[HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42085
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 09:04

Relaxed schreef:
Wij moesten iig proeven en dan een x aantal happen wel minimaal eten, maar geen uren aan tafel ofzo hoor. Dat aantal happen was gewoon redelijk :j
Mijn neefje eet ook niks, proeft niet eens, maar krijgt dan iets wat ie wel wil. Die eet dus echt heel slecht en ongezond :n

Oh ons nichtje eet ook bijna niks. Wil ook niks proeven. Als we uiteten gaan eet ze standaard patat met een frikandel :').

HopeMyDay

Berichten: 1289
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 09:05

Hilli schreef:
Dwang komt er niet bij kijken gelukkig (die verhalen vind ik wel echt heel naar), maar aardappeltjes die uit de oven komen i.p.v. gebakken uit een pan zijn dan ineens lussiknie. Daar zou ik zo'n sik van krijgen... dan ben ik blij dat wat ik zelf maak, ik dat ook zelf kan waarderen :9


Nouja, sommige kinderen (inclusief ikzelf) zijn erg gevoelig voor een textuur van een bepaald ingrediënt.

Gekookte aardappelen, gekookte broccoli/bloemkool, gekookte wortels etc. Komen er bij mij nog niet in omdat ik heel heftig reageer op dat zachte (fysieke reactie, kokhalzen/overgeven) Oplossing: ik bak alle aardappels en eet de groenten die iedereen kookt gewoon rauw.
Daarom eet ik dus heel veel wokgerechten :j.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 09:05

_San87_ schreef:
Relaxed schreef:
Wij moesten iig proeven en dan een x aantal happen wel minimaal eten, maar geen uren aan tafel ofzo hoor. Dat aantal happen was gewoon redelijk :j
Mijn neefje eet ook niks, proeft niet eens, maar krijgt dan iets wat ie wel wil. Die eet dus echt heel slecht en ongezond :n

Oh ons nichtje eet ook bijna niks. Wil ook niks proeven. Als we uiteten gaan eet ze standaard patat met een frikandel :').


Ja hij ook.. En koekjes, ijs, snoep.. :+

topsylover

Berichten: 5640
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 09:06

Wij moesten vroeger ook 3 hapjes proeven en daarna mochten we het laten staan. Meestal aten we het dan wel op, maar als ik iets écht niet lustte, zoals spruitjes, kookte mijn moeder altijd boontjes voor mij apart als zij spruitjes gingen eten.

Ik heb ook ooit een ex gehad die echt níks lustte. Geen champignons, geen ui, geen spinazie, geen knoflook. Alleen maar wortels en broccoli en droge kip. Toen ik eens bij zijn moeder ging eten snapte ik opeens waarom :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42085
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 09:07

Relaxed schreef:
_San87_ schreef:

Oh ons nichtje eet ook bijna niks. Wil ook niks proeven. Als we uiteten gaan eet ze standaard patat met een frikandel :').


Ja hij ook.. En koekjes, ijs, snoep.. :+

Ja, gek genoeg lust ze dat allemaal wel idd :+.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 09:48

Broer en ik hebben een keer zowat halve een week alle dagen spruiten gegeten :')
Mijn ene oma had op woensdagmiddag spruitjes gemaakt. Dag nadien bij allebei op school (we konden warm eten in de mmiddagpauze toevallig ook spruitjes. Mijn ouders waren gescheiden en op vrijdagavond werden we door papa opgehaald. Wat stond op het menu? Spruitenpuree. Dag nadien langs bij andere oma. Die was zeer zwaar beledigd dat broer en ik dus écht vertikten om jawel, alweer, spruiten te eten...

Het heeft echt jaren geduurd eer we dat nadien überhaupt weer wilden proeven.

