Fun-da deel 4!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:53

Douce schreef:
Mijn tante is ook 90 geworden, rookte als een ketter en dronk elke dag ( ;) ) .

De ene teelt is de andere ook niet. Bekend is wel dat er meerdere situaties gebeuren waar je niet vrolijk van wordt. Iets met voortschrijdend inzicht.

Ik weet niet of deze al gedeeld is maar ik ben echt verliefd:

https://www.funda.nl/detail/koop/burgh- ... /89133333/

Als ik mijn wensen aan AI zou geven zou dit eruit kunnen komen haha!

Ik heb het letterlijk over twee hele tuinders families, niet één tante. We komen uit het Westland, dus we kennen meer mensen met een kas dan zonder _O-

prompter

Re: Fun-da deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:42

Dan weet je ook dat er pas een hele grote illegale stort van verboden middelen is geconstateerd. Je zal maar net daar naast wonen :\

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:35

Douce schreef:
Ik weet niet of deze al gedeeld is maar ik ben echt verliefd:

https://www.funda.nl/detail/koop/burgh- ... /89133333/

Als ik mijn wensen aan AI zou geven zou dit eruit kunnen komen haha!

Over het huis kun je het hebben, dat is ook een kwestie van smaak maar de lokatie zou ik niet eens overwegen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:47

mavantos schreef:
pantarhei schreef:
Mavantos dat is onjuist. Er zijn meerdere onderzoeken waarin wordt aangetast bestrijdingsmiddelen ook buiten de kas komen. Mijn man heeft hier uitgebreid aan gewerkt. Dat er vaker huizen naast staan wil niet zeggen dat er niets is
Vaak zijn het ook bedrijfswoningen en soms ook andere

Mijn vriend werkte in de kas en de controle op het gebruik van bestrijdingsmiddelen is onwijs groot. Half gemeente Westland staat tegen de kassen aan en dat zijn geen bedrijfswoningen. Een groot deel van onze familie heeft in de kas gewerkt of een eigen kas gehad. Worden allemaal gezond 90+ jaar oud. Over die kassen zou ik me echt niet onnodig druk maken.

Maar als er zo fantastisch streng gecontroleerd wordt, hoe kan het dan dat er 'opeens' veel bestrijdingsmiddelen bij de teelt van tomaten worden gevonden? Bij meerdere telers dus. Lijkt me dat je bij zulke strenge controles af en toe eens iets vindt maar dit ging echt om zorgelijke aantallen. Dat is raar, dat ze daar dan plotseling achter komen.

'Er was sprake van "veel overtredingen van de biociden wet- en regelgeving". Citaat uit:
https://www.nu.nl/binnenland/6374661/to ... elijk.html

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:06

Wat is er mis met de locatie Ikke?
Westenschouwen is een prachtig gebied en dan zo vlak aan het strand……

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:33

mysa schreef:
Maar als er zo fantastisch streng gecontroleerd wordt, hoe kan het dan dat er 'opeens' veel bestrijdingsmiddelen bij de teelt van tomaten worden gevonden? Bij meerdere telers dus. Lijkt me dat je bij zulke strenge controles af en toe eens iets vindt maar dit ging echt om zorgelijke aantallen. Dat is raar, dat ze daar dan plotseling achter komen.

'Er was sprake van "veel overtredingen van de biociden wet- en regelgeving". Citaat uit:
https://www.nu.nl/binnenland/6374661/to ... elijk.html

Nu. Nl wilde weer eens kliks scoren...

Citaat:
Sector wijst op testresultaten na ophef: Tomaten zijn veilig

Tholen - Het nieuwsbericht van Nu.nl over 'mogelijk onveilige tomaten' is gretig opgepakt door mensen die vinden dat de glastuinbouw vol 'gifspuiters' zit. Dat was zeker gezien de verontrustende kop boven het artikel, een kop die maandag overigens is aangepast, te verwachten.

Onder meer PAN Nederland, dat tegen pesticiden strijdt, haakt in op wat men 'een schandaal' noemt. Online is het nieuwsbericht voer voor discussie. Ook mensen uit de sector, waaronder telers, zijn in de reacties onder berichten op sociale media terug te vinden. Zij wijzen op de testresultaten, die aangeven dat de tomaten veilig zijn. Dat doet ook brancheorganisatie GroentenFruit Huis.

Tomaten zijn veilig

De brancheorganisatie koos ervoor maandag hun leden over de kwestie te informeren. Glastuinbouw Nederland informeerde telers in samenspraak met een eigen bericht. Zijn er risico's voor de voedselveiligheid, is een vraag die GroentenFruit Huis stelt en zelf beantwoordt in hun ledenbericht.

"Waterstofperoxide is biologisch afbreekbaar en splitst in water en zuurstof. Dit betekent dat er van het actieve desinfectiemiddel geen residu achterblijft. Uit recente analyses van tomaten van verschillende locaties (waar met zilver gestabiliseerde-waterstofperoxide is gebruikt), blijkt dat het gehalte aan zilverionen lager is dan de detectie limiet van 0.01 mg/kg. De tomaten zijn veilig en mogen gewoon worden verkocht."

GroentenFruit Huis is betrokken bij het testen van de tomaten, in samenwerking met Food Compass. Alle testen vielen negatief uit. In samenspraak met Glastuinbouw Nederland is GroentenFruit Huis aangewezen om woordvoering te doen n.a.v. de publicatie van Nu.nl.

Aanpassing bericht

Het bericht van Nu.nl heeft voor extra onrust gezorgd. In de oorspronkelijke versie van het bericht van Nu.nl stond 'zeer zorgelijk', waarmee een verband werd gelegd met voedselveiligheid. De NVWA noemt echter de waarnemingen van inspecteurs 'zeer zorgelijk'. Van dat laatste is de sector zelf zich inmiddels ook bewust. Uit controleacties van de NVWA gericht op biociden blijkt inderdaad dat er dingen niet goed gaan. Daar is de sector zich van bewust en daarover worden gesprekken met diverse instanties over gevoerd.

De NVWA zegt in Q1 van 2026 met een factsheet over de inspecties naar buiten te komen. Vooralsnog is er sprake van onduidelijkheid over wat mag en wat niet mag. De NVWA controleert of de voorwaarden van het Ctgb nageleefd worden, maar het Ctgb kan die duidelijkheid niet altijd geven en de regels blijken ruimte te bieden voor meerdere interpretaties. Dat heeft weer te maken met de overgangsperiode die volgt op de aanpassing van de Europese biocidenregelgeving. Het enige wat echt duidelijk is, is dat continu doseren
niet mag.

Daarnaast zit dit in leidingen.
Niet in de lucht en dus zeker niet bij de buurman

pantarhei

Re: Fun-da deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:23

Er is een verschil tussen toegestane waarden, residu en lekken. Het lekken naar lucht, ook wel emissie naar lucht genoemd is het probleem. Het lekken zorgt ervoor dat het middel ook buiten de kas komt en daar schade toebrengt aan oppervlakte water en daarin levende organismen idem bodem waar het neer slaat.
De toegestane waarde wordt berekend op basis van een zogenaamde LC50 test. In die test wordt na x periode gemeten hoeveel organismen nog in leven zijn, moet minimaal 50% zijn. Als een dag later alles dood is, telt niet. Ook niet wat het effect is van meerdere middelen op een organisme. Daar zit het probleem
Er is wel een andere methode om dit betrouwbaar vast te stellen, maar die is nog niet opgenomen als standaard.
Dus die tomaten kun je gerust eten, die bevatten na x periode na het spuiten vrijwel geen bestrijdingsmiddelen meer, die zijn afgebroken