Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 11:08

SusanH schreef:
Sizzle schreef:
Als die 90 jarige graag alle mogenlijkheden aan wil grijpen ongeacht of hij/zij daar aan sterft, wie ben jij dan om te bepalen of dat wel een goed idee is?
Moeten we voortaan mensen ook maar niet meer proberen te redden als ze onder lawine gelegen hebben omdat kun kansen toch bijzonder minimaal zijn. Wat een non-discussie dit.
Het is een mens en die mens heeft recht op zorg. Wellicht heeft die mens nog 10 jaar dadelijk.

Het is echt niet bedoeld om een 90 jarige als zondebok weg te zetten of iemand die geen recht heeft want. Maar ik vind evengoed dat een 50 plusser met een hartkwaal geholpen moet kunnen worden. En dat lukt nu dus niet of niet zo snel zoals zou moeten.

Naar mijn weten zijn de uitstellen momenteel niet vanwege IC capaciteit, maar andere capaciteit, OK's en chirurgen. Bron: aantal familieleden/kennissen die zelf op een operatie wachten met IC opname.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 11:09

Toch is dat hier wat er altijd al gebeurt. Al heel veel jaar.
Dat is toch ook al de hele pandemie steeds de uitleg van waarom wij minder ic bedden hebben dan bijvoorbeeld Italië.
Omdat ze hier eerder zeggen we zijn uitbehandeld. Persoon heeft een mooie leeftijd bereikt, het leven is ooit voorbij.

Wat men daar van vind is een andere discussie :)

Sizzle schreef:
Dan heb ik je verkeert begrepen denk ik.
Ik vond het een beetje gek overkomen dat het überhaupt een discussie is of iemand van 90 wel of niet wat op een covid IC te zoeken heeft.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 11:15

Ik weet dat het vaak zo besloten wordt maar dat betekend niet dat het altijd zo besloten wordt.
Je hebt als patient immers ook nog een stem.

Ik denk dat vooral deze bij mij verkeerd schoot:

SusanH schreef:
Even advocaat van de duivel. Maar waarom zou je een 90 plusser nog opnemen op de IC. Er zijn ook 50tigers die wachten op een hartoperaties waar 1 dag IC opname voor nodig is. Zulke mensen worden nu niet of met heel veel uitstel geholpen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 11:24

DuoPenotti schreef:
Toch is dat hier wat er altijd al gebeurt. Al heel veel jaar.
Dat is toch ook al de hele pandemie steeds de uitleg van waarom wij minder ic bedden hebben dan bijvoorbeeld Italië.
Omdat ze hier eerder zeggen we zijn uitbehandeld. Persoon heeft een mooie leeftijd bereikt, het leven is ooit voorbij.

Wat men daar van vind is een andere discussie :)

Sizzle schreef:
Dan heb ik je verkeert begrepen denk ik.
Ik vond het een beetje gek overkomen dat het überhaupt een discussie is of iemand van 90 wel of niet wat op een covid IC te zoeken heeft.

Niet uitbehandeld maar een uitkomst die eigenlijk een in slechte gezondheid verkerende oudere nog veel slechter achterlaat. Wanneer mijn moeder nog had geleefd had ik ook die keuze gemaakt, zwaar dementerend en altijd bang . Die heup/corona of wat dan maar ook had haar nog veel slechter gemaakt . En zelf had ze voordien ook al aangegeven dat ze niets heeft met rekken en erbij blijven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 11:29

Bigone, maar dan is de beslissing gebaseerd op toestand, niet puur en alleen op leeftijd.
Er zijn immers ook 30ers die de ic niet meer gaan halen door slechte uitgangspositie.
Statistisch zal dat met leeftijd steeds vaker voorkomen maar niet iedereen valt onder de 95% curve, er zijn ook mensen op hoge leeftijd die zo fit als een hoentje zijn en nog jaarlijks op ski vakantie gaan. Laatst was er nog een fimpje van een 94 jarige die meedeed een locale turn wedstrijd.
Niet alle 90 jarigen hangen slap en dement voor de TV. Ik heb een 84 jarige instructeur gehad die zelf met eigen lijf nog renpaarden omschoolde tot springpaarden. Die ga je niet weigeren op de IC als hij zelf de wens heeft om het te proberen puur omdat hij oud is.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 11:32

Ja best gechargeerd idd van mij uit maar zo krijg je wel een discussie. En het is wel een gesprek wat je moet kunnen voeren imo, ook met een patiënt.

