Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 09:33

Lolaliza schreef:
Popstra schreef:
Nou nee hoor. In Italie bijv gaan grote shows niet door, Frankrijk (Equita Lyon) ook niet..alles is postponed

In Italie zijn er wel wedstrijden :j
Spanje en Portugal ook
Frankrijk ook
Meestal met weinig tot geen publiek

Een groot deel is natuurlijk afgelast vooral als je hallen moet afhuren dan is zonder publiek gewoon niet te doen

Nou naar mijn weten is Frankrijk in lockdown en dus verboden. In Italië is vorige week alles afgelast, Spanje ook in lockdown
Dat geld ook voor de paardensport.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 09:38

purny schreef:
Ik ben juist bang dat een vuurwerkverbod niks uit gaat halen. Ik ben zelfs bang dat het dit erger gaat maken, meer illegaal vuurwerk en agressie tegen hulpverleners.

Dit met meer illegaal vuurwerk en afgestoken word het toch.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 09:41

Toch denk ik dat het wel iets zou schelen want ook bij mensen die wel op letten en geen illegaal vuurwerk hebben gaat het soms mis met vuurwerk. Daarbij is het toch moeilijker om dan te krijgen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 09:43

moonsparkle schreef:
Toch denk ik dat het wel iets zou schelen want ook bij mensen die wel op letten en geen illegaal vuurwerk hebben gaat het soms mis met vuurwerk. Daarbij is het toch moeilijker om dan te krijgen.

Er is hier nu al een levendige vuurwerk handel.
De jongens zijn er vanaf klas 1 enorm druk mee.
De eerste schorsing zit er al op :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 09:48

Gewoon volledig verbieden die handel voor iedereen onder de pakweg 40 jaar of zo? Hondje in de regio hier overleden door vuurwerk in de bek. |( mjn herder is panisch en gaat afgelopen jaren om die reden naar het pension. Alleen dat gaat ivm zijn gezondheid nu niet meer. Camper pakken en in duitsland over de grens uitzitten gaat ook niet vrees ik. Ik hoop dat mijn nieuwe woonplaats iets kalmer is met vuurwerk overlast buiten de paar uren die mogen. Maar liefst dat ook niet.

Ik ben benieuwd naar vanavond de persconferentie. En vooral benieuwd wat dicht gaat en wat niet. Er is een kachel in bestelliing die ik zou ophalen bij een bouwmarkt volgende week. Als die als niet belangrijk genoeg gezien worden vraag ik me af of ik die vewarming dan hier kan krijgen. Anders is het koud slapen :+

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 09:50

hwn schreef:
veerledec schreef:
Het mondkapje beschermt jou niet, maar doet een klein beetje voor de bescherming van een ander. En zo zie je maar weer dat waar mondkapjes de norm worden, het vertrouwen daarin zo groot wordt dat andere maatregelen minder van belang worden geacht. De quarantaine van je baas bijvoorbeeld.

Dat is een fabeltje dat in het begin verspreid werd omdat er toch geen mondmaskers genoeg voorhanden waren. Ze beschermen wel degelijk behoorlijk (zolang je er natuurlijk niet continu doorheen gaat hoesten of niezen). De virologen hier in België hebben min of meer toegegeven dat ze begin dit jaar "gelogen" hebben over het nut van mondmaskers onder druk van de politiek (omdat er geen mondmaskers voorhanden waren voor de burgers en ze die wilden vrijhouden voor de zorg). Als beiden eentje dragen, is het besmettingsrisico klein. Natuurlijk is anderhalve meter afstand de belangrijkste, al zou ik niet in een kleine ruimte op 2 meter van iemand durven zitten die loopt te hoesten of te niezen.

Maar ik snap je standpunt wel hoor, was hetgeen hier paar maand geleden ook vaak gezegd werd, hier zijn we intussen al meer "mondmasker minded" doordat we er min of meer aan gewoon zijn.

Dat geldt niet voor niet-medische mondmaskers. Als beide er één dragen, is het besmettingsrisico kleiner dan zonder. Maar het hangt nog steeds af van de andere omstandigheden (afstand, ventilatie, duur van het contact).

