Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 23:06

De kans is momenteel heel klein dat er iemand rondliep die besmettelijk was. En de kans is nog kleiner dat diegene uitgerekend jou heeft besmet.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 23:08

Destination schreef:
België komt nu ook met verplichte mondkapjes op meer plekken.

België verplicht mondmasker in winkels, musea en bioscopen
https://nos.nl/l/2340140

Ik dacht dat dit in België al een verplichting was Maar blijkbaar niet.
Eerder heb ik hier ook al gelezen dat de overheid in bepaalde steden mondkapjes uitdeelde aan burgers. Vanuit daar waarschijnlijk de conclusie getrokken dat het al een verplichting was. Zal wel anti mondkapjes toeristen naar Nederland brengen vrees ik zo.

@sheran wat een vervelende situatie zeg. Ik snap dat je, je ingeval erg opgelaten voelt. Ook ik denk dat de kans heel klein is dat je hierdoor besmet raakt. Zeker als je zelf zo goed mogelijk afstand hebt gehouden. Ik heb dit hier ook wel gezien. Loop je zo je best te doen met aangepaste diploma uitreikingen en rare aanpassingen in het gebouw. Zie je mensen er dan zo mee omgaan :n

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 23:18

Sheran schreef:
Ben echt even enorm aan het stressen.
We hadden een afscheid van een collega dus we zouden met de sectie afscheid nemen (30 mensen). Zou in de tuin zijn. Ok. Prima. Nu regende het vandaag dus werd het verplaatst naar binnen. Maar er was echt veel ruimte dus er kon voldoende afstand gehouden worden. Niet chill, maar ok.
Nu kwam ik daar aan en achteraf had ik gewoon meteen rechtsomkeert moeten maken. Er waren twee ruimtes. In de ene ruimte, de meest frisse, ben ik zelf gaan zitten met 7 anderen, op 1,5 meter afstand. In de ruimte ernaast was iedereen aan het praten, lachen, van het buffet aan het eten, zonder 1,5 meter afstand. Zeg maar deze situatie:
[ [url=m/XMRwtA.png]Afbeelding[/url] ]
Af en toe liepen er mensen heen en weer. Ik wilde toch graag wachten op de speech en ons gezamenlijke cadeau maar dat duurde en duurde maar. Ben er in totaal 2 uur geweest. Heb zelf stil op een stoel in die zijkamer gezeten. Maar nu ben ik thuis en ben ik half getraumatiseerd :P. Ben nu thuis en volledig in de stress, zie nu allemaal beelden voor me van die feesten waarbij corona zo erg verspreid werd en alles... en ik ben ook uitermate geschokt door de manier waarop collega's ermee omgingen... alsof ik een klap in mijn gezicht kreeg. Alsof je iemand een dier ziet mishandelen die daar dan ook nog om lacht (daar krijg ik altijd een bepaald gevoel van walging en wereldvreemdheid bij)
Heb zelf wel afstand gehouden maar ben toch bang.

Dat buffet is vreemd, want in restaurant's doen ze dit vaak niet meer want blijkt minder hygienisch te zijn.

Ik begrijp dat je haalt!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 23:19

Maar dat is de pest met besloten bijeenkomsten.
De wokchinees kan/mag zijn specialiteit niet meer aanbieden.
En besloten feest of barbecue in buffet vorm is prima.

Edit:
Privé is hier barbecue altijd al met vlees per soort verpakt en gaat vanuit koelkast of koelbox met koelelementen rechtstreeks het rooster op en ben ik de degene die het vlees bereid.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 23:21

Sheran schreef:
We hadden een afscheid van een collega dus we zouden met de sectie afscheid nemen (30 mensen). Zou in de tuin zijn. Ok. Prima. Nu regende het vandaag dus werd het verplaatst naar binnen. Maar er was echt veel ruimte dus er kon voldoende afstand gehouden worden. Niet chill, maar ok.
Nu kwam ik daar aan en achteraf had ik gewoon meteen rechtsomkeert moeten maken.

