Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:26

In dit geval gaat het dus om ophouden tijdens het binnen sporten zodat je gewoon naast elkaar kan blijven fitnessen. Die bedenker daarvan heeft het principe aerosolen gewoon echt niet begrepen.

Dat valt onder dezelfde domheid als masker dragen op de beruchte Volksmuziekboot.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 02-11-20 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Lolaliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:26

Bij ons gaan dus een groot deel van de niet essentiële winkels dicht met een aantal uitzonderingen waar mijn haren toch wel van overeind gaan staan in de zin van ..hoe verzinnen ze het of waar halen ze het vandaan ..
Tuincentra mogen open blijven maar kerstafdeling ,kledij ,schoenen en laarzen en speelgoed afdelingen moeten toe
De supermarkten( hypermarkten ) moeten die afdelingen en ook de elektro-afdelingen ook afsluiten
Kruidvat gaat openen maar enkel voor verzorginsproducten ,luiers en vitames ..het overige gaan ze uit de winkels halen ( daarom zijn ze vandaag gesloten ) dit is toch gewoon absurd en geen maatregel die gaat helpen om het virus in te dammen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:27

Lolaliza schreef:
bvb Spanje heeft het niet geholpen

Waar baseer je dat op?

Híer is men er van overtuigd dat het in combinatiemet hand/afstand een goede remmende werking heeft.
Dat blijkt ook glashelder uit het verloop en de besmettingsgevallen.

Je bent imo weer een voorbeeld van redenen zoeken om je niet aan de regels te hoeven houden.
Nogmaals; ´we´doen het zelf.
Wel heel triest dat degenen die de kantjes erbij af menen te moeten lopen de boel voor de hele samenleving/economie verzieken.

Lolaliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:30

Echt Hc ???
Ik hou me voor 100 % aan de regels en woon in Belgie ..mm is er verplicht

En ik baseer me op de feiten ..spanje ,frankrijk en Belgie hebben al sinds exit mm verplicht en heeft het geholpen ..NEEN we zijn elk op zijn beurt de slechtste van de klas geweest
En als mm HET redmiddel was geweest dan hadden we er niet hoeven over te discuteren

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:31

Dat is toch gewoon om valse concurrentie tegen te gaan? Vind ik wel een goed idee.

Lolaliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:36

nynke55 schreef:
Dat is toch gewoon om valse concurrentie tegen te gaan? Vind ik wel een goed idee.

De enige die er nu onder lijden zijn de kleine zelfstandigen die veel geïnvesteerd hebben om het winkelen veilig te maken ,waar je vanwege de oppervlakte maar met 2 tot 5 mensen mocht winkelen en dus echt geen besmettingshaarden waren
Die zijn in het voorjaar al eens 2 maanden dicht geweest en nu ( net als de herfst winter collectie in de rekken hangt alweer minimaal 2 maanden moeten sluiten
Om nog maar over de restaurants enz te zwijgen

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:37

Wat ik een goed bij-effect van de mondkapjes vind is dat het zo in één opslag duidelijk is dat er écht wat aan de hand is. Afgelopen zomer hielden mensen zich maar matig aan de anderhalve meter afstand, zaten mensen lekker op het terras etc. Als je een beetje je best deed kon je je zo inbeelden dat Corona helemaal niet meer bestond.

Nu zie je óveral mensen met mondkapjes. Ik vind dat echt een verschrikkelijk beeld, maar het zorgt er wel voor dat je constant wordt geconfronteerd met het feit dat we echt wel in een dikke vette crisis zitten. Als dat beeld er vervolgens aan bij kan dragen dat mensen zich er dus meer bewust van worden én zich beter aan de regels houden.. Misschien dat mondkapjes dan minder effectief zijn om een verspreiding tegen te houden, maar kunnen ze wel bijdragen aan het naleven van de rest van de maatregelen.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:44

Relaxed schreef:
Het is gewoon zo, iedereen wil maatregelen, maar eigenlijk wil niemand dat het hem-/haarzelf raakt.. Mooi voorbeeld zijn ook de piloten, KLM heeft steun nodig, maar de piloten willen geen geld inleveren. Eigenlijk is iedereen gewoon enorm egoïstisch, de ene wat meer dan de andere.

