Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Echwel

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 13:43

Ik zei dat ze je laten snakken naar meer zoetigheid,,dus dat je meer en meer gaat nemen en dan zijn ze dus wel een van de oorzaken van gewichtstoename..

Zei niet dat je van de zoetstof in mate dik wordt maar wel van teveel

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 13:47

996981 schreef:
Een gewoonte is gemiddeld een gewoonte na 66 dagen. Na die transitie van gewoonten is het dus niet moeilijker voor de ene partij dan de ander

Nee want de psychische impact die de tijd daarvoor heeft gehad is opeens verdwenen?

@echwel: maar dat is ook niet zo, dat snakken. Mensen denken meer te kunnen eten omdat het minder kcal bevat waardoor ze onder aan de streep meer kcal binnen krijgen, daar gaat het fout (en slecht opgezet onderzoek houdt daar geen rekening mee). Zoetstoffen zorgen op zichzelf niet voor gewichtstoename en zijn niet verslavend.

@suzanh: als het voor jou werkt, helemaal top!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 13:50

IMANDRA schreef:
996981 schreef:
Een gewoonte is gemiddeld een gewoonte na 66 dagen. Na die transitie van gewoonten is het dus niet moeilijker voor de ene partij dan de ander

Nee want de psychische impact die de tijd daarvoor heeft gehad is opeens verdwenen?

@echwel: maar dat is ook niet zo, dat snakken. Mensen denken meer te kunnen eten omdat het minder kcal bevat waardoor ze onder aan de streep meer kcal binnen krijgen, daar gaat het fout (en slecht opgezet onderzoek houdt daar geen rekening mee). Zoetstoffen zorgen op zichzelf niet voor gewichtstoename en zijn niet verslavend.

@suzanh: als het voor jou werkt, helemaal top!

Ja. Want als het je gelukt is een gewoonte te worden, is dat psychische gedeelte doorbroken. Dan wordt het dus een bewuste keuze als je een andere keuze maakt en geen keuze uit gewoonte.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 13:53

Echwel schreef:
Ik zei dat ze je laten snakken naar meer zoetigheid,,dus dat je meer en meer gaat nemen en dan zijn ze dus wel een van de oorzaken van gewichtstoename..

Maar dat klopt nog steeds niet :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 13:53

Shadow0 schreef:
Echwel schreef:

Nou, de kans dat je van een Cola light zin krijgt in water is natuurlijk klein ;)

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 13:55

Zo’n uitspraak als ‘ik snap niet waarom je überhaupt ranja koop’ als iemand het heeft over ranja met veel kcal vs. een zero alternatief... snap je dat dat gigantisch ontmoedigend werkt voor iemand die iets aan z’n leefgewoonten probeert te doen en gewend was alleen maar ranja met suiker te drinken en nooit een glaasje water? Dan is het wel een giga stap om ineens 100% water te moeten drinken. Daar kan je op gaan zitten wachten dat iemand dat niet volhoud.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 13:57

996981 schreef:
Nou, de kans dat je van een Cola light zin krijgt in water is natuurlijk klein ;)

Over appels en peren gesproken :+

Sowieso, het als 'slecht' bestempelen van eten. Níks is slecht als je maar een goede balans hebt qua voedingswaarden en niks 'te veel' pakt. Friet niet, cola niet, fruit niet. Als het iemand helpt om cola light te drinken bij het afvallen in plaats van water, lekker laten doen.

996981 schreef:
Ja. Want als het je gelukt is een gewoonte te worden, is dat psychische gedeelte doorbroken. Dan wordt het dus een bewuste keuze als je een andere keuze maakt en geen keuze uit gewoonte.

Nee? Je kan prima nog psychologische issues hebben die je belemmeren terwijl je wel je gewoontes hebt aangepast. Die twee strepen elkaar niet per se weg.

Memories schreef:
Zo’n uitspraak als ‘ik snap niet waarom je überhaupt ranja koop’ als iemand het heeft over ranja met veel kcal vs. een zero alternatief... snap je dat dat gigantisch ontmoedigend werkt voor iemand die iets aan z’n leefgewoonten probeert te doen en gewend was alleen maar ranja met suiker te drinken en nooit een glaasje water? Dan is het wel een giga stap om ineens 100% water te moeten drinken. Daar kan je op gaan zitten wachten dat iemand dat niet volhoud.