Het kwam op mij even heel verkeerd over dat kankerpatiënten en hartpatiënten wachten op ingrepen, terwijl dan even kort door de bocht een 90 jarige een IC bed bezet houdt. Wat er nu lijkt te gebeuren is dat corona voor alles lijkt te gaan, althans zo komt het op mij over. Maar er is een hele grote groep patiënten die ook al heel lang zorg nodig heeft, maar waar dit voor uitgesteld wordt. Wat maakt een corona patiënt belangrijker dan een willekeurige andere patiënt die met een ingreep nog vele mooie jaren kan hebben? Dat is iets waar ik wel over nadenk maar ook geen oplossing voor weet.

Jessix

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 11:35

Mijn 99 jarige oma wil graag elke levensverlengende behandeling die ze kan krijgen. Ik snap daar niets van maar het is dan ook niet mijn keus om te maken. Als ze dat wil en het kan, wie ben ik dan om te zeggen dat het niet mag?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 11:40

Mijn 80+ schoonmoeder is 2 weken geleden nog binnen 1 week van biopt naar imaging naar de operatie kamer gegaan. Dat gaf me niet het idee dat er nog steeds erg veel uitgesteld wordt aangezien zij verzekeringstechnisch ook al in de groep valt waar ze meestal niet meer zo hard voor lopen.

Als het in NL nog wel steeds een structureel probleem is met overbelasting en uitstel dan moet er naar mijn mening nu in dit aflopende stadium niet gesproken worden over selectie aan de poort maar over: welke landen kunnen we om hulp vragen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 11:58

Spoedeisende zorg die binnen zes weken moet plaatsvinden is weer op orde maar er worden wat betreft inhaal zorg niet zulke grote stappen gemaakt. Meer dan 10 % van zorgpersoneel zit thuis door positieve test. Dus is het puzzelen wie er wel en niet geholpen worden.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 12:06

Sizzle schreef:
Bigone, maar dan is de beslissing gebaseerd op toestand, niet puur en alleen op leeftijd.
Er zijn immers ook 30ers die de ic niet meer gaan halen door slechte uitgangspositie.
Statistisch zal dat met leeftijd steeds vaker voorkomen maar niet iedereen valt onder de 95% curve, er zijn ook mensen op hoge leeftijd die zo fit als een hoentje zijn en nog jaarlijks op ski vakantie gaan. Laatst was er nog een fimpje van een 94 jarige die meedeed een locale turn wedstrijd.
Niet alle 90 jarigen hangen slap en dement voor de TV. Ik heb een 84 jarige instructeur gehad die zelf met eigen lijf nog renpaarden omschoolde tot springpaarden. Die ga je niet weigeren op de IC als hij zelf de wens heeft om het te proberen puur omdat hij oud is.

Je kan als 90+er mega fit zijn. Maar in de meeste gevallen hoeft er maar iets te gebeuren en dan loopt het alsnog snel af op die leeftijd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 12:09

In de meeste gevallen ja, dus als iemand met volle verstand en voorlichting toch wil proberen of hij/zij niet bij de meeste gevallen hoort dan is dat ook in orde.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 12:11

Toch weet ik wel van iemand waarbij een chirurg letterlijk zei, u heeft geluk dat u nog 75 bent, want bij 76 behandelen we niet meer. Ik vond dat ook zo bizar. Er zullen best richtlijnen zijn maar de ene 76’er is de andere niet.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 12:21

https://nos.nl/artikel/2416450-kabinet-wil-versoepelen-horeca-langer-open-thuiswerkadvies-vervalt

Het kabinet is van plan de openingstijd voor de horeca te verruimen. Nu moeten de restaurants en cafés nog om 22.00 dicht, maar volgens Haagse bronnen wil het kabinet in verband met de relatief gunstige ziekenhuiscijfers die maatregel versoepelen. Het precieze tijdstip staat nog niet vast, maar mogelijk geldt de verruiming tot middernacht.

