[HK]Geen geklier, veel plezier hier is kindervrij #4!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 14:42

Ik heb mijn eierstokken laten verwijderen ipv de normale sterilisatie.
Ging via kijkoperatie, dus een paar gaatjes in je buik ipv een grote snede, je moet daarna wel voorzichtig zijn en mag niet zwaarder tillen dan een kilo dacht ik (is inmiddels 10,5 jaar geleden), de eerste zoveel weken mag je ook niet fietsen ofzo.
Na 4-6 weken mag je weer rustig aan opbouwen.

Mijn redenen waren:
Terug een cyclus krijgen ging mijn dood worden omdat ik psychisch ontzettend instabiel was (hormonsters :roll:) en gewoon een gevaar voor mezelf was wanneer ik menstrueerde.
Dit kwam heel duidelijk naar voren toen ze mijn oestrogeen platgooiden en ik ineens een heel stuk stabieler werd.
Ging nog niet goed met me, maar ik kreeg ineens rust ipv continue moodswings en er ontstond daarmee ruimte om mijn problematiek aan te gaan pakken en handvatten daadwerkelijk te kunnen gebruiken.
Ivm erfelijke ellende had ik besloten dat ik het einde was van mijn bloedlijn.
Ik vond en vind dat ik beter spijt kan krijgen van het niet hebben van kinderen dan dat ik ze meesleep in mijn instabiliteit en ze eigenlijk gewoon gedoemd zijn de pleegzorg in te verdwijnen.
Ik heb ook aangegeven dat ook al zou ik er spijt van krijgen, er alsnog geen kinderen zouden komen om alle meespelende factoren.
Door mijn erfelijke ellende en de hormoonpositieve borstkanker waar ik 3,5 jaar voor de eierstokverwijdering voor geopereerd was was het risico op baarmoederhals- en eierstokkanker enorm verhoogd.

Heb op mijn 27e moeten banketstaaf als Brugman en ben afgewezen wegens te jong, met 29 heb ik het weer geprobeerd en heeft mijn behandelende internist/oncoloog daarnaast onderstreept hoe belangrijk het was en die paar maanden tot mijn 30e zouden niet meer moeten uitmaken.
Ik geloof dat ik 4 weken later op de operatietafel lag, 3 maanden voor mijn 30e verjaardag.

Wat ik kan aanraden is om alle voor- en nadelen maar ook evt vragen, twijfels etc op papier te zetten.
Al is het maar zodat je kunt laten zien dat je voorbereid bent ipv impulsief besloten hebt en het er evt bij kunt pakken wanneer je het ff niet precies weet ivm zenuwen oid. :)

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 14:44

Sherivey schreef:
Ik zit wel eens te denken aan sterilisatie. Maar ik ben dus doodsbang voor operaties. := en voor eventuele complicaties daarop.

Even een oprechte vraag: wat maakt dat jullie voor een sterilisatie zouden kiezen (of dat al gedaan hebben)? Los van het feit dat je niet zwanger wilt worden?

Voor mij voornamelijk omdat ik geen kinderen wil, maar wat ook meespeelt is dat ik wil proberen van de hormonen af te gaan. Vanaf mn 15e heb ik de pil geslikt, tot ik een spiraal heb gekozen.
Ik kamp met terugkerende depressies en ik wil kijken of het verbetert zonder de hormonen.
Verbeterd het niet of wordt het zelfs erger, of krijg ik veel last van mijn ongesteldheid dan zal ik gewoon weer een spiraal kiezen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 15:29

xPabloBokt schreef:
Je leest ook voor het gemak even over de psychiatrische diagnose heen hè? Die bij een sterilisatie niet van toepassing is?

nee hoor daar lees ik niet overheen. Dat maak jij er van.

Maar ik vind een 16 jarige en een volwassen vrouw met volgroeide hersenen daarin het verschil al maken.
Plus hoe ingrijpend het is.

Begrijp me goed, ik ben niet tegen een transitie hè.
Maar wel tegen het niet willen geloven dat een vrouw met de 16 net zo goed weet geen kinderen te willen, laat staan ergens in de 20.

En als ze daar dan een psycholoog maar hadden willen laten kijken ook goed (in ons overbezette systeem, maar oke)
Maar je word net neergezet als kom je nog wel op terug. Nee!

Fly_high schreef:
DuoPenotti schreef:
Ja is lang. Maar word dan uiteindelijk wel toegekend.
Bij sterilisatie is het gewoon nee. Kom later maar terug.
Terwijl er dan geen 16 jarige voor de neus van de arts staat. Maar een volwassen persoon.

