Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 10:34

Daar heb ik overheen gelezen. Ja dan zal het niet zo soepeltjes gaan inderdaad met die ontwikkeling haha.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 10:41

Needje schreef:
https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artik ... s-voor-jou
Zou dat deze zijn?
Toen zou het nog 7 jaar duren… (2012)

Mwa, dat gaat niet werken.
Metabolisme kan dan misschien wel weer "optimaal" werken (al scheelt het bij een vertraagd metabolisme ongeveer 300kcal per dag, een goed belegde bruine boterham ongeveer), maar wat dacht je van bijvoorbeeld het hormoon leptine?
Ik heb een goed werkend metabolisme, maar als je blijft eten omdat je geen verzadiging krijgt door een hormoondisbalans dan heeft dat natuurlijk 0 effect.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 10:57

Volgens mij heeft niemand hier ooit beweerd dat men maar “eventjes” moet afvallen

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 11:00

996981 schreef:
Volgens mij heeft niemand hier ooit beweerd dat men maar “eventjes” moet afvallen

Uhm, jawel?

Huertecilla schreef:
IMANDRA schreef:
Mensen die dus roepen dat er in "twee jaar best wat aan overgewicht gedaan had kunnen worden" praten dus echt complete onzin.

Vínd jij.

Ík begrijp niet hoe je dat kan opmerken.
Sinds maart/april vorig jaar hadden héél veel mensen mákkelijk wat aan overgewicht kunnen doen. Nee geen mening maar evident.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 11:04

IMANDRA schreef:
996981 schreef:

Uhm, jawel?

Huertecilla schreef:
Vínd jij.

Ík begrijp niet hoe je dat kan opmerken.
Sinds maart/april vorig jaar hadden héél veel mensen mákkelijk wat aan overgewicht kunnen doen. Nee geen mening maar evident.

Dat is een beetje ongenuanceerd, maar nog steeds niet “eventjes”. Het gaat immers om een tijdsbestek van maanden. Dat past niet in mijn definitie van eventjes.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 11:08

Joh, ik heb even snel een reactie opgezocht. Maar er is toch wel degelijk vaak aangegeven dat afvallen mákkelijk moest kunnen. Ook eerder in de pandemie en dus over een korter tijdsbestek. Die maanden vallen alsnog onder 'eventjes', omdat afvallen echt een lastig proces kan zijn. Meeste mensen doen dat niet "eventjes" in een jaartje.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 11:11

Dat klopt Imandra. Het kan lastig zijn. Heel lastig zelfs. Dat ontkent niemand. Door echter alsmaar te zeggen hoe lastig het is wordt het per definitie niet makkelijker en de drempel alleen maar hoger. Het lukt immers toch niet.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 11:16

Ik heb destijds 2 jaar nodig gehad om met een andere levensstijl een gezond gewicht te bereiken. De pandemie duurt nu al twee jaar en het ergste hebben we gehad. Dus iemand die aan het begin van de pandemie begonnen is(ligt natuurlijk wel aan het startpunt0 Zou dan nu aan het einde van de pandemie een goed gewicht hebben bereikt.

Niet erg snel dus. Maar het blijft de moeite waard om er mee te beginnen met of zonder pandemie. Begin maar eens met niet meer die troep uit de supermarkt mee te nemen.

Maar de overheid laat ook weer eens steken vallen. In het regeerakkoord staat dat groente en fruit BTW vrij zouden worden. Wat blijkt nu. Gebeurt gewoon niet. Met als smoes, dat het niet in de ICT systemen ingevoerd kan worden.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 11:26

996981 schreef:
Dat klopt Imandra. Het kan lastig zijn. Heel lastig zelfs. Dat ontkent niemand. Door echter alsmaar te zeggen hoe lastig het is wordt het per definitie niet makkelijker en de drempel alleen maar hoger. Het lukt immers toch niet.

