IMANDRA schreef:Maar een mondkapje is juist bedoelt om anderen te beschermen toch? En wbt handen aan mondkapje: daar heb je alleen jezelf mee. Las laatst juist dat het virus op oppervlaktes niet goed kan overleven en dat je eigenlijk alleen 'gevaar' loopt als iemand niest of hoest direct op die oppervlakte. Draagt iedereen een mondkapje in de supermarkt, kan er dus niet direct op een product gehoest of geniest worden en dus is het gevaar van een besmet product aanraken en vervolgens je mondkapje rechtzetten dus veel lager? Ik vraag me echt af of het met handen aan je mondkapje zitten zo'n probleem is, in de situatie die ik noem. Er vanuitgaande dat mensen natuurlijk niet in hun handen niezen of hoesten zonder mondkapje.
Dus een mondkapje is, zelfs met dit 'verkeerde' gebruik, alsnog heel nuttig.
Het probleem is juist andersom: je niest en ademt in je mondkapje, daardoor komen er bacillen in te zitten. Je zit daar met je handen aan, dus je handen zijn besmet. En met je besmette handen raak je vervolgens weer producten aan. Je besmet dus je handen, ook als je er niet in hoest bij verkeerd gebruik.
En of het opweegt tegen de positieve effecten, ik heb daar nog weinig onderzoek van gezien. Ik draag hem nu vooral omdat het me weinig moeite kost en uit solidariteit, maar ik heb er nog wel mijn twijfels bij ja.