Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 10:35

Ik snap niet waarom er nu weer extra maatregelen moeten komen.

'Ze' riepen: als het door blijft stijgen komen er extra maatregelen

Nu zijn de cijfers al een week afgevlakt en sinds gisteren zelfs gedaald en dan komen ze alsnog met extra maatregelen.

Ze houden zich niet aan hun eigen afspraken!

Nu kom ik niet vaak in de bioscoop ofzo, maar met maximaal 2 mensen op straat is echt zwaar klote! Ik woon al alleen en dan kan ik mijn ouders dus ook niet meer zien/ samen gaan wandelen enzo!

En die 2 weken? Ze zullen wel 2 maanden bedoelen. Horeca zou ook maar 2 weken dicht blijven, dat werd 4 weken en nu alweer 2 maanden...

Ineke2

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 10:40

Tja... het is meer dat de bevolking zich niet aan de afspraken houd of het randje steeds maar weer opzoekt.

De regering vind de maatregelen echt niet leuk ofzo om op te moeten leggen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 10:40

En thuis op anderhalve meter mag dan veilig lijken wanneer je met acht mensen op dik anderhalve meter zit maar wanneer je niet ventileert hoeft er maar 1 positief geval tussen te zitten en grote kans dat er mensen besmet raken. Wat betreft aanscherpen van de maatregelen, meer zaken dicht betekend minder verkeer en met twee mensen samen verminderd ook het aantal besmettingen. Laten ze het funshoppen van hele gezinnen dan ook aan banden leggen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 10:41

Cer schreef:
Nou, laten we wel zijn, iedere besmetting is er 1 teveel omdat het van daaruit ook weer verder gaat.. maar ik heb, volgens mij, in dit topic (?) een staatje gezien dat scholen en werk redelijk bovenaan staan, en ik heb ook wel eens gelezen over grote familiebijeenkomsten en feesten (bruiloften).. dus eerlijk, ik heb nu eigenlijk geen idee. Vooral niet hoe het in de laatste twee weken is gegaan (met minder mensen op visite, of dat dus verschil gemaakt heeft).

Dat staat in de wekelijkse RIVM rapportage. Kon de laatste even niet vinden, maar cijfers van de week ervoor:
Thuis: 62,6
Familie/vrienden: 14,5
Werk: 12,3
Verpleeghuis; 7,7
School en kinderopvang: 4
Sport/vrije tijd: 3,4

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 10:43

Ik kom wel regelmatig in de bios, maar die hebben het gewoon goed voor elkaar. Zie ook echt geen noodzaak dat die dicht zou moeten.
Verder zou ik liever zien dat ze uit zouden zoeken waar deze besmettingen vandaan komen. Ik denk eerder feesten thuis e.d. En er is ook nog horeca dat zaaltjes verhuurd voor trouwerijen enzo.

De cijfers vlakken af of gaan omlaag,waarom zouden we nu extra maatregelen nodig hebben?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 10:44

mvdende schreef:

Nu zijn de cijfers al een week afgevlakt en sinds gisteren zelfs gedaald en dan komen ze alsnog met extra maatregelen.

Nu kom ik niet vaak in de bioscoop ofzo, maar met maximaal 2 mensen op straat is echt zwaar klote! Ik woon al alleen en dan kan ik mijn ouders dus ook niet meer zien/ samen gaan wandelen enzo!

En die 2 weken? Ze zullen wel 2 maanden bedoelen. Horeca zou ook maar 2 weken dicht blijven, dat werd 4 weken en nu alweer 2 maanden...

De regering komt met extra maatregelen speciaal om jou te pesten, dat snap je toch wel?

Nee maar even serieus, de reden waarom ze het willen doen is om het R-getal nog verder te doen dalen. Punt. Blijkbaar zijn er meer maatregelen nodig want ze doen het niet voor hun lol daar.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 10:45

Oh dus dan zijn scholen helemaal niet zo'n hoog risico? Dan heb ik het verkeerd onthouden..
Overigens, wat is het verschil tussen 'thuis' en 'familie/vrienden' ?
Van familie/vrienden zou het 'bezoek' kunnen zijn.. maar 'thuis'?

Winkels, musea, theater en pretparken zijn niet te meten misschien, of is het amper risico?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 10:47

Thuis is huisgenoten. Dus de mensen met wie je in een huis woont. Familie/vrienden is dus buiten de deur of op bezoek geweest, maar dan heb je het dus opgelopen van iemand die je persoonlijk kent maar waar je niet mee samenwoont.