Ik had even persoonlijk afscheid genomen van de collega en zou weer opgestapt zijn.
Buffetten zijn niet voor niets verboden in restaurants. Moet je het dus ook niet zelf organiseren als je gezond wil blijven.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 23:34

Sheran schreef:
Nu kwam ik daar aan en achteraf had ik gewoon meteen rechtsomkeert moeten maken. Er waren twee ruimtes. In de ene ruimte, de meest frisse, ben ik zelf gaan zitten met 7 anderen, op 1,5 meter afstand. In de ruimte ernaast was iedereen aan het praten, lachen, van het buffet aan het eten, zonder 1,5 meter afstand. Zeg maar deze situatie:
[ [url=m/XMRwtA.png]Afbeelding[/url] ]
Af en toe liepen er mensen heen en weer. Ik wilde toch graag wachten op de speech en ons gezamenlijke cadeau maar dat duurde en duurde maar. Ben er in totaal 2 uur geweest. Heb zelf stil op een stoel in die zijkamer gezeten. Maar nu ben ik thuis en ben ik half getraumatiseerd :P. Ben nu thuis en volledig in de stress, zie nu allemaal beelden voor me van die feesten waarbij corona zo erg verspreid werd en alles... en ik ben ook uitermate geschokt door de manier waarop collega's ermee omgingen... alsof ik een klap in mijn gezicht kreeg. Alsof je iemand een dier ziet mishandelen die daar dan ook nog om lacht (daar krijg ik altijd een bepaald gevoel van walging en wereldvreemdheid bij)
Heb zelf wel afstand gehouden maar ben toch bang.

Ik herken je gevoel als ik nu ergens kom waar het een beetje druk is ben ik ook van slag. Ik heb zelf ook chronische hyperventilatie en bij angst en paniek wordt dat heel erg krijg het dan ook heel warm soms zelfs alsof ik weg ga vallen en denk dan ik moet hier weg! Paar keer bewust adem halen helpt heel goed dus meestal doe ik het ook. Maar de dagen erna kan ik wel contant denken wat als ik het heb en wat als zijn dan pure paniek gedachten. Meestal na een dag of 2 / 3 zakt het en denk ik er af en toe aan. Na een tijdje zakt het weg maar het begint ook zo weer opnieuw. Ermee leren leven denk ik maar..... En afleiding zoeken helpt ook bij mij helpt werken dan wel weer of lekker gaan sporten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 23:35

elnienjo schreef:
SusanH schreef:
Kwam dit vandaag tegen op NOs.nl. Klinkt hoopgevend, over vaccin: https://nos.nl/artikel/2340098-belgisch ... ovend.html

Jammer dat daar geen geld voor vrijgemaakt wordt.

Er zijn 125 vaccins in de maak en deze in nog in het allereerste stadium terwijl meerdere al in phase 1-3 trial in man zijn.
Leuke eerste stap dat het werkt op hamsters, maar dat zegt nog niets.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 23:42

elnienjo schreef:
Sheran schreef:
Nu kwam ik daar aan en achteraf had ik gewoon meteen rechtsomkeert moeten maken.

Ik had even persoonlijk afscheid genomen van de collega en zou weer opgestapt zijn.
Buffetten zijn niet voor niets verboden in restaurants. Moet je het dus ook niet zelf organiseren als je gezond wil blijven.

Heb er zelf ook niet aan meegedaan. Ben niet in de buurt van het eten geweest. Achteraf had ik het ook zo willen doen, maar misschien toch bezweken onder 'het gebeurt bijna' en een groot deel groepsdruk.

lenaa_tje

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 23:48

En ik denk dat de meeste van ons dat zullen doen. Zeker als het gaat om een afscheid van iemand. Je wil niemand teleurstellen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 23:54

lenaa_tje schreef:
En ik denk dat de meeste van ons dat zullen doen. Zeker als het gaat om een afscheid van iemand. Je wil niemand teleurstellen.

Je stelt jezelf juist teleur als je besmet raakt doordat je zo dom was om een partijtje bij te wonen.
Zou het zelf helemaal niet op prijs stellen zo'n (afscheids)feestje in deze tijd. Stort het geld maar gewoon op m'n rekening :D

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 23:58

elnienjo schreef:
lenaa_tje schreef:

Je stelt jezelf juist teleur als je besmet raakt doordat je zo dom was om een partijtje bij te wonen.
Zou het zelf helemaal niet op prijs stellen zo'n (afscheids)feestje in deze tijd. Stort het geld maar gewoon op m'n rekening :D

Ja dat is dus het vreemde. Het gebeurde allemaal zo ongemerkt. Als het buiten was geweest had ik er geen problemen mee gehad. Collega ook niet, want collega zelf is ook heel voorzichtig. Maar dan regent het en zonder enige verdere vragen wordt het naar binnen verplaatst. Wel me de mededeling dat we afstand kunnen houden. En vervolgens wordt het dan weer niet gedaan. Je wordt steeds een kleine grens over getrokken. Ik heb dan dus zelf wel afstand gehouden, want dat is iets wat je makkelijker zelf kan bewaken, maar ben toch bang dat ik op de 1 of andere manier besmet ben. Maar misschien is die kans erg klein.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 00:07

Je zegt het helemaal goed.
Ongewild ga je een grens over.
Van te voren denk ik dat wil ik niet. Maar als je er bent, wil je niet de zeur zijn en blijf je.