Ik vind het vergelijk dus prima zeker omdat ik vind dat sterilisatie een veel minder heftige levensveranderende ingreep is

Voor zover ik weet is de redenering dat een medische behandeling meer moet opleveren voor de patiënt dan dat het risico's met zich meebrengt. Dus als je bestaande klachten vermindert mag je meer ingrijpend behandelen.

Bij een trans persoon zou je dan ernstig psychisch lijden oplossen waardoor al die operaties enz oke zijn, bij een gezonde vrouw zonder kinderwens neem je geen klachten weg zeg maar.

Is trouwens niet per se mijn persoonlijke mening ;) alleen zoals ik die redenering heb begrepen.

Dat zou verklaren ja....
Al is nachtmerries krijgen bij het idee toch zwanger te zijn ook wel wat.
Maar inderdaad minder naar. Dat zeker

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 17:03

Sherivey schreef:
Ik zit wel eens te denken aan sterilisatie. Maar ik ben dus doodsbang voor operaties. := en voor eventuele complicaties daarop.

Even een oprechte vraag: wat maakt dat jullie voor een sterilisatie zouden kiezen (of dat al gedaan hebben)? Los van het feit dat je niet zwanger wilt worden?

Ik kan niet tegen hormonen met oestrogeen en oestrogeen achtigen. Omdat mijn eigen oestrogeen levels heel erg hoog zijn. Ook spiraal e.d. gaf bij mij veel ongemakken. En omdat ik het al sinds mijn jeugd zeker wist, wilde ik gewoon een permanente oplossing. Zonder getwijfel, zonder angst of iets werkt of als je bv een buikgriep hebt gehad of je nog beschermd bent omdat je misschien wat uitgespuugd hebt.
Ik deed ook abnormaal veel zwangerschapstesten omdat ik echt bang was om ooit zwanger te raken _O- heb er weleens nachtmerries van gehad dat het toch gebeurt was en door de hormonen ik het niet meer weg wilde laten halen en er later spijt van had :+

Dus graag de sterilisatie :P
Ik heb ook mijn eileiders volledig laten verwijderen, niet laten clippen of afbinden. Want dat gaf weer net een hoger percentage zekerheid. :')

Ik slik nu trouwens hormonale medicatie om mijn endometriose een halt toe te roepen en de klachten te verminderen. Ook dat was een enorme zoektocht want veel werkte niet, en ik had vrijwel alle bijwerkingen.
Nu op de orgametril. En haaruitval, vocht vasthouden en een slechtere huid (rosacea) als gevolg... maar dat staat niet tegenover de pijn die ik had zonder.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 17:17

Sherivey, ik besloot het te doen omdat ik (naast zeker weten geen kinderen te willen) zenuwachtig was voor zwangerschap, en ik reageerde slecht op hormonen. Dat laatste bleek achteraf te komen door endometriose/adenomyose, waar ik door de sterilisatie achter ben gekomen. Ik vond het wel een heftigere operatie dan wat ik had gelezen, maar ik denk dat dat bij mij ook kwam doordat ze ook eea aan endometriose hebben verwijderd. Ondanks dat was het het wel waard. Zeker ook omdat ik daardoor ook stappen kon nemen om mijn baarmoeder te laten verwijderen en dat heeft me veel medisch voordeel opgeleverd.

c_alsemgeest, ik had ook regelmatig zulke nachtmerries :') Dat ik dan heel blij was zwanger te zijn en dan zo gauw ik de baby vast had gelijk spijt had. Ook tegen de nachtmerries heeft de sterilisatie geholpen. :)) Wat zuur dat je hormonale medicatie nodig hebt tegen de erge endometriose. :(:)

Prairy

Re: [HK]Geen geklier, veel plezier hier is kindervrij #4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 03:49

Ik wilde geen kinderen en toen ik toch zwanger bleek te zijn en mijn eerste reactie was, eruit met die parasiet, was het wel duidelijk dat ik er echt iets aan ging doen.

Nachtmerries, niet tegen hormonen kunnen, ik weet niet hoeveel zwangerschap testen, gewoon algemeen de zenuwen hebben ervan, waren daarnaast ook redenen.

Ook bij mij zijn de hele eileiders eruit, toch niet nodig en zo iets kleinere kans op eierstokkanker.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 13:16

Ik had de eerste week na de operatie vooral spierpijn en wat last van het gas bij mijn sleutelbeen.
Inmiddels zie je er eigenlijk niks meer van (gaatje in de navel en twee bij de heupen gemaakt voor de instrumenten (eileiders verwijderd). Alleen al de mentale rust dat ik niet zwanger kan worden is het al waard.

Het is één keer mis gegaan met de pil (ik slikte heel precies). En de stress die dat met zich mee bracht vind ik lastig te beschrijven, naast de lichamelijke ongemakken. Ik wist meteen dat er wat niet goed gegaan was, toen wel getest, maar uitslag zwangerschapstest was negatief. Een week later bleef mijn menstruatie uit, nogmaals getest en overduidelijk. Meteen gebeld naar de kliniek. De dag na het afbreken vond ik lichamelijk vele malen heftiger dan de operatie. De hoeveelheid zooi
Spoiler:
bloed, stolsels
en krampen die ik daarna had, had ik liever nooit mee willen maken.

Ik riep op de kleuterschool al dat ik geen moeder wilde worden.
En ook ik moest een gesprek voeren met een psycholoog voordat ik geopereerd kon worden.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 14:23

En hoe lang duurde het herstel ongeveer?

Ik wil sowieso geen kinderen. Maar heb daarnaast ook echt veel ongemakken zoals moodswings, veel haargroei op plekken waar ik het niet wil (denk dat dit ook hormonaal is?), heel veel last de dagen voor en de eerste dagen van mijn menstruatie.

Pil wil ik niet meer aan, omdat de moodswings (en depressie waar ik toch al gevoelig voor ben) daar erger van worden.

Geen idee of al mijn ongemakken minder zouden worden na sterilisatie eerlijk gezegd.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 14:31

Hormonale ongemakken worden niet minder na sterilisatie, alleen naar castratie (eierstokken volledig verwijderen) maar dan ga je ook in de overgang. Dus krijg je weer andere problemen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 14:35

Standaard sterilisatie doet niks met je hormonen toch? Je eierstokken blijven erin, het gaat alleen om de eileiders afbinden of verwijderen.

Je blijft dan ook gewoon menstrueren, zo waardeloos :') is voor mij de voornaamste reden om de pil te slikken, blegh

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 14:38

Hm ja, dan hoef ik het daar dus niet voor te doen.
Overgang zit ik idd ook niet op te wachten.

Nou zit ik absoluut niet op een zwangerschap te wachten, maar daar bestaan dan nog condooms voor :o

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 14:48

Je zou ook eens kunnen laten testen op PCOS, dat kan ook heel veel vervelende klachten zoals overmatige haargroei en depressie meebrengen. Hier begin dit jaar ook gediagnosticeerd na heel veel vage, vervelende klachten.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 15:17

Dieuwke_ schreef:
Je zou ook eens kunnen laten testen op PCOS, dat kan ook heel veel vervelende klachten zoals overmatige haargroei en depressie meebrengen. Hier begin dit jaar ook gediagnosticeerd na heel veel vage, vervelende klachten.

Daar las ik toevallig pas wat over idd, pcos. En kwam me idd akelig bekend voor.

Vind het alleen lastig om dan naar de huisarts te stappen en te vragen of ze daarop willen testen. Voelt zo awkward ofzo.

Hebben ze voor jou een behandelplan voorgesteld?

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 15:30

Nee hoor, gewoon naar de huisarts gaan en een verwijzing vragen. De gyn moet de diagnose stellen d.m.v. een vragenlijst en inwendige echo. Ik ben ook gewoon naar de huisarts gegaan omdat ik al heel lang vage klachten had en bloedonderzoeken waren steeds goed. Toen heb ik haar gewoon gevraagd of we uit konden zoeken of het misschien PCOS zou kunnen zijn, de klachten pasten daar allemaal bij. Ze heeft me daarna doorverwezen naar het UMCG.

Ik werd in het ziekenhuis wat afgescheept omdat er nog niet echt duidelijke behandelplannen zijn voor PCOS. Er zijn wel richtlijnen, pasgeleden ook vernieuwd, maar het ene ziekenhuis is er serieuzer mee bezig dan het andere. Ik heb inmiddels wel fijne mensen gevonden die me helpen met mijn leefstijl aan te passen en daar voel ik me echt heel goed bij. Onder andere mijn neerslachtige buien zijn echt heel erg verbeterd. Mocht je er meer over willen weten dan stuur je maar een pb'tje :)

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 17:05

Sherivey schreef:
En hoe lang duurde het herstel ongeveer?

Ik wil sowieso geen kinderen. Maar heb daarnaast ook echt veel ongemakken zoals moodswings, veel haargroei op plekken waar ik het niet wil (denk dat dit ook hormonaal is?), heel veel last de dagen voor en de eerste dagen van mijn menstruatie.

Pil wil ik niet meer aan, omdat de moodswings (en depressie waar ik toch al gevoelig voor ben) daar erger van worden.

Geen idee of al mijn ongemakken minder zouden worden na sterilisatie eerlijk gezegd.

