Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 21:21

Heb je een linkje naar de thread elektra? Kan hem niet vinden

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 21:21

Suzanne F. schreef:
Needje schreef:
Neh. Deze is pas 1,5 maand oud en al ruim 400 pag. :D

Deel 8: Al veel te lang gewacht
Of krijgen we nog deel 9: Het einde is een zegen
Of deel 10: Geen Corona meer te zien

:')

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 21:24

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 21:25

Thanks!

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 21:30

Als we met dit tempo door gaan komt er nog wel een nieuw deel.

Ergens voelt het wel fijn als iedereen negatief getest moet zijn voor een concert. Al ga ik dat testen niet fijn vinden en hoe lang gaat die negatieve test dan tellen. Ik heb best wat concerten gepland staan op 2 na allemaal al 2 keer verzet. Die 2 nieuwe zijn ook nog eens na elkaar. En dan zul je zien dat het in België weer anders geregeld wordt.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 21:34

De tip voor het testen is zo ver mogelijk je hoofd achterover en je wenkbrauwen heel ver omhoog.

Ik ben ontzettend kleinzerig maar tijdens de laatste test bleef ik gewoon stil zitten vond het reuze meevallen. Daarna is het meer even vervelend aan je neus.

En zeggen dat je weinig ruimte hebt achter in je neus kan ook nog wel eens helpen.

Toen ik in 2020 een keer werd getest was in de neus echt drama. Durfde daarom nu niet zo goed maar het viel echt 1000% mee nu.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 22:45

Die neus swab schijnt alweer achterhaald te zijn vertelde een GGD medewerker die vandaag een client op mijn werk kwam testen. Alleen uit de keel is nog nodig schijnbaar. Ik vind de neus erg vervelend, zelfs met de tips die Zebrastreep aangeeft heb ik nog lang pijn daarna. Schijnbaar is het heel smal bij mij daarbinnen. Dat ik weinig ruimte heb geef ik standaard aan, maar niet iedereen houdt daar even goed rekening mee.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 22:59

SusanH schreef:
Die neus swab schijnt alweer achterhaald te zijn vertelde een GGD medewerker die vandaag een client op mijn werk kwam testen. Alleen uit de keel is nog nodig schijnbaar. Ik vind de neus erg vervelend, zelfs met de tips die Zebrastreep aangeeft heb ik nog lang pijn daarna. Schijnbaar is het heel smal bij mij daarbinnen. Dat ik weinig ruimte heb geef ik standaard aan, maar niet iedereen houdt daar even goed rekening mee.

Ik voelde het ook nog wel een uur erna. Ik doe best wel vaak zelftesten dus op den duur wen je ook wel meer aan. Ik dacht zelfs dat ze nog dieper de neus in gingen. Ik vertrok mijn gezicht zelfs niet eens en de eerste keer ging dat wel heel anders.

Het is ook gemakkelijker op een stoel dan in de auto. In een auto kan je nooit helemaal je hoofd goed kantelen dus dat doet ook echt pijn.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 23:17

friezenfan2 schreef:
Als we met dit tempo door gaan komt er nog wel een nieuw deel.

Ergens voelt het wel fijn als iedereen negatief getest moet zijn voor een concert. Al ga ik dat testen niet fijn vinden en hoe lang gaat die negatieve test dan tellen. Ik heb best wat concerten gepland staan op 2 na allemaal al 2 keer verzet. Die 2 nieuwe zijn ook nog eens na elkaar. En dan zul je zien dat het in België weer anders geregeld wordt.

Ik heb toevallig in Roosendaal eens testen voor toegang gedaan. De uitslag van de ggd test liet zo lang op zich wachten (geen klachten, maar wilde het zeker weten omdat kinderen corona hadden) en we zouden de andere dag naar het café gaan met een groep. Dus testen voor toegang gedaan ondanks dat ik een groen vinkje heb.
Ik stond er echt van te kijken hoe ondiep ze je neus ingaan. Echt helemaal aan het begin van je neus draaide ze voorzichtig wat rondjes tegen je neusvleugel aan. Keel doen ze niet. Totaal niet vervelend. Dit zou ik zo 10x per dag doen. En ik vind testen bij de ggd ook echt verschrikkelijk.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 23:47

