Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 11:32

Echwel schreef:
En anderen teveel mentaliteit hebben :)
Daar de gouden middenweg in vinden is wat nu gebeurt.
Stil leggen van alles wordt voor velen een echt drama, zeker bij kleine zelfstandigen, plus dat wij de komende jaren weer bezuinigingen krijgen opgelegd om het tekort weer aan te vullen..

edit tikfoutje

Juist daarom moet iedereen zich aan de simpele regels houden. Dan kan alles zo lang mogelijk open blijven. Maar het feit dat mensen vertikken om afstand te houden en een mondkapje te dragen maakt dat er strengere maatregelen nodig zijn.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 11:34

Maar dan ga je toch in meerder groepjes van twee. Dat mag dan weer wel.

Mondkapjes mogen ze wel verbieden. Als hier kijkt hoeveel van die dingen in de natuur terecht komen. Dan hebben we straks veel grotere problemen dan corona.
Laatst bijgewerkt door Blussem op 02-11-20 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 11:35

Echwel schreef:
Relaxed schreef:
Quote die 2 nou gewoon niet :n

Zullen we een lijstje maken van niet te quoten mensen :D :D :D

Graag! :D :')

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 11:37

Ik word er zo moe van dat mensen de mazen in de adviezen/wet op aan het zoeken zijn steeds |o
Hou je gewoon aan de regels, volg het advies van de overheid op en des te sneller kunnen we terug naar een enigzins normale situatie waarbij we wél de vrijheden hebben om dingen te doen. Die kont tegen de krib gooien, daar heb je alleen jezelf mee.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 11:41

Ineke2 schreef:
Visite is juist wel 1 van de hoofd oorzaken van de nieuwe besmettingen hoor denk ik, want in veel huizen word echt die afstand niet ( genoeg ) gehouden.

Dat kan in de meeste huizen in de randstad niet.

En ooo met afstand is kans op besmetting binnen groter als je niet ventileert en aantal uur samen zit. Ik heb even terug een link gedeeld met een illustratie hier van.

Dus ook mensen die zich aan de regels houden, zullen met bezoek toch ern kans hebben het te verspreiden. Je bubbel is altijd veel groter dan het aantal dat je binnen laat. Want die hebben ook weer huneigen contacten en zo verder.

Ik had liever gehad dat je paars ofzo werd als je corona had.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 11:42

Volgen is wel een stuk makkelijker om te doen als het logisch is wat er besloten wordt, en makkelijk uit te leggen. Dat wordt steeds ingewikkelder.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 11:43

lenaa_tje schreef:
Uhm de burgers moeten het ook doen hoor?

Wéér een deja vu... _O-

´We´ doen dit alles voor het grootste deel onszelf aan door ons geen enkel feitelijk luxe gedrag te willen ontzeggen.

Hier nu volop strenge beperkende matregelen maar ja, wat mensen privé doen... Het dorp heeft >500/100.000 besmetten en het medisch centrum is vet overbelast. Vorig weekeinde echter een arts van dit centrum met vrienden een weekeinde in een huis in de campo. Zij, haar man, half dozijn van die vrienden, allemaal medici, besmet. Ah en dan hun omgeving.
Genoeg gezegd. We doen het zélf.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 11:46

Helemaal met je eens Imandra! En HC!
En waar hebben we het helemaal over hè, we hebben hier geen volledige lockdown ofzo... Gewoon afstand houden en mondkapjes dragen en hoe erg is het om even wat minder feestjes te hebben...?

Lekker advies ook wat ik hierboven las om het de risico groepen maar nog moeilijker te maken en de rest alle vrijheid te geven. Hoe oneerlijk en hoe naïef!
Hier op bokt staan ook al de verhalen van gezonde jonge mensen die in maart of april corona hebben gehad en nu nog steeds worstelen met ernstige klachten en het is niet zeker of je ooit weer 100% hersteld!! Mogelijk voor deze mensen nooit meer een normaal leven... En toch zijn er nog steeds mensen die denken dat het hun niet zal overkomen en die het verschrikkelijk vinden als ze twee weken niet naar de bioscoop kunnen... Man man man...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 11:48

Het is gewoon zo, iedereen wil maatregelen, maar eigenlijk wil niemand dat het hem-/haarzelf raakt.. Mooi voorbeeld zijn ook de piloten, KLM heeft steun nodig, maar de piloten willen geen geld inleveren. Eigenlijk is iedereen gewoon enorm egoïstisch, de ene wat meer dan de andere.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 11:50

Wat lief van je dochter Susan :)

Ik vind die mondkapjes juist vooral een verhoogd risico op besmetting met zich mee brengen.

