Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 19:19

veerledec schreef:
Pandora2 schreef:
Komt omdat bij ons in de cijfers alle overlijdens zitten. Ook die uit alle woon-zorgcentra en de mensen die thuis overlijden.
Dat is niet zo bij onze buurlanden.
Aldus de viroloog van Volksgezondheid op het journaal van 13u.

Ik skip even de andere discussie en kom hier (nog een keer) op terug: dit is niet waar. Ook in Nederland worden overlijdens buiten het ziekenhuis gewoon meegenomen. Het gaat dan wel alleen om bevestigde Covid-19 sterfgevallen.

Ja, maar even los van de situatie in België (ik heb zo uit mijn hoofd geen idee of die "COVID verdacht" ook in de cijfers meenemen) is dat in NL wel een probleem.

Zoals ook uit de technische briefing kwam en wat ik heb gehoord van mijn zusje die op een verzorgingstehuis werkt, wordt daar (nu) alleen tot de eerste twee bevestigde besmettingen getest en daarna is de rest "Covid verdacht". Wanneer die overlijden wordt dat echter dus niet meegenomen in de cijfers. Bij dat verpleeghuis in Rotterdam gaat het dan dus waarschijnlijk al om 15 mensen. Waar mijn zusje werkt nu zo rond de 14 totaal. En dat zijn dan maar twee van die gemelde 900 verzorgingstehuizen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 19:25

Zolang die zonnende mensen 1,5 meter afstand bewaren is er niets aan de hand. En auto's met tweetallen hoeven ook geen probleem te zijn. Het is toch van de zotte als je niet meer met 2 in de auto mag zitten maar wel naast elkaar in bed ligt?

Hier in de bossen is het ook drukker. Mensen die lezen op de bankjes en genieten van het weer. Mensen die ik nooit zie, en ik loop er dagelijks. Maar het bos is niet van mij alleen en hun hebben er net zo veel recht op om ervan te genieten (hoewel mijn hond er anders over denkt :') ). Niet iedereen is gezegend met een tuin. Zolang ze maar afstand bewaren, en hier doen ze dat zeer goed.

karuna
Drukke kabouter

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 19:28

De zonnende mensen lagen idd netjes in tweetallen verspreid. Naaktstrand lag vol zo te zien, brrr lijkt me toch wat frisjes nog. Autos in tweetallen midden op de dag gebeurd daar niet veel door de week. Parkeerplaatsen bij de winkels stonden aardig gevuld met autos van diezelfde tweetallen. Niet alleen winkelen dus. De route naar het bos loopt langs een winkelboulevard.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 19:29

Pas was er op het nieuws dat bij wandelen 1,5 meter lang niet genoeg is. Je moet dan eerder denken aan 5 meter afstand. Zeker als je achter je voorgangers loopt.
Bij fietsen heb je nog veel meer afstand nodig.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 19:30

Neonlight schreef:
Zolang die zonnende mensen 1,5 meter afstand bewaren is er niets aan de hand. En auto's met tweetallen hoeven ook geen probleem te zijn. Het is toch van de zotte als je niet meer met 2 in de auto mag zitten maar wel naast elkaar in bed ligt?

Hier in de bossen is het ook drukker. Mensen die lezen op de bankjes en genieten van het weer. Mensen die ik nooit zie, en ik loop er dagelijks. Maar het bos is niet van mij alleen en hun hebben er net zo veel recht op om ervan te genieten (hoewel mijn hond er anders over denkt :') ). Niet iedereen is gezegend met een tuin. Zolang ze maar afstand bewaren, en hier doen ze dat zeer goed.

Die 1,5m is niet gekozen omdat het virus niet verder kan, die is gekozen omdat meer gewoon niet verwacht kon worden en daarmee het risico al wat lager ligt. Maar het is ZEKER niet zo dat als men 1,5m afstand houdt, er niets aan de hand is.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 19:43

Dat vroeg ik me van de week nog af inderdaad hoever dat wel niet verspreid met fietsen. Ik fietste 2 à 3 meter achter een man en die was me toch een partij aan het hoesten, mét beide handen aan het stuur. Ben spontaan op de rem getrapt want vond het toch niet een heel fris idee :=

