[HK]Geen geklier, veel plezier hier is kindervrij #4!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Re: [HK]Geen geklier, veel plezier hier is kindervrij #4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 18:24

Zoiets is het hier ook, maar geen officiële regel. Maar de meeste artsen houden hier 35 jaar of 2 kinderen aan.
Gelukkig zijn er steeds meer artsen die er anders in staan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 18:27

Ik geloof dat een transitie nog makkelijker gaat dan een sterilisatie.
Waarom word er wel geloofd dat men vind in het verkeerde lichaam te zitten en dat al bij mensen onder de 18. Maar niet dat je geen kinderen wilt.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 18:35

En bij geslachtsverandering is er ook een zeer laag percentage dat uiteindelijk spijt heeft.
1 procent meen ik onthouden te hebben.
Maar ook daar wordt met name door de maatschappij steeds moeilijker over gedaan omdat je volgens de vele sprookjes die erover rondgaan kinderen testosteron/oestrogeen zou toedienen.
Terwijl er voor zover ik kan vinden alleen puberteitsremmers gebruikt worden bij jonge kinderen en ik meen vanaf een jaar of 16 (pin me daar niet op vast :Y)) pas de hormonen vh geslacht wat je 'aanneemt'.
I know, kromme bewoording maar weet het ff niet beter te benoemen. :o

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 18:38

Ik zeg ook niet dat die vaker spijt krijgen.
Maar dat daar door de artsen blijkbaar meer geloof in is, ondanks niet volgroeide hersenen, dan bij vrouwen die geen kinderen willen maar wel volgroeide hersenen hebben.
Bizar

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 18:49

Bij het laatste onderzoek was dat tussen de 0,3 en 3,8%
('22 coleman)
Dus redelijk wat meer dan de sterilisatie vrouw welke op 0,001% ligt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 18:51

Nu kan ik mij ook nog voorstellen dat in beide groepen wel mensen zitten met spijt maar dat niet durven te zeggen, zoals ook de taboe spijt van wel kinderen.
Maar goed alsnog geen aantallen waarom artsen moeten zeggen, we doen het niet

Ik vind het echt bizar dat men naar wil blijven denken dat vrouwen allemaal zo graag nageslacht willen en dat niet vroeg al weten

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 21:48

Ik vind het vooral ook ongelooflijk dat de vrouw niet voor zichzelf uit mag maken of ze wel of geen kinderen wil, maar dat dat volgens een deel van de artsen blijkbaar afhankelijk moet zijn van je partner. "Oh je wilt bij deze partner geen kinderen, maar bij een volgende misschien wel, dus wacht nog maar even".

Ongelooflijk stuitend.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 22:17

Ja, klopt, maar ze gebruiken dat heel erg vaak als argument waarom ze het niet ethisch vinden om uit te voeren... dus het een wel en het ander niet is gek wanneer de "spijt" cijfers juist omgedraaid zijn.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 22:19

DuoPenotti schreef:
Ik zeg ook niet dat die vaker spijt krijgen.
Maar dat daar door de artsen blijkbaar meer geloof in is, ondanks niet volgroeide hersenen, dan bij vrouwen die geen kinderen willen maar wel volgroeide hersenen hebben.
Bizar

Vind ik niet zo bizar, aangezien het uitvoeren/ondergaan van fysieke transities pas iets is wat relatief recent in omvang is toegenomen en sterilisatie al veel langer mee gaat op grotere schaal. Daarnaast is sterilisatie geen procedure waar over het algemeen een psychiater bij betrokken is en derhalve zal er dus ook geen psychiatrische diagnose aan ten grondslag liggen, wat bij een transitie wel het geval is. Dan heb je het namelijk over serieuze diagnoses als bijvoorbeeld morfodysfore stoornis (body dysmorphia). Godzijdank weet ik niet hoe dat voelt en kan ik het me alleen maar voorstellen, maar het moet voor die mensen ook gruwelijk zwaar zijn om eerst doormiddel van langslepende trajecten te bewijzen dat je je écht niet goed voelt in je biologische geslacht. Dat is minstens net zo denigrerend als te horen krijgen dat je misschien toch ooit nog wel kinderen wil.

