Dingen die je je afvraagt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SavannahNx

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 17:17

Dat dacht ik al.. kreeg er 3 van. Mijn hele wisselgeld waren dus Lev's |(

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 22:47

Smerige truuk zeg. Het gaat maar om muntgeld, maar toch.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 10:47

Er zijn volslanke mensen die niet in een MRI scan passen,maar hebben echt snel een Scan nodig.
Dat is dus niet mogelijk,hoe en wat doen ze dan als het echt nodig is?
Vroeger lieten ze dan een MRI scan maken bij de paardenkliniek in Utrecht,mar dat doen ze inmiddels niet meer.Geen idee waarom niet,maar vind het wel dom,want nu krijgen die mensen dus geen scan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 10:54

Dat valt wel mee. Comfortabel is anders maar onze nieuwste mri heeft een diameter 70 cm, dat klinkt smal maar is voor een mri al heel breed. De andere toestellen zijn krapper. Nadeel van het brede toestel is wel dat we inleveren op kwaliteit en snelheid van de scan. Niet alle onderzoeken kunnen er op worden gedaan. Maar ons nieuwe toestel gaat nog enigzins tot 150-160 kilo. Afhankelijk van het type onderzoek en de lichaamsverhouding.

Boven dat gewicht is het toch echt wel niet meer volslank te noemen en moet er worden gezocht naar andere mogelijkheden.

Dom, dom, tja boven de 160 kilo wegen is toch ook niet helemaal de verantwoordelijkheid van het ziekenhuis. Medische noodzaak zal ook nog een rol spelen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 11:49

Maar dat is in België Judith_? Hier in Amersfoort zou de grootste staan,maar zelfs daar past iemand van 145 kilo niet in,die zit helemaal klem.En ze zeggen dat die scan tot 150 kilo gaat.
Ik begrijp gewoon niet waarom ze geen gebruik meer maken van een scan in een paardenkliniek.Is niks mis mee lijkt me.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 12:10

Alleen niet zo best voor je zelfvertrouwen lijkt mij ;)

Maar ben het ook met Judith eens dat er ook een verantwoordelijkheid ligt bij jezelf. Een scan is misschien niet mogelijk dan.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 12:16

gohya schreef:
Er zijn volslanke mensen die niet in een MRI scan passen,maar hebben echt snel een Scan nodig.
Vroeger lieten ze dan een MRI scan maken bij de paardenkliniek in Utrecht,mar dat doen ze inmiddels niet meer.Geen idee waarom niet,maar vind het wel dom,want nu krijgen die mensen dus geen scan.

Volgens mij wel. Enkele weken terug stond er nog een ambulance de ingang te blokkeren waardoor de paarden patiënten niet eens naar binnen konden ;)
Was volgens mij wel voor CT trouwens.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 12:34

gohya schreef:

Ik weet niet helemaal hoe ze het op zo'n veterinaire kliniek regelen (daar zal ongetwijfeld ook schoon gewerkt worden en beleid bestaan om besmetting te voorkomen), maar veeartsen en landbouwhuisdieren worden als behoorlijke risicofactoren gezien voor MRSA-besmetting. Ik kan mij voorstellen dat ziekenhuizen er niet heel happig op zijn om hun patiënten daar even heen te sturen.

Daarbij is er ook nog wat voor te zeggen om boven de 150kg selectie gewoon zijn werk te laten doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 12:37

Nog los van eventuele besmettingen.. Moet een kliniek dan op stel en sprong z'n afspraken met klanten afzeggen? Een dierenkliniek verdient z'n geld met het beter maken en onderzoeken van zieke dieren om het maar even heel kinderlijk te zeggen. Ik vraag me af hoe blij ze zijn als ze dan ineens plaats moeten maken voor een mens. Klinkt botter dan het bedoeld is doordat het getypt is, maar ik vraag me af in hoeverre je het mag verwachten van een dierenkliniek om zomaar even wat afspraken te schrappen voor iets dat qua dier geen noodgeval is.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 13:28

Het gebeurt wel op dierenklinieken, werd nog vertelt op de faculteit van Utrecht op de opendag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 15:13

gohya schreef:
Maar dat is in België Judith_? Hier in Amersfoort zou de grootste staan,maar zelfs daar past iemand van 145 kilo niet in,die zit helemaal klem.En ze zeggen dat die scan tot 150 kilo gaat.
Ik begrijp gewoon niet waarom ze geen gebruik meer maken van een scan in een paardenkliniek.Is niks mis mee lijkt me.

Lijkt mij ook een kwestie van verzekeringen. De ziekenhuizen hebben een contract met de verzekering. Een onderzoek wat niet door gaat in een ziekenhuis of kliniek zal hoogst waarschijnlijk niet vergoed worden door de verzekering. Ook vraag ik mij af of de mri scan in een dierenkliniek dezelfde kwaliteit beelden kan leveren waardoor ze van waarde zijn voor de dokters en de patiënt. De ene mri is de andere niet en kwaliteit is van veel dingen afhankelijk. Maar dat laatste is mijn eigen nieuwsgierigheid, heb er zelf nog nooit een gezien op de dierenkliniek.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 17:06

Een tijd geleden (jaar of langer) kwam ik op facebook een filmpje tegen van een paard dat overleden was aan zand in de darmen. Toen hadden ze de darm open gesneden en kon je mee kijken dat er mega veel zand in zat.

Nu zoek ik dit filmpje maar kan m niet meer vinden! Weet iemand welk filmpje ik bedoel?