Pilotenbonden hebben op 2 oktober al getekend voor 20% salaris inleveren tot in 2022. Alleen kwam er vrijdag een papier onder de neus van de vakbonden dat ze nog 2,5 jaar bij moeten tekenen. Graag binnen 24 uur tekenen bij het kruisje. In het document schijnt een clausule te zitten die het kan omzetten naar onbepaalde tijd. De overige voorwaarden die het kabinet stelt willen ze niet aan de bonden bekend maken. Het WOB verzoek van de bonden aan de minister om het document openbaar te maken is nog niet ingewilligd. Er wordt dus eigenlijk gevraagd om blind te tekenen bij het kruisje.

De voorwaarden zijn geheim en alleen bekend bij KLM directie en ministers. De bonden doen het enige juiste en komen op voor de belangen van de werknemer.
De media geeft voornamelijk af op de piloten. Maar imo zou heel werkend Nederland op zijn achterbenen moeten staan. De minister op de plek van de werkgever, willen bepalen wat er in een CAO komt? Ik vind daar wat van. Waarom niet aan iedereen die gebruik maakt van NOW ook 20% korten? Waarom niet als tweede kamer 20% inleveren nu bv Nederland de staatsschuld laat oplopen? Nee, in plaats daarvan krijgen ambtenaren in deze tijden een thuiswerkbonus en een loonsverhoging van 0,7%.

Vergeet ook niet dat ook de grootste cabine en grond bond ook niet getekend heeft. Maar dit is voor de media niet zo interessant om groots uit te meten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:44

secricible schreef:
Lolaliza schreef:
Ik zag gisteren ook gewoon tijdens het wandelen 5 wagens aan een klein huisje ,stopten nog 3 wagens kwamen hele familie uitgestapt met oa 3 ouderen die ondersteund dienden te worden ( zeker 85+ ) met zakken eten ,stokbroden etc ...gok dat er wel 25 man in dat huisje zat ..allemaal generaties door elkaar en ga geen kleur uitsprekennanders ben ik racist
Maar dan ben ik echt niet verbaasd dat de besmettingen blijven stijgen want die zittzn gewoon hele avond klef op elkaar gezellig te doen en gaan dan elk daarna weer naar hun thuis ( Brussel gok ik ) en begint het weer opnieuw ..

Nee, want door het zo te schrijven weet ook echt niemand wat je bedoelt }:0

Ik denk dat het een feit is dat er onder mensen van niet-westerse afkomst meer besmettingen zijn. Enerzijds doordat er een taalbarriére zijn, anderzijds doordat er gewoon een heel groot cultuurverschil is met ons m.b.t. ouderen e.d.
In NL is daar iig de laatste weken steeds meer aandacht voor, hoewel het ook gewoon een probleem blijft. Ik vind daar persoonlijk niks racistisch aan.

Niet alleen dat.
Maar deze mensen wonen vaak in drukke gebieden, groteren gezinnen, in kleine woningen, moeten met OV naar werk of school. Zij hebben meestal geen werk dat thuis uitgevoerd kan worden.
Enz.

Cer

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:48

Nou, ik bedoel dit niet generaliserend hoor, het gold alleen maar voor de mensen die ik toen zag, maar enige tijd geleden ging er een bruiloftsstoet hier door de stad (supermooi wel hoor, allemaal traditionele kledij) naar een ..nja, bruiloft dan denk ik. Ik denk zeker een auto of 15.. eigenlijk allemaal van het luxere segment.. die gingen niet met het OV in ieder geval .. :)
Maar het kan ook zijn dat ze alleen de stoet reden en het verder niet samen gevierd hebben..

Overigens, dat is niet cultuur gebonden, want de feestjes die nu opgerold worden, zijn weer een andere cultuur..

purny

Het was vanmorgen wel druk in de tram. En het was ook nog vroeg ook

Anoniem

Wat mij juist opvalt sinds de mondmaskers advies is, dat juist meer mensen moet vragen om afstand te bewaren.

Alsof ze zich nu veilig wanen met een mondmasker op.

Begin mij daardoor ook steeds meer te ergeren tijdens het boodschappen doen. Hou gewoon afstand :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:49

Lolaliza schreef:
En ik baseer me op de feiten ..spanje ,frankrijk en Belgie hebben al sinds exit mm verplicht en heeft het geholpen ..

