Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:09

Cer schreef:
Maar dan even advocaat van de duivel.. stel, hij is inderdaad in Spanje helemaal alleen geweest. Waar is die quarantaine dan voor?

Ik weet dat hij iedere dag ging wielrennen met een groepje (dat plaatste hij nl. zelf op FB) en hij is met het vliegtuig naar huis gekomen.

Het maakt mij niet uit, ik hou afstand van hem, maar het zijn wel voorbeelden uit de dagelijkse praktijk, waar je ziet dat allerlei adviezen niet opgevolgd worden. Zijn dochter zit 2e klas middelbaar onderwijs. Stel dat hij besmet is (in Spanje of vliegtuig) en zijn dochter wordt daardoor ook besmet?

Cer

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:11

Nou dat vind ik wel een ding dan, en dan zou hij gewoon in quarantaine moeten omdat hij niet, zoals hij zelf zegt, niemand gezien heeft....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:11

Lolaliza schreef:
Nikass schreef:
Mondkapjes hebben wel effect terwijl er een marge wordt meegeteld van onjuist gebruik.
Het is imo wel raar dat het lange tijd werd afgeraden terwijl het in Duitsland toch heel wat zoden aan de dijk zette.

Vind ik een verkeerde uitspraak
Waarschijnlijk een hele kleine bijdrage bij andere maatregelen
Want in de zuiderse landen zoals
bvb Spanje heeft het niet geholpen
BE sedert de exitfase aan de mondkapjes ..weinig geholpen..Frankrijk idem

Er is al een aantal keren in het nieuws geweest dat in veel landen mensen waar een mondkapje verplicht was vrolijk bij elkaar ging zitten kletsen, dus niet de anderhalve meter in acht namen. Ook zijn de familie betrekkingen in veel landen anders dan bij ons. Veel zuidelijke landen wonen meerdere generaties onder een dak. Je ziet het ook aan bepaalde wijken in onze grote steden met veel allochtone inwoners, klein behuisd , veel gezinsleden en vaak de meest lage banen waarbij je wel MOET werken. Die mensen kunnen geen afstand houden en lopen zo veel besmettingen op. Maar wanneer ze zich nu buitenbad deur wel aan alle maatregelen houden zou het wel goed gaan . Helaas zoeken ze elkaar daar ook op, misschien volgens de regels maar zorgt wel voor een grotere hoeveelheid positieve gevallen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:12

Cer schreef:
Nou dat vind ik wel een ding dan, en dan zou hij gewoon in quarantaine moeten omdat hij niet, zoals hij zelf zegt, niemand gezien heeft....

Ik denk, dat er zo vele duizenden zijn, die zich niet aan de adviezen houden.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:12

De gemiddelde Nederlander als hij een boete krijgt ligt het altijd aan de agenten en blèren ze ga eens boeven vangen
Dat ze zelf kiezen om te hard re rijden of fout te parkeren zien ze niet in

Zo ook met de corona maatregelen het ligt aan iedereen die het fout doet, nooit aan hun zelf

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:13

Karl66 schreef:
[
Mondkapjes zijn gewoon één schakeltje in een veel langere keten van maatregelen om het reproductiegetal omlaag te brengen. En zo'n keten werkt alleen maar als alle schakels erin zitten. En als we een extra schakel nodig hebben, zoals minder contact met directe familie als ouders en broers en zussen, dan is dat vervelend. Maar als dat net meehelpt het reproductiegetal net iets verder omlaag te brengen, dan is dat maar zo.

Helaas is er weinig wíl om dit te begrijpen uit kleine egoïstische belangetjes; ´Ja maar ik moést echt even snel een snack halen in de supermarkt tijdens ouderenuurtje.´

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:16

Wat ik zo dacht, zou dat plan om bioscopen en theaters enz dicht te gooien niet zijn, omdat het nu toch eigenlijk voor hun al niet rendabel is om open te zijn en wanneer de regering zelf kiest om ze te sluiten, dat ze dan recht hebben op (meer) steun? Want ik bedoel, je kunt mij niet vertellen dat een bioscoopfilm voor 6 mensen, zonder verkoop van eten rendabel is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:20

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:25

Reizen word nu toch ook afgeraden?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:27

moonsparkle schreef:

Afraden blijft vrijwillig.
Met negatief reisadvies trekken verzekeringen aan hun stutten en dan verandert de vrijwilligheid rap ;)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:31

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:34

Super, nog 18miljoen te gaan :')

Eerst 1 mlj, daarna van t voorjaar de 8,2 en dan zijn er, voor het mooie nog 11mlj nodig denk? (en misschien meer, als mensen herbesmet raken?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:36

Relaxed schreef:
https://www.ad.nl/politiek/kabinet-geef ... ~ab7b1af3/

Ze willen negatief reisadvies voor de kerstvakantie geven, lijkt me een prima maatregel :j Ik mag dan wel hopen dat ook andere landen hier niet heen komen.

Ah nu staat er ook dat pretparken ed mogelijk dicht gaan. Dat maakt het allemaal een stuk logischer en beter te begrijpen. Alles erop gericht om het aantal reisbewegingen verder in te perken.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:36

Huertecilla schreef:
moonsparkle schreef:

Met negatief reisadvies trekken verzekeringen aan hun stutten en dan verandert de vrijwilligheid rap ;)

Dat is vrijwel nu al overal het geval. Gebieden die geel zijn, zijn op 1 hand te tellen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:38

IMANDRA schreef:
Maar een mondkapje is juist bedoelt om anderen te beschermen toch? En wbt handen aan mondkapje: daar heb je alleen jezelf mee. Las laatst juist dat het virus op oppervlaktes niet goed kan overleven en dat je eigenlijk alleen 'gevaar' loopt als iemand niest of hoest direct op die oppervlakte. Draagt iedereen een mondkapje in de supermarkt, kan er dus niet direct op een product gehoest of geniest worden en dus is het gevaar van een besmet product aanraken en vervolgens je mondkapje rechtzetten dus veel lager? Ik vraag me echt af of het met handen aan je mondkapje zitten zo'n probleem is, in de situatie die ik noem. Er vanuitgaande dat mensen natuurlijk niet in hun handen niezen of hoesten zonder mondkapje.

