Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 21:24

Als je ziek bent in je vakantie, dan mag je je ziekmelden en dan telt het niet meer als vakantiedagen. Dat is mij in ieder geval altijd verteld.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 21:40

marleen_88 schreef:
Stel: je bent op vakantie en krijgt daar een ongeluk. Je loopt een hersenschudding op en moet rustig aan doen. Meld je je dan ziek bij je werkgever, zodat je vakantiedagen blijven staan?

Ik werk in het onderwijs, dus het gaat niet over mij. Wel over een familielid, volgens mijn vriend moet diegene zich ziekmelden.

Wie weet hoe dit zit?

Volgens mij kan je dit heel simpel op google vinden..

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 21:47

Century schreef:
Als je ziek bent in je vakantie, dan mag je je ziekmelden en dan telt het niet meer als vakantiedagen. Dat is mij in ieder geval altijd verteld.

:j

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 06:33

Bedankt!

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 07:09

marleen_88 schreef:
Bedankt!

Maar je moet je idd wel meteen ziek melden. Dus niet achteraf ziekte claimen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 07:36

Suliko schreef:
Als skere student altijd. :')

Ik was op de middelbare goed in wiskunde B, dat voelde voor mij als puzzeltjes oplossen. Economisch rekenen (wiskunde A), met percentages en verhalensommetjes, daar was ik echt niet goed in. Maar door dan vanuit procenten te gaan, begrijp ik het beter dan door te beginnen met de getallen zelf, ik weet wat 100% is en daar ergens zit het antwoord onder of erboven.
Nu hoef je me ook geen wiskunde B meer voor te leggen hoor, 10 jaar geleden dat ik dat voor het laatst gehad heb, dat is wel graven. Helaas moet ik nu juist statistiek induiken, dus misschien wordt dat nog wat. _O-

Ik heb nooit iets gesnapt van wiskunde. Geen enkele vorm van wiskunde. Als er een formule komt met letters haak ik af. Met letters moet je dingen schrijven, niet rekenen. Als ik eindexamen had moeten doen met wiskunde als vak zat ik nu voor het 40ste jaar op 6 VWO :D

Ik heb me in de afgelopen decennia gerealiseerd hoeveel voordeel ik heb gehad van het meedogenloze tafeltjes leren in de 2e klas basisschool (voor de jongeren onder ons: dat heet nu groep 4). Dat was elke dag een (half) uur tafeltjes drillen onder juffrouw van W. Elke dag, een schooljaar lang.

Daardoor zit mijn hoofd nu vol met oneindige getallenreeksen, als een soort machinegeweer met getallen als kogels. Zo gauw als ik een getal hoor gaat de beveiliging van het machinegeweer af. Als er dan een tweede getal komt begin ik automatisch getallen af te schieten. Best handig.

Een ander heel praktisch voordeel kwam uit mijn voorliefde voor Amerikaanse sporten. Amerikanen werken met Amerikaanse ponden (LBS). Gewichten van sporters gaan in lbs. 1 kilo = 2,2 lbs. 220lbs is 100 kilo. Dat bleek verrekte handig met de invoering van de Euro om (grofweg) van gulden naar euro bedragen om te rekenen. :+

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 07:51

Nyaleti schreef:
Als je hooi buiten wilt opslaan is het dan slim om nog een zeiltje oid onder de pallet te leggen?
Lijkt me niet ivm condens maar ben ook bang voor onkruid wat er in de loop van de tijd onder en rondom gaat groeien (is nu netjes zand)

Hier groeit er bar weinig onder de balen.
Ik zou met een zeil bang zijn dat de balen in water blijven staan

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 08:12

Bowo schreef:
Nyaleti schreef:
Als je hooi buiten wilt opslaan is het dan slim om nog een zeiltje oid onder de pallet te leggen?
Lijkt me niet ivm condens maar ben ook bang voor onkruid wat er in de loop van de tijd onder en rondom gaat groeien (is nu netjes zand)

Hier groeit er bar weinig onder de balen.
Ik zou met een zeil bang zijn dat de balen in water blijven staan

Je zou eventueel worteldoek kunnen gebruiken. Daar kan water doorheen

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 09:46

Jolliegirl schreef:
marleen_88 schreef:
Stel: je bent op vakantie en krijgt daar een ongeluk. Je loopt een hersenschudding op en moet rustig aan doen. Meld je je dan ziek bij je werkgever, zodat je vakantiedagen blijven staan?