Nee niet mee eens. Want omdat mensen doen alsof het allemaal zo makkelijk is valt het juist rauw op je dak dat het jou niet lukt ('het komt door mij, ik faal, want het zou zo makkelijk moeten zijn').

Door te erkennen dat het lastig is en dáár maatregelen/hulp of af te stemmen, bereik je veel en veel meer.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 11:28

Eens Loretta :j

Vanaf het begin is heel duidelijk geweest dat gewicht invloed heeft op het verloop van Corona. Dat zou een hele mooie stok achter de deur kunnen zijn om te streven naar een gezond gewicht, naast alle andere risicovermindering en gezondsvoordelen die een gezond gewicht oplevert.

Hier in het afgelopen jaar ook teveel buikvet gehad na zwangerschap. Gelukkig nu weer 5kg kwijt door meer te bewegen en gezonder te eten. Ik zal vast niet de enige zijn waarbij dat toch het meest effectief blijkt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 11:32

996981 schreef:
Eens Loretta :j

Vanaf het begin is heel duidelijk geweest dat gewicht invloed heeft op het verloop van Corona. Dat zou een hele mooie stok achter de deur kunnen zijn om te streven naar een gezond gewicht, naast alle andere risicovermindering en gezondsvoordelen die een gezond gewicht oplevert.

Hier in het afgelopen jaar ook teveel buikvet gehad na zwangerschap. Gelukkig nu weer 5kg kwijt door meer te bewegen en gezonder te eten. Ik zal vast niet de enige zijn waarbij dat toch het meest effectief blijkt.

Het is ook echt niet makkelijk. Je moet er echt zelf moeite in steken. In de supermarkt wordt je continu met rotzooi verleid. Soms denk ik weleens als je al het ongezonde troep uit de winkel zal bannen hoeveel zou er dan nog over blijven. Ik denk soms minder dan de helft. Complete rekken met koekjes, chips, snacks en andere ultra bewerkte rotzooi. Je moet echt heel erg bewust boodschappen doen en met een plan naar de supermarkt gaan om de verleidingen te weerstaan. Ook is het goed om regelmatig even te kijken of er toch niet weer bepaalde slechte gewoontes in sluipen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 11:33

IMANDRA schreef:
996981 schreef:

Nee niet mee eens. Want omdat mensen doen alsof het allemaal zo makkelijk is valt het juist rauw op je dak dat het jou niet lukt ('het komt door mij, ik faal, want het zou zo makkelijk moeten zijn').

Door te erkennen dat het lastig is en dáár maatregelen/hulp of af te stemmen, bereik je veel en veel meer.

Als gezond eten en meer bewegen een individu niet helpt om af te vallen, zal die daar individueel hulp bij moeten zoeken.

En nee, gezonde keuzes maken is niet makkelijk. Nee, het is niet makkelijk om ook bij weinig motivatie, slecht weer of na een rotdag tóch te gaan sporten of de wandelschoenen aan te trekken.

Dat doet niets af aan het feit dat minder calorieën innemen dan je verbruikt in de basis nog steeds de manier is om af te vallen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 11:36

Loretta schreef:
Het is ook echt niet makkelijk. Je moet er echt zelf moeite in steken. In de supermarkt wordt je continu met rotzooi verleid. Soms denk ik weleens als je al het ongezonde troep uit de winkel zal bannen hoeveel zou er dan nog over blijven. Ik denk soms minder dan de helft. Complete rekken met koekjes, chips, snacks en andere ultra bewerkte rotzooi. Je moet echt heel erg bewust boodschappen doen en met een plan naar de supermarkt gaan om de verleidingen te weerstaan. Ook is het goed om regelmatig even te kijken of er toch niet weer bepaalde slechte gewoontes in sluipen.

Daarom wordt vaak als tip gegeven als je gezonder wil leven: Winkel alleen aan de buitenste rand van de supermarkt. Daar vind je over het algemeen het brood, groentes, fruit en vlees.