En verder kan het schelen wie wat kookt. Mama maakte vaak op woensdag macaroni met hesp en kaassaus, uit een pakje. In het begin valt dat mee, na een paar weken gaat het vervelen en uiteindelijk alleen al van de geur een afkeer gekregen. Ook dat heb ik jarenlang niet meer willen eten.
Ik eet graag rode kool en biefstuk (saignant), behalve als mijn ene oma het maakte. Van de rode kool werd ik nadien altijd zo ziek dat ik moest overgeven en de biefstuk was eerder bleu chaud := Heeft ook vaak drama en heibel gegeven dat ik uren aan tafel moest blijven zitten, niet zo overdreven moest smakken/kauwen etc. Tot papa uiteindelijk een keer proefde omdat ik bleef volhouden dat hij zo taai was. De biefstuk lag heel snel terug in de pan en vanaf dan kreeg ik 'm wel wat beter gebakken op mijn bord _O-

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110971
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 10:28

Wij moesten ook alles opeten en de kookwekker werd naast ons gezet op 15 minuten.
Dan hadden we dus een kwartier om alles op te eten. En anders moesten we daarna zonder eten naar bed.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33923
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 10:31

Ja ik at vroeger ook niks en nu eet ik al veel meer. Maar als je thuis gezond eet dan kan je best patat en frikandel eten in een restaurant.

Moet wel zeggen dat ik alle groenten at behalve wat later rode bieten (leek op bloed???). Dingen die ik niet at waren dingen als vis, rijstgerechten, chinees, taart, chocola en koek met vulling. Duidelijk niet alleen "gezonde" dingen die ik niet at. En als we bij familie gingen eten nam mijn moeder vaak apart eten voor mij mee. Ook omdat ik vega eet en ze dat niet snappen daar. Maar dat was pas vanaf dat ik een jaar of 10 was. :D

Maar zoals ik zei is de oorzaak nu gevonden en begin ik dinsdag met therapie. :=

DuoPenotti

Berichten: 30574
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 10:36

Verschrikkelijk jullie voorbeelden, je zou er een eetstoornis aan over houden zeg.

Raineri
Berichten: 6367
Geregistreerd: 21-02-11

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 10:40

Mijn moeder zei altijd: als je je bord niet leeg eet doe ik het in een blender en duw ik het door een trechter je keel in.
Ik eet zelfs dingen als ik het niet lust. Ik lust enkel selderij niet zo heel graag.
Ze heeft nog nooit een trechter gebruikt overigens _O-

Vjestagirl

Berichten: 26687
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 10:52

Danique_G schreef:
Mijn moeder zei altijd: als je je bord niet leeg eet doe ik het in een blender en duw ik het door een trechter je keel in.
Ik eet zelfs dingen als ik het niet lust. Ik lust enkel selderij niet zo heel graag.
Ze heeft nog nooit een trechter gebruikt overigens _O-


Alleen het hiermee dreigen vind ik al mishandeling. Oprecht niet normaal en niet gezond dit.

Je zet denk ik als ouder jezelf ook ontzettend buitenspel, want geen ouder met verstand zal ooit die trechter gebruiken. Dus als je een kind hebt wat zelfs dan nog domweg weigert, dan heb je gedreigd met iets wat je niet waar wil maken en dan ben je je geloofwaardigheid kwijt.

Maar nogmaals: niet normaal, wel mishandeling.

Raineri
Berichten: 6367
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 11:19

Vjestagirl schreef:
Danique_G schreef:
Mijn moeder zei altijd: als je je bord niet leeg eet doe ik het in een blender en duw ik het door een trechter je keel in.
Ik eet zelfs dingen als ik het niet lust. Ik lust enkel selderij niet zo heel graag.
Ze heeft nog nooit een trechter gebruikt overigens _O-


Alleen het hiermee dreigen vind ik al mishandeling. Oprecht niet normaal en niet gezond dit.

Je zet denk ik als ouder jezelf ook ontzettend buitenspel, want geen ouder met verstand zal ooit die trechter gebruiken. Dus als je een kind hebt wat zelfs dan nog domweg weigert, dan heb je gedreigd met iets wat je niet waar wil maken en dan ben je je geloofwaardigheid kwijt.

Maar nogmaals: niet normaal, wel mishandeling.


Ik zal het doorgeven aan mijn moeder. Heb je nog tips om een financiële schadevergoeding los te peuteren?