Attractieparken en dergelijk zal onder sport en vrije tijd vallen, of onder overig (1,6).

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 10:48

Cer schreef:
Oh dus dan zijn scholen helemaal niet zo'n hoog risico? Dan heb ik het verkeerd onthouden..
Overigens, wat is het verschil tussen 'thuis' en 'familie/vrienden' ?
Van familie/vrienden zou het 'bezoek' kunnen zijn.. maar 'thuis'?

Winkels, musea, theater en pretparken zijn niet te meten misschien, of is het amper risico?

Op mijn mbo school is nog niemand ziek geworden zover ik weet. Al gok ik vast wel dat er iemand ziek is geworden maar nog niet zo dat een hele klas in quarantaine moet. Scheelt dat we 1 dag per week een paar uurtjes heen moeten. Ik voel me op school toch wel veilig ondanks dat ik vrij snel bang ben. Het is wat dat betreft goed geregeld. En misschien ook om dat veel mensen toch met de auto of fiets komen ipv de bus.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 10:48

mvdende schreef:

Omdat de zorg overspoeld word door corona patiënten. En als de zorg overspoeld is kan de reguliere zorg het niet meer aan.
En ik blijf er bij dat er al een aantal weken eerder nieuwe maatregelen hadden moeten komen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 10:49

Dat thuis in huis is snap ik, maar het komt wel dat huis in.. dus komt het van buiten. Via werk contact? Via iemand van dat gezin die op visite is geweest -> Vrienden buiten de deur..
zo bedoel ik het meer, en daarom vind ik dat percentage lastig te lezen.
Ik heb er verder geen commentaar of iets op, alleen dat ik het lastig interpreteerbaar vind.. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 10:50

Purny, het is appels met peren vergelijken, we zitten nu in een heel andere tijd. Dit voorjaar was het nieuw en spannend en wat hierboven ook al wordt gezegd, toen was er geen kip op de weg. Daarbij gingen we het voorjaar in, waardoor iedereen weer meer buiten kwam en wat tevens sowieso het einde van het griepseizoen is. Nu zitten we nog maar aan het begin van het griepseizoen, we hebben de hele winter nog voor de boeg en toch gaat het met de huidige maatregelen alweer de goede kant op.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 10:51

Ineke2 schreef:
Tja... het is meer dat de bevolking zich niet aan de afspraken houd of het randje steeds maar weer opzoekt.

De regering vind de maatregelen echt niet leuk ofzo om op te moeten leggen.

Precies _/-\o_
Mensen hebben niet door dat ze zelf voor extra maatregelen zorgen door zich onvoldoende aan de bestaande maatregelen te houden en door niet zelf na te denken en zich verantwoordelijk te gedragen.
Heel jammer voor iedereen dat de mentaliteit van veel mensen te wensen over laat -O-

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 10:53

Cer schreef:
Dat thuis in huis is snap ik, maar het komt wel dat huis in.. dus komt het van buiten. Via werk contact? Via iemand van dat gezin die op visite is geweest -> Vrienden buiten de deur..
zo bedoel ik het meer, en daarom vind ik dat percentage lastig te lezen.
Ik heb er verder geen commentaar of iets op, alleen dat ik het lastig interpreteerbaar vind.. :j

Nee, dat klopt. Dus persoon A loopt het op op het werk (1 besmetting), en besmet thuis man en twee kinderen (3 besmettingen). Dus dat het percentage 'thuis' zo groot is, dat is logisch en daar heb je weinig aan. Dat afstand houden werkt nu eenmaal niet zo goed met je man en kinderen :+.

BigOne

Op scholen kunnen clusters veel sneller aangepakt worden. Gebeurt veel en ze zijn ook nog eens klein.
Bij visite thuis : Oom Henk gaat op visite bij tante Truus. Totaal vier mensen en daaruit komen weer vier besmettingen die de volgende twee weken ook weer bij oma in verpleegtehuis en volwassen werkende kinderen , het praatje op de markt, supermarkt en zo heb je binnen twee een olievlek waar het begin al niet meer gevonden kan worden. Beetje simpel geschreven maar toch.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 02-11-20 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Relaxed schreef:
Purny, het is appels met peren vergelijken, we zitten nu in een heel andere tijd. Dit voorjaar was het nieuw en spannend en wat hierboven ook al wordt gezegd, toen was er geen kip op de weg. Daarbij gingen we het voorjaar in, waardoor iedereen weer meer buiten kwam en wat tevens sowieso het einde van het griepseizoen is. Nu zitten we nog maar aan het begin van het griepseizoen, we hebben de hele winter nog voor de boeg en toch gaat het met de huidige maatregelen alweer de goede kant op.

