[HK]Geen geklier, veel plezier hier is kindervrij #4!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Re: [HK]Geen geklier, veel plezier hier is kindervrij #4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 00:27

Gewoon geen kind nemen, hoef je ook niks in de houdgreep te nemen :')

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 08:11

Ach, zijn melktanden. Die vallen toch uit. :')

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 10:24

Kinderen van tegenwoordig hebben veel te veel te willen.

Ik zie het alleen al in mijn familie van dichtbij... het kind bepaald daar alles in huis en ik houd mn hart wel eens vast voor hoe het daar gaat zijn als dat kind 15 is.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 10:32

Eik schreef:
Kinderen van tegenwoordig hebben veel te veel te willen.

Ik zie het alleen al in mijn familie van dichtbij... het kind bepaald daar alles in huis en ik houd mn hart wel eens vast voor hoe het daar gaat zijn als dat kind 15 is.

Ik zat heel erg te twijfelen of ik mijn ervaring moest delen want hij is voor de buitenwereld makkelijk herleidbaar, maar laat ik het hier op houden: ik zei gister (terecht, maar ook heel rustig) 'nee' tegen mijn nichtje van 2, kind viel helemaal stil. Wist totáál niet wat ze ermee moest en bleef erin. Ze wist gewoon oprecht niet hoe ze met een 'nee' om moest gaan.

Vind dat echt sneu ook voor haar hoor. Als je met een 'nee' om leert gaan kan je na wat slikken gewoon weer verder met je dag na een 'nee'. Kaders, grenzen en duidelijkheid bieden zoveel veiligheid. Maar die krijgt ze absoluut niet, van niemand om haar heen en zij regeert. Dus ook ik houd mijn hart vast...

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 10:38

Wij moesten gisteren naar de Gamma. Zowat de laatste winkel waar een kind wat aan heeft, zou je denken. Dat dacht dat krijsende ding ook, maar mamie en papie moesten toch blijkbaar écht in gezinsverband naar daar. Ik was er instant klaar mee, petrol inladen en wegwegen!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 10:48

Britta31 schreef:
Gezeik over de Woezel en Pip tandpasta van Prodent, het is niet meer te koop en nu weigeren sommige kinderen hun tanden te poetsen.Kom op,kind in de houdgreep en poetsen.

Dan plak je als ouder toch wat stickers op de tube?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 11:03

Vjestagirl schreef:
Britta31 schreef:
Gezeik over de Woezel en Pip tandpasta van Prodent, het is niet meer te koop en nu weigeren sommige kinderen hun tanden te poetsen.Kom op,kind in de houdgreep en poetsen.

Dan plak je als ouder toch wat stickers op de tube?

Of je leert je kind gewoon het principe "niet zeiken maar gewoon luisteren"

Ik moet ook wel eens iets doen wat ik niet leuk vind. :')

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 11:03

Hier pas voor het huis ook een discussie, kind wilde niet mee naar huis en vader en moeder alles uit de kast trekken om te overtuigen dat het thuis echt leuk was.

:? :? :?

"Madelief, we gaan naar huis. Als jij niet mee wilt blijf je hier maar staan. Doei."

Moet je eens zien hoe snel ze mee gaat. Dat gepap de hele tijd. Doe even normaal. Zo'n kind heeft geen inspraak in hoe jij je dag in gaat delen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 11:05

Deed mijn moeder ook vroeger.

Ik had van die tantrums. Mn moeder liep gewoon weg en liet mij mn ding doen. Vond ik niet leuk, heb ik wel van geleerd. :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 11:19

Gossie, hoe hebben wij toch leren tandenpoetsen...
Idd je gaat er toch niet wat op plakken, kom, gewoon tanden poetsen en gewoon eens doen wat de ouders zeggen.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 11:23

Ik heb het artikel over de Woezel en Pip tandpasta gelezen en wil mijn mening toch enigzins aanpassen (wat voor mij ook weer een goede reminder is om niet alleen op een headline af te gaan).

