Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 16:39

Danique_G schreef:
Nutella is overrated

Eens! :j

Telpeva
Moderator Algemeen

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 16:46

Ook eens!

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 17:13

Unpopular Opinion: Mozzarella is lekkerder dan Burrata.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 18:33

Unpopular opinion: ik heb geen idee wat Burrata is :D

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 18:34

Zoals een vriendin het poëtisch beschreef: het zachte, romige grote klodder-broertje van de mozzarella :')

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 18:59

c_alsemgeest schreef:
Zoals een vriendin het poëtisch beschreef: het zachte, romige grote klodder-broertje van de mozzarella :')

Iets minder sexy (of juist wel): mozarella gevuld met mascarpone

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 19:46

Santie: het is vaak geen onwil of wreed zijn maar niet anders weten en kennen. Vandaar dat ik zeg: voorlichting, anticonceptie, medische zorg en werkgelegenheid, ook voor vrouwen, is zo belangrijk. Want dan gaan mensen er echt anders naar kijken.
Er is geen moeder ter wereld (gemiddeld genomen e) die kinderen krijgt om te zien sterven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 20:04

poes schreef:
Santie: het is vaak geen onwil of wreed zijn maar niet anders weten en kennen. Vandaar dat ik zeg: voorlichting, anticonceptie, medische zorg en werkgelegenheid, ook voor vrouwen, is zo belangrijk. Want dan gaan mensen er echt anders naar kijken.
Er is geen moeder ter wereld (gemiddeld genomen e) die kinderen krijgt om te zien sterven.
Ik denk dat je, Santie, ook veel teveel invult en er een veel te eurocentrisch wereldbeeld op nahoudt en dat projecteert op andere culturen. := Daarnaast zou ik ook nog een hele verhandeling kunnen houden over hoe de voortdurende armoede in veel landen direct te herleiden is tot kolonialisme en onze consumptiepatronen, maar dat zou een heel boekwerk worden.

Je oordelen zijn iig heel misplaatst imo.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 10:07

poes schreef:

Lees anders de boeken van Waris Dirie eens (inderdaad, die van de vrouwenbesnijdenissen). Dan krijg je een beeld hoe mannen in dat soort landen de vrouwen zien. De een zou het bijna dierlijk willen noemen, de ander noemt het onderdrukking. Je hebt als vrouw in die patriarchische landen niets in te brengen. Dit is - wat Mkango ook zegt - niet te vergelijken met de Europese, westerse opvattingen.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 11:31

ikke schreef:
KarenQ schreef:
Tja, in veel landen is het krijgen van kinderen ook gewoon een gevolg van het hebben van seks. En niet altijd de hoofdreden. Als je geen anticonceptie hebt, dan is het risico dat je een kind krijgt, best groot.

Zeggen dat je dan maar niet aan seks moet doen, is geen oplossing, want ondanks dat er in veel landen geen seks voor het huwelijk gepromoot wordt, helpt dat weinig. :+

Hormonen hebben niet zoveel met "huwelijk"

Voorlichting doet al een hoop maar dat lijkt eerder slechter dan beter te worden.

Die hormonen kunnen we beheersen, omdat de gevolgen verschrikkelijk kunnen zijn. En dat is nu net het streepje wat wij mensen voor hebben op dieren. Verstandig nadenken!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 11:34

Dat is wel een goed punt shenavillie en dat wil ik ook aanhalen: zorg voor goede voorzieningen en mogelijkheden, vooral voor vrouwen maar ook voor mannen.
Er zijn genoeg vrouwen die meer rechten zouden willen. De cijfers rond misbruik, hiv besmetting en werkloosheid onder vrouwen is echt om te huilen.
Wil dat zeggen dat die mannen slecht zijn? Dat zou ik zo niet durven stellen. Ik denk dat ook zij een product zijn van hun omgeving, opvoeding en mogelijkheden.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 11:35

Shenavallie schreef:
poes schreef:

Lees anders de boeken van Waris Dirie eens (inderdaad, die van de vrouwenbesnijdenissen). Dan krijg je een beeld hoe mannen in dat soort landen de vrouwen zien. De een zou het bijna dierlijk willen noemen, de ander noemt het onderdrukking. Je hebt als vrouw in die patriarchische landen niets in te brengen. Dit is - wat Mkango ook zegt - niet te vergelijken met de Europese, westerse opvattingen.

