Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 14:31

Nee die persoon heeft poule de bresse. Dat is dubbeldoel gericht op vlees, maar ik vind het met 12 weken echt nog niet de moeite waard. Ik heb zelf ook bresses, ik wil niet anders meer :)

De ross 308 gaat het sowieso niet leuk vinden om 12 weken oud te worden. Wij hebben daar in het verleden eens een nest van gehad om te kijken hoe dat werkt, maar we hebben daar echt een noodslachting uitgevoerd met 12 weken. Dat was echt geen feestje voor die dieren om ze zo lang te laten lopen...
Voor het beeld, van een haantje hadden we 1,2 kg aan borstfilet. 1,2 kg. Van één haantje.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 16:44

Ik ben ook niet echt van de ross, ik vind ze al heel snel zielig :+ Poule de bresse vind ik dan wel een prettig ras om groot te brengen.

Wat leuk dat iedereen al aan het plannen en broeden is :))

Mijn Hollandse kwaker koppeltjes zijn ook al druk met eieren leggen. Ik laat ze de eieren zelf uitbroeden. De pullen zijn voor de verkoop zodra ze oud genoeg zijn.

Morgen zijn de Japanse kwartels alweer 6 weken oud. Vandaag al een vroege check gedaan op schuim, maar nog niks te zien. Nog even geduld hebben dus. En volgende week kunnen de 20 Japanse kwartel broedeieren al uitkomen, de tijd vliegt :D

TinkerTreas

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 16:55

Deze ronde heb ik inderdaad een extra thermometer in de broedmachine gehad.
Maar we hebben de eerste ronde ook een aantal keer stroomuitval gehad (bedacht ik me later). Dus dat kan ook zeker invloed hebben.

Voor nu hebben we vooral legkippen. Dus kwa vlees zal het waarschijnlijk niet heel bijzonder zijn.
Als het slachten ons goed af gaat, wil ik wel gaan kijken voor een ras wat meer vlees heeft. Maar daar heb ik me nog niet echt in verdiept.
In ieder geval geen plofkippen, want dat vind ik zielig.
Wij zijn ook van plan om ze rond de 20 weken te slachten.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 17:06

Het leuke vind ik bij mijn kippen is dat ze ook nog eens goed leggen. Ik had in januari al 133 eieren met 7 hennen waarvan er maar 2 van 2025 zijn, dus ik kan niet klagen kwa eieren. Echt richting ross kwa snel groeien wil ik eigenlijk niet gaan, daarbij kan ik met mijzelf niet meer door een deur O:)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:43

Dat zijn een hele hoop eieren :=

Ik ben met een way overdue taakje bezig, blijvend leesbare labels voor mijn fruitbomen maken. Ik heb er 100 gedaan en moet er zeker nog 200 :')

Bij een aantal zitten er al leesbare labels aan, bij een redelijk aantal weet ik niet (meer) wat het is of is het al onleesbaar wat er op het label staat. Struiken doe ik in principe niet.

Ik heb aluminium plaatjes waar ik de naam op schrijf met een dremel met een soort schuurdopje. Tot nu toe zijn dat de enige die nog goed leesbaar zijn na 5 jaar.

Waarom vond ik dit ook al weer leuk en ga ik het in Frankrijk straks nog een keer doen :')

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:49

Zo herkenbaar haha. Of dat je denkt dat je het wel onthoudt. Nope!

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:19

Dat zijn inderdaad echt een hoop eieren :))

Ik heb ooit een dik notitieboek gekocht bij de Hema en hou daar alles in bij. Als hij vol is plak ik er zo'n zelfde notitieboek achterop. Verder heb ik van die potstekers die na een jaar onleesbaar zijn en wat houten plankjes bij de bomen liggen waarop staat wat het is. Ik kan dat echt niet onthouden allemaal :')

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:46

Ik kan al niet onthouden wat ik allemaal waar ik mijn moestuinbedden heb staan. Ik heb daar een excelbestand voor waarin ik braaf elk jaar in begin bij te