Idd, hopelijk gaat deze week ook de dalende besmettingslijn en ziekenhuisopnames voort

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 10:54

En anderen teveel mentaliteit hebben :)
Daar de gouden middenweg in vinden is wat nu gebeurt.
Stil leggen van alles wordt voor velen een echt drama, zeker bij kleine zelfstandigen, plus dat wij de komende jaren weer bezuinigingen krijgen opgelegd om het tekort weer aan te vullen..

edit tikfoutje

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 11:20

elnienjo schreef:
Maar de pretparken en dierentuinen blijven wel open?
Krijg je nog steeds de enorme toeloop vanuit Belgie waar ze nu 2 weken vakantie hebben en daar alles gesloten is.

Ik hoop van wel. We gaan binnenkort nog leuk naar toe :D

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 11:22

Ik ben met mvdende wel eens.
Ondanks goed gedrag en minder besmetting alsnog meer maatregelen voelt aan of net zo goed wat minder braaf hadden kunnen zijn.
Je zou maar braaf 2 weken thuis hebben gezeten.

Ze zouden veel beter met strengere regels kunnen komen voor de risco groepen zodat de rest van het land gewoon door kan gaan.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 11:25

Blussem schreef:
Ik ben met mvdende wel eens.
Ondanks goed gedrag en minder besmetting alsnog meer maatregelen voelt aan of net zo goed wat minder braaf hadden kunnen zijn.
Je zou maar braaf 2 weken thuis hebben gezeten.

Wat is dit nu voor onzinnige reden? Dus dat de besmettingen afvlakken maar nog niet sterk genoeg waardoor de regering het nodig acht om meer maatregelen in te voeren, is een reden om maar minder braaf te zijn? Wat??

Anoniem

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 11:28

Quote die 2 nou gewoon niet :n

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 11:29

Relaxed schreef:
Quote die 2 nou gewoon niet :n

Zullen we een lijstje maken van niet te quoten mensen :D :D :D

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 11:30

Omdat je nu nog wel leuk naar de bioscoop had gekund of theater.

Genoeg mensen die dit nu 2 weken hadden uitgesteld met idee dat we dan geen strengere regels zouden krijgen. Die pissen nu naast de pot.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 11:30

Dit is een interessante uitleg over exponentele groei
https://youtu.be/9qCjTJ3184k

Hoe lager de R waarde hoe eerder alles weer meer normaal wordt. 0,05 verschil kan al maanden verschil opleveren.
Mijn gevoel zegt nu dus even heel streng zodat we straks weer sneller wat meer kunnen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 11:31

Ik vind met 2 maar naar buiten mogen een maatregel waarvan ik denk, wat voegt dat toe? Net als het sluiten van de bios en het museum. Bij dierentuinen en pretparken kun je geen afstand houden en komen ook nog eens veel grotere groepen mensen samen, uit allerlei windrichtingen. Ik mag dan niet meer op 1,5 meter afstand wandelen met mijn moeder en zus hier in de buurt, terwijl ik wel met mijn gezin naar de Efteling mag. De experts zullen er vast over nagedacht hebben maar ik als leek snap het niet zo goed.

Iemand het onderzoek van het jeugdjournaal over corona meegekregen? Ik herken het heel erg, heb een dochter in die leeftijd. Zij is ook heel bang dat de scholen dicht gaan, en bang om ons te besmetten. Ze wilde dat ik een mondkapje voor haar zou bestellen. Ze hoeft er geen te dragen. Maar ze is bang dat ze corona zou kunnen krijgen als ze bijvoorbeeld naar de winkel gaat voor een boodschap. Dus ze wil er ook 1 kunnen dragen als ze bijvoorbeeld naar de supermarkt gaat. Dus we hebben een mooie uitgezocht en besteld, want die van ons zijn echt te groot voor haar om te dragen.