Ik werk in het onderwijs, dus het gaat niet over mij. Wel over een familielid, volgens mijn vriend moet diegene zich ziekmelden.

Wie weet hoe dit zit?

Volgens mij kan je dit heel simpel op google vinden..

Je hebt wel kans bij een grote werkgever dat je een verklaring van een arts moet hebben dat je echt ziek bent. Dus als je in het buitenland zit, moet je daar naar een arts. Dan gelijk je werkgever inlichten en doorgeven dat je daar naar een arts geweest bent.

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 11:15

Weet iemand of je ergens kan zien van Yankee candle of er geuren terug komen? Vorig jaar een klein potje met Christmas eve gekocht. Nu spijt dat ik niet de grote pot heb gekocht!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 12:34

Cowboy55 schreef:
Suliko schreef:
Als skere student altijd. :')

Ik was op de middelbare goed in wiskunde B, dat voelde voor mij als puzzeltjes oplossen. Economisch rekenen (wiskunde A), met percentages en verhalensommetjes, daar was ik echt niet goed in. Maar door dan vanuit procenten te gaan, begrijp ik het beter dan door te beginnen met de getallen zelf, ik weet wat 100% is en daar ergens zit het antwoord onder of erboven.
Nu hoef je me ook geen wiskunde B meer voor te leggen hoor, 10 jaar geleden dat ik dat voor het laatst gehad heb, dat is wel graven. Helaas moet ik nu juist statistiek induiken, dus misschien wordt dat nog wat. _O-

Ik heb nooit iets gesnapt van wiskunde. Geen enkele vorm van wiskunde. Als er een formule komt met letters haak ik af. Met letters moet je dingen schrijven, niet rekenen. Als ik eindexamen had moeten doen met wiskunde als vak zat ik nu voor het 40ste jaar op 6 VWO :D

Ik heb me in de afgelopen decennia gerealiseerd hoeveel voordeel ik heb gehad van het meedogenloze tafeltjes leren in de 2e klas basisschool (voor de jongeren onder ons: dat heet nu groep 4). Dat was elke dag een (half) uur tafeltjes drillen onder juffrouw van W. Elke dag, een schooljaar lang.

Daardoor zit mijn hoofd nu vol met oneindige getallenreeksen, als een soort machinegeweer met getallen als kogels. Zo gauw als ik een getal hoor gaat de beveiliging van het machinegeweer af. Als er dan een tweede getal komt begin ik automatisch getallen af te schieten. Best handig.

Een ander heel praktisch voordeel kwam uit mijn voorliefde voor Amerikaanse sporten. Amerikanen werken met Amerikaanse ponden (LBS). Gewichten van sporters gaan in lbs. 1 kilo = 2,2 lbs. 220lbs is 100 kilo. Dat bleek verrekte handig met de invoering van de Euro om (grofweg) van gulden naar euro bedragen om te rekenen. :+

Zo grappig hoe ieder brein weer volledig anders werkt, ik vind dat reuze-interessant. Ik kan dus echt een enorme error krijgen als het gaat om omrekenen en breuken, soms echt hele (voor anderen) simpele dingen. :') Dus dat jij die beide getallen door elkaar ging delen, ik zou daar nooit opkomen. Maar door juist iets te pakken waarvan ik weet dat ik het heb (een bepaald percentage), dan kan ik puzzelen. We komen wel op hetzelfde antwoord op een totaal verschillende manier en dat vind ik prachtig, haha.

Het grappige is, ik snap je error volledig met letters in formules. Ik kan nog steeds door de abstractheid een dikke error krijgen van algebra en statistiek en toch kan ik het goed genoeg begrijpen om te weten dat die letters iets presenteren van de werkelijkheid, waardoor het dan opeens wel lukt, maar als ik er te veel over na ga denken dan floept het weg, ben ik blanco en is mijn brein zaagsel geworden. Ik zal nooit een wiskundige of natuurkundige kunnen worden. _O-

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 12:44

Suliko schreef:
Ik kan nog steeds door de abstractheid een dikke error krijgen van algebra en statistiek en toch kan ik het goed genoeg begrijpen om te weten dat die letters iets presenteren van de werkelijkheid, waardoor het dan opeens wel lukt, maar als ik er te veel over na ga denken dan floept het weg, ben ik blanco en is mijn brein zaagsel geworden.

