Stormchasen in Nederland, met een schuin oog naar Amerika!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 12:38

Titanic, thanks. Mooie tekening. :)

Daarbij komt dat een shelf / arcus normal gesproken niet samengaat met een tornado (uitzonderingen daargelaten, ik geloof dat het enkel eens voorkomt) en dat een wallcloud de plek is waar een tornado mogelijk (!) onstaat. Een uitroepteken tussen haakjes omdat een wallcloud lang niet altijd een tornado uitspuugt. In Texas heb ik uuuuuren op een storm gezeten met een dikke vette wallcloud en ontzettend veel rotatie, maar die tornado konden we op onze buik schrijven. ;)

Drawerlover; haal het eens door Google. Er staat veel informatie en foto's zodat je het verschil kunt zien.

LoveGlove

Re: Stormchasen in Nederland, met een schuin oog naar Amerika!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 12:45

Kan ook maar hier kan ik het 100% vertrouwen :=

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 12:49

Ik zou ook zeggen google, genoeg informatie!

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 13:02

Ik denk dat ik een Wallcloud makkelijk kan herkennen nu. Maar nu zit ik weer met de vraag hoe ik een Shelf en een arcus uit elkaar kan houden. Ik vind namelijk dat ze best veel op elkaar lijken

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 13:04

Een shelf is een vorm van een arcus wolk toch?

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 13:05

Ja en rolwolk is de andere

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 13:06

Die tekening is erg duidelijk, Titanic!
Dit trekte net voorbij mijn huis, jammer dat ik net wat te laat was, anders had ik de voorkant kunnen zien. Toch wat leuke foto's kunnen maken. :).
Afbeelding

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 13:06

Maar hoe kun je dan een arcus herkennen zonder dat het een Shelf of rolwolk is?

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 13:11

wat een bijzondere lucht-foto's komen hier toch voorbij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 13:29

Omg, ik geloof dat ik gisteren gewoon een shelf gemist heb boven Almelo. Huulen :')

Erg gave foto's komen er langs. Ik zie een shelf bij wilawander en Marleen, jaloers!! Ik zie ook veel walesmouth voorbij komen, ook gaaf!

Drawerlover, niet te hard roepen dat het een bepaald wolkensoort is als je er niet helemaal zeker van bent. Ik ben soms nog niet eens zeker van bepaalde wolkenbeelden, dat is soms gewoon moeilijk te zien.
Als ik tijd heb kom ik er even op terug betreft shelf en arcus.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 13:41

drawerlover schreef:
Maar hoe kun je dan een arcus herkennen zonder dat het een Shelf of rolwolk is?

Ik heb nul verstand van wolken (zie het verschil tussen donkergrijs, lichtgrijs, wit en wolkenloos nog net), maar arcus is toch een vorm van een wolk en shelf en rolwolk zijn toch typen arcus? Of net als bijvoorbeeld bij honden: een retriever (arcus) is een hond (wolk), de Labrador (shelf) en golden (rol) zijn beiden typen die tot de retriever behoren? Of zit ik er zo heeeeeeel ver naast?

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 13:59

Joolien schreef:
Omg, ik geloof dat ik gisteren gewoon een shelf gemist heb boven Almelo. Huulen :')

Erg gave foto's komen er langs. Ik zie een shelf bij wilawander en Marleen, jaloers!! Ik zie ook veel walesmouth voorbij komen, ook gaaf!

Drawerlover, niet te hard roepen dat het een bepaald wolkensoort is als je er niet helemaal zeker van bent. Ik ben soms nog niet eens zeker van bepaalde wolkenbeelden, dat is soms gewoon moeilijk te zien.
Als ik tijd heb kom ik er even op terug betreft shelf en arcus.

Klopt, het is ook moeilijk!