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 19:44

Smee__ schreef:
Dat vroeg ik me van de week nog af inderdaad hoever dat wel niet verspreid met fietsen. Ik fietste 2 à 3 meter achter een man en die was me toch een partij aan het hoesten, mét beide handen aan het stuur. Ben spontaan op de rem getrapt want vond het toch niet een heel fris idee :=

Dat is heel slim, hoesten brengt die viezigheid nog een heel stuk verder, denk ook dat die druppeltjes een tijd in de lucht blijven hangen dus als je er dan door fietst... daarom moeten mensen echt verder denken dan de opgelegde maatregelen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 19:45

2 a 3M zou dus te kort zijn. De hoestdruppels blijven een tijdje in de lucht hangen en zijn dan besmettelijk als je er doorheen fietst.

Ik zou zeker 10m erachter fietsen denk ik. Met wandelen raadden ze 5m aan en fietsen gaat toch een stuk harder.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 19:47

verootjoo schreef:
2 a 3M zou dus te kort zijn. De hoestdruppels blijven een tijdje in de lucht hangen en zijn dan besmettelijk als je er doorheen fietst.

Ik zou zeker 10m erachter fietsen denk ik. Met wandelen raadden ze 5m aan en fietsen gaat toch een stuk harder.

Ik zou wachten tot meneer een stipje in de verte geworden is :+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 19:49

Neonlight schreef:
Het is toch van de zotte als je niet meer met 2 in de auto mag zitten maar wel naast elkaar in bed ligt?

Mijn zwager zit in Frankrijk en daar is dat nu wel het geval....

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 19:49

imaudy schreef:
verootjoo schreef:

Ik zou wachten tot meneer een stipje in de verte geworden is :+

Haha ja dat kan ook :P Maar er fietsen (hier iig) toch teveel mensen om alleen maar achter stipjes te fietsen. Misschien kan je een plexiglas ombouw voor je fiets maken :')

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 19:51

verootjoo schreef:
Misschien kan je een plexiglas ombouw voor je fiets maken :')

Zoiets bestaat al. Dan noemen ze het een auto :))

Maar ik zou 'm ook even uit zicht laten verdwijnen als ie zo zit te hoesten en er niet te dicht achter gaan rijden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 19:54

Janine1990 schreef:
Vergeet niet dat heel veel van die mensen ook een enorme bijdrage aan de maatschappij hebben gedaan waardoor we zo welvarend zijn met z'n allen. Dus je mag echt wel wat terug doen. Alleen bestaat er veel meer dan de fysieke persoon.

Stephen Hawking....

De zorg voor zwakken, zieken en ouderen is een sociaal kenmerk.
Dan doen hyena-honden en deed Homo heidelbergensis. Homo nederlander is liever zunig.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 19:57

Ik ben het daar wel mee eens. Niet per se het deel tegen Nederlanders, maar wel dat het gewoon menselijk is om voor onze ouderen en zwakkeren te zorgen.

Kom op onze samenleving is ZO rijk. We gaan op resto, vakanties, hebben hobbies zoals paarden houden, hebben 2 tv's in ons huis, hebben een wagen.... en nee niet iedereen, maar onze samenleving is in zijn geheel echt rijker dan ooit, zelfs na corona. En dan gaan we als eerste onze grootouders of zwakkeren opofferen, want er is geen geld?

Nee, ik zie echt niet hoe dat werkt. Echt niet.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 19:59

Huertecilla schreef:
Janine1990 schreef:
Vergeet niet dat heel veel van die mensen ook een enorme bijdrage aan de maatschappij hebben gedaan waardoor we zo welvarend zijn met z'n allen. Dus je mag echt wel wat terug doen. Alleen bestaat er veel meer dan de fysieke persoon.

Stephen Hawking....

De zorg voor zwakken, zieken en ouderen is een sociaal kenmerk.
Dan doen hyena-honden en deed Homo heidelbergensis. Homo nederlander is liever zunig.

Stephen Hawking! Ja, geweldige kerel was dat!