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 09:54

hwn schreef:
veerledec schreef:
Het mondkapje beschermt jou niet, maar doet een klein beetje voor de bescherming van een ander. En zo zie je maar weer dat waar mondkapjes de norm worden, het vertrouwen daarin zo groot wordt dat andere maatregelen minder van belang worden geacht. De quarantaine van je baas bijvoorbeeld.

Dat is een fabeltje dat in het begin verspreid werd omdat er toch geen mondmaskers genoeg voorhanden waren. Ze beschermen wel degelijk behoorlijk (zolang je er natuurlijk niet continu doorheen gaat hoesten of niezen). De virologen hier in België hebben min of meer toegegeven dat ze begin dit jaar "gelogen" hebben over het nut van mondmaskers onder druk van de politiek (omdat er geen mondmaskers voorhanden waren voor de burgers en ze die wilden vrijhouden voor de zorg). Als beiden eentje dragen, is het besmettingsrisico klein. Natuurlijk is anderhalve meter afstand de belangrijkste, al zou ik niet in een kleine ruimte op 2 meter van iemand durven zitten die loopt te hoesten of te niezen.

Maar ik snap je standpunt wel hoor, was hetgeen hier paar maand geleden ook vaak gezegd werd, hier zijn we intussen al meer "mondmasker minded" doordat we er min of meer aan gewoon zijn.

in een ander topic zijn we in de bewijslast van niet-medische mondkapjes gedoken en daaruit bleek dat het alleen een (klein) effect had bij <1,5m. Verder is er geen enkel (bewezen) effect bekend. Wel van medische mondkapjes, maar die dragen we niet op straat.
Laatst bijgewerkt door secricible op 03-11-20 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 09:54

hwn schreef:
veerledec schreef:

De crux zit in de bescherming als je het beide draagt. Want dan bescherm je elkaar, en niet alleen de ander.
Dat is al jaren algemeen bekend. Volgens mij heb ik dat ruim 10 jaar geleden al geleerd, toen ik ging werken in de zorg. Want ook toen al dachten veel mensen dat het andersom was. Maar als je logisch nadenkt: bij een operatie dragen ze het mondmasker om de patiënt te beschermen, niet henzelf...
De functie van een mondmasker is altijd al geweest om vooral de ander te beschermen (met uitzondering van de ffp2 maskers uiteraard).

Waar de Belgische virologen waarschijnlijk meer op doelen is de discussie om hoeveel het doet in het al dan niet besmettingen terugdringen van dit virus. Deze vorm van gebruik van mondkapjes is waarschijnlijk nooit goed onderzocht, dus alles wat daar uiteindelijk over geroepen werd was niet meer dan een mening.

Lolaliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 10:29

secricible schreef:
hwn schreef:

in een ander topic zijn we in de bewijslast van niet-medische mondkapjes gedoken en daaruit bleek dat het alleen een (klein) effect had bij <1,5m. Verder is er geen enkel (bewezen) effect bekend. Wel van medische mondkapjes, maar die dragen we niet op straat.

Inderdaad ..zo is het maar net

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 10:33

Ik vraag mij af of een vuurwerkverbod helpt hier steken ze het hele jaar elke week weer vuurwerk af en vaak van die enorme bommen. We hebben hier mensen verderop wonen die denk ik zoveel in voorraad hebben. Soms denk ik ik ga er heen en zeg er wat van maar keerzijde kan zijn dat je bekogeld wordt dus dat doe ik maar niet.

Voor de mensen met bange hondjes ga eens kijken naar ttouch. Wij hebben ook een bang russeltje thuis die voor heel veel harde geluiden panisch is. Ook niet zo gek een hond hoort alles veel harder als ons. Wij hebben een kleine curcus gedaan en de ttouch reageerd ons russeltje erg goed op. Laatst was er ook een harde knal en na het masseren was ze vrij snel weer rustig. De laatste paar dagen valt het weer mee maar het zijn nu ook wel kleine knalletjes

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 10:38

secricible schreef:
Loretta schreef:
Waarom heeft Duitsland wel voldoende capaciteit terwijl het aantal besmettingen daar ook problematisch is? Toch iets betere zorg misschien?

