Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 14:36

Kanzi schreef:
secricible schreef:
Het probleem is juist andersom: je niest en ademt in je mondkapje, daardoor komen er bacillen in te zitten. Je zit daar met je handen aan, dus je handen zijn besmet. En met je besmette handen raak je vervolgens weer producten aan. Je besmet dus je handen, ook als je er niet in hoest bij verkeerd gebruik.

Maar zonder mondkapje verspreid je het virus juist door je adem, ik denk zelf dat dat een groter risico is?

Dan zijn de concentraties iig een stuk lager. Probleem is juist dat je nu een filter gebruikt waarin ophoopt, en dus hoge concentraties in het mondkapje. Die broeihaard raken mensen vervolgens aan en dit komt aan spullen.
Waarmee ik niet wil zeggen dat je ongelijk hebt overigens, ik zeg alleen dat ik veel vragen en vraagtekens heb. De wetenschap zegt in de zorg al heel lang dat het infectiegevaar juist groeit bij onjuist gebruik van mondkapjes, daar baseer ik me pp. Er is niet tot nauwelijks onderzoek gedaan naar de stoffen lapjes al dan niet met een tissue er in die we nu dragen.

Cer schreef:
Als je met Corona in een winkel loopt, hoor je daar sowieso niet te zijn toch? Ik ga er een beetje vanuit dat de mensen in de winkels, met of zonder mondkapje, niet ziek zijn. Althans, niet dat ze weten, dus niet hoesten / niesen / snotteren...?

Ik moet mn mondkapje soms ook verschuiven, maar ik ga er op dit moment vanuit dat ik niet ziek ben..

Nee, maar als iedereen met corona niet meer in een winkel kwam en zich aan de adviezen hield, dan zou het virus al snel een stille dood zijn gestorven natuurlijk :) en dan hadden we überhaupt geen mondkapje nodig gehad natuurlijk.
Het is juist dat er mensen (onbewust of bewust, maar die laatste groep draagt heus geen mondkapje) wel naar de winkel gaan, wel de straat op gaan en wel hun ding blijven doen en daarmee mensen besmetten. Daarvoor zijn de maatregelen natuurlijk überhaupt bedoeld...

Ladypronk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 14:37

Relaxed schreef:
Het is gewoon zo, iedereen wil maatregelen, maar eigenlijk wil niemand dat het hem-/haarzelf raakt.. Mooi voorbeeld zijn ook de piloten, KLM heeft steun nodig, maar de piloten willen geen geld inleveren. Eigenlijk is iedereen gewoon enorm egoïstisch, de ene wat meer dan de andere.

Dit is gewoon pertinent niet juist. KLM piloten willen en hebben al sinds het begin van de crisis aangegeven om mee te werken om de KLM te behouden. Ze hebben toegezegd 20,5 % salaris in te leveren. Pas 16 uur voor er toegezegd zou worden of de garantie van de staat door zou gaan kwamen er ineens nieuwe spelregels, waar niemand wat vanaf wist. En er moeten stukken ondertekend worden waarvan de inhoud niet bekend is, omdat het geheim moet blijven. De staat die gewoon een wurgcontract aanbiedt. Niemand zou ooit iets moeten ondertekenen waarvan de inhoud niet bekend is.
Verder worden de vliegers opzettelijk in een kwaad daglicht gezet. Met knip en plakwerk over salarissen waarvan geen .... klopt. Met als gevolg dat er op de werkvloer gedreigd wordt. Koffers van vliegers blijven staan. Vluchten vertraging oplopen en vliegers psychisch onder druk gezet worden. En dat allemaal dankzei de media.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 14:38

Daarom staat er in mijn bericht ook specifiek hoesten / niezen..

Door ademen als je corona positief bent zou het wel kunnen wellicht..

maar het is wel iets wat ik me afvraag.. hoeveel mensen procentueel gezien hebben Corona, zijn besmettelijk en hebben geen symptomen.. Want die kunnen inderdaad ook anderen besmetten, wat je dan weer alleen maar tegenhoud door iedereen te isoleren voor een bepaalde tijd?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 14:40

Moeilijke vraag zolang we bijvoorbeeld niet zeker weten of je al mensen kan besmetten voor je klachten hebt. Zijn het alleen asymptomatische mensen, of ook mensen die nog voor hun klachten zijn?
Het is niet voor niks dat een volledige lockdown zo goed werkt. Dat is niet alleen omdat je de raddraaiers thuis houdt, ook de onbewust positieve mensen kunnen niemand meer besmetten.