Precies.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 13:58

Memories schreef:
l
Nee hoor. Na 66 dagen weet je niet meer beter :)

Maar inderdaad. Als van Ranja naar water een te grote stap is gaat afvallen waarschijnlijk inderdaad niet lukken.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 13:59

IMANDRA schreef:
996981 schreef:

Over appels en peren gesproken :+

Sowieso, het als 'slecht' bestempelen van eten. Níks is slecht als je maar een goede balans hebt qua voedingswaarden en niks 'te veel' pakt. Friet niet, cola niet, fruit niet. Als het iemand helpt om cola light te drinken bij het afvallen in plaats van water, lekker laten doen.

996981 schreef:

Nee? Je kan prima nog psychologische issues hebben die je belemmeren terwijl je wel je gewoontes hebt aangepast. Die twee strepen elkaar niet per se weg.

Memories schreef:

Precies.

Want mensen met gezond gewicht hebben geen psychische problemen?

Nogmaals; voor iedereen is het moeilijk om de juiste keuze te maken. Om water te drinken ipv je lievelingsdrankje. Om gezond voor jezelf te koken in plaats van kiezen voor je lievelings vette hap.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 14:01

Echt 996981, een beetje inlevingsvermogen in de situatie van anderen zou je niet misstaan.

Jij trekt iedereen -onterecht- gelijk en scheert ontzettend over één kam.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 14:01

996981 schreef:
Memories schreef:
l

Maar inderdaad. Als van Ranja naar water een te grote stap is gaat afvallen waarschijnlijk inderdaad niet lukken.

Maar daar zit toch het punt? Denk je dat iemand dat pats boem 66 dagen gaat volhouden?

En die laatste zin kan ik echt pisnijdig van worden. Het elitaire spat er vanaf, mijn hemel.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 14:04

Of 996981: Iets meer aan NIVEA doen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 14:05

IMANDRA schreef:
Echt 996981, een beetje inlevingsvermogen in de situatie van anderen zou je niet misstaan.

Jij trekt iedereen -onterecht- gelijk en scheert ontzettend over één kam.

Wat? :+

Jij bent degene die blijft schermen met psychische problemen bij mensen met overgewicht alsof iedereen met overgewicht daar per definitie last van heeft. Je zou er spontaan psychische problemen van krijgen.

Daarnaast ben jij degene die doet alsof slank zijn een voorrecht is, waarvoor de slankere populatie geen moeite hoeft te doen. Dát is pas onterecht.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 14:05

996981 schreef:

Dit is waarom mensen die niks van wetenschap willen weten, ook niet met dit soort halve feiten vertrouwd kunnen worden.

Zo durf ik, zonder het op te zoeken, al te zeggen dat een gewoonte na gemiddeld 66 dagen doorbroken is, met ruime spreiding. Dus sommige mensen doorbreken sommige gewoonten heel snel, na veel minder dan 66 dagen. Maar sommige gewoonten zijn bij sommige mensen ook niet na 66 dagen doorbroken.

Nog meer speelt dat als je geen aandacht hebt de onderliggende behoeften. Want er zijn maar weinig gewoonten die alleen maar gewoonte zijn, zonder dat er ook een behoefte meespeelt. (Psychologie is echt een leuk vak, maar je kunt niet willekeurig wat feitjes uit een grabbelton pakken en dan denken dat je het wel snapt.)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 14:07

Memories schreef:
996981 schreef:

Maar daar zit toch het punt? Denk je dat iemand dat pats boem 66 dagen gaat volhouden?

En die laatste zin kan ik echt pisnijdig van worden. Het elitaire spat er vanaf, mijn hemel.

Van Ranja maar water is een relatief kleine stap. Simpeler te maken dan de meeste eetwissels. Ik denk oprecht dat afvallen niet gaat lukken als je zulke wissels niet kan maken.

Maar ja, ik ben slank. Wat weet ik ervan? Ik hoef niet iedere dag bewust keuzes te maken en heb geen last van psychische problemen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 14:08

Shadow0 schreef:
996981 schreef:

Dit is waarom mensen die niks van wetenschap willen weten, ook niet met dit soort halve feiten vertrouwd kunnen worden.