Het herstel duurde bij mij ongeveer 2 weken, zo lang heb ik vrij genomen van werk iig. De eerste paar dagen kun je je buikspieren niet gebruiken, dus rechtop in bed gaan zitten is een drama :') Daarna was het voornamelijk nog vermoeidheid van de narcose, en een paar weken niet zwaar tillen.

Mijn menstruatie is helaas erger geworden sinds de sterilisatie :n Toen ik aan de pil was had ik alleen een beetje rugpijn, beetje hoofdpijn en 4 dagen licht bloeden. Toen ik stopte met de pil was dag 1 heel heftig bloeden met wat lichte rugpijn en na 3 dagen was het voorbij. Dat was heerlijk!
Nu 2 jaar na de ingreep heb ik heel erg rugpijn, zware buikkrampen, 2 volle dagen echt zwaar bloeden en de laatste maanden duurt het ook 5-6 dagen ipv 4. Als ik dit van tevoren had geweten had ik het nog steeds gedaan, maar het is wel jammer :Y)

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 18:05

Ik had rekening gehouden met twee week herstel, en ook netjes die tijd vrij gehouden, maar ik kon na drie dagen alles weer. Amper pijn gehad, alleen een beetje wazig van de narcose.
Wel braaf de resterende anderhalve week rustig aan gedaan, maar ik had zelf niet het idee dat ik het nodig had.

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 10:57

fleurtjeuh schreef:
Dan hier mijn blije update dan maar
Ik ben in blijde verwachting van een plekje op de operatie lijst *\o/*
Gisteren de echo gehad en alles was ok. Nog even kort besproken dat ik geen kinderen wil, dat het niet omkeerbaar is, hersteltijd etc.
Ziekenhuis had geen bezwaar (zij dien daar team overleg en beoordelen dan alle aanvragen voor sterilisatie) en zij keurde me gisteren goed.
Vanochtend al de planningsafdeling aan de telefoon en ik heb aankomende maandag al een telefonische afspraak met de anesthesist.
En dan zal ik waarschijnlijk in Januari al worden geopereerd *\o/*

Gefeliciteerd! En fijn dat je al snel terecht kan.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 19:41

Je krijgt er zoveel voor terug.
Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 20:08

_O- _O- _O-

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 09:41

_O-

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 22:23

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 09:35

Nou dat heeft ie zeker!
Ik heb zelf ook een gruwelijke hekel aan gillende kinderen. Die gillen om niks 9 van de 10 keer.

MayoNeighs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 12:12

Ik praat ook graag mee!
Kinderen nooit leuk gevonden, nooit met poppen gespeeld.
Mijn moeder vindt het niet erg dat ze geen oma wordt. :+

Gisteren mijn onderbuurjong (10 jaar oud) een half uur horen krijsen omdat hij naar bed gestuurd was. Vreselijk. Wat zijn het toch ontzettende dramaqueens ook.

Heb 1 vriendin die af en toe Reels of Tiktoks stuurt met kinderen in. Elke keer opnieuw zeg ik dat ik kinderen echt haat, maar toch snapt ze de hint niet. Stuur me geen video's van die lelijke crotch goblins. :')

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 13:25

Wat heb ik toch een graftakkenhekel aan mensen die van een supermarkt bezoek 'een gezellig uitje voor de hele familie' maken. :r

Echt, dat grut loopt maar in de weg en zit overal aan en flikkert spul random in schappen, en als dat het niet is dan is het aan het krijsen of dramatisch aan het doen. En dan zo'n zalvende mama erbij die dingen roept als "Pak die maar Boaz, ja doe maar pakken doen, die vindt Boaz heel lekker!" _-:( Boaz krijgt de taalstoornis er gratis bij.

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 16:08

Van het weekend liep ik samen met mn vriend in het centrum voor wat cadeautjes te halen. Eerst bij de Wibra, een kind met een winkelmandje als rugzak op zn rug >;) die met zn hoofd tegen een deur aan het bonken was, moeders was nergens te bekennen :roll: . Vervolgens in de Xenos een kind wat bij alles zat te janken dat hij dat wilde hebben, vervolgens loopt moeders door en grijpt het kind een aardappelschilmesje vast waar die zich mee in zn fikken snijd :') meteen ging de krijs sirene af (het viel best mee wat ik zo zag, zn vinger lag er echt niet af ofzo). Ik flapte er meteen uit: en wat heb je hier van geleerd, overal met je handen vanaf blijven he _O- ellendige onopgevoede jong, ik kan me daar echt mega aan storen |o was blij dat we snel alles hadden en weer naar huis konden _O-