Dus een mondkapje is, zelfs met dit 'verkeerde' gebruik, alsnog heel nuttig.

Het probleem is juist andersom: je niest en ademt in je mondkapje, daardoor komen er bacillen in te zitten. Je zit daar met je handen aan, dus je handen zijn besmet. En met je besmette handen raak je vervolgens weer producten aan. Je besmet dus je handen, ook als je er niet in hoest bij verkeerd gebruik.

En of het opweegt tegen de positieve effecten, ik heb daar nog weinig onderzoek van gezien. Ik draag hem nu vooral omdat het me weinig moeite kost en uit solidariteit, maar ik heb er nog wel mijn twijfels bij ja.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:39

Cer schreef:
Super, nog 18miljoen te gaan :')

??
Een dag na een test kan je besmet raken. Een negatief testresultaat is een momentopname.
Meer test = meer momentopnames.
Hoe meer testresulateten hoe meer identificatie en isolatie van positieven.
Is echter geen eindig traject; de al getesten negatief gebleken opnieuw testen is daarbij hetzelfde als nog ongetesten testen.

Lolaliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:41

Huertecilla schreef:
Lolaliza schreef:
En ik baseer me op de feiten ..spanje ,frankrijk en Belgie hebben al sinds exit mm verplicht en heeft het geholpen ..

Heeft perfect geholpen. Spanje is daar juist een textboek voorbeeld van. April nú al uit je geheugen?

Verder wekt het telkenmale wéér.

Het is simpleweg balanceren op de rand van tegenstrijdige belangen terwijl het virus niet wég is/gaat.
Wat de maatregels bewerkstelligen is de snelheid van de verspreiding afremmen, het virus blíjft. Blijft voor de rest van ons aardse bestaan.

Wat is daar nu zo moeilijk aan???

Nou zeg maar wat over April ..toen zaten we nog allemaal in isolatie..dus zeg maar wat er toen perfect is verlopen
Je zegt het zelf ..het werkt telken male weer ,hoeveel keer gaan we de jojo toer nog op ..lockdown in ,versoepelen ..ene land wel aan de mondkapjes anderen niet ..een maand of 2 iets ademruimte en hup weer naar de volgende lockdown ,ene land iets sneller dan het andere land
Nederland heeft het toch niet slechter gedaan zonder mondkapjes dan de andere landen ..iedereen heeft wel eens bovenaan gestaan in de ranking

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:42

Dus inderdaad, nog meer tests.. HC... zoiets staat er ook :j

Bericht in AD:
https://www.ad.nl/den-haag/politie-houd ... lN7wjsuvjc

Teveel familieleden willen bij overleden familielid zijn.. sja. dat wordt een beetje ingewikkeld.. En voor t ziekenhuis echt supervervelend, als je je daar ook nog mee bezig moet houden en de voordeuren moet sluiten.. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:46

Huertecilla schreef:
moonsparkle schreef:

Precies :j

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:46

Ik ben trouwens voorstander om de ziekenhuizen minder makkelijk toegankelijk te maken
Met bv detectie poortjes

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:49

Echwel schreef:
Ik ben trouwens voorstander om de ziekenhuizen minder makkelijk toegankelijk te maken
Met bv detectie poortjes

detectiepoortjes voor wat?

Cer schreef:
Dus inderdaad, nog meer tests.. HC... zoiets staat er ook :j

Bericht in AD:
https://www.ad.nl/den-haag/politie-houd ... lN7wjsuvjc

Teveel familieleden willen bij overleden familielid zijn.. sja. dat wordt een beetje ingewikkeld.. En voor t ziekenhuis echt supervervelend, als je je daar ook nog mee bezig moet houden en de voordeuren moet sluiten.. -O-

De rauwe randen van corona zijn dit. Hoe verdrietig het ook is, we hebben er allemaal mee van doen. Het enige wat we kunnen doen is ons aan de regels houden zodat er zo min mogelijk beperkingen meer hoeven te zijn en slikken dat dit er voor nu bij hoort.
Het is verdrietig dat dit nu op zoveel weerstand begint te stuiten en dat mensen het zorg zo moeilijk maken.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:50

Wapens enz.
Zeker in deze tijd waar men korte lontjes heeft

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 14:29

secricible schreef:
Het probleem is juist andersom: je niest en ademt in je mondkapje, daardoor komen er bacillen in te zitten. Je zit daar met je handen aan, dus je handen zijn besmet. En met je besmette handen raak je vervolgens weer producten aan. Je besmet dus je handen, ook als je er niet in hoest bij verkeerd gebruik.

Maar zonder mondkapje verspreid je het virus juist door je adem, ik denk zelf dat dat een groter risico is?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 14:32

Als je met Corona in een winkel loopt, hoor je daar sowieso niet te zijn toch? Ik ga er een beetje vanuit dat de mensen in de winkels, met of zonder mondkapje, niet ziek zijn. Althans, niet dat ze weten, dus niet hoesten / niesen / snotteren...?

Ik moet mn mondkapje soms ook verschuiven, maar ik ga er op dit moment vanuit dat ik niet ziek ben..

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 14:35

ja maar er zijn dus mensen die helemaal geen klachten hebben maar wel corona positief zijn.