Daarom zeg ik ook " Pappa zou "zijn mannelijkheid" gewoon eens in zijn broek moeten houden, ipv te doen waar hij recht op heeft" (of denkt te hebben)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 11:36

Santie: maar om dat te bereiken, zul je die mannen ook mee in het verhaal moeten krijgen. Verbieden is de laatste oplossing. Wil je een oplossing op ruime schaal zul je ervoor moeten zorgen dat die in de hele samenleving grotendeels gedragen wordt.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 11:39

poes schreef:
Santie: maar om dat te bereiken, zul je die mannen ook mee in het verhaal moeten krijgen. Verbieden is de laatste oplossing. Wil je een oplossing op ruime schaal zul je ervoor moeten zorgen dat die in de hele samenleving grotendeels gedragen wordt.

Helemaal mee eens, maar zij we daar niet al jaaaaaren mee bezig? Ik heb het ook niet over het verbieden, maar over nadenken wat je doet, de gevolgen kunnen gruwelijk zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 11:44

santie schreef:
poes schreef:

Helemaal mee eens, maar zij we daar niet al jaaaaaren mee bezig? Ik heb het ook niet over het verbieden, maar over nadenken wat je doet, de gevolgen kunnen gruwelijk zijn.

Maar aangezien zoiets enkele generaties kost voordat het echt ergens over gaat, zullen we dat nog een poosje vol moeten houden.

Gezien het gedrag van een aantal "invloedrijke" types kun je je afvragen of die constructieve voorlichting en bewustwording niet harder afgebroken dan opgebouwd wordt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 11:49

Als ik in Afrika rond loop zou ik zeggen: nee helemaal niet of veel te weinig. Er moet daar nog zo veel gebeuren.

En hoe heilig wij onszelf ook vinden, onze rol is beperkt. Het moet echt grotendeels van binnenuit komen.
Geld sturen lost niet op. Mensen er belerend heen sturen ook niet.
Erheen gaan en mensen een stukje voorlichten en helpen met eigen zaak opzetten en rendabel houden werkt, maar er moet op politiek niveau nog zoveel gebeuren.

Dus zijn ze er al lang en goed mee bezig? Dat denk ik niet. En dat is deels gevoed omdat rijkere landen jarenlang alleen maar geld gaven. Gevolg: nog corruptere politiek die zichzelf wil verrijken en er baat bij heeft om het slecht te doen want dan blijft de kraan lopen.
En je krijgt ook hele gemeenschappen die niet gemotiveerd worden om werk te creëren en te zoeken omdat ze geld en voedsel zo kregen. Dat is even heel gechargeerd e.
En soms komen maatregelen ook in de compleet verkeerde volgorde. Zoals schoolplicht afdwingen terwijl de lokale bevolking niets heeft en dus geen geld voor school en het kind thuis als werkkracht niet kunnen missen.
Heel sneu.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 11:56

poes schreef:
Als ik in Afrika rond loop zou ik zeggen: nee helemaal niet of veel te weinig. Er moet daar nog zo veel gebeuren.

En hoe heilig wij onszelf ook vinden, onze rol is beperkt. Het moet echt grotendeels van binnenuit komen.
Erheen gaan en mensen een stukje voorlichten en helpen met eigen zaak opzetten en rendabel houden werkt, maar er moet op politiek niveau nog zoveel gebeuren.

Dus zijn ze er al lang en goed mee bezig? Dat denk ik niet. En dat is deels gevoed omdat rijkere landen jarenlang alleen maar geld gaven. Gevolg: nog corruptere politiek die zichzelf wil verrijken en er baat bij heeft om het slecht te doen want dan blijft de kraan lopen.
En je krijgt ook hele gemeenschappen die niet gemotiveerd worden om werk te creëren en te zoeken omdat ze geld en voedsel zo kregen. Dat is even heel gechargeerd e.
En soms komen maatregelen ook in de compleet verkeerde volgorde. Zoals schoolplicht afdwingen terwijl de lokale bevolking niets heeft en dus geen geld voor school en het kind thuis als werkkracht niet kunnen missen.
Heel sneu.