Niet alleen de plaatjes zijn anders, maar ook de smaak, kleur en textuur. En daarvan begrijp ik wél dat dat voor sommige kinderen een groot ding is. Natuurlijk moeten 90% van die kinderen maar gewoon wennen aan de verandering en moeten ouders een link leggen met de gezondheid van tandenpoetsen, niet de plaatjes. Dat zeggen ook de kindertandartsen in dat artikel en daar ben ik het helemaal mee eens. Maar voor kinderen met autisme bijvoorbeeld is dit wel echt een heel groot iets. Tandenpoetsen geeft al veel prikkels wat vaak niet fijn is, maar als dan ook nog de smaak en textuur veranderd (wat een groot deel van de prikkelbeleving is) dan is die verandering simpelweg te groot. Is dat onhandig omdat dingen soms nou eenmaal veranderen: ja! Maar je moet als ouder dan ook roeien met de riemen die je hebt. En in dat licht snap ik best dat die moeder ten einde raad is. Want dat is wat anders dan Vlinder, River, Storm en Wolf die de scepter zwaaien omdat niets ze een strobreed in de weg van hun ontpopping mag leggen, en Woezel en Pip daarbij 'absoluut cruciaal' zijn.
Laatst bijgewerkt door VuurVleugels op 27-12-24 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 11:25

Maar bestonden er vroeger dan geen kinderen met autisme?
En dat bedoel ik niet naar, al zal dat op tekst anders over komen.
Ik bedoel echt hoe deden kinderen van toen dat dan?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 11:29

DuoPenotti schreef:

Ik kreeg pas op m’n 25e m’n diagnose en tot die tijd was het strijden. Net als voor veel andere kinderen met autisme.

Wel was vroeger de maatschappij overzichtelijker en niet zo prikkelend als nu.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 11:33

Ja dat is waar, het was algemeen rustiger dan nu.
Ook geen schermpjes zoveel als nu.
Wat dan wellicht al de tax is van de overprikkeling en tandenpoetsen de hele grote druppel. Dat zou kunnen ja

Maar wat denk ik ook wel hielp waren de drie R-en.

Rust-reinheid-regelmaat.

Die reinheid zal nu wel goed zitten.
Maar rust en regelmaat?
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 27-12-24 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 11:34

Toen waren er überhaupt al veel minder keuzes. Er zijn nu zo absurd veel keuzes op de markt, dat is echt iets van de afgelopen decennia. Van álles zijn er nu meer keuzes, maar als we het op tandpasta houden: je hebt varianten voor alle leeftijden, jongens, meisjes, met fluoride, zonder fluoride, scherp, zacht, gekleurd, wit, quick repair, tandvleesverzorgend, whitening... Zó veel variatie! Wat op zichzelf staand al belachelijk is en een symptoom van onze belachelijk luxe consumptiemaatschappij, maar goed. Die keuzes waren vroeger veel minder. Ik denk dat er in mijn jeugd, eind vorige eeuw, nog niet eens de helft hiervan verkrijgbaar was.

En voor de mensen vroeger die ondanks de krappere keuze ook wel met die veranderingen te maken kregen, was het gewoon echt een hel ja. En dan kwam het neer op dwang: vinger tussen de kaken en gaan. En voor een 'gewoon dwars' kind kun je nog wel beargumenteren dat sommige dingen nou eenmaal moeten en ze dus best eens een hele harde 'NEE' voor hun kiezen mogen krijgen, maar er is wel een reden dat er nu zoveel heel laat gediagnosticeerde mensen met trauma klachten zijn. Ik had laatst een gesprek hierover met iemand die zei: "ze hebben het toch overleefd?", en ja ze hebben het inderdaad overleefd, maar je kan je afvragen of dat een fijne manier was om je jeugd door te komen. Altijd maar als dwars gezien worden en gedwongen worden tot dingen die oprecht een grote paniek veroorzaakte bij je omdat je hersenen dingen anders verwerken.