Huertecilla, wat zijn je banden met nederland precies?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 20:01

Zeg HC mijn moeder zegt altijd als je niks aardigs te zeggen hebt zeg dan maar niks. Het is nu wel duidelijk dat je helemaal niks (meer) met nl hebt, misschien moet je je op een spaans paardenforum aanmelden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 20:01

PSvanLot schreef:
karuna schreef:
Wij zijn even fikjes laten uitrazen in het bos. Reden langs recreatieplas. Daar was het gewoon druk met zonnende mensen. :oo maar ook politie voor controle. Die heb ik daar nooit gezien. Parkeerplaats van makro stond vol, mediamarkt idem en druk op de weg. Veel autos met tweetallen en veel duitsers. -O-

Ben blij dat mensen hier in het zuiden dan meer verstand hebben want ik zie dit echt nooit hier.

Maar jullie hebben het in het zuiden ook echt zoveel zwaarder gehad. Als ik die grafieken van het RIVM bekijk is het heel logisch dat er in het zuiden veel meer begrip is voor de maatregelen. Corona heeft daar tot nu toe veel meer impact.
Ook echt op de maatschappij. Voor veel noorderlingen is het een ver van m'n bed show...

Je kan helaas niet iedereen spontaan dat inzicht geven. Al zou ik het graag willen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 20:04

SinneJ schreef:
Smee__ schreef:

Dat is heel slim, hoesten brengt die viezigheid nog een heel stuk verder, denk ook dat die druppeltjes een tijd in de lucht blijven hangen dus als je er dan door fietst... daarom moeten mensen echt verder denken dan de opgelegde maatregelen.

Volgens mij niet waar hoor.
1 meter is waarschijnlijk al genoeg; 1,5 is zeker.
Het virus zit op de grotere druppeltjes die niet zo ver komen.
(Ik zal de bron zo ff zoeken. Was een viroloog op de Correspondent.)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 20:06

LadyMadonna schreef:
Neonlight schreef:
Het is toch van de zotte als je niet meer met 2 in de auto mag zitten maar wel naast elkaar in bed ligt?

Mijn zwager zit in Frankrijk en daar is dat nu wel het geval....

Het is nog veel zotter: je mag gewoon in een lange cylinder met vleugels zeeeer dicht bij elkaar massaal bij elkaar gaan zitten met 150 -200 man en vrouw en kinderen.
En ook nog met een vorm van airco, want effe raampje open is niet mogelijk.

Wat me dus echt verbaast afgelopen dagen:
Men is al volop creatief aan het nadenken en ontwikkelen hoe we straks de boel gaan inrichten op de 1.5 mtr maatschappij zoals ie wordt genoemd, kijk das positief +:)+ denken.
Maar hoor niemand, en dan ook niemand over het vliegen......, hoe moet dat dan ?... men zwijgt in alle staten... bewust ??

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 20:10

Euh, er wordt momenteel nauwelijk particuliet gevlogen muv repatriëring volgens mij?

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 20:13

Laatst bijgewerkt door Peetstap op 09-04-20 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 20:15

Peetstap schreef:
Er wordt nog aardig gevlogen hoor...

Maar vraag is: HOE gaan ze dat straks doen praktisch ??

Heel weinig mensen in een toestel en gigantisch dure tickets.

Ik heb een ticket voor New York eind okbtober... ik zie het nog niet gebeuren.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 20:17

LadyMadonna schreef:
Euh, er wordt momenteel nauwelijk particuliet gevlogen muv repatriëring volgens mij?

Ik zag een vlog van Brussel Airlines over repatriëring dat er veel minder mensen in een vliegtuig mogen en er veel meer afstand moet zijn.

Dat is natuurlijk nu, hoe het straks wordt... Geen idee...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 20:19

Interessante uitspraak van Mustafa net bij de Nos...

Met betrekking tot Nederland Italië... Ze zijn boos op Nederland maar kijken vooral naar wat Duitsland gaat doen. Dat lijkt belangrijker.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 20:20

Janine1990 schreef:
LadyMadonna schreef:

Ik zag een vlog van Brussel Airlines over repatriëring dat er veel minder mensen in een vliegtuig mogen en er veel meer afstand moet zijn.

Dat is natuurlijk nu, hoe het straks wordt... Geen idee...

Laat mensen maar minder gaan vliegen, het is natuurlijk wel een erg groot ding voor de natuur.

En heel eerlijk, als ik nooit meer mocht vliegen voor mijn plezier, maar daardoor wel de vrijheden en gezelligheden terug van voor de crisis... graag.