Maar ik kan me zo voorstellen dat ademen als je coronapositief bent de kans op besmetting heel klein maakt. Maar al die bacillen opgehoopt en dan aan je handen of andere dingen (die mondkapjes gaan echt overal heen, heb zelfs al mensen ze zien “lenen” van elkaar. Ja, gebruikte. :x ) een ander verhaal worden. Maar again, dat is speculatie en daarover is weinig bekend.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 14:59

Echwel schreef:
Ik ben trouwens voorstander om de ziekenhuizen minder makkelijk toegankelijk te maken
Met bv detectie poortjes

Bij ons ziekenhuis kom je niet zomaar binnen.
Je moet door een sluis en langs mensen die vragen wat je komt doen en of je een afspraak hebt (ben je veel te vroeg moet je buiten wachten).
Ook bezoekers worden aangesproken (moeten aangeven bij wie ze op bezoek gaan en daar zitten ook restricties aan) en mondkapje is verplicht.
Kom je op de afdeling wordt ook bij gehouden wie je bent en voor welke patiënt je komt (max 2 personen per dag!).

Popstra

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:09

Wij hadden vrijdag een condoleance dat ging in een rij met mondkap op, je eigen laten registreren ivm evt besmetting en via een doorloop langs de familie die 3m bij de rij vandaan stond en in een andere ruimte de overledene en zo weer naar buiten.
Was erg kil. Je wil toch het liefst de naasten een knuffel geven..

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:11

Cer schreef:
Maar dan even advocaat van de duivel.. stel, hij is inderdaad in Spanje helemaal alleen geweest. Waar is die quarantaine dan voor?

De vliegreis lijkt me

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:14

Dat de regering een negatief reisadvies voor de kerstvakantie af wil kondigen , tja . Op Schiphol zijn de afgelopen drie maanden 5,5 miljoen reizigers vertrokken of geland. Dan moeten ze ook echt doorpakken en quarantaine verplicht stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:18

bigone schreef:
Dat de regering een negatief reisadvies voor de kerstvakantie af wil kondigen , tja . Op Schiphol zijn de afgelopen drie maanden 5,5 miljoen reizigers vertrokken of geland. Dan moeten ze ook echt doorpakken en quarantaine verplicht stellen.

Schiphol is de tweede hub-luchthaven ter wereld. Het gros van de passagiers neemt er een overstap en komt Nederland helemaal niet binnen.

Daar hebben we dus ook al die geluidsoverlast van vliegverkeer door. Allemaal reizigers die niet uit Nederland komen en ook niet naar Nederland gaan.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:24

Bij het RIVM zijn tot 10.00 uur vanmorgen 8306 nieuwe bevestigde coronabesmettingen gemeld. Dat zijn er 430 minder dan gisteren werden gemeld.

237 opnames op verpleegafdelingen, 58 erbij op de IC
Er zijn 237 nieuwe coronapatiënten opgenomen op de verpleegafdelingen in het ziekenhuis, meldt het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding. Dat zijn 77 nieuwe opnames minder dan gisteren.

Op de intensive care werden 58 nieuwe patiënten opgenomen, bijna allemaal doorgestroomd vanaf de verpleegafdelingen. Dat zijn 18 nieuwe opnames minder dan gisteren.

In totaal liggen er nu 2493 mensen met corona in het ziekenhuis (gisteren: 2448), van wie 583 op de IC (gisteren: 584). Er zijn dus meer coronapatiënten opgenomen dan ontslagen.

29 overleden covid-patiënten
Bij het RIVM zijn 29 overleden covid-patiënten gemeld. Gisteren werden nog 39 doden gemeld. De afgelopen zeven dagen registreerde het RIVM gemiddeld 56 doden per dag, tegen 43 doden per dag een week eerder.

De meeste gemelde besmettingen werden geconstateerd in Rotterdam, namelijk 508. Ook in Amsterdam en Den Haag werden veel positieve tests geteld, respectievelijk 322 en 272.

nos.nl

We gaan de goede kant uit met dalingen!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:33

Kijk dat geeft een sprankje hoop.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:36

Weekendcijfers zijn altijd lager.

Die worden vaak di/wo en soms do nog omhoog bijgesteld.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:39

De besmettingen dalen wel maar het vertaald zich nog niet naar de ziekenhuizen. Die lopen nog steeds op dus tot die tijd blijft het aanpoten. Denk dat we dit jaar nog wel zoet dan zijn om het weer een beetje naar een normaal niveau te krijgen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:40

Femke_Tweety schreef:
Weekendcijfers zijn altijd lager.