Let wel, ik heb het hier over oprecht autistische, adhd of hoogbegaafde kinderen die het nodig hebben om op een andere manier te wennen aan veranderingen. Niet over Vlindertje die gewoon haar zin wil hebben. En dat onderscheiden kan erg moeilijk zijn als ouder of als omgeving, maar goed, je handelt met de informatie die je op dat moment hebt.
Laatst bijgewerkt door VuurVleugels op 27-12-24 11:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 11:35

DuoPenotti schreef:

Lang verhaal kort: een leven lang rare uitingen van stress en paniekaanvallen, depressies, niet begrepen worden (ook niet door mezelf) en gedwongen worden (ook door mezelf) om normaal te doen/zijn en niet aan te stellen.

Dan had ik nog het geluk om lieve ouders te hebben die echt hun best deden, maar geen idee hadden wat er met mij aan de hand was. Dokters ook niet.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 11:36

Niobe schreef:
DuoPenotti schreef:

Lang verhaal kort: een leven lang rare uitingen van stress en paniekaanvallen, depressies, niet begrepen worden (ook niet door mezelf) en gedwongen worden (ook door mezelf) om normaal te doen/zijn en niet aan te stellen.

Dan had ik nog het geluk om lieve ouders te hebben die echt hun best deden, maar geen idee hadden wat er met mij aan de hand was. Dokters ook niet.

Dit is precies waar ik op doel inderdaad.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 11:51

VuurVleugels schreef:
Toen waren er überhaupt al veel minder keuzes. Er zijn nu zo absurd veel keuzes op de markt, dat is echt iets van de afgelopen decennia. Van álles zijn er nu meer keuzes, maar als we het op tandpasta houden: je hebt varianten voor alle leeftijden, jongens, meisjes, met fluoride, zonder fluoride, scherp, zacht, gekleurd, wit, quick repair, tandvleesverzorgend, whitening... Zó veel variatie! Wat op zichzelf staand al belachelijk is en een symptoom van onze belachelijk luxe consumptiemaatschappij, maar goed. Die keuzes waren vroeger veel minder. Ik denk dat er in mijn jeugd, eind vorige eeuw, nog niet eens de helft hiervan verkrijgbaar was.

En voor de mensen vroeger die ondanks de krappere keuze ook wel met die veranderingen te maken kregen, was het gewoon echt een hel ja. En dan kwam het neer op dwang: vinger tussen de kaken en gaan. En voor een 'gewoon dwars' kind kun je nog wel beargumenteren dat sommige dingen nou eenmaal moeten en ze dus best eens een hele harde 'NEE' voor hun kiezen mogen krijgen, maar er is wel een reden dat er nu zoveel heel laat gediagnosticeerde mensen met trauma klachten zijn. Ik had laatst een gesprek hierover met iemand die zei: "ze hebben het toch overleefd?", en ja ze hebben het inderdaad overleefd, maar je kan je afvragen of dat een fijne manier was om je jeugd door te komen. Altijd maar als dwars gezien worden en gedwongen worden tot dingen die oprecht een grote paniek veroorzaakte bij je omdat je hersenen dingen anders verwerken.

Let wel, ik heb het hier over oprecht autistische, adhd of hoogbegaafde kinderen die het nodig hebben om op een andere manier te wennen aan veranderingen. Niet over Vlindertje die gewoon haar zin wil hebben. En dat onderscheiden kan erg moeilijk zijn als ouder of als omgeving, maar goed, je handelt met de informatie die je op dat moment hebt.

Ja, goed gezegd inderdaad. Het verschil tussen een label en een vlindertje is ook wel heel lastig. Iedereen vereist een andere aanpak denk ik ook.

En ja, ik leef nog na 38 jaar, maar je moet niet zien hoe ik hier gekomen ben _O- Want ik heb er ook nog ADHD bij. Ik heb ook geen opleiding kunnen afmaken bijvoorbeeld. Wel ben ik goed terecht gekomen en daar ben ik ook wel blij mee inmiddels.

