veerledec schreef:Pandora2 schreef:Komt omdat bij ons in de cijfers alle overlijdens zitten. Ook die uit alle woon-zorgcentra en de mensen die thuis overlijden.
Dat is niet zo bij onze buurlanden.
Aldus de viroloog van Volksgezondheid op het journaal van 13u.
Ik skip even de andere discussie en kom hier (nog een keer) op terug: dit is niet waar. Ook in Nederland worden overlijdens buiten het ziekenhuis gewoon meegenomen. Het gaat dan wel alleen om bevestigde Covid-19 sterfgevallen.
Ja, maar even los van de situatie in België (ik heb zo uit mijn hoofd geen idee of die "COVID verdacht" ook in de cijfers meenemen) is dat in NL wel een probleem.
Zoals ook uit de technische briefing kwam en wat ik heb gehoord van mijn zusje die op een verzorgingstehuis werkt, wordt daar (nu) alleen tot de eerste twee bevestigde besmettingen getest en daarna is de rest "Covid verdacht". Wanneer die overlijden wordt dat echter dus niet meegenomen in de cijfers. Bij dat verpleeghuis in Rotterdam gaat het dan dus waarschijnlijk al om 15 mensen. Waar mijn zusje werkt nu zo rond de 14 totaal. En dat zijn dan maar twee van die gemelde 900 verzorgingstehuizen.