Die worden vaak di/wo en soms do nog omhoog bijgesteld.

Cijfers lopen tot 10:00 vanmorgen dus zijn inderdaad de cijfers van gisteren. En gisteren de cijfers van zaterdag.

Even afwachten wat de cijfers morgen gaan doen, maar ik verwacht geen enorme stijging. Ik geloof wél wat we een plateau bereikt hebben.

Hopelijk geen extra maatregelen dus.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:41

ingedebruijn schreef:
De besmettingen dalen wel maar het vertaald zich nog niet naar de ziekenhuizen. Die lopen nog steeds op dus tot die tijd blijft het aanpoten. Denk dat we dit jaar nog wel zoet dan zijn om het weer een beetje naar een normaal niveau te krijgen.

Er worden minder mensen opgenomen hoor, zowel op de verpleeg afdelingen als op de IC. Die aantallen zakken ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:51

mvdende schreef:
ingedebruijn schreef:

Er worden minder mensen opgenomen hoor, zowel op de verpleeg afdelingen als op de IC. Die aantallen zakken ook.

Lees nog maar even een keer dan... In totaal liggen er nu 2493 mensen met corona in het ziekenhuis (gisteren: 2448), van wie 583 op de IC (gisteren: 584). Er zijn dus meer coronapatiënten opgenomen dan ontslagen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:54

Er is een daling in het aantal opnames, maar er worden nog steeds meer mensen opgenomen dan dat ze ontslaan.
Ik vind het ook ietwat hoopvol

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:57

Precies. Het zakt wel qua opnames maar in totaal komen er nog steeds patiënten bij. Dus nog niet compleet de gewenste situatie maar volgens mij is dat ook nog niet te verwachten op dit moment. Ben benieuwd morgen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 16:04

Bij ons in de gemeente is het aantal besmettingen per 7 dagen hoger dan het ooit is geweest en er zijn ook 6 overlijdens. Zou fijn zijn als de gemeente met 'n update zou komen waar die brandhaarden dan zitten en op welke plekken de meeste risico's zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 16:19

elnienjo schreef:
Bij ons in de gemeente is het aantal besmettingen per 7 dagen hoger dan het ooit is geweest en er zijn ook 6 overlijdens. Zou fijn zijn als de gemeente met 'n update zou komen waar die brandhaarden dan zitten en op welke plekken de meeste risico's zitten.

Die brandhaarden zitten momenteel overal. Er zijn geen plekken waar je weinig risico loopt.

Je kunt wel veel voorkomen door je aan de maatregelen te houden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 16:42

elnienjo schreef:

Dat doen ze niet , verschuilen zich achter privacywet. Terwijl het bvb via postcode cijfers wel geregeld kan worden. Maar in onze gemeente is het de laatste weken ook torenhoog en zo af en toe hoor je viavia dat het daar en daar is. Weten waar besmettingen zitten kan natuurlijk ook averechts werken omdat mensen denken dat het wel veilig is. Maar wat meer openheid zou niet verkeerd zijn . Ggd schreeuwen moord en brand dat ze het overzicht kwijt zijn, begin met postcodes dan zie je meteen waar de clusters zitten en groeiende zijn.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 16:43

mvdende schreef:
ingedebruijn schreef:

Welnee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 16:47

https://coronavirus.jhu.edu/map.html

Ik kwam dit kaartje tegen, ik ben vooral heel erg verbaasd om het verschil tussen USA en Canada.. Hoe kan USA knalrood zijn en Canada meteen boven de grens maar een paar stipjes?

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 16:52

tokedri schreef:
mvdende schreef:
[quote="ingedebruij

Welnee![/quote]
Jawel. Gister en eergister was er in verhouding minder opgenomen.

Niet dat dat veel is, maar de toename lijkt heel iets af te nemen. Neemt niet weg dat het nog veel en veelste druk is in het ziekenhuis.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 16:57

Amado7 schreef:
[
Jawel. Gister en eergister was er in verhouding minder opgenomen.

Niet dat dat veel is, maar de toename lijkt heel iets af te nemen. Neemt niet weg dat het nog veel en veelste druk is in het ziekenhuis.

Sinds wanneer is minder toename minder opname :?
Minder meer is nog steeds meer.