Of het nu ergens op een verjaardag is met teveel mensen in een kleine ruimte of op het werk of in de supermarkt.

Het bezorgt je stress en hoofdpijn.
Maar je wil ook genieten en zoals ik al eerder heb gezegd, als je bang leeft, ga je bang dood.
Persoonlijk merk ik dat ik afhankelijk van de andere aanwezigen wat relaxter kan zijn.
Mensen die ik beter ken, respecteren dat ik afstand wil houden.
Maar als ze dichterbij mijn man komen, denk ik mijzelf dat is een wassen neus.

Komend weekend buurt feestje bij iemand die zeer hoog risico op wat voor besmetting dan ook heeft.
Maar we zullen met 16 personen in een hal van 2100 m2 zijn, waar de ventilatie meer dan goed is.
Organisator zegt op deze manier kan ik toch een beetje sociale contacten hebben.
Die leeft vanwege ziekte al vijf jaar alsof er corona rondwaart.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 04:50

elnienjo schreef:
lenaa_tje schreef:

Maar zo werkt het niet hè. De collega die afscheid nam had het ook af kunnen blazen toen dit de situatie bleek te zijn. Dat maakt groepsdruk dus ook zo lastig. Zeker in een situatie met collega’s waar er sowieso toch vaak sprake is van jezelf aanpassen in sociale situaties.

In een situatie met vrienden is dit vaak anders. Dit weekend zijn wij uit eten geweest met een vriendin op een plek met een open keuken dus toch snel warm etc. Wij proberen onderling nog best afstand te houden en zijn dus ook nog niet lang bij elkaar in huis geweest. Niet gereserveerd dus wij gingen uit van het terras toch bij binnenkomst konden we binnen gaan eten. Partner en vriendin willen dan naar binnenlopen uit reflex maar hier kan ik aangeven van hè het is altijd heel warm etc. daar ik voel mij prettiger buiten wat denken jullie. Dit accepteren zij natuurlijk zo en we hebben lekker buiten gegeten.

In zo’n situatie met collega’s ligt dat anders. Je kan je gevoel wel voorzichtig uitspreken maar als je dan geen medestanders lijkt te vinden is het best moeilijk om door te zetten. Ik kan nu wel keihard roepen dat ik sterk genoeg ben om achter mijn principes te blijven staan zoals ik dat in mijn privé verder wel doe. In zo’n situatie is dat toch wel anders. Toch die groepsdruk.
En ja voor de 1 is dit makkelijker dan voor de ander.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 06:16

Ik had woensdag mijn eerste momentje met mensen van buiten mijn bubbel. Dat was ook even wennen. In een paviljoen met 8 andere collega's. Alles ruim opgezet dus onderling voldoende ruimte. Bediening kon de drankjes niet op 1,5 meter van je neerzetten natuurlijk maar verder ging alles prima. Was er van tevoren wel huiverig voor maar viel me enorm mee en vond het erg fijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 07:28

Ik zit ook even in spagaat. In principe zou ik straks gaan spinnen, maar ik zie in de agenda dat 13 van de 15 plekken bezet zijn. Trainer er nog bij en dan zouden we met 16 mensen in een vrij kleine ruimte zitten.
Geloof dat ik me daar niet prettig bij voelt, dus ik denk dat ik de fitness in duik

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 08:54

lenaa_tje schreef:
Destination schreef:
België komt nu ook met verplichte mondkapjes op meer plekken.

België verplicht mondmasker in winkels, musea en bioscopen
https://nos.nl/l/2340140

Ik dacht dat dit in België al een verplichting was Maar blijkbaar niet.
Eerder heb ik hier ook al gelezen dat de overheid in bepaalde steden mondkapjes uitdeelde aan burgers. Vanuit daar waarschijnlijk de conclusie getrokken dat het al een verplichting was. Zal wel anti mondkapjes toeristen naar Nederland brengen vrees ik zo.

De belgische overheid heeft aan de hele bevolking al een gratis mondkapje uitgedeeld omdat het al een tijdje verplicht is op het OV. Ook de gemeenten hebben er uitgedeeld.