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 17:26

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 17:44

Ik ben een boek aan het lezen, en daarin kwam ik een tabel tegen waarin je kan zien op welke dagen de meeste mensen (in Nederland geboren worden). Zo kan je dus ook zien dat de minste mensen op nieuwjaarsdag en eerste- en tweede kerstdag worden geboren. Als je naar Amerikaanse gegevens kijkt zie je bijvoorbeeld dat op 4 juli weer weinig kinderen worden geboren, terwijl er verder in de maand juli juist heel veel kinderen geboren worden. Is dit puur toeval of kan een vrouw de bevalling onbewust een soort van "ophouden", omdat het speciale dagen zijn? En zo ja, hoe kan dit dan?

Gegevens van Nederland:
http://sargasso.nl/wp-content/uploads/2 ... m_1200.png

Gegevens van Amerika:
http://www.girlscene.nl/ckfinder/userfi ... 00x870.jpg

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 18:04

Esmee_98 schreef:
Ik ben een boek aan het lezen, en daarin kwam ik een tabel tegen waarin je kan zien op welke dagen de meeste mensen (in Nederland geboren worden). Zo kan je dus ook zien dat de minste mensen op nieuwjaarsdag en eerste- en tweede kerstdag worden geboren. Als je naar Amerikaanse gegevens kijkt zie je bijvoorbeeld dat op 4 juli weer weinig kinderen worden geboren, terwijl er verder in de maand juli juist heel veel kinderen geboren worden. Is dit puur toeval of kan een vrouw de bevalling onbewust een soort van "ophouden", omdat het speciale dagen zijn? En zo ja, hoe kan dit dan?

Gegevens van Nederland:
http://sargasso.nl/wp-content/uploads/2 ... m_1200.png

Gegevens van Amerika:
http://www.girlscene.nl/ckfinder/userfi ... 00x870.jpg

Onbewust ophouden vraag ik mij af, maar er zullen op die dagen wel veel minder bevallingen bewust in gang gezet worden.

Ingeleide bevallingen zullen vooral daarvoor of daarna plaatsvinden en niet-spoed keizersneden idem.

Overigens zijn er wel degelijk veel mensen die op 1 januari jarig zijn, maar dat gaat veelal om personen die zonder papieren en zonder bekende geboortedatum het land zijn binnengekomen.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 18:07

Dat klinkt wel logisch, zo had ik het nog niet bekeken :j

Ja dat weet ik, maar hier ging het echt puur om het aantal geboortes op die dag :)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 18:16

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 20:21

Als 24 september de meest voorkomende geboortedatum is. Worden met kerst blijkbaar de meeste kindjes gemaakt...

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 20:23

waarom veel paarden druk worden als het kouder is.. doordat ze meer moeite moeten doen om warm te blijven? maar mijn verzorgpaard schrikt 's winters gewoon heel veel. dat lijkt me dus sterk. weet iemand dit?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 20:36

Sommige paarden komen in de winter minder buiten. Daardoor worden ze drukker.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 20:55

Volgens mij vind een paard een temperatuur tussen -5 en plus 15 het lekkerst. De regens niet, overigens.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 10:18

oomens schreef:
gohya schreef:

Ik weet niet helemaal hoe ze het op zo'n veterinaire kliniek regelen (daar zal ongetwijfeld ook schoon gewerkt worden en beleid bestaan om besmetting te voorkomen), maar veeartsen en landbouwhuisdieren worden als behoorlijke risicofactoren gezien voor MRSA-besmetting. Ik kan mij voorstellen dat ziekenhuizen er niet heel happig op zijn om hun patiënten daar even heen te sturen.

Daarbij is er ook nog wat voor te zeggen om boven de 150kg selectie gewoon zijn werk te laten doen.

Ik denk dat de MRSA besmettingen de redenen zijn om geen scan's meer te maken in de paardenkliniek.
Ik snap dat je kan afvallen,het is je eigen verantwoordelijkheid.Maar wat als iemand een zwaar ongeluk krijgt en nodig een scan moet hebben? dat kan dan niet en zo iemand zou kunnen overlijden omdat ze niet alles zien van binnen op een foto. moet je dan ook zeggen: eigen verantwoording,moet je maar niet volslank zijn.Nou er zijn mensen die door ziekte of medicijnen volslank zijn,die kunnen daar niks aan doen.
Ik vind het gewoon raar dat zo iemand dan 'pech' heeft dat die niet in een scan past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 10:22

Ik vind volslank toch echt wel wat anders dan dik hoor. Volslank is mollig/ stevig maar niet slank of dik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 10:30

Gohya, er zijn heel veel meer beeldvormende methodes dan Mri. Ze zullen niet iemand laten sterven om die reden. Als het zo levensbedreigende is zou je je zelfs kunnen afvragen of of de patiënt wel veilig naar de kliniek gebracht kan worden. Het is daar immers geen ziekenhuis maar gericht op dieren.

Nogmaals vraag ik mij af of er wel elk type 'mensen' onderzoek gedaan kan worden. Met alleen een mri maak je geen beelden. Daar zijn spoelen voor nodig. En spoel A past niet op toestel B, dat steekt heel nauw. Bovendien kosten die flink veel geld, vraag me af wie dat geld heeft liggen om even aan te schaffen voor 1 patiënt. Zo vrijgevend zijn de zorgverzekeringen niet.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 10:53

Shanna dat is ook zo,maar vind het fijner klinken dan het woord Dik.

Idd. zorgverzekeringen zijn zeker niet vrijgevend meer. Was gewoon benieuwd hoe dat opgelost zou worden en wat de reden zou zijn w.b.t. scan in paarden kliniek.Maar ik denk dat de reden te maken heeft met de MRSA bacterie.