Of gewoon naar de groenteboer, de slager en de bakker. Meteen een extra loopje :-D

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 11:37

Ik wandel ook alleen langs de buitenste rand van de supermark inderdaad, dat is veel gezonder!

Soms zijn er andere problemen die eerst opgelost moeten worden voordat iemand de energie heeft om af te vallen. Ik eet best gezond en zet gemiddeld iets van 8000 stappen per dag (afgelopen jaar). Maar ik ben toch wat te zwaar. Ben dit ook aangekomen toen ik eigenlijk alleen op bed kon liggen ivm ziekte. Maar afvallen kost energie (want je zit in een energietekort) dus dat heeft nu geen prioriteit. Komt wel weer. :D

Maar ik snap wat je bedoelt hoor. Heel veel mensen die zijn obees door te veel eten en in die 2 jaar hadden ze in ieder geval stappen kunnen zetten. Dat doen die mensen niet allemaal helaas. Zou veel gezondheidsproblemen oplossen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 11:43

Matheno schreef:
Loretta schreef:

Daarom wordt vaak als tip gegeven als je gezonder wil leven: Winkel alleen aan de buitenste rand van de supermarkt. Daar vind je over het algemeen het brood, groentes, fruit en vlees.

Of gewoon naar de groenteboer, de slager en de bakker. Meteen een extra loopje :-D

Wat bizar.. als ik er zo over nadenk klopt dit inderdaad

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 11:44

996981 schreef:
Als gezond eten en meer bewegen een individu niet helpt om af te vallen, zal die daar individueel hulp bij moeten zoeken.

En nee, gezonde keuzes maken is niet makkelijk. Nee, het is niet makkelijk om ook bij weinig motivatie, slecht weer of na een rotdag tóch te gaan sporten of de wandelschoenen aan te trekken.

Dat doet niets af aan het feit dat minder calorieën innemen dan je verbruikt in de basis nog steeds de manier is om af te vallen.

Maar je snapt dat het héél demotiverend werkt als iedereen maar roept dat het zo makkelijk is en je wel binnen 1 jaar afgevallen moet kunnen zijn, maar het lukt je niet? En snap je dat het een héle drempel kan zijn om een diëtiste op te zoeken? Je moet dan namelijk erkennen dat het jou in je uppie niet lukt, en gecombineerd met dat het zo makkelijk zou. moeten zijn, is dat psychisch best zwaar.

En ja, in de absolute basis heb je gelijk en is Cal in - Cal out = negatief, dé manier om af te vallen. En is dat theoretisch mogelijk in een jaar/twee jaar (afhankelijk van de mate van overgewicht, want laten we wel wezen, het gaat in deze gevallen niet om maar 5 kilo).

Maar de mentaliteit en motivatie daaromheen, dié maakt het moeilijk. En een metabolisme wat naar de kl*te is door medicatie of te lang in een energietekort of (vul iets in): dan wordt dat simpele rekensommetje ook ineens lastiger, want die cal out zijn dan flink lager. Als je al klein bent dan kan die 300 kcal die je dan 'mist' toch flink schelen.

Obees door te veel eten voor hun lichaam klopt. Maar waarom eten ze te veel? Eten ze ook objectief te veel, of is hun verbranding/metabolisme heel laag door andere oorzaken?

Het is gewoon niet zo simpel. De reden waarom die discussies dan ook vreselijk irritant werden, is omdat mensen de simpliciteit van afvallen en die van vaccineren op hetzelfde niveau achtten, wat absoluut niet gelijkwaardig is op dat vlak.