We geven nog te vaak vis in plaats van ze te leren vissen (in de overdrachtelijke zin).

En intussen zie je die Chinezen vanalles voor ze regelen maar de gedachte daarachter is ook simpel: Afrika leeg trekken voor eigen gewin en daarna laten ze ze daar ook vallen als een baksteen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 11:58

Misschien kunnen jullie hier beter een apart topic voor openen?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 16:00

poes schreef:
Dat is wel een goed punt shenavillie en dat wil ik ook aanhalen: zorg voor goede voorzieningen en mogelijkheden, vooral voor vrouwen maar ook voor mannen.
Er zijn genoeg vrouwen die meer rechten zouden willen. De cijfers rond misbruik, hiv besmetting en werkloosheid onder vrouwen is echt om te huilen.
Wil dat zeggen dat die mannen slecht zijn? Dat zou ik zo niet durven stellen. Ik denk dat ook zij een product zijn van hun omgeving, opvoeding en mogelijkheden.

Inderdaad, de mannen zijn zo omdat ze door hoe ze zijn opgegroeid niet beter weten. Het lijkt mij handig en verstandig om jonge jongens al op het basisonderwijs (en anders door middels van regelmatige dorpsbezoeken) te informeren hoe het beter kan/is. Het begint bij respect voor het andere geslacht (want reken maar dat er ook genoeg geweld in die culturen voorkomt).

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 16:03

ikke schreef:
poes schreef:

Heel sneu.

We geven nog te vaak vis in plaats van ze te leren vissen (in de overdrachtelijke zin).

En intussen zie je die Chinezen vanalles voor ze regelen maar de gedachte daarachter is ook simpel: Afrika leeg trekken voor eigen gewin en daarna laten ze ze daar ook vallen als een baksteen.....

Precies, daar dacht ik onlangs ook aan bij het asielzoeker-gebeuren. Geef de man geen vis, maar een hengel. Oftewel: probeer in het land van herkomst de oplossing te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 18:25

santie schreef:
poes schreef:

Als je denkt dat ontwikkelingshulp erop gericht is om het gat tussen de verarmde gebieden gelijk te trekken met de rijke gebieden, think again. Ontwikkelingshulp is een businessmodel en dat businesamodel is erop gericht om zichzelf in stand te houden.

Bovendien is het niet aan white saviours om wen cultuuromslag te bewerkstelligen. Wil je duurzame, permanente verandering, dan moet dat van binnenuit komen, en dat is een proces, dat is niet in twintig jaar gefixt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 20:29

Cowboy55 schreef:

Als je het gegeten hebt, weet je het :P

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 22:21

Nielojram schreef:
Cowboy55 schreef:

Als je het gegeten hebt, weet je het :P

Zag t vanavond bij MKR 2020. Daarmee heb ik t nog steeds niet gegeten, maar heb nu gezien hoe t uitziet.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 08:43

PoelieWoelie schreef:
Unpopular Opinion: Mozzarella is lekkerder dan Burrata.

100% mee eens. Het probleem is denk ik dat mensen Burrata vaak vergelijken met slechtere kwaliteit mozzarella, wat dan zo’n klein droog hard bolletje is (vaak van koeienmelk). Een échte goede buffel mozzarella hoort namelijk heen veel zachtere structuur te hebben en “romig/nattig” te zijn! En daar zit dan zoveel smaak aan :). Burrata is dus gedeeltelijk mozzarella maar dan is daar room aan toegevoegd, en dat vind ik dan toch een wat minder verfijnde smaak inderdaad. Burrata is trouwens ontstaan doordat mensen restjes mozzarella over hadden, waar ze nog weer iets nieuws van wilde maken, in combinatie met verse room die ze niet wilden laten bederven.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 09:25

Mijn denk ik wel onpopulaire mening. Bij klussen bouwen en verbouwen mag wat mij betreft een verbod komen op hoorbare muziek. De bouw en klus geluiden zijn al irritant als er dan ook nog snoeiharde muziek bij zit wordt het helemaal _-:(