Hoe veel mensen gebruiken die dingen nu zoals het hoort.... Volgens mij stikt het nu van de mensen die het afgelopen half jaar prima hadden geleerd om buitenshuis van hun gezicht af te blijven en thuis eerst goed hun handen te wassen enzo.... maar die nu steeds met "vieze" handen aan hun mondkapje / gezicht zitten om dat ding op/af te zetten, recht te trekken enz.

En dat kapje wordt buiten de winkel of whatever zo weer terug de jaszak / tas / auto in gefrommeld en de volgende keer weer gebruikt. Niks wassen of vervangen.... ik kan me goed voorstellen dat het eerst juist afgeraden werd....

Wat ventileren van een binnenruimte betreft ben ik ook wel benieuwd hoe je dat moet zien.
Moet het dan al echt in de categorie "doorwaaien" zitten of zouden 2 kleine raampjes / ventilatieroosters open ook al volstaan. Wellicht is het sowieso wel hoe meer hoe beter, maar ik kan me voorstellen dat mensen denken dat ze goed ventileren en dat het dan toch nog relatief weinig doet eigenlijk....

secricible

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 11:54

ik blijf mondkapjes ook wel heel moeilijk vinden pmarena. Ik weet precies hoe het moet, maar als ik een uur met zo'n ding op mijn gezicht loop, hij verschuift wat, dan moet ik er toch aanzitten.

De vergelijking met een vpk die zo'n kapje uren draagt is dan ook niet te maken, een medisch mondkapje zit vaak echt een stuk stabieler en steviger dan die stoffen kapjes die je nu overal koopt. Ik loop op locatie met mijn werk ook rustig 2 uur met een mondkapje zonder er aan te hoeven zitten. Dat lukt me in het half uurtje supermarkt niet.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 11:57

Relaxed schreef:
Het is gewoon zo, iedereen wil maatregelen, maar eigenlijk wil niemand dat het hem-/haarzelf raakt.. Mooi voorbeeld zijn ook de piloten, KLM heeft steun nodig, maar de piloten willen geen geld inleveren. Eigenlijk is iedereen gewoon enorm egoïstisch, de ene wat meer dan de andere.

Ik lees net dat de piloten bereid zijn om te praten over een loonsmatiging

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 11:59

moonsparkle schreef:
Relaxed schreef:

Ik lees net dat de piloten bereid zijn om te praten over een loonsmatiging

Tja wel nadat het kabinet heeft gezegd dan maar niet. Ze hadden ook niet veel keus meer

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:01

secricible schreef:
ik blijf mondkapjes ook wel heel moeilijk vinden pmarena. Ik weet precies hoe het moet, maar als ik een uur met zo'n ding op mijn gezicht loop, hij verschuift wat, dan moet ik er toch aanzitten.

De vergelijking met een vpk die zo'n kapje uren draagt is dan ook niet te maken, een medisch mondkapje zit vaak echt een stuk stabieler en steviger dan die stoffen kapjes die je nu overal koopt. Ik loop op locatie met mijn werk ook rustig 2 uur met een mondkapje zonder er aan te hoeven zitten. Dat lukt me in het half uurtje supermarkt niet.

Nou precies..... zeker als je dan met iemand praat dan verschuift dat stomme ding toch wat en zal je wel met je handen aan je gezicht moeten zitten.... het staat mij echt tegen. Je was net zo lekker gewend om van je gezicht af te blijven en hiermee doe je dat weer teniet met een beetje pech. En als je dan ziet hoeveel mensen buiten de winkel dat ding weer in hun zak frommelen. Ik vind het linke soep.

Voelde me veiliger zonder mondkapje en zonder verplicht winkelwagentje, met mijn eigen mandje van thuis ;)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:04

Of hoeveel zwerfkapjes je ziet liggen overal

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:05

Maar een mondkapje is juist bedoelt om anderen te beschermen toch? En wbt handen aan mondkapje: daar heb je alleen jezelf mee. Las laatst juist dat het virus op oppervlaktes niet goed kan overleven en dat je eigenlijk alleen 'gevaar' loopt als iemand niest of hoest direct op die oppervlakte. Draagt iedereen een mondkapje in de supermarkt, kan er dus niet direct op een product gehoest of geniest worden en dus is het gevaar van een besmet product aanraken en vervolgens je mondkapje rechtzetten dus veel lager? Ik vraag me echt af of het met handen aan je mondkapje zitten zo'n probleem is, in de situatie die ik noem. Er vanuitgaande dat mensen natuurlijk niet in hun handen niezen of hoesten zonder mondkapje.

Dus een mondkapje is, zelfs met dit 'verkeerde' gebruik, alsnog heel nuttig.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:06

Mondkapjes hebben wel effect terwijl er een marge wordt meegeteld van onjuist gebruik.
Het is imo wel raar dat het lange tijd werd afgeraden terwijl het in Duitsland toch heel wat zoden aan de dijk zette.