Overigens, wbt "ongezonde" dingen/binnenste cirkel van de supermarkten: met mate, dat is wat er goed in moet komen. Maar af en toe wat chips of ijs is het probleem niet en volledige onthouding werkt echt averechts.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 11:47

De waarheid zal ergens in het midden liggen Imandra. Zoals jij het brengt krijg ik het gevoel dat mensen het überhaupt maar niet moeten proberen. De kans op falen is immers groot, het is lastig en zwaar en waarschijnlijk is je metabolisme toch al kapot

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 11:52

996981 schreef:
De waarheid zal ergens in het midden liggen Imandra. Zoals jij het brengt krijg ik het gevoel dat mensen het überhaupt maar niet moeten proberen. De kans op falen is immers groot, het is lastig en zwaar en waarschijnlijk is je metabolisme toch al kapot

Dan interpreteer je mijn reacties niet zoals ik ze bedoel.

Ik wil gewoon zeggen dat je met erkennen van de complexiteit van het proces verder komt. Want het ís gewoon lastig, dus het ís helemaal niet erg als je er hulp bij nodig hebt. Door te erkennen dat het lastig is is de grens om hulp te zoeken (in de vorm van een diëtiste, personal trainer, noem maar op) veel lager. En dus de waarschijnlijkheid om naar een gezond gewicht terug te gaan, hoger.

Ik zeg namelijk ook niet dat we er niks aan moeten doen. Integendeel. Ik ben er alleen maar vóór als we massaal gezonder gaan leven. Maar hoe je dat bewerkstelligt is de discussie hier.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 11:55

Niemand zegt dat het simpel is. De complexiteit wordt door het grootste gedeelte van de bevolking al her- en erkend. Immers heeft een groot deel van de bevolking overgewicht. Het zou gek zijn als men beweert dat afvallen simpel is, terwijl het ze zelf ook niet lukt.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 11:55

996981 schreef:
Niemand zegt dat het simpel is. De complexiteit wordt door het grootste gedeelte van de bevolking al her- en erkend. Immers heeft een groot deel van de bevolking overgewicht. Het zou gek zijn als men beweert dat afvallen simpel is, terwijl het ze zelf ook niet lukt.

Is dat zo?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 12:01

IMANDRA schreef:
996981 schreef:

Is dat zo?

In jou ogen blijkbaar niet. Ook goed

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 12:02

Als afvallen zo makkelijk geweest zou zijn dan zouden er een hoop slanke mensen rondlopen.
Ik weet dat ik te dik ben. Maar ik probeer er wel zoveel mogelijk zelf aan te doen. 2 keer per week sporten op het werk, elke dag fietsen naar het werk.

Maar door bepaalde kwaaltjes gaat het afvallen niet makkelijk bij mij.

@Imandra: Mensen zijn al gezonder gaan leven. Er wordt meer gefietst en er zijn leefstijl groepen geïntroduceerd. Maar het zit vaak in je mindset. Als je je lekkerder in je vel voelt zitten zul je makkelijker afvallen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 12:02

En het is nog al een verschil wanneer hier iemand komt en zijn struggle met zwaar overgewicht toont en al jaren er tegen vecht of een persoon die bvb twee jaar geleden twee kilo te zwaar was of een klein buikje had en dan tegen iedereen met overgewicht zit te zeiken dat het zo gemakkelijk is, zo eigen schuld is , zo slecht om dik te zijn en dus in facto, eigen schuld dikke bult wanneer je op de ic beland door Corona ( en 996981, nee dit is NIET tegen jou gericht) .

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 12:05

Maar zwaar overgewicht is er niet van de een op andere dag he… degene die twee kilo te zwaar is en op tijd op de rem trapt verdient toch net zo goed credits? In de basis moet diegene immers precies hetzelfde doen om af te vallen; gewoontes doorbreken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 12:06

Maar niet iedere dikke beland op de IC.
Dochter van mijn oudtante, zo dik als het maar wezen kan... kreeg corona, belandde niet op de IC.
Deed overigens meer melkpoeder in de koffie dan er koffie in de beker zat.

Iemand heeft het wel eens tegen mij gezegd. Als ik corona zou krijgen zou ik op de ic belanden. En met diegene ging ik toen der tijd best wel goed mee om. Naderhand niet meer.
Laatst bijgewerkt door purny op 10-02-22 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt