Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 00:22

Needje schreef:
[ [url=m/lExqRU.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ThwOQE.png]Afbeelding[/url] ]

Zowel IC als gewone opnames trouwens

Deze plaatjes zijn niet zo handig, want dit is per 1 mln 90+ers, en zoveel hebben we er niet. Je ziet dus dat steeds als er 1 op de ic komt, er 7,6 staat. Er is tot nu toe steeds 1 opname van een 90plusser geweest, en één keer een dubbele. Dus geen rare toename, één opname.

Afbeelding

BigOne

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 00:37

Ik heb niet beweerd dat ouderen niet meer besmet raken, alleen dat het opvalt dat er nu met die torenhoge besmettingscijfers er geen toename onder de 60 + is. En dat is toevallig ook de groep waar de meeste geboosterd zijn.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 01:09

Sunnda schreef:
Zebrastreep schreef:
Hebben ze het al gescheiden inmiddels? Of is het nog steeds zo dat mensen met als voorbeeld een gebroken heup en een positieve test nog worden meegeteld in de opname cijfers?

Wel in de dagelijkse cijfers die je te zien krijgt.
Die moet je grofweg door de helft delen om te weten hoeveel mensen er dus echt door corona in het ZH terecht komen.

Is het inmiddels daadwerkelijk 50% ja?
Eerder lag die verhouding nog anders namelijk. Heb je toevallig een bron?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 09:00

Nou ik ben nog steeds benieuwd waar ze het online bijhouden ja.
Want ze zeggen wel dat ze het nu splitsen maar dat is nergens te vinden. (Door mij iig)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 09:06

Als een 90 plusser na een heupfractuur ook op de IC komt en dan toevallig ook corona blijkt 6e hebben zou dat wel een en ander verklaren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 09:15

Er zijn ook 100 jarigen na ziekenhuisopname van covid hersteld zijn.
Het is niet zo dat als je covid hebt je er dus automatisch ook aan dood gaat of zo. Een 90 jarige die zelf graag behandeld wil worden en fatsoenlijke kansen heeft, heeft dat recht ook. Beetje vreemd dat dit hier zo besproken wordt alsof diegene een zorgzondaar is of zo.

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 09-02-22 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 09:18

Oeps hebben jullie het zo vroeg alweer over overlijden. Nou in ieder geval ben je bang dat je op de IC komt en er niet genoeg bedden zijn, dan laat je naar Duitsland brengen. Probleem uit de Wereld.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 09:27

Maar een 90 jarige die zo ziek is aan corona die heeft weinig kans op de IC te komen, al staan er 10 bedden leeg.
Uiteraard wel om gewoon in het ziekenhuis behandeld te worden.
Dan ben je wel al echt heel slecht als je op de IC komt, dan is zeker bij een 90 jarige de vraag als deze het overleeft hoe lang daarna hij nog steeds leeft en hoe.

Ik denk nu met het besmettelijke omikron dat het eerder een 90 jarige die iets aan zijn hart heeft oid en toevallig ook corona heeft.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 09:40

Als die 90 jarige graag alle mogenlijkheden aan wil grijpen ongeacht of hij/zij daar aan sterft, wie ben jij dan om te bepalen of dat wel een goed idee is?
Moeten we voortaan mensen ook maar niet meer proberen te redden als ze onder lawine gelegen hebben omdat kun kansen toch bijzonder minimaal zijn. Wat een non-discussie dit.
Het is een mens en die mens heeft recht op zorg. Wellicht heeft die mens nog 10 jaar dadelijk.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 09:48

Een heup fractuur bij een 90 jarige Is vaak al dodelijk.
Dan is de operatie vaak de oorzaak die ze de das om doen. Het hart kan dat vaak niet handelen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 09:48

Dat wordt gewoon besproken met ze hoor.
En als ze al zo slecht zijn dat er niet meer mee te communiceren is zal dat met familie gebeuren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 09:49

Popstra schreef:
Dan is de operatie vaak de oorzaak die ze de das om doen. Het hart kan dat vaak niet handelen.

Ja dus?
Moet je ze het daarom gelijk maar verbieden of zo?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 09:51

Popstra schreef:

Dat is een risicoafweging die de chirurg per patiënt moet maken in overleg met de patiënt.
Je kan daarom niet aan niemand van 90+ meer behandeling geven na een heupfractuur.

De ene 90+ er is de andere niet.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 09:57

Hier bij ons zijn de opnamecriteria bij covid laatst verstrengd las ik.
Dat was enigszins nieuw voor mij.
Verklaart misschien wel waarom wij als land in de voorbije 2 jaar toch wel hogere cijfers hadden dan de buurlanden.