Betekent overigens niet dat ik het niet idioot vindt dat het vuur zo aan de schenen van vrouwen gelegd wordt als zij een sterilisatie willen, aangezien ik zelf bewust kindvrij ben en blijf en een sterilisatie me een hoop potentiële ellende zou besparen en ik 100% team baas in eigen buik ben, maar het zijn gewoon trajecten en procedures die totaal niet met elkaar te vergelijken zijn. Voortplanting is ook een instinctief gegeven hè, wat vaak ook nog versterkt wordt door religieuze invloeden.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 23:28

Dan hier mijn blije update dan maar
Ik ben in blijde verwachting van een plekje op de operatie lijst *\o/*
Gisteren de echo gehad en alles was ok. Nog even kort besproken dat ik geen kinderen wil, dat het niet omkeerbaar is, hersteltijd etc.
Ziekenhuis had geen bezwaar (zij dien daar team overleg en beoordelen dan alle aanvragen voor sterilisatie) en zij keurde me gisteren goed.
Vanochtend al de planningsafdeling aan de telefoon en ik heb aankomende maandag al een telefonische afspraak met de anesthesist.
En dan zal ik waarschijnlijk in Januari al worden geopereerd *\o/*

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 23:34

Friesfanaat schreef:
Ik vind het vooral ook ongelooflijk dat de vrouw niet voor zichzelf uit mag maken of ze wel of geen kinderen wil, maar dat dat volgens een deel van de artsen blijkbaar afhankelijk moet zijn van je partner. "Oh je wilt bij deze partner geen kinderen, maar bij een volgende misschien wel, dus wacht nog maar even".

Ongelooflijk stuitend.

Ik praat niet voor mezelf, want wist al met 10 jaar dat ik geen kinderen wilde. En vind dat het ieders eigen keuze moet zijn om zich te willen laten steriliseren.

Maar ik ken inderdaad twee vrouwen, van heel dichtbij, in de vriendengroep, die altijd riepen nooit kinderen te willen en hun partner ook niet. Ze zijn uit elkaar gegaan, hebben allevier een andere partner. En kinderen.... Ze zijn er ook niet leuker op geworden.

Maar buiten dat is dat geen argument om het te verbieden. Als het je keuze is doen. En als je er dan spijt van hebt, dan heb je pech gehad en moet je een andere manier zoeken. Het is niet aan anderen om je daar vooraf al voor te behoeden.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 23:36

DuoPenotti schreef:
Waarom word er wel geloofd dat men vind in het verkeerde lichaam te zitten en dat al bij mensen onder de 18. Maar niet dat je geen kinderen wilt.

Nou nee :+ Een traject van genderdysforie is lang, heel lang. Zijn diverse disciplines bij betrokken, die allen overtuigd moeten zijn van de aanwezigheid van genderdysforie.

Ik vind het belachelijk dat een sterilisatie nog steeds zo’n gevecht is maar je kunt het imo écht niet vergelijken :n

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 23:56

fleurtjeuh schreef:
Gisteren de echo gehad en alles was ok. Nog even kort besproken dat ik geen kinderen wil, dat het niet omkeerbaar is, hersteltijd etc.
Ziekenhuis had geen bezwaar (zij dien daar team overleg en beoordelen dan alle aanvragen voor sterilisatie) en zij keurde me gisteren goed.
Vanochtend al de planningsafdeling aan de telefoon en ik heb aankomende maandag al een telefonische afspraak met de anesthesist.