Geen betere zorg, maar een andere visie op zorg. In Duitsland is men van mening dat er plek moet zijn voor iedereen op de IC en dat iedereen maximale zorg moet krijgen tot het einde.

Nou, uit eigen ervaring kan ik met heel mijn hart zeggen dat ik in een Duits ziekenhuis vele malen beter ben verzorgd dan in een Nederlands (voor dezelfde aandoening, geen corona)

Lolaliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 10:39

Popstra schreef:
Lolaliza schreef:

In Italie zijn er wel wedstrijden :j
Spanje en Portugal ook
Frankrijk ook
Meestal met weinig tot geen publiek

Een groot deel is natuurlijk afgelast vooral als je hallen moet afhuren dan is zonder publiek gewoon niet te doen

Nou naar mijn weten is Frankrijk in lockdown en dus verboden. In Italië is vorige week alles afgelast, Spanje ook in lockdown
Dat geld ook voor de paardensport.

Je moet je beter informeren Popstra voor je dingen schrijft die niet kloppen
In Spanje zijn momenteel de 3 grote herfst tournees bezig : Oliva ,Jerez de la Frontera en Valencia ..alsnog geen afgelastingen ..wel zonder toeschouwers ,met mondmasker ,samensxholingsverbod en nachtklok maar wedstrijd gaat gewoon door
Vilamoura in portugal is aan week 5 bezig ,nog 2 te gaan ( ongeveer zelfde regels dan Spanje maar weinig discipline en controle in Portugal )
Afgelopen week vond St-lo 4* gewoon plaats ( met beperkte toegang en mm )
San giovanni en Tortona hebben gewoon doorgang gehad maar ook de eventing en endurance kampioenschappen zijn doorgegaan
Professionele sport gaat in beperkte settings gelukkig nog door

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 10:40

Nikass schreef:
secricible schreef:

Geen betere zorg, maar een andere visie op zorg. In Duitsland is men van mening dat er plek moet zijn voor iedereen op de IC en dat iedereen maximale zorg moet krijgen tot het einde.

Nou, uit eigen ervaring kan ik met heel mijn hart zeggen dat ik in een Duits ziekenhuis vele malen beter ben verzorgd dan in een Nederlands (voor dezelfde aandoening, geen corona)

jou (individuele) waarneming staat los van de capaciteitsverschillen tussen Duitsland en Nederland, want daar ging het over :)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 10:40

Ik zou een vuurwerkverbod juist ontzettend jammer vinden! Ik vind het ontzettend leuk om er voor de voordeur naar te kijken.

Grote show in een paar grote steden vind ik echt niets en kan dit jaar ook helemaal niet.

Ik zie steeds meer van onze Nederlandse tradities verdwijnen en dat maakt me verdrietig.

Laten we AUB niet alles verbieden wat traditie is in Nederland!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 10:42

Buren van ons hebben een vakantieappartement, beide draaien een topjaar.
Bij de ene, grootste zijn huisdieren blijkbaar welkom.
Bij de ander niet.

Op platteland. Normaliter wordt er wel
geschoten carbid geschoten in de omgeving.
Maar ik denk dat de georganiseerde carbid evenementen afgelast worden en twee weken geleden kondigde de gemeente al aan dat ze oudjaarsdag toezicht gingen houden op groepsvorming ivm carbidschieten zouden gaan handhaven.

Af en toe rammelen de ramen in huis als er 30 melkbussen achter elkaar afgaan in de verte of een mega knal.
Damwand trilt soms aan de loods.
Hond vindt doodeng, paarden geven er niets om.
Koeien zijn soms van de melk en aborteren soms hun vrucht.
Boeren zijn er ook niet blij mee.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 10:43

Ik ben ook wel voorstander van vuurwerk, mits beter geregeld dan het nu is in NL. Zoals het nu gaat vind ik helemaal niks.
Maar dit jaar een verbod ben ik helemaal voor, ik denk echt dat dat een hoop scheelt in de eerste hulp problemen. Ik denk dat het gros dan niet afsteekt, en dat dat opweegt tegen de eppo's die dan maar overstappen op illegaal vuurwerk.
Vuurwerkshows sowieso niet doen, geen mensen gaan verzamelen op centrale plekken nu.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 10:44

Marcella schreef:
purny schreef:
Ik ben juist bang dat een vuurwerkverbod niks uit gaat halen. Ik ben zelfs bang dat het dit erger gaat maken, meer illegaal vuurwerk en agressie tegen hulpverleners.