Ha, ik zat met jouw equivalenten in de statistiek klas vroeger :')
Psychologie op de uni, dus allemaal slimme meiden, maar statistiek was lastig en dat was in de colleges te zien. De docent legde dingen uit, je zag ze groeien en het bijna snappen - tot hij zich versprak en ineens was alles weer weg. :(:)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 12:54

Indy_Mouse_9 schreef:
Suliko schreef:
Ik kan nog steeds door de abstractheid een dikke error krijgen van algebra en statistiek en toch kan ik het goed genoeg begrijpen om te weten dat die letters iets presenteren van de werkelijkheid, waardoor het dan opeens wel lukt, maar als ik er te veel over na ga denken dan floept het weg, ben ik blanco en is mijn brein zaagsel geworden.

Ha, ik zat met jouw equivalenten in de statistiek klas vroeger :')
Psychologie op de uni, dus allemaal slimme meiden, maar statistiek was lastig en dat was in de colleges te zien. De docent legde dingen uit, je zag ze groeien en het bijna snappen - tot hij zich versprak en ineens was alles weer weg. :(:)

Ja, ik kom gelukkig wel tot snappen. Maar het is een soort snappen zonder het volledig te snappen? In algebra was ik echt goed, dat waren leuke puzzels, is wel lang geleden hoor. Statistiek is nieuw voor me nu, want ik heb altijd wiskunde B gehad. Ik snap het wel en ik kan het ook uitleggen aan anderen, maar er zit een bepaald abstractieniveau in (zowel bij algebra als bij statistiek) waarop je me makkelijk kwijtraakt. Een soort van, ik heb het, maar ook weer niet. Maar dat is lastig uit te leggen, daarnaast denk ik dat als ik het meer doe en er langer mee bezig ben, ik het wel makkelijker zal doorgronden. Of ik dat ook wil, is iets anders. :')
Ik zie bij studiegenoten vooral veel verschil, sommige ben je al heel snel kwijt, terwijl anderen het zo oppakken.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 14:05

Suliko schreef:
Cowboy55 schreef:

Zo grappig hoe ieder brein weer volledig anders werkt, ik vind dat reuze-interessant. Ik kan dus echt een enorme error krijgen als het gaat om omrekenen en breuken, soms echt hele (voor anderen) simpele dingen. :') Dus dat jij die beide getallen door elkaar ging delen, ik zou daar nooit opkomen. Maar door juist iets te pakken waarvan ik weet dat ik het heb (een bepaald percentage), dan kan ik puzzelen. We komen wel op hetzelfde antwoord op een totaal verschillende manier en dat vind ik prachtig, haha.

Het grappige is, ik snap je error volledig met letters in formules. Ik kan nog steeds door de abstractheid een dikke error krijgen van algebra en statistiek en toch kan ik het goed genoeg begrijpen om te weten dat die letters iets presenteren van de werkelijkheid, waardoor het dan opeens wel lukt, maar als ik er te veel over na ga denken dan floept het weg, ben ik blanco en is mijn brein zaagsel geworden. Ik zal nooit een wiskundige of natuurkundige kunnen worden. _O-

Maar dit is dan bijvoorbeeld weer logisch voor mij: OBP = (H + BB + HBP) / (AB + BB + HBP + SF). Het is de formule voor On Base Percentage, het percentage dat honkballers veilig op een honk komen. Die sport zit vol met statistiek, naast een beetje slaan, gooien en vangen is rekenen het enige dat we doen. Al die letters ken ik, ik weet precies wat ze betekenen, dus is het makkelijk.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 14:30

Cowboy55, maar jouw manier is ook heel logisch, ik snap hem volledig, alleen mijn eigen brein zou die weg niet nemen. Gelukkig leiden er meerdere wegen naar Rome. :D

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 14:44

Grappig, want ik vind jullie manieren dan weer totáál onlogisch en niet te volgen. Inderdaad, meerdere wegen naar exact hetzelfde Rome :D

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 10:28

over ziekmelden gesproken, stel je meldt je ziek op de dag voor je op vakantie zou gaan maar je gaat dan toch op vakantie en je doet daar rustig aan. Krijg je dan toch je vakantiedagen terug?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 10:44

Ik denk het niet. Als je ziek bent, moet je gecontroleerd kunnen worden door een Arbo dienst. Als je in Turkije op vakantie bent, kan je niet gecontroleerd worden en daarmee automatisch niet ziek.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 11:25

Yom schreef:
over ziekmelden gesproken, stel je meldt je ziek op de dag voor je op vakantie zou gaan maar je gaat dan toch op vakantie en je doet daar rustig aan. Krijg je dan toch je vakantiedagen terug?

Bij mij op het werk geldt dat alleen bij écht ziek zijn (dus: in het ziekenhuis liggen). Niet bij een verkoudheid of griepje dus.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 11:47

rien10 schreef:
Ik denk het niet. Als je ziek bent, moet je gecontroleerd kunnen worden door een Arbo dienst. Als je in Turkije op vakantie bent, kan je niet gecontroleerd worden en daarmee automatisch niet ziek.

Vroegah (ik weet niet of dat nog steeds zo is) moest je dan een briefje halen bij de dokter in Turkije. Dat kon vervolgens niemand hier lezen. :+

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 11:49

AnnoNiemand schreef:
Yom schreef:

Bij mij op het werk geldt dat alleen bij écht ziek zijn (dus: in het ziekenhuis liggen). Niet bij een verkoudheid of griepje dus.

Dat is een beetje in het verlengde van: "Ben je in staat van je vakantie te genieten ondanks je ziekte". Leuke gedachte, niet unfair ook, maar ook die heeft geen juridische basis.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 12:05

AnnoNiemand schreef:

Je kunt je anders goed beroerd voelen van 'een griepje', dus dat vind ik eerlijk gezegd wel behoorlijk unfair van je werk := En idd ook juridisch niet houdbaar.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 12:10

Dat is ses juridisch ongegrond.
Griep is gewoon ziekte, dus recht.
Jij bent de enige die bepaald of je je ziekmeld of niet, of anders gezegd : of je je goed genoeg voelt om te werken.

Ze mogen géén reden vragen waarom je je ziekmeld.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 20:53

Jolliegirl schreef:
Dat is ses juridisch ongegrond.
Griep is gewoon ziekte, dus recht.
Jij bent de enige die bepaald of je je ziekmeld of niet, of anders gezegd : of je je goed genoeg voelt om te werken.

Ze mogen géén reden vragen waarom je je ziekmeld.

Maar je bepaalt niet zelf of je arbeidsongeschikt bent - dat mag alleen de bedrijfsarts :) zodra je je ziekmeldt ben je in verzuim en heb je re-integratieverplichtingen, wat dus ook inhoudt dat je vakantie de re-integratie niet mag vertragen. Op vakantie gaan als je verzuimt mag daarom ook alleen met toestemming van je werkgever en bij langdurig verzuim betrekt de werkgever over het algemeen ook de bedrijfsarts hierin om te adviseren.

Je kunt het ook niet zo zwart-wit bekijken als wel of niet juridisch houdbaar - het verschilt echt per casus wat een vakantie voor invloed heeft op ziekte en arbeidsongeschiktheid.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 07:39

Niet helemaal met je eens.
De bedrijfsarts zei dat mijn man gewoon kon werken ;)
Toch zit hij inmiddels al meer dan 10 weken thuis.
Pas na een telefoontje van mij en de woorden " we gaan naar de internist" namen ze de klachten serieus.

Maar ik ben het wel eens met de vervolgstappen en snap zeker wat je bedoeld.
Maar jij bent als mens van je eigen lichaam de enige die kan voelen wat je voelt. Niet de bedrijfsarts.

Maar dit gaat idd over een vakantie..is een heel ander verhaal natuurlijk.
Ik snap wat je zegt.