Heeft perfect geholpen. Spanje is daar juist een textboek voorbeeld van. April nú al uit je geheugen?

Verder wekt het telkenmale wéér.

Het is simpleweg balanceren op de rand van tegenstrijdige belangen terwijl het virus niet wég is/gaat.
Wat de maatregels bewerkstelligen is de snelheid van de verspreiding afremmen, het virus blíjft. Blijft voor de rest van ons aardse bestaan.

Wat is daar nu zo moeilijk aan???

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:50

Ik merk gelukkig dat veel mensen de maskers dragen.. degene die het niet dragen, zijn, wat ik opmerk, de mensen die snel langs mij willen, of in de rij van de super te dichtbij gaan staan..
Misschien vinden ze het prima omdat ik een masker draag en zij zich dan veilig wanen.. maar toch..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:53

O nee dat mensen dichterbij komen herken ik juist niet. Ik ben al helemaal gewend aan met mondkapje op boodschappen doen. Moest er eerst niet aan denken maar nu merk ik haast niet meer dat ik er 1 draag.

Wat betreft de maatregelen. Ik hou me er naar beste kunnen aan. Maar het is gewoon best maf dat ik niet meer met 3 andere mensen mag wandelen, maar wel met gezin naar de dierentuin zou kunnen als ik dat zou willen. Of ze moeten die parken ook weer gaan sluiten. Dat heb ik dan nog even gemist.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:55

Huertecilla schreef:
Lolaliza schreef:
En ik baseer me op de feiten ..spanje ,frankrijk en Belgie hebben al sinds exit mm verplicht en heeft het geholpen ..

Heeft perfect geholpen. Spanje is daar juist een textboek voorbeeld van. April nú al uit je geheugen?

Verder wekt het telkenmale wéér.

Het is simpleweg balanceren op de rand van tegenstrijdige belangen terwijl het virus niet wég is/gaat.
Wat de maatregels bewerkstelligen is de snelheid van de verspreiding afremmen, het virus blíjft. Blijft voor de rest van ons aardse bestaan.

Wat is daar nu zo moeilijk aan???

Want het ging daar in de zomer veel beter dan in Nederland :+ en dat zonder mondkapjes.

En nee ik ben niet tegen mondkapjes maar zeggen dat het zoveel geeft gebracht vind ik echt onzin.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:58

Als ik naar onze stal kijk: 1 vader besmet (via het werk in een ziekenhuis). Zijn vrouw en volwassen thuiswonende dochter hebben allebei een paard en komen gewoon iedere dag naar stal, wel op stille uren.
Andere vader was een aantal weken in Spanje in hun 2e huis, is afgelopen week teruggekomen en zag ik gisteren op stal de pony van zijn dochter doen. Dus ik vroeg nog, moet jij niet in quarantaine, maar hij had afstand in Spanje van iedereen gehouden, dus dat hoefde niet.
Dat zijn dan maar 2 voorbeelden, van vage kennissen, die zich niet aan de regels houden.
En zo zullen er duizenden zijn.

Cer

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:00

Maar dan even advocaat van de duivel.. stel, hij is inderdaad in Spanje helemaal alleen geweest. Waar is die quarantaine dan voor?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:00

lenaa_tje schreef:
Want het ging daar in de zomer veel beter dan in Nederland :+ en dat zonder mondkapjes.

Je wíl het niet ziien. Ok.

Citaat:
En nee ik ben niet tegen mondkapjes maar zeggen dat het zoveel geeft gebracht vind ik echt onzin.

Het is ONDERDEEL van een drietal simpele basisregels.
Maar... waar geen wil is, is geen weg.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:01

Cer schreef:
Maar dan even advocaat van de duivel.. stel, hij is inderdaad in Spanje helemaal alleen geweest. Waar is die quarantaine dan voor?

Niet in een vliegende doos met anderen opgesloten gezeten?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:01

nee bijvoorbeeld door met de auto gegaan te zijn?