Verder is het plan de verplichte anderhalve meter in de horeca te laten vervallen. Ook ziet het ernaar uit dat het advies om thuis te werken vervalt, net als het advies om maximaal vier mensen per dag thuis te ontvangen.

Vanochtend was er een korte vergadering van het kabinet over de maatregelen. Die werd helemaal digitaal gehouden. Dinsdag is er dan weer een persconferentie, deze keer alleen van minister Kuipers.

*\o/* *\o/* *\o/*

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 12:34

Dat zou fijn zijn! Hier al een paar keer naar een horeca gelegenheid geweest, maar die 1,5 m afstand is gewoon niet te doen. Ik moet zeggen dat ze er hier niet op letten. Net als mondkapjes als je dan even naar een andere tafel loopt of naar de wc. Hier is het echt al een beetje richting vanouds.
Ik snap alleen niet met de huidige cijfers waarom het dan eerst maar tot middernacht mag en niet gelijk de normale openingstijden? Die paar uur maken echt niet het verschil.

Ik denk eigenlijk dat versoepelingen weinig extra belasting gaan geven. Als ik om me heen kijk dan zie ik dat mensen niet meer zo met de maatregelen bezig zijn en zich er regelmatig niet meer aan houden. En ik moet zeggen dat ik daar net zo schuldig aan ben. Ik denk dat veel dingen die nu versoepeld worden eigenlijk al gedaan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 12:35

Ik denk dat het thuiswerken er af wel een enorme stroom van mensen op gang gaat brengen.

Er werken nog steeds wel heel wat mensen compleet thuis.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 12:38

Is dat zo Spenk? Mijn indruk is dat de meeste mensen gewoon weer naar kantoor gaan, net nog over het bedrijventerrein gereden en elk kantoor brandt licht. De parkeerplaats staat vol.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 12:40

Hier werken we nog volledig thuis. Mag van mij wel zo blijven

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 12:42

Mijn man werkt 80% van de tijd thuis. Ideaal met een pup. En ik heb ook al een paar keer via Teams vanuit huis vergaderd. Heel handig :j

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 12:43

In mijn omgeving werkt bijna niemand meer thuis. En een deel heeft zelfs nooit thuisgewerkt omdat de baas dat niet wilde. Ik heb hier ook de indruk dat veel mensen weer gewoon op locatie werken.

Ik vind het echt jammer dat ik niet vanuit huis kan werken. Het lijkt me heerlijk om 50% vanuit huis te kunnen werken. Ook ivm de kinderen en de hond.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 12:44

Wij werken ook nog volledig thuis.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 12:45

Wij werken hybride tegenwoordig, blijft ook zo na de pandemie. Ik werk 2 dagen op kantoor, 3 dagen thuis. Heerlijk!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 12:46

Oh dat lijkt me heerlijk!!!

Is dat in jullie omgeving niet, dat je best wat mensen kent die niet thuis mogen werken? Ik kan zo een handvol mensen in mijn omgeving opnoemen die in principe thuis zouden kunnen werken, maar waarbij de baas dat niet wil. Die werden de gehele corona periode verplicht om gewoon naar het werk te komen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 13:03

Ik ga 2 x per maand naar kantoor.
Wij blijven ook deels thuis werken.
Alleen sommige vergaderingen gaan weer plaats vinden op kantoor.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 13:06

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 13:08

Fitzroy schreef:
Toch weet ik wel van iemand waarbij een chirurg letterlijk zei, u heeft geluk dat u nog 75 bent, want bij 76 behandelen we niet meer. Ik vond dat ook zo bizar. Er zullen best richtlijnen zijn maar de ene 76’er is de andere niet.

Klopt inderdaad. Iets waar ik me met mijn oma ook dood aan heb geïrriteerd. Vanaf haar 80ste hoort ze al dat ze daar niets meer aan doen, de tijd die u nog heeft... Ook onderzoeken die niet meer uit worden gevoerd, want wat heeft het voor een zin om nog een diagnose te stellen. Inmiddels zijn we 19 jaar verder en hadden sommige ingrepen haar misschien wel kunnen helpen.