Danique_G schreef:Nutella is overrated
Eens!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
poes schreef:Ik denk dat je, Santie, ook veel teveel invult en er een veel te eurocentrisch wereldbeeld op nahoudt en dat projecteert op andere culturen.Santie: het is vaak geen onwil of wreed zijn maar niet anders weten en kennen. Vandaar dat ik zeg: voorlichting, anticonceptie, medische zorg en werkgelegenheid, ook voor vrouwen, is zo belangrijk. Want dan gaan mensen er echt anders naar kijken.
Er is geen moeder ter wereld (gemiddeld genomen e) die kinderen krijgt om te zien sterven.
poes schreef:Santie: het is vaak geen onwil of wreed zijn maar niet anders weten en kennen. Vandaar dat ik zeg: voorlichting, anticonceptie, medische zorg en werkgelegenheid, ook voor vrouwen, is zo belangrijk. Want dan gaan mensen er echt anders naar kijken.
Er is geen moeder ter wereld (gemiddeld genomen e) die kinderen krijgt om te zien sterven.
ikke schreef:KarenQ schreef:Tja, in veel landen is het krijgen van kinderen ook gewoon een gevolg van het hebben van seks. En niet altijd de hoofdreden. Als je geen anticonceptie hebt, dan is het risico dat je een kind krijgt, best groot.
Zeggen dat je dan maar niet aan seks moet doen, is geen oplossing, want ondanks dat er in veel landen geen seks voor het huwelijk gepromoot wordt, helpt dat weinig.
Hormonen hebben niet zoveel met "huwelijk"
Voorlichting doet al een hoop maar dat lijkt eerder slechter dan beter te worden.
Shenavallie schreef:poes schreef:Santie: het is vaak geen onwil of wreed zijn maar niet anders weten en kennen. Vandaar dat ik zeg: voorlichting, anticonceptie, medische zorg en werkgelegenheid, ook voor vrouwen, is zo belangrijk. Want dan gaan mensen er echt anders naar kijken.
Lees anders de boeken van Waris Dirie eens (inderdaad, die van de vrouwenbesnijdenissen). Dan krijg je een beeld hoe mannen in dat soort landen de vrouwen zien. De een zou het bijna dierlijk willen noemen, de ander noemt het onderdrukking. Je hebt als vrouw in die patriarchische landen niets in te brengen. Dit is - wat Mkango ook zegt - niet te vergelijken met de Europese, westerse opvattingen.
poes schreef:Santie: maar om dat te bereiken, zul je die mannen ook mee in het verhaal moeten krijgen. Verbieden is de laatste oplossing. Wil je een oplossing op ruime schaal zul je ervoor moeten zorgen dat die in de hele samenleving grotendeels gedragen wordt.
santie schreef:poes schreef:Santie: maar om dat te bereiken, zul je die mannen ook mee in het verhaal moeten krijgen. Verbieden is de laatste oplossing. Wil je een oplossing op ruime schaal zul je ervoor moeten zorgen dat die in de hele samenleving grotendeels gedragen wordt.
Helemaal mee eens, maar zij we daar niet al jaaaaaren mee bezig? Ik heb het ook niet over het verbieden, maar over nadenken wat je doet, de gevolgen kunnen gruwelijk zijn.
poes schreef:Als ik in Afrika rond loop zou ik zeggen: nee helemaal niet of veel te weinig. Er moet daar nog zo veel gebeuren.
En hoe heilig wij onszelf ook vinden, onze rol is beperkt. Het moet echt grotendeels van binnenuit komen.
Geld sturen lost niet op. Mensen er belerend heen sturen ook niet.
Erheen gaan en mensen een stukje voorlichten en helpen met eigen zaak opzetten en rendabel houden werkt, maar er moet op politiek niveau nog zoveel gebeuren.
Dus zijn ze er al lang en goed mee bezig? Dat denk ik niet. En dat is deels gevoed omdat rijkere landen jarenlang alleen maar geld gaven. Gevolg: nog corruptere politiek die zichzelf wil verrijken en er baat bij heeft om het slecht te doen want dan blijft de kraan lopen.
En je krijgt ook hele gemeenschappen die niet gemotiveerd worden om werk te creëren en te zoeken omdat ze geld en voedsel zo kregen. Dat is even heel gechargeerd e.
En soms komen maatregelen ook in de compleet verkeerde volgorde. Zoals schoolplicht afdwingen terwijl de lokale bevolking niets heeft en dus geen geld voor school en het kind thuis als werkkracht niet kunnen missen.
Heel sneu.
poes schreef:Dat is wel een goed punt shenavillie en dat wil ik ook aanhalen: zorg voor goede voorzieningen en mogelijkheden, vooral voor vrouwen maar ook voor mannen.
Er zijn genoeg vrouwen die meer rechten zouden willen. De cijfers rond misbruik, hiv besmetting en werkloosheid onder vrouwen is echt om te huilen.
Wil dat zeggen dat die mannen slecht zijn? Dat zou ik zo niet durven stellen. Ik denk dat ook zij een product zijn van hun omgeving, opvoeding en mogelijkheden.
ikke schreef:poes schreef:Als ik in Afrika rond loop zou ik zeggen: nee helemaal niet of veel te weinig. Er moet daar nog zo veel gebeuren.
En hoe heilig wij onszelf ook vinden, onze rol is beperkt. Het moet echt grotendeels van binnenuit komen.
Geld sturen lost niet op. Mensen er belerend heen sturen ook niet.
Erheen gaan en mensen een stukje voorlichten en helpen met eigen zaak opzetten en rendabel houden werkt, maar er moet op politiek niveau nog zoveel gebeuren.
Dus zijn ze er al lang en goed mee bezig? Dat denk ik niet. En dat is deels gevoed omdat rijkere landen jarenlang alleen maar geld gaven. Gevolg: nog corruptere politiek die zichzelf wil verrijken en er baat bij heeft om het slecht te doen want dan blijft de kraan lopen.
En je krijgt ook hele gemeenschappen die niet gemotiveerd worden om werk te creëren en te zoeken omdat ze geld en voedsel zo kregen. Dat is even heel gechargeerd e.
En soms komen maatregelen ook in de compleet verkeerde volgorde. Zoals schoolplicht afdwingen terwijl de lokale bevolking niets heeft en dus geen geld voor school en het kind thuis als werkkracht niet kunnen missen.
Heel sneu.
We geven nog te vaak vis in plaats van ze te leren vissen (in de overdrachtelijke zin).
En intussen zie je die Chinezen vanalles voor ze regelen maar de gedachte daarachter is ook simpel: Afrika leeg trekken voor eigen gewin en daarna laten ze ze daar ook vallen als een baksteen.....
santie schreef:Als je denkt dat ontwikkelingshulp erop gericht is om het gat tussen de verarmde gebieden gelijk te trekken met de rijke gebieden, think again. Ontwikkelingshulp is een businessmodel en dat businesamodel is erop gericht om zichzelf in stand te houden.poes schreef:Santie: maar om dat te bereiken, zul je die mannen ook mee in het verhaal moeten krijgen. Verbieden is de laatste oplossing. Wil je een oplossing op ruime schaal zul je ervoor moeten zorgen dat die in de hele samenleving grotendeels gedragen wordt.
Helemaal mee eens, maar zij we daar niet al jaaaaaren mee bezig? Ik heb het ook niet over het verbieden, maar over nadenken wat je doet, de gevolgen kunnen gruwelijk zijn.
PoelieWoelie schreef:Unpopular Opinion: Mozzarella is lekkerder dan Burrata.