantal coronapatiënten op de intensive cares van Nederlandse ziekenhuizen is woensdag met 20 gedaald tot 206. Dat is het kleinste aantal sinds 28 oktober, zo valt op te maken uit de recentste cijfers van het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS).”