Lisette0

Berichten: 1909
Geregistreerd: 25-01-12

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 11:26

Had het er pas nog met mijn moeder over, dat wij (broer, zus, ik) als kinderen zulke makkelijke eters waren. Zijn we nog steeds.
Als iemand echt iets niet lustte, waren er gewoon twee soorten groenten bijvoorbeeld. Problem solved.
Spruitjes? We maakten ruzie om wie het laatste uit de pan mocht. _O-

Kinderen die niks lusten begrijp ik echt niet, zou ik heel slecht tegen kunnen. Is maar goed dat ik geen kind heb, die ging gewoon zonder eten naar bed vrees ik. :')

smurffie

Berichten: 11135
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 11:37

Wij aten best veel, ik was altijd gek op zuurkool en spinazie, boontjes waren oke, bloemkool eb broccoli zonder problemen, en pasta of iets waar gemixte groente door zaten waren geen probleem. Spruitjes at ik uiteindelijk ook wel, alleen geen vis en vlees vond ik niet geweldig.
Wij kregen vaak 3 dingen op bord ( aardappels, vlees, groente of pasta met broodje en salade) en moesten minimaal 1 ding opeten.
Al zijn wij nooit echt lastige eters geweest omdat mijn moeder gewoon dingen maakte die we lustte :=
Als we iets niet lekker vonden een boterham maar niet met zoet beleg.
Niet eten met jonge kinderen die veel sporten in de groei vonden mijn ouders geen optie.

DuoPenotti

Berichten: 30574
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 11:48

In mijn tijd was het nog best gangbaar dat het menu bestond uit eerst soep.
Dan aardappelen met jus, vlees, groente en vaak ook wel appelmoes. En dan een toetje na.
Dus als je dan de groente niet lustte had je altijd nog de soep met groente vooraf gehad plus de aardappelen en vlees.
Dus met honger naar bed was het dan toch al niet.

Mars

Berichten: 33327
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 11:50

Ik at best makkelijk, proefde ook altijd wel.
Ben nog steeds een makkelijke (vegetarische) eter, kan ook slecht tegen volwassen lussiknie types. Voor mij een teken van hoe goed we het hebben hier in het westen. Nu snap ik best dat je bepaalde dingen niet lust maar ik hoor ook weleens mensen die geen water ‘lusten’ tot kokken aan toe en hele drama’s. Kan ik slecht tegen, dat vind ik kinderlijk gedrag.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33923
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 11:52

Mars schreef:
Ik at best makkelijk, proefde ook altijd wel.
Ben nog steeds een makkelijke (vegetarische) eter, kan ook slecht tegen volwassen lussiknie types. Voor mij een teken van hoe goed we het hebben hier in het westen. Nu snap ik best dat je bepaalde dingen niet lust maar ik hoor ook weleens mensen die geen water ‘lusten’ tot kokken aan toe en hele drama’s. Kan ik slecht tegen, dat vind ik kinderlijk gedrag.

Ja zo simpel ligt een eetprobleem niet he. Ik ga inderdaad kokken. Daar kan ik helemaal niks aan doen. Beter kokken dan nooit iets nieuws proberen toch?

Vjestagirl

Berichten: 26687
Geregistreerd: 11-08-06

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 11:54

Ik ben ook geen fan van volwassen mensen die maar één of twee soorten groenten eten, en bij al het andere vies hun neus optrekken. Hetzelfde voor mensen die vies kijken als je ergens kruiden in gegooid hebt, of als iets curry heet en ze het daarom niet willen hebben (want alle curry smaakt hetzelfde 8)7 ). Natuurlijk mag je als mens voorkeuren hebben, maar het gaat soms wel erg ver naar mijn idee.

DuoPenotti

Berichten: 30574
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 12:03

Dat we hier verwend zijn is zeker een ding hoor. Zoals water niet lusten.
Maar dat je van bepaalde structuren kokhals neigingen krijgt is denk ik niet zoveel aan te doen.
Dan ben ik altijd maar blij dat ik dat niet heb.

En er zijn ook dingen die ik echt niet hoef zoals slakken en mosselen maar ook garnalen en scampi's daar pas ik voor.
Maar ook orgaanvlees en vroeger het zult, nee dank je.
Maar dat zijn gelukkig ook producten de goed te vermijden zijn.
Maar brak hier hongersnood uit dan weet ik zeker dat ik het at.
Dus ook dat is gewoon verwend gedrag. Eigenlijk gelukkig maar.... wil zeggen dat we het goed hebben en deze keuzes kunnen maken.