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 14:07

Over arcus/shelf/rol wolken etc, volgensmij is arcus een verzamelnaam voor de shelfcloud en rolwolk samen als een groep wolken. Een shelf zie je in verband met een onweersbui, hij zit er zeg maar aan vast - het is het eerste wat je ziet als er een zware onweersbui over je heen gaat komen en je kijkt naar de voorkant van het complex. Een rolwolk staat helemaal los van de bui. Hij kan wel te maken hebben met een onweersbui door het verschil en erg koude en warme lucht, wat een onweersbui met zich mee kan brengen. Koude lucht drukt het warme omhoog, zie dit maar een beetje denkbeeldig voor. Daardoor gaat de wolk "rollen". Een rolwolk is zegmaar een lange, ronde buis. Rolwolken zijn meestal zeldzamer dan shelfclouds. Met denk aan google en een beetje eigen kennis :+.

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 15:12

Net op de weg voorbij Antwerpen. De lucht was erg onrustig.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 15:22

Kak, heel stuk getypt, druk ik per ongeluk op t rode kruisje :=

Anyway, zoals gezegd wordt klopt, een shelf en wallcloud en rolwolk zijn arcustypes. Ik zal ze hieronder proberen te omschrijven.

Arcus is een vaak scherp afgelijnde begrenzing van een bui, die altijd voor de bui uit komt en soms wat lager hangt dan gemiddelde bewolking. Vaak zit er achter een arcus een hevige neerslagkern, soms met onweer.
Afbeelding
Hier een arcus te zien, dit is kenmerkend aan de scherpe lijn.

Een shelf is een heftiger type van de arcus welke ontstaat wanneer koudere lucht die met de onweersbui meekomt vanaf enige hoogte, in aanraking komt met veel warmere lucht aan het aardoppervlak. De koude lucht drukt dan de warme vochtige lucht omhoog, waardoor de vochtige lucht condenseert. Hierdoor ontstaat een structuur in de wolk, wat er vaak uitziet als (meerdere) planken (boven elkaar). Deze buien zijn vaak ook intenser dan wanneer er een arcus voor zit.
Afbeelding
Hier is duidelijk de structuur te zien, dit is dan ook wel een moddervette shelfcloud :P

Dit is bijv ook een shelfcloud, maar dan een stuk rommeliger.
Afbeelding

Hier moeilijk te zien, maar ik dacht steeds dat dit een shelf was, maar bij nader inzien denk toch een rolwolk.
Afbeelding

Dit is zo eentje waarvan het alle 3 kan zijn. Ik weet dat het een shelf is, omdat ik m in t echt heb gezien, maar door de ronding, lijkt het een arcus, maar kan t ook een rolwolk zijn.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 15:22

Fnanne schreef:
Net op de weg voorbij Antwerpen. De lucht was erg onrustig.

[ [url=m/AGS1XV.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/OMkP1r.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/WbPf6q.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/wSKRSO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Holy oliebol, dat ziet eruit als een messy wallcloud :oo

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 15:24

In Groningen een prachtige bui gehad... Wederom kan ik weer eens geen foto's via Bokt uploaden. Even wachten totdat ik thuis ben.
Iig eerst een hemelbreuk, toen droog en veel gerommel en toen diverse cc flitsen. Heel mooi. :j

Toen sloeg de bliksem in bij het spoor en hoop ik zo normaal naar huis te kunnen. :+

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 15:25

Goede uitleg en prachtige foto's dames! +:)+

F3nn3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 15:31

Weer zeiknat geworden met trainen :Y)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 15:40

Eens met Jolien, de foto's bij Antwerpen is mogelijk een wallcloud -- maar wat lastig om met 100% zekerheid te zeggen omdat ik niet de hele 'lijn' van de bui kan zien (of de rest). Maar het lijkt er inderdaad wel op. In ieder geval zijn ze <3

Jolien, de foto's die je geplaatst hebt lijken voor mij allemaal shelf, met wat ik gezien heb (behalve de eerste waar je arcus aangeeft). Maar inderdaad, het is niet makkelijk. Either way zijn het mooie plaatjes. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 15:43

Haha Fenne jij hebt ook steeds pech he _O- wel gave foto;'s, mooie walesmouth ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 15:49

Ik heb vandaag de supercloud gezien :P
Afbeelding

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 15:56

Geweldig _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 15:57

Afbeelding
Afbeelding
Deze zijn nog van gisteravond half 10, net na een prachtige bui met van die hele grote druppels.