Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 12:10

En zo waten we weer bij: „de tante van mijn vriendin was 95 en heeft heel haar leven gerookt…..“

Kansberekening is nooit n=1

Ik ben nog steeds enorm trots op mijn broer die al zijn hele volwassen leven gevaarlijk zwaar was (en chronisch ziek en een psychisch probleem) en nu een prachtig slanke man is geworden tijdens de covid tijd.

Daar kan mijn vader (geen zin om te bewegen of moeite te doen, stap liever in de auto ipv 100 meter lopen voor een boodschapje) een voorbeeld aan nemen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 10-02-22 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 12:11

Sizzle schreef:
En zo waten we weer bij: „de tante van mijn vriendin was 95 en heeft heel haar leven gerookt…..“

Kansberekening is nooit n=1

Inderdaad :=

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 12:13

Het scheelt al als je een ouderwets boodschappenlijstje maakt en enkel die boodschappen doet plus niet elke dag gaan maar bijv 2x in de week.
Ik zie bijv bij een Jumbo altijd enorm veel suikergoed vooraan liggen en richting de kassa’s. Echt schappen/kisten/rekken vol!! Niet normaal wat een troep.
Ik zou geeneens weten wat ik moest kiezen bij zo veel aanbod en neem dus niks mee.
Een verwennerijtje komt bij ons enkel in het weekend. Een klein taartje ofzo.

Het is allemaal de discipline in je mindset. Gewoon niet alles maar vreten wat je voor handen krijgt.

Maar dan die truc van het rijk wat betreft plan de hoge BTW afschaffing op groente en fruit. Het computer systeem kan dat nog niet verwerken. Gaat jaren duren eer dat wel kon. 8)7

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 12:16

996981 schreef:
Maar zwaar overgewicht is er niet van de een op andere dag he… degene die twee kilo te zwaar is en op tijd op de rem trapt verdient toch net zo goed credits? In de basis moet diegene immers precies hetzelfde doen om af te vallen; gewoontes doorbreken.

Mwah, ik vind het echt enorm anders als iemand met zeer ernstige obesitas diens hele levensstijl om weet te gooien en tientallen kilo’s afvalt dan iemand die slechts een paar kilootjes afvalt en al op het randje van een normaal gewicht zat. Die laatste persoon hoeft zeer waarschijnlijk veel minder aanpassingen te doen en minder hardnekkige gewoontes te doorbreken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 12:18

Popstra schreef:
Het scheelt al als je een ouderwets boodschappenlijstje maakt en enkel die boodschappen doet plus niet elke dag gaan maar bijv 2x in de week.
Ik zie bijv bij een Jumbo altijd enorm veel suikergoed vooraan liggen en richting de kassa’s. Echt schappen/kisten/rekken vol!! Niet normaal wat een troep.
Ik zou geeneens weten wat ik moest kiezen bij zo veel aanbod en neem dus niks mee.

Het is allemaal de discipline in je mindset. Gewoon niet alles maar vreten wat je voor handen krijgt.

Maar dan die truc van het rijk wat betreft plan de hoge BTW afschaffing op groente en fruit. Het computer systeem kan dat nog niet verwerken. Gaat jaren duren eer dat wel kon. 8)7

Ik heb toen ik bij de ah werkte wel eens geopperd: Kunnen we niet gewoon een bak neerzetten met losse mandarijnen of losse appels? Zodat mensen dat eerder pakken dan een mars?
Werd niet op ingegaan, deden ze niks mee.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 12:21

Memories schreef:
996981 schreef:
Maar zwaar overgewicht is er niet van de een op andere dag he… degene die twee kilo te zwaar is en op tijd op de rem trapt verdient toch net zo goed credits? In de basis moet diegene immers precies hetzelfde doen om af te vallen; gewoontes doorbreken.

Mwah, ik vind het echt enorm anders als iemand met zeer ernstige obesitas diens hele levensstijl om weet te gooien en tientallen kilo’s afvalt dan iemand die slechts een paar kilootjes afvalt en al op het randje van een normaal gewicht zat. Die laatste persoon hoeft zeer waarschijnlijk veel minder aanpassingen te doen en minder hardnekkige gewoontes te doorbreken.

Omdat diegene waarschijnlijk al betere gewoontes had (bewust of onbewust) ;)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 12:21

Popstra schreef:

Ik snap ook niet waarom een fles slimpie 2,19 kost voor een halve liter en een fles gewone ranja 0,79 cent voor een liter...

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 12:22

purny schreef:
Popstra schreef:

Ik snap ook niet waarom een fles slimpie 2,19 kost voor een halve liter en een fles gewone ranja 0,79 cent voor een liter...

Ik snap niet waarom iemand überhaupt ranja koopt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 12:22

@ 996981: Bij de leefstijlinterventie leer je bewuste keuzes maken. Je moet je eerst bewust worden van het feit waarom je iets doet.

Waarom iemand ranja koopt is gewoon persoonlijk en qua smaak. Goedkoop ook wel.
Maar ik snap ook niet waarom er zoveel mensen zijn die die gore avocado's kopen

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 12:26

purny schreef:
@ 996981: Bij de leefstijlinterventie leer je bewuste keuzes maken. Je moet je eerst bewust worden van het feit waarom je iets doet.

Waarom iemand ranja koopt is gewoon persoonlijk en qua smaak. Goedkoop ook wel.
Maar ik snap ook niet waarom er zoveel mensen zijn die die gore avocado's kopen

Waarom niet gewoon water drinken? Waarom je smaakpapillen verpesten met het bewust toevoegen van zoetigheid aan water? Door je papillen te laten wennen aan zoet zul je andere smaken minder goed waarnemen en dus het eten minder lekker vinden. Zelfde geldt voor het overmatig gebruik van zout. Een gevolg van overmatig zout en suiker inname is dat je de smaak van bepaalde groenten niet meer waarneemt, waardoor ze niet meer lekker zijn. Zo zonde

purny

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 12:33

Ik drink die limonade niet. Dit was gewoon een voorbeeld waarom iets wat geen suiker bevat duurder is dan iets met suiker.
En wat een ander doet moet die weten. Als een ander de limo wel drinkt moet ie dat lekker zelf weten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 12:39

996981, het voorbeeld dat ik gaf was om het veroordelende toontje dat iemand die twee kilo te zwaar was ten toon spreidde tov de mensen die te zwaar waren, het was in zijn ogen allemaal eigen schuld, dikke bult.
Voor velen is het inderdaad gewoon te veel eten en te weinig bewegen. Maar er is ook een andere groep die je ontzettend kwetst met zulke veroordelende generalisaties.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 12:43

purny schreef:
@Imandra: Mensen zijn al gezonder gaan leven. Er wordt meer gefietst en er zijn leefstijl groepen geïntroduceerd. Maar het zit vaak in je mindset. Als je je lekkerder in je vel voelt zitten zul je makkelijker afvallen.

Zeker waar :j

996981 schreef:
In jou ogen blijkbaar niet. Ook goed

Misschien is het mijn bubbel, maar ik merk daar niet zo veel van. Op bokt niet, maar ook in real-life niet.
Naar mijn idee zijn mensen nog heel erg van het "als je te dik bent vreet je gewoon teveel en is het je eigen schuld" zonder enige nuance.

996981 schreef:

Je gaat hierbij voorbij aan het feit dat die voor 2 kg 'slechts' een paar maanden goed gemotiveerd moet blijven, en diegene die flink af moet vallen kan daar goed een paar jaar mee bezig zijn en moet vervolgens zijn hele leven blijven opletten. 2kg zit volgens mij nog in de normale gewichtsspeling ook.

Nogal een verschil.

Popstra schreef:

Lekker veroordelend, ongenuanceerd, kort door de bocht en dus niet realistisch. Wauw, wat een asociale en gemene reactie dit.

996981 schreef:
Omdat diegene waarschijnlijk al betere gewoontes had (bewust of onbewust) ;)

PRECIES. En gewoontes veranderen is een van de moeilijkste dingen die je kan hebben. Laten we daar niet aan voorbij gaan. Vergeet daarbij niet dat diegene van 2kg hoogstwaarschijnlijk -gemiddeld genomen- psychisch beter in zijn vel zit wbt. gewicht dan die van 20kg overgewicht.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 12:48

Juist al die zoetstoffen zorgen voor gewichtstoename
Je lichaam denkt suikers te krijgen en wordt bedrogen, dus gaat het steeds meer snakken naar nog meer zoetigheid.

Dus wat mij betreft mogen alle zoetstoffen wel duurder, gelijk met de suikertaks..

Als je bv kijkt met thee hoeveel smaken je hebt, kruiden thee enz, ook zoete smaken
Dat is al veel gezonder

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 12:51

Waarom zou diegene met twee kilo niet de rest van zijn leven op moeten letten? Ook dat zijn vooroordelen. Slanke mensen krijgen vaak het verwijt dat het voor hen makkelijk praten is. Waarom? Wie zegt dat zij niet ook bewust bezig zijn met eten en bewegen en juist daarom niet zwaar worden?

Het werkt twee kanten op hè? Twee kilo zijn twee kilo. Dat zijn niet kilo’s als het om iemand gaat met obesitas en kilootjes als het gaat om randje overgewicht. Die twee kilo zullen bij beide personen op dezelfde manier verloren moeten worden

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 13:14

996981 schreef:
Waarom zou diegene met twee kilo niet de rest van zijn leven op moeten letten? Ook dat zijn vooroordelen. Slanke mensen krijgen vaak het verwijt dat het voor hen makkelijk praten is. Waarom? Wie zegt dat zij niet ook bewust bezig zijn met eten en bewegen en juist daarom niet zwaar worden?

Het werkt twee kanten op hè? Twee kilo zijn twee kilo. Dat zijn niet kilo’s als het om iemand gaat met obesitas en kilootjes als het gaat om randje overgewicht. Die twee kilo zullen bij beide personen op dezelfde manier verloren moeten worden

Vanwege de mate van verandering in gedrag. Lengte van de tijd die nodig is om het eraf te krijgen.
Ze moeten vast opletten, maar in mindere mate dan die van 20+ kg afkomt. Het zijn gewoonweg geen gelijke situaties, dus je moet ze ook niet gelijk trekken. Wil niet zeggen dat die van 2kg 'er niks voor hoeft te doen', natuurlijk.

En ik zeg ook niet dat het makkelijk praten is voor slanke mensen ;).

Echwel schreef:
Je lichaam denkt suikers te krijgen en wordt bedrogen, dus gaat het steeds meer snakken naar nog meer zoetigheid.

Dus wat mij betreft mogen alle zoetstoffen wel duurder, gelijk met de suikertaks..

Als je bv kijkt met thee hoeveel smaken je hebt, kruiden thee enz, ook zoete smaken
Dat is al veel gezonder

Nee dat klopt niet. Is een fabeltje, zoetstoffen wel of niet maakt geen verschil bij afvallen.
Zoetstoffen zijn een prima alternatief voor suikers, omdat ze minder energie bevatten. Maar ook dat: met met mate.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 13:17

Ben ik niet met je eens
Als je daardoor liters Light gaat eten en drinken is het gewoon fout, ze zijn heel verslavend

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 13:19

Hoezo moet iemand die niet van overgewicht afkomt minder opletten? Iedereen heeft een bepaalde calorie behoefte. Ga je erover kom je aan. Het maakt daarin geen verschil of je ooit overgewicht hebt gehad of niet.