Aan de ene kant weet ik niet of het beter geweest zou zijn als ik de juiste begeleiding gehad had. Maar dat zeg ik omdat ik het zelf ben. Als ik denk aan anderen, dan zou ik het echt niemand gunnen om zo door het leven te gaan. Dat is ook 1 van de vele redenen waarom ik geen kinderen wil. Ik wil dit niet doorgeven per ongeluk.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 11:52

DuoPenotti schreef:
Ja dat is waar, het was algemeen rustiger dan nu.
Ook geen schermpjes zoveel als nu.
Wat dan wellicht al de tax is van de overprikkeling en tandenpoetsen de hele grote druppel. Dat zou kunnen ja

Maar wat denk ik ook wel hielp waren de drie R-en.

Rust-reinheid-regelmaat.

Die reinheid zal nu wel goed zitten.
Maar rust en regelmaat?

Oh ik lees dit nu pas. Ja die drie R-en mis ik echt tegenwoordig. Niet alleen autistische kinderen gaan daar heel goed op, ik denk oprecht dat iedereen daar heel goed op gaat. Het is niet voor niets tientallen jaren de standaard geweest hier.

Ik hou maar gewoon hoop dat Gen-Z of Gen-Alpha als zij kinderen krijgen doorhebben dat hun volledig vogelvrije opvoeding óók niet alles was en ze graag wat meer kaders hadden gehad, waardoor het weer een beetje omdraait...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 12:21

Verdrietig om jullie verhalen te lezen |(

Ik denk ook dat iedereen daar goed op gaat :j

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 12:40

Oh alle respect hoor voor ouders met kinderen die autisme, ADHD etc hebben. Zij worden nu door de maatschappij automatisch in het hokje "verwende blagen" geduwd, en onterecht want voor zulke kinderen is de wereld werkelijk een stukje moeilijker.

Ik doelde met mijn verhaal dan ook op de kinderen die nooit een "nee" te horen krijgen. Of bij die nee zo gigantisch uit hun plaat gaan dat de ouders alsnog toegeven.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 13:04

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 16:42

VuurVleugels schreef:

Dit inderdaad.
Mijn ouders hebben me altijd geholpen waar ze konden, maar ik kan nog steeds een plotselinge paniekaanval krijgen tijdens het tandenpoetsen (en duizend andere dingen die voor andere mensen normaal zijn) omdat mijn hersenen de prikkels simpelweg niet kunnen verwerken.
En helaas zijn er inderdaad nog steeds mensen die vinden dat het aanstellerij is.
(gelukkig heb ik inmiddels een grote groep vrienden en familie om me heen verzameld die mij en mn eigenaardigheden accepteren <3)

Mijn autisme en ADHD zijn voor mij ook echt wel een groot onderdeel van de reden dat ik geen kinderen wil.
Ik zou van zn leven niet kunnen dealen met de prikkels, en aangezien autisme deels genetisch is, zou ik dat een kind ook gewoon niet aan willen doen.
De huidige maatschappij is al ingewikkeld genoeg zonder een diagnose.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 17:13

Maar wat ik me wel oprecht afvraag: hoe werkt het voor die kinderen dan later, als ze aan het werk moeten?

Als dingen aangepast worden op bvb autisme tijdens kindertijd, maar die kinderen groeien op en moeten dan de volwassen wereld in (werken enzo), is dat dan niet ineens een veel grotere klap?

En dat bedoel ik niet lüllig hoor, maar vraag dit me best vaak af als ik ouders hoor over speciaal onderwijs voor hun kind met autisme/hsp/adhd.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 17:17

Er zijn tegenwoordig steeds meer werkplekken die rekening houden met neurodiverse mensen gelukkig. :)

Maar veel mensen die ik ken vielen uit op school / studie en zijn afgekeurd. En/of lopen vast in werk.