“Dit zou een wake-upcall moeten zijn. Maak werk van je goede voornemens. Stel jezelf de vraag: wat kun je zelf doen om gezonder te leven? Nou, dat is dus bewegen, bewegen, bewegen. En gezond eten, een gezond gewicht houden, niet roken en je cholesterol en bloeddruk controleren. Er moet wat gebeuren aan de ongezonde leefstijlen die in de samenleving aanwezig zijn, die ten grondslag liggen aan bijna alle hart- en vaatziekten." Preventie is een ondergeschoven kindje in Nederland, stelt hij. "Corona is niet met één wondermiddel opgelost."

Mag dit nu wel gezegd worden? Gezien het vanuit de media aandacht krijgt? Of springen we in de topic nog steeds collectief op de barricades?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 23:55

Dit mocht altijd al gezegd worden , het is alleen de manier waarop.
Alsof alle dikkerds en verslaafden allemaal zo de knop om konden zetten want was toch echt eigen schuld dikke bult.
Er is niemand die ooit heeft ontkent dat gezond leven het beste is, vroeger, nu en in de toekomst.

Dit ook gelezen in hetzelfde artikel?

Hartproblemen traden dus niet alleen op bij oude mensen, maar ook bij jongeren. En ook bij mensen zónder obesitas en mensen zonder diabetes. Hart- en vaatziekten werd ook gevonden bij mensen die een milde infectie hadden doorgemaakt.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 00:00

Het is altijd goed en kan altijd gezegd worden. Je lost er alleen geen noodsituatie in een pandemie acuut mee op.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 00:12

Wanneer het op een gewone manier gezegd word is daar niets mis mee. Maar niet op de manier zoals enkelen dat deden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 00:23

Mijn moeder lag met ondergewicht op haar 18e in het ziekenhuis met.een torenhoge bloeddruk, weken lang. Dat ging zo in die tijd.
Nooit is haar bloeddruk onder controle gekomen.
Op haar 56e overleden aan borstkanker.
Haar ouders beiden bijna 90 geworden.
Ik woog 54 kg en kreeg op mijn 47e een SAB (dat is een gesprongen aneurysma). Dat is een aangeboren zwakke plek in je hoofd of andere slagader.
Nooit had ik hoge bloeddruk.

Sommige zaken kan je niet beïnvloeden, zeker als je het niet weet.

En natuurlijk draagt een gezonde levenstijl zeker bij, maar het is geen garantie dat je gezond en fit oud kan worden of Nooit geen zorg nodig zal hebben.

Kijk maar eens naar "Over je lijk" of kinderen met hartkwalen of kanker.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 01:35

In Zweden is nu het eerste ziekenhuis overgegaan tot mensen die besmet zijn gewoon op de zalen te leggen waar ze horen ipv op een aparte afdeling. Het zijn er domweg teveel die met iets binnen komen en ook Corona blijken te hebben.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 09:21

Nou, ik kan me de veler verzoeken om de discussie over lifestyle, gewicht, hart- en vaatziekten etc. ergens anders te gaan voeren nog goed herinneren. Om nu te stellen dat die discussie altijd gevoerd mocht worden is een beetje hypocriet als je het mij vraagt ;)

Maar fijn dat er nu vanuit meerdere hoeken aandacht voor komt. Gewicht en bloeddruk hebben immers invloed (nee, het is inderdaad geen garantie) op veel meer gezondheidsaspecten en zijn vaak (niet altijd) een trigger voor ziekten en aandoeningen.

(En omdat het schijnbaar moet een disclaimer: ja, er zijn mensen die aangeboren afwijkingen hebben waardoor ze on beïnvloedbaar ziek zijn)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 10:23

Even geheel in de stijl van corona, ik las op een UK site dat er binnenkort een prik komt voor mensen met obesitas, die prik zou moeten helpen bij gewichtsverlies. Hoe dat er precies uit zou moeten zien geen idee, volgens mij ben je er niet met alleen een prik. Gezonde leefstijl en sporten doen ook een hoop. En daarnaast, niet iedereen is te zwaar vanwege een ongezond eetpatroon. En er zijn heel veel mensen te zwaar vanwege psychisch onderliggende klachten of trauma uit het verleden, daar moet je ook iets mee doen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 10:24