Maar echt bijna niets lussen dan vind ik het ook wel te ver door slaan hoor.
En meestal gaan ongezonde dingen dan wel en dat vind ik wel wat bijzonder dan.

Mars

Berichten: 33327
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 12:12

Dat dus DP.

Dramatisch kokhalzen om een tomaatje of wortel maar dan wel naar de mcD om gepureerd zwaar bewerkt afvalvlees en gemalen kippenkarkassen aka nuggets naar binnen te schuiven.

HopeMyDay

Berichten: 1289
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 12:17

DuoPenotti schreef:
Dat we hier verwend zijn is zeker een ding hoor. Zoals water niet lusten.
Maar dat je van bepaalde structuren kokhals neigingen krijgt is denk ik niet zoveel aan te doen.
Dan ben ik altijd maar blij dat ik dat niet heb.

En er zijn ook dingen die ik echt niet hoef zoals slakken en mosselen maar ook garnalen en scampi's daar pas ik voor.
Maar ook orgaanvlees en vroeger het zult, nee dank je.
Maar dat zijn gelukkig ook producten de goed te vermijden zijn.
Maar brak hier hongersnood uit dan weet ik zeker dat ik het at.
Dus ook dat is gewoon verwend gedrag. Eigenlijk gelukkig maar.... wil zeggen dat we het goed hebben en deze keuzes kunnen maken.

Maar echt bijna niets lussen dan vind ik het ook wel te ver door slaan hoor.
En meestal gaan ongezonde dingen dan wel en dat vind ik wel wat bijzonder dan.


Water niet lusten vind ik wel echt verwend gedrag. Fysieke reacties op bepaalde structuren is geen "lussiknie" overigens maar gewoon een reactie van het (overgevoelige) brein. Ik lust alles namelijk.

Ik at trouwens als kind ook geen kaasoufflé, frikandel of kroket en at ook geen pizza. Allemaal om diezelfde reden eigenlijk :') Gaf mij maar een bordje rijst of een lekkere noodlesoep, daar werd ik wel erg blij van.

Wij aten thuis altijd veel rijstgerechten/wokgerechten etc. dus ik ben ook niet groot geworden met aardappels, vlees en groenten. Was altijd wel leuk als er een klasgenootje kwam eten, hier zitten overal 4 rode pepers doorheen namelijk :')
Laatst bijgewerkt door HopeMyDay op 29-10-21 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 30574
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 12:18

mijn zwager pakte vroeger ook de augurk van de hamburger af
Ondertussen heeft zijn vrouw hem opgevoed. :P

Nou ja de structuur van die tomaat is wel ander dan van de Mac Drek (die zo af en toe heerlijk is! )
Als ze die zouden vermalen als groenteburger zou die waarschijnlijk wel gegeten zijn.

Dus sommige dingen wil ik nog wel snappen, maar idd het alleen maar snackbar,/fastfood wat je dus bij de kinderen ook ziet.
Zo geen tomaat maar op de pizza wel, dat gaat er bij mij ook niet in.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33923
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 12:20

Ja ik lustte dus ook nooit die vega burger van de mac en at alleen maar patat. :') Maar dat is nu gelukkig allemaal anders en ik probeer elke nieuwe vega burger. Puur als exposure therapie dat snappen jullie wel. :j

Mars

Berichten: 33327
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 12:21

DuoPenotti schreef:
Zo geen tomaat maar op de pizza wel, dat gaat er bij mij ook niet in.


Zo eentje is mijn man dus :')

Ketchup, tomatensoep, zongedroogde tomaatjes door pasta ofzo gaat er allemaal in.
Maar oh wee als ik een cherrytomaatje voor zijn neus hou := Verder ook een zeer makkelijke eter dus die tomatentic is hem vergeven :))

Niobe

Berichten: 8029
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 12:24

Ik vind de smaak van een banaan best lekker, in een smoothie of een milkshake ofzo, maar een banaan in zijn geheel vind ik wel zo ranzig _O-