Gewoon even voor de sake of argument :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:03

Lolaliza schreef:
Nikass schreef:
Mondkapjes hebben wel effect terwijl er een marge wordt meegeteld van onjuist gebruik.
Het is imo wel raar dat het lange tijd werd afgeraden terwijl het in Duitsland toch heel wat zoden aan de dijk zette.

Vind ik een verkeerde uitspraak
Waarschijnlijk een hele kleine bijdrage bij andere maatregelen
Want in de zuiderse landen zoals
bvb Spanje heeft het niet geholpen
BE sedert de exitfase aan de mondkapjes ..weinig geholpen..Frankrijk idem

Welke bron gebruik je daarvoor?
Mondkapjes zijn uiteraard geen 100% oplossing, maar dragen wel degelijk bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:03

Dan doe ik boodschappen op de verkeerde plek :+

Hier lijken de mensen steeds minder geduld te hebben. Terwijl ik van te voren altijd boodschappenlijstje maak, zodat ik rap mijn spulletjes bij elkaar kan vinden.

Maar ondertussen staan ze je al in je nek te hijgen, omdat je net iets te lang voor het koelvak staat.

Maar verklaard gelijk de boel, waarom hier de besmettingen zo hoog zijn :+

Gelukkig kom ik op dit moment met zeer weinig mensen in contact. Ben alleen met regelmaat op de boerderij van schoonouders te vinden, waar ik help met de klussen en leer melken

Maar die komen ook amper het erf af. Volgens schoonmoeder, zitten ze al jaren in quarantaine.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:05

@huertecilla je kan niet stellen dat het de oplossing is. Ook wij in Nederland kwamen er uit met de afstand..

En dan is jou reactie dat ik het niet wil zien?
Prima hoor. Ik draag sinds eind augustus gewoon hele dagen dat mondkapje. Zal vast iets doen maar is het effect in heel Europa zichtbaar? Zeer twijfelachtig

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:07

pmarena schreef:
Wat lief van je dochter Susan :)

Ik vind die mondkapjes juist vooral een verhoogd risico op besmetting met zich mee brengen.

Hoe veel mensen gebruiken die dingen nu zoals het hoort.... Volgens mij stikt het nu van de mensen die het afgelopen half jaar prima hadden geleerd om buitenshuis van hun gezicht af te blijven en thuis eerst goed hun handen te wassen enzo.... maar die nu steeds met "vieze" handen aan hun mondkapje / gezicht zitten om dat ding op/af te zetten, recht te trekken enz.

En dat kapje wordt buiten de winkel of whatever zo weer terug de jaszak / tas / auto in gefrommeld en de volgende keer weer gebruikt. Niks wassen of vervangen.... ik kan me goed voorstellen dat het eerst juist afgeraden werd....

Wat ventileren van een binnenruimte betreft ben ik ook wel benieuwd hoe je dat moet zien.
Moet het dan al echt in de categorie "doorwaaien" zitten of zouden 2 kleine raampjes / ventilatieroosters open ook al volstaan. Wellicht is het sowieso wel hoe meer hoe beter, maar ik kan me voorstellen dat mensen denken dat ze goed ventileren en dat het dan toch nog relatief weinig doet eigenlijk....

Het gaat er natuurlijk niet alleen om dat je een mondkapje draagt. Er is een heel scala van maatregelen, inclusief handen wassen, in je elleboog niezen en geen handen schudden. Als je je daar allemaal aan houdt, dan wordt het recht doen van een mondkapje echt niet opeens een onaanvaardbaar risico.

Mondkapjes zijn gewoon één schakeltje in een veel langere keten van maatregelen om het reproductiegetal omlaag te brengen. En zo'n keten werkt alleen maar als alle schakels erin zitten. En als we een extra schakel nodig hebben, zoals minder contact met directe familie als ouders en broers en zussen, dan is dat vervelend. Maar als dat net meehelpt het reproductiegetal net iets verder omlaag te brengen, dan is dat maar zo.

Als mensen iets te gemakkelijk met de regels omgaan en net iets te vaak een schakel er tussen uit laten, dan heb je misschien net die extra schakel wel nodig om het virus onder controle te krijgen. Als mensen die andere schakels net iets vaker wel hadden toegepast, dan was het waarschijnlijk niet nodig geweest. We kunnen dus alleen onszelf als samenleving de schuld geven.