SusanH schreef:
Even geheel in de stijl van corona, ik las op een UK site dat er binnenkort een prik komt voor mensen met obesitas, die prik zou moeten helpen bij gewichtsverlies. Hoe dat er precies uit zou moeten zien geen idee, volgens mij ben je er niet met alleen een prik. Gezonde leefstijl en sporten doen ook een hoop. En daarnaast, niet iedereen is te zwaar vanwege een ongezond eetpatroon. En er zijn heel veel mensen te zwaar vanwege psychisch onderliggende klachten of trauma uit het verleden, daar moet je ook iets mee doen.

Daar is hij dan *\o/*
De hier zo vaak aangedragen “als er een prik was tegen overgewicht, zou ik hem gelijk nemen”

Op ons wenken bedient :D

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 10:28

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 10:29

996981 schreef:
SusanH schreef:

Daar is hij dan *\o/*
De hier zo vaak aangedragen “als er een prik was tegen overgewicht, zou ik hem gelijk nemen”

Wat is er opzich mis met het idee om mensen met overgewicht op die manier te helpen. Al zou ik het zelf liever zonder medicijnen doen. Maar als mensen hier mee geholpen zijn wat is dan het probleem.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 10:30

Loretta schreef:
996981 schreef:
Daar is hij dan *\o/*

Wat is er opzich mis met het idee om mensen met overgewicht op die manier te helpen. Al zou ik het zelf liever zonder medicijnen doen. Maar als mensen hier mee geholpen zijn wat is dan het probleem.

Wie zegt dat er een probleem is?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 10:31

Ik wil ook die prik... en als mijn lipoedeem daarmee verholpen kan worden, graag!

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 10:31

996981 schreef:
Nou, ik kan me de veler verzoeken om de discussie over lifestyle, gewicht, hart- en vaatziekten etc. ergens anders te gaan voeren nog goed herinneren. Om nu te stellen dat die discussie altijd gevoerd mocht worden is een beetje hypocriet als je het mij vraagt ;)

Maar fijn dat er nu vanuit meerdere hoeken aandacht voor komt. Gewicht en bloeddruk hebben immers invloed (nee, het is inderdaad geen garantie) op veel meer gezondheidsaspecten en zijn vaak (niet altijd) een trigger voor ziekten en aandoeningen.

(En omdat het schijnbaar moet een disclaimer: ja, er zijn mensen die aangeboren afwijkingen hebben waardoor ze on beïnvloedbaar ziek zijn)

Omdat de discussie dan ging over hoeveel schuld diegene had in het overgewicht en de daaropvolgende gevolgen, en dat ze dan 'wel eventjes' af konden vallen. Dat werd vreselijk irritant want veel te ongenuanceerd en kort door de bocht. En niet realistisch.

Aandragen dat een gezonde levensstijl kan bijdragen daar heeft niemand wat tegen en is ook niemand het mee oneens.

Je doet overigens alsof er maar een heel klein deel er niks aan kan doen, want genetische afwijkingen. Je vergeet daarbij dat, zoals Susan al aangeeft, heel veel mensen te zwaar zijn vanwege psychisch onderliggende klachten. Dat is -mijn aanname want geen bron- een grotere groep dan de groep die het door medicatie heeft.

Die psychische klachten zijn niet 123 verholpen en een groot aandeel in het overgewicht. En zijn hordes bij het afvallen.

@SusanH: Hmm ben benieuwd wat voor prik dat is. Misschien iets om de stofwisseling op peil te houden/sneller te laten gaan? Denk niet dat het de magische fix is idd, vanwege de dingen die je noemt.

Edit:
Citaat:
Dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Het vaccin stimuleert het immuunsysteem om antistoffen aan te maken tegen somatostatine. Door dit hormoon te dwarsbomen werkt het metabolisme weer optimaal en raak je snel kilo's kwijt.

Ah, metabolisme inderdaad. Alleen jammer dat het nog minimaal 7 jaar duurt :))

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 10:32

In mijn in artikel staat wat het doet.
Als het om dezelfde gaat. Maar daar waren ze in 2012 dus mee bezig.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 10:33

Het is nu 10 jaar na dat artikel ;)