Zo durf ik, zonder het op te zoeken, al te zeggen dat een gewoonte na gemiddeld 66 dagen doorbroken is, met ruime spreiding. Dus sommige mensen doorbreken sommige gewoonten heel snel, na veel minder dan 66 dagen. Maar sommige gewoonten zijn bij sommige mensen ook niet na 66 dagen doorbroken.

Nog meer speelt dat als je geen aandacht hebt de onderliggende behoeften. Want er zijn maar weinig gewoonten die alleen maar gewoonte zijn, zonder dat er ook een behoefte meespeelt. (Psychologie is echt een leuk vak, maar je kunt niet willekeurig wat feitjes uit een grabbelton pakken en dan denken dat je het wel snapt.)

Dat stond er initieel ook. Gemiddeld. Sorry dat ik dat niet consistent doortrek in iedere post.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 14:17

996981 schreef:
Van Ranja maar water is een relatief kleine stap. Simpeler te maken dan de meeste eetwissels. Ik denk oprecht dat afvallen niet gaat lukken als je zulke wissels niet kan maken.

Correctie: voor jou is dat een relatief kleine stap.

Ik vind het nogal een harde en pijnlijke uitspraak. Ik hoop echt dat je dat soort dingen niet in real life tegen mensen met overgewicht zegt. Je bereikt hier het tegenovergestelde mee, je jaagt mensen weg van het maken van hele kleine maar wel net iets betere keuzes. Ik vind het aan de ene kant ironisch, maar vooral heel jammer dat je dat niet inziet.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 14:20

996981 schreef:
Shadow0 schreef:
Echwel schreef:

Dat klopt. Maar de kans dat je door cola zin krijgt in slagroomtaart en chocola ook. Ik kreeg trek door alcohol. Dat doet bewezen wat met de bloedsuikerspiegel en het haalt je remmingen weg, waardoor je door blijft eten. Door te stoppen met alcohol drinken wordt afvallen echt makkelijker.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 14:22

Memories schreef:
996981 schreef:

Correctie: voor jou is dat een relatief kleine stap.

Ik vind het nogal een harde en pijnlijke uitspraak. Ik hoop echt dat je dat soort dingen niet in real life tegen mensen met overgewicht zegt. Je bereikt hier het tegenovergestelde mee, je jaagt mensen weg van het maken van hele kleine maar wel net iets betere keuzes. Ik vind het aan de ene kant ironisch, maar vooral heel jammer dat je dat niet inziet.

Hoeveel gaat het wisselen van Ranja doen? Natuurlijk is het beter dan niks. Maar het gevaar van een wissel als dat is dat je gedemotiveerd raakt door het gebrek aan resultaat. “Ik drink al andere Ranja en toch val ik niet af”. Ranja is in de basis gewoon ongezond en onnodig. Daarnaast tast teveel zoetigheid zoals gezegd is je smaakpapillen aan waardoor je steeds intensere smaken nodig hebt om voldaan te zijn. Fruit en groenten hebben die smaak niet en zullen dus automatisch niet in je opkomen als je ergens zin in hebt.

Ik heb zelf onwijs aanleg om zoute dingen te eten. Vroeger moest overal zout op. Veeeeeeel zout. Sinds ik zoutloos kook proef ik de echte smaken van groenten veel beter. Ja. In het begin smaken groenten dan vies, naar niks. Je moet weer wennen aan de echte smaken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 14:23

Ondanks dat ik het een hele interessante discussie vind en er zelf ook aan meedoe wellicht beter om weer terug on topic en dus terug naar corona te gaan na deze zijstraat.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 14:29

Dan gooi ik er maar even goed nieuws in :)

“Het aantal coronapatiënten op de intensive cares van Nederlandse ziekenhuizen is woensdag met 20 gedaald tot 206. Dat is het kleinste aantal sinds 28 oktober, zo valt op te maken uit de recentste cijfers van het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS).”

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 14:57

Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 15:02

Mooi, nu 3G nog.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 15:26

Exact

En wil je dan een groot, knus, ongeventileerd evenement houden regel dan een 1G beleid

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 15:38

996981 schreef:
Dan gooi ik er maar even goed nieuws in :)

“Het aantal coronapatiënten op de intensive cares van Nederlandse ziekenhuizen is woensdag met 20 gedaald tot 206. Dat is het kleinste aantal sinds 28 oktober, zo valt op te maken uit de recentste cijfers van het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS).”

*\o/*