Gefeliciteerd! *\o/*

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 08:03

fleurtjeuh schreef:

Dát is nog eens een goede in blije verwachting zeg :D Gefeliciteerd *\o/* Gelukkig hoef je hier waarschijnlijk geen 9 maanden meer op te wachten nu :))

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 08:14

Wat fijn fleurtjeuh en nog relatief snel ook!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 08:39

Berdien schreef:
DuoPenotti schreef:

Nou nee :+ Een traject van genderdysforie is lang, heel lang. Zijn diverse disciplines bij betrokken, die allen overtuigd moeten zijn van de aanwezigheid van genderdysforie.

Ik vind het belachelijk dat een sterilisatie nog steeds zo’n gevecht is maar je kunt het imo écht niet vergelijken :n

Ja is lang. Maar word dan uiteindelijk wel toegekend.
Bij sterilisatie is het gewoon nee. Kom later maar terug.
Terwijl er dan geen 16 jarige voor de neus van de arts staat. Maar een volwassen persoon.

Ik vind het vergelijk dus prima zeker omdat ik vind dat sterilisatie een veel minder heftige levensveranderende ingreep is

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 10:21

Je leest ook voor het gemak even over de psychiatrische diagnose heen hè? Die bij een sterilisatie niet van toepassing is?

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 10:34

fleurtjeuh schreef:

Super! Gefeliciteerd!! *\o/*

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 10:54

Gefeliciteerd!!

Fijne kindvrije Sinterklaasavond allemaal!

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 11:05

DuoPenotti schreef:
Ja is lang. Maar word dan uiteindelijk wel toegekend.
Bij sterilisatie is het gewoon nee. Kom later maar terug.
Terwijl er dan geen 16 jarige voor de neus van de arts staat. Maar een volwassen persoon.

Ik vind het vergelijk dus prima zeker omdat ik vind dat sterilisatie een veel minder heftige levensveranderende ingreep is

Voor zover ik weet is de redenering dat een medische behandeling meer moet opleveren voor de patiënt dan dat het risico's met zich meebrengt. Dus als je bestaande klachten vermindert mag je meer ingrijpend behandelen.

Bij een trans persoon zou je dan ernstig psychisch lijden oplossen waardoor al die operaties enz oke zijn, bij een gezonde vrouw zonder kinderwens neem je geen klachten weg zeg maar.

Is trouwens niet per se mijn persoonlijke mening ;) alleen zoals ik die redenering heb begrepen.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 11:21

fleurtjeuh fijn dat het makkelijk ging, gefeliciteerd! En ook fijn dat het gelijk zo snel gaat allemaal! :)

Zo treurig dat het zo moeilijk is voor veel vrouwen, vooral jongere, en vooral ook dat ze niet serieus genomen worden en soms gewoonweg grof behandeld worden. Een aantal uitspraken van doktoren in dat artikel... :oo

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 12:14

Dank allen!
Ja na alle verhalen hier was ik echt bang dat het erg lang zou gaan duren.
Dus ik ben super blij dat het allemaal al zo snel gaat *\o/*

Ik ga trouwens naar het Rijnstate in Arnhem, mochten mensen in de buurt zitten :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 12:46

xPabloBokt schreef:
Je leest ook voor het gemak even over de psychiatrische diagnose heen hè? Die bij een sterilisatie niet van toepassing is?

Psychiatrisch misschien niet, maar ik moest toch echt eerst langs een psycholoog voor de gyn me verder wilde helpen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 13:55

Ik zit wel eens te denken aan sterilisatie. Maar ik ben dus doodsbang voor operaties. := en voor eventuele complicaties daarop.

Even een oprechte vraag: wat maakt dat jullie voor een sterilisatie zouden kiezen (of dat al gedaan hebben)? Los van het feit dat je niet zwanger wilt worden?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 14:07

Sherivey schreef:
Ik zit wel eens te denken aan sterilisatie. Maar ik ben dus doodsbang voor operaties. := en voor eventuele complicaties daarop.

Even een oprechte vraag: wat maakt dat jullie voor een sterilisatie zouden kiezen (of dat al gedaan hebben)? Los van het feit dat je niet zwanger wilt worden?

Ik ben nu 45, en overweeg het momenteel om medische redenen.