Maar nu, onder druk van de wetenschappers en vooral de Hoge Gezondheidsraad worden ze ook verplicht in winkels, bioscopen en musea vanaf zaterdag.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 08:58

Ah! Wat netjes :) dat hebben ze hier met het ov niet gedaan.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 09:29

Wij hadden onderweg naar Nederland een ontbijtbuffet in Frankrijk, vond ik ook heel erg vreemd. Alles was steriel, op de kamer echt alles weggehaald, extra kussens kregen we niet, want corona. En dan kom je beneden voor het onbijt, staat er een buffet. Gelukkig waren we de eerste gasten om zes uur ´s morgens, nergens lagen tangen, je moest alles met je eigen vork pakken. Maar toch ... vreemd.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 09:32

MoniqueT schreef:
Wij hadden onderweg naar Nederland een ontbijtbuffet in Frankrijk, vond ik ook heel erg vreemd. Alles was steriel, op de kamer echt alles weggehaald, extra kussens kregen we niet, want corona. En dan kom je beneden voor het onbijt, staat er een buffet. Gelukkig waren we de eerste gasten om zes uur ´s morgens, nergens lagen tangen, je moest alles met je eigen vork pakken. Maar toch ... vreemd.

Oh dat is wel bijzonder ja := Er hoeft maar 1 zieke over het buffet te hoesten of te niezen en het hotel kan in quarantaine of dicht.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 09:43

Dat er dan geen tangen liggen bij een buffet, vind ik wel logisch als iedereen het met zijn eigen vork moet pakken.
Juist hygiënischer.

Maar als hotel ontbijt per gast moeten serveren lopen de kosten helemaal de pan uit.
En eigenlijk zijn er maar weinig zieken geweest door een ontbijtbuffet. (Andere ziekten dan corona bedoel ik, corona is voor zover ik mee heb gekregen, niet verspreid door een ontbijtbuffet)
Het is ook een spagaat voor de bedrijven. Ze willen overleven, maar ook de kosten in de hand houden.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 09:47

Destination schreef:
MoniqueT schreef:

Oh dat is wel bijzonder ja := Er hoeft maar 1 zieke over het buffet te hoesten of te niezen en het hotel kan in quarantaine of dicht.

De kans dat je COVID krijgt door virus in je eten is echt klein. Zou banger zijn dat er iemand over mij hoest dan over mijn eten hoest.
Tangen delen ben ik dan weer niet zo'n fan van, maar dat voorkom je door iedereen eigen schoon(!) bestek te laten gebruiken.

Aan de andere kan wen ik ook weer best aan aangehoest worden. Heb bijna iedere dienst wel iemand die naar me hoest, is toch inherent aan werken met zieke mensen. Ik hou me maar vast aan het feit dat er momenteel vrij weinig besmettingen in mijn regio zijn.
Merk wel dat ik daardoor ook minder bang ben voor niet-patiënten die hoesten of snotteren, zoals gisteren in een vergadering. Dat is dan misschien weer minder handig van me... Ongemerkt word ik dus ook langzaam minder strikt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 09:48

Ik heb niet zo‘n moeite met buffet e.d.
Als ik zou hoe het bij afhaal restaurants gaat dan kun je overal wel skeptisch bij zijn. Om
Daarnaast kan een bediende net zo goed een superspreader zijn zonder te weten.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 09:49

Ik zou nu ook niet zo happig zijn op 'n buffet omdat mensen toch gewoon nog in het wilde weg lopen te hoesten.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 09:50

Astorga schreef:
De kans dat je COVID krijgt door virus in je eten is echt klein. Zou banger zijn dat er iemand over mij hoest dan over mijn eten hoest.
Tangen delen ben ik dan weer niet zo'n fan van, maar dat voorkom je door iedereen eigen schoon(!) bestek te laten gebruiken.

Aan de andere kan wen ik ook weer best aan aangehoest worden. Heb bijna iedere dienst wel iemand die naar me hoest, is toch inherent aan werken met zieke mensen. Ik hou me maar vast aan het feit dat er momenteel vrij weinig besmettingen in mijn regio zijn.
Merk wel dat ik daardoor ook minder bang ben voor niet-patiënten die hoesten of snotteren, zoals gisteren in een vergadering. Dat is dan misschien weer minder handig van me... Ongemerkt word ik dus ook langzaam minder strikt.

Klein, maar wel aanwezig. Het klinkt gewoon vreemd dat extra kussens e.d. niet mogelijk zijn ivm Corona, maar dat een ontbijtbuffet dan wel weer kan.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 09:54

Het komt er op neer dat we alleen van onszelf zeker weten waar we geweest zijn, wat we gedaan hebben, met wie we in contact zijn geweest of we handen juist hebben gewassen.

En daarom blijft afstand houden en eigen bestek, pen gebruiken , handen wassen beste oplossing om kans op besmetting zo klein mogelijk te houden.

Als het op beddentextiel zit, is er een kleine kans dat je het via je slijmvliezen van je oog en neus binnenkrijgt. Hoofd op kussen, laken en dekens over je heen.

Als je het via je mond met voedsel mee naar binnen zou krijgen, lijkt het me zeer waarschijnlijk dat je maagzuur het virus binnen no time onschadelijk maakt.