Voor iedereen is het opletten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 13:26

Echwel schreef:
Ben ik niet met je eens
Als je daardoor liters Light gaat eten en drinken is het gewoon fout, ze zijn heel verslavend

En alweer is een eigen mening blijkbaar relevanter dan daadwerkelijk aangetoonde feiten... Schaf de wetenschap maar af, waar heb je onderzoek voor nodig als je ook zelf kunt bedenken hoe je vindt dat het werkt?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 13:26

Echwel schreef:

Dat is al veel gezonder

Daar vind ik als iemand met intolerantie voor suiker wel wat van. Suikervrije producten zijn al fiks duurder dan producten met suiker. Buiten dat, dat zoetstoffen 1 op 1 zouden zorgen voor gewichtstoename is zover ik weet nooit aangetoond. Het gaat om de glycemische index, die maakt dat je snel weer snakt naar meer. En de glycemische index van bepaalde suikervervangers zoals stevia en aspartaam zijn heel laag ( pure glucose heeft de hoogste glycemische index die er is, en zo heeft bijvoorbeeld wit brood ook een hoge glycemische index) . Ik drink toevallig best veel Light frisdrank, omdat ik water zonder smaak niet lekker vind en geen alcohol drink. Ik heb echt nooit trek na een glaasje fris. En ik ben juist 3 jaar terug 20 kg afgevallen. Nu weet ik wel n=1 is geen betrouwbare bron. Maar met name suikervervangers heb ik me erg in verdiept omdat ik gewone suiker dus niet verdraag. Dus daar weet ik aardig wat van af, door ruim 20 jaar suikervrij eten.

Maar goed dit is erg off topic allemaal.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 13:31

Echwel schreef:
Ben ik niet met je eens

Nee, zoetstoffen zijn niet verslavend.
Suikers en zoetstoffen werken belonend. Dat is echt wat anders.

Het is een prima hulpmiddel om iemand te helpen te minderen met suikers, op de route naar een gezondere levensstijl. Op den duur wel voordeliger die te vervangen door bijv. "gezondere" dingen zoals fruit.

996981 schreef:
Hoezo moet iemand die niet van overgewicht afkomt minder opletten? Iedereen heeft een bepaalde calorie behoefte. Ga je erover kom je aan. Het maakt daarin geen verschil of je ooit overgewicht hebt gehad of niet.

Voor iedereen is het opletten.

Verschil in gewoontes.

@SusanH: Glycemische index is ook alles behalve wetenschappelijk. Iemand heeft een handjevol mensen die producten gegeven en gekeken wat de invloed is op hun bloedspiegel. Maar er zijn zo veel dingen die daar invloed op hebben, dat dat echt geen goede methode is geweest. Bovendien gaf hij iedereen -volgens mij, zou het na moeten kijken- hetzelfde aantal koolhydraten. Dat wil dus zeggen dat je van het ene product een hele hoop krijgt en van het andere product een beetje. Bovendien eet je deze producten nooit op zichzelf en hebben bijv. vetten vanuit andere producten (die je erbij eet) ook een balancerend effect. Samengevat: de Glycemische index is zeg maar best wel een beetje onzinnig.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 13:33

Dat mag jij vinden, ik merk fysiek dat het bij mij wel zo werkt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 13:34

Een gewoonte is gemiddeld een gewoonte na 66 dagen. Na die transitie van gewoonten is het dus niet moeilijker voor de ene partij dan de ander

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 13:36

Shadow0 schreef:
Echwel schreef:
Ben ik niet met je eens

En alweer is een eigen mening blijkbaar relevanter dan daadwerkelijk aangetoonde feiten... Schaf de wetenschap maar af, waar heb je onderzoek voor nodig als je ook zelf kunt bedenken hoe je vindt dat het werkt?

Nou ja zal het diëtiste en psycholoog bij de obesitas kliniek vertellen dat ze het niet weten..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 13:38

Echwel schreef:
Nou ja zal het diëtiste en psycholoog bij de obesitas kliniek vertellen dat ze het niet weten..

Dat lijkt me een goed idee! Want als die echt nog steeds vertellen dat zoetstoffen leiden tot gewichtstoename of meer behoefte aan zoet (en zelfs verslaving) kunnen ze best wel weer eens op bijscholing.