Anyway, Unicef vraagt nu geld aan de burgers om de bevolking in de arme landen te helpen vaccineren zag ik. :+
https://www.unicef.be/nl/eenprikjehoop

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 10:02

Sizzle schreef:
Als die 90 jarige graag alle mogenlijkheden aan wil grijpen ongeacht of hij/zij daar aan sterft, wie ben jij dan om te bepalen of dat wel een goed idee is?
Moeten we voortaan mensen ook maar niet meer proberen te redden als ze onder lawine gelegen hebben omdat kun kansen toch bijzonder minimaal zijn. Wat een non-discussie dit.
Het is een mens en die mens heeft recht op zorg. Wellicht heeft die mens nog 10 jaar dadelijk.

Het is echt niet bedoeld om een 90 jarige als zondebok weg te zetten of iemand die geen recht heeft want. Maar ik vind evengoed dat een 50 plusser met een hartkwaal geholpen moet kunnen worden. En dat lukt nu dus niet of niet zo snel zoals zou moeten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 10:17

Dan moeten ze wellicht wat meer mensen naar andere landen verleggen waar dat probleem niet meer aan de orde is.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 10:18

Van de 85+ers op de IC overleeft 32,7% het.
Edit: met Covid bedoel ik dan natuurlijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 10:22

veerledec schreef:

Precies.
Die hebben betere kansen dan een hoop zware verkeersslachtoffers of drenkelingen en daar wordt die vraag niet gesteld of ze wel een bed mogen hebben.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 10:44

veerledec schreef:

Maar weet je ook hoe ze er uit komen?
Want dat is vaak het probleem. En dan komt dus (helemaal met die ouderen) de vraag of dat is wat je wil.
Er wel redt over het algemeen licht gedacht over ic opname.
En dan heb ik het niet over 1 nachtje na een operatie. Maar over langdurig aan de beademing.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 10:48

Als de patient dat risico zelf graag wil nemen, dan wil diegene dat. Ik zie niet echt waarom dan een buitenstaander zich moet gaan bemoeien met de vraag of diegene dat wel ‚mag‘.
Als je een stamcel transplantatie ondergaat is de kans ook aanwezig dat je er slechter uit komt. Idem met chemo. Dat is de keus van de patient.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 10:56

Van die 85+ die er komen is de verwachting al dat ze kans hebben, anders komen ze er al niet te liggen. En dat ze nog redelijke jaren tegemoet gaan.
Dus als je het zo bekijkt is 32 % niet hoog

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 10:56

Wat wil je nou precies zeggen?
Dat het van jou niet toegestaan zou mogen worden if dat de data vast wel niet zal kloppen omdat het jou onwaarschijnlijk lijkt?

Wat nou als diegene 88 was, of 82, of 79?
Is er een magische leeftijds grens?
Wat als het jouw familie is die graag tot het gaatje wil proberen?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 11:01

Van mij toegestaan?
Gaan we op dat nivo?

Van mij mogen er honderden ic bedden bij.
Want wat ik hier schets was al voor corona.
Waar de grens ligt is niet precies, maar wel dat een echt ouder persoon hier veel minder kans heeft om op die ic te belanden, dat is toch wel al bekend ondertussen.
Komt die daar wel is deze nog dermate fit dat ze verwachten dat die er redelijk goed uit gaat komen en ondanks de leeftijd nog wel wat jaren voor de boeg heeft. Dat zeg ik en staat er ook gewoon duidelijk.....

En ik (je) kan willen wat ik wil, als een arts zegt we zijn uitbehandeld ben je gewoon klaar.

Dus ook de 85 plus met corona, daar was de levenskans plus de jaren erna groot. Anders lag die daar niet.
Dat dan 32% het maar haalt vind ik weinig. .

Sizzle schreef:
Wat wil je nou precies zeggen?
Dat het van jou niet toegestaan zou mogen worden if dat de data vast wel niet zal kloppen omdat het jou onwaarschijnlijk lijkt?

Wat nou als diegene 88 was, of 82, of 79?
Is er een magische leeftijds grens?
Wat als het jouw familie is die graag tot het gaatje wil proberen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 11:06

Dan heb ik je verkeert begrepen denk ik.
Ik vond het een beetje gek overkomen dat het überhaupt een discussie is of iemand van 90 wel of niet wat op een covid IC te zoeken heeft.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 11:08

Sizzle schreef:
Als de patient dat risico zelf graag wil nemen, dan wil diegene dat. Ik zie niet echt waarom dan een buitenstaander zich moet gaan bemoeien met de vraag of diegene dat wel ‚mag‘.
Als je een stamcel transplantatie ondergaat is de kans ook aanwezig dat je er slechter uit komt. Idem met chemo. Dat is de keus van de patient.

Idd. Daarom wordt met hun besproken van te voren. Dat zeg ik al de hele tijd.
Maar je doet net of wij dat beslissen.