Maar los van of je het nuttig vind, is het gewoon even de regels opvolgen naar beste kunnen.
Het is wel jammer dat de regering slap blijft door te blijven aangeven dat het adviezen zijn en niet altijd een verplichting. Dat maakt het alleen maar rommeliger.
De Duitsers zijn een goed voorbeeld, maar blijkbaar heeft Nederland toch moeite wat van een ander aan te nemen. Maar ondertussen wel van de Duitse IC gebruik maken omdat we zelf te kort komen...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:07

Dat heeft hier te maken met wet en regelgeving en dat hebben ze in duitsland anders gedaan.. dat heeft een tijdje geleden in dit topic (geloof ik) gestaan..

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:08

Die maatregel van max 2 personen buiten snap ik gewoon niet.

Mn ouders en ik houden geen 1,5m afstand binnen, alleen knuffelen doen we minder/niet. En dan zou buiten wandelen ineens een groter risico zijn dan binnen leven?

Ze moeten harder optreden tegen de illegale feestjes en grote groepen studenten die nog steeds samen buiten komen.

Woensdag zou de hondentraining weer gaan starten met 3 cursisten + instructeur. Dat zal ook weer moeten stoppen als het maximaal 2 mensen buiten wordt.

Ik wacht dinsdag even af, maar anders stop ik voorlopig gewoon even helemaal met de training. Tis jammer voor mn hond die het ontzettend leuk vind, maar privetraining is niet te betalen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:15

Qua mondkapjes. Ik boulder en klim. Met klimmen mag hij af, als je op de grond staat moet hij op.
Je klimt zo een route of 10 in die tijd, dus op-af, op-af. Klimmen met mondkapje is geen aanrader trouwens, dat is echt 10x niks :') .

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:16

mvdende schreef:
Die maatregel van max 2 personen buiten snap ik gewoon niet.

Mn ouders en ik houden geen 1,5m afstand binnen, alleen knuffelen doen we minder/niet. En dan zou buiten wandelen ineens een groter risico zijn dan binnen leven?

Ze moeten harder optreden tegen de illegale feestjes en grote groepen studenten die nog steeds samen buiten komen.

Woensdag zou de hondentraining weer gaan starten met 3 cursisten + instructeur. Dat zal ook weer moeten stoppen als het maximaal 2 mensen buiten wordt.

Ik wacht dinsdag even af, maar anders stop ik voorlopig gewoon even helemaal met de training. Tis jammer voor mn hond die het ontzettend leuk vind, maar privetraining is niet te betalen.

Omdat je met max 2 man 2 andere mensen onbewust kunt besmetten.
Verder zijn er dit weekend aardig wat mensen op de bon gegaan die illegale feestjes hebben gehouden.
Ik hou wel afstand van 1,5 m binnen huis. Zouden meer mensen moeten doen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:18

Wij hebben nu van die rare regels in de fitnes centra.
Er moet gesport worden met masker maar dat mag af als je bij minder inspannende oefeningen iets van 3m2 plek voor jezelf hebt en bij cardio iets van 15m2 plek.
Echt totale chaos die niets te maken heeft met wetenschap maar pure duimzuig regels.

Lolaliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:19

Nikass schreef:
Mondkapjes hebben wel effect terwijl er een marge wordt meegeteld van onjuist gebruik.
Het is imo wel raar dat het lange tijd werd afgeraden terwijl het in Duitsland toch heel wat zoden aan de dijk zette.

Vind ik een verkeerde uitspraak
Waarschijnlijk een hele kleine bijdrage bij andere maatregelen
Want in de zuiderse landen zoals
bvb Spanje heeft het niet geholpen
BE sedert de exitfase aan de mondkapjes ..weinig geholpen..Frankrijk idem

Lolaliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:21

Sizzle schreef:
Wij hebben nu van die rare regels in de fitnes centra.
Er moet gesport worden met masker maar dat mag af als je bij minder inspannende oefeningen iets van 3m2 plek voor jezelf hebt en bij cardio iets van 15m2 plek.
Echt totale chaos die niets te maken heeft met wetenschap maar pure duimzuig regels.

Ja echt ...waar ze sommige maatregelen -en vooral die betreffende mondkapjes -vandaan halen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:24

Zit toch niet zo te zeuren om die mondkapjes, die paar tellen dat je dat ding op moet, doe het gewoon, al helpt het maar iets..
Op mijn werk lopen ze al sinds maart met mondkapjes in de fabriek, ze staan daar schouder aan schouder te werken omdat dat niet anders kan en wij hebben corona nog steeds buiten weten te houden. Dus iets zegt mij dat die dingen volgens mij prima werken.