Dit met meer illegaal vuurwerk en afgestoken word het toch.

Er komt helemaal geen vuurwerk verbod helaas -O-

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 10:44

mvdende schreef:
Ik zou een vuurwerkverbod juist ontzettend jammer vinden! Ik vind het ontzettend leuk om er voor de voordeur naar te kijken.

Grote show in een paar grote steden vind ik echt niets en kan dit jaar ook helemaal niet.

Ik zie steeds meer van onze Nederlandse tradities verdwijnen en dat maakt me verdrietig.

Laten we AUB niet alles verbieden wat traditie is in Nederland!

Het gaat om een tijdelijk verbod, wat naar mijn idee niet gaat werken.
Het is alleen om de zorg te verlichten.
Niet alles word verboden om jou en de mensen te pesten.
Overigens is vuurwerk geen nederlandse traditie. Dat heb je op de hele wereld.
De oliebollen en appelbeignets zijn traditie.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 10:50

secricible schreef:
Nikass schreef:

jou (individuele) waarneming staat los van de capaciteitsverschillen tussen Duitsland en Nederland, want daar ging het over :)

Het ging over al dan niet betere zorg ;)
En de instelling en mentaliteit van de Duitse artsen en verpleegkundigen is behoorlijk anders dan van de Nederlandse.
En ja capaciteit verschil is er ook omdat Duitsland veel meer IC bedden heeft, maar in verhouding niet heel veel meer IC personeel.
Gelukkig kon ik daar wel in een corona vrij ziekenhuis op de IC liggen...

secricible

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 10:53

de vraag was of de hogere capaciteit aan bedden in Duitsland voortkwam uit betere zorg.
En daar is geen sprake van, Duitsland heeft alleen meer bedden omdat zij van mening zijn dat ook iemand van 80+ naar de IC gaat en we daar in NL anders over denken en dus onze bedden niet hebben opgehoogd toen de vergrijzing steeds meer een ding werd (en Duitsland dat wel deed).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 11:01

Een algeheel vuurwerkverbod is in ieder geval gemakkelijker te handhaven.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 11:09

Vuurwerk verbod zou mogelijk wel kunnen, maar dan moet ze eerst politie macht op sterkte hebben om te kunnen optreden. Nu is er gewoon te weinig politie om effectief te kunnen optreden. Politie macht op sterkte zie ik voorlopig niet gebeuren.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 11:15

bigone schreef:
Een algeheel vuurwerkverbod is in ieder geval gemakkelijker te handhaven.

Hoe wil je dat handhaven dan als er nu al te weinig mensen zijn?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 11:20

Zebrastreep schreef:
Ik vraag mij af of een vuurwerkverbod helpt hier steken ze het hele jaar elke week weer vuurwerk af en vaak van die enorme bommen. We hebben hier mensen verderop wonen die denk ik zoveel in voorraad hebben. Soms denk ik ik ga er heen en zeg er wat van maar keerzijde kan zijn dat je bekogeld wordt dus dat doe ik maar niet.

Voor de mensen met bange hondjes ga eens kijken naar ttouch. Wij hebben ook een bang russeltje thuis die voor heel veel harde geluiden panisch is. Ook niet zo gek een hond hoort alles veel harder als ons. Wij hebben een kleine curcus gedaan en de ttouch reageerd ons russeltje erg goed op. Laatst was er ook een harde knal en na het masseren was ze vrij snel weer rustig. De laatste paar dagen valt het weer mee maar het zijn nu ook wel kleine knalletjes

Alles geprobeerd inbakeren thundershirt, cd met geluiden en noem maar op

Beestje poept rustig een week niet
Als ik haar rustig hou door in de bossen zonder mensen eromheen te verblijven doe ik dat dus...

Zorg voor alle boodschappen in huis en enige wat anders is dat we namiddag en nacht in camper slapen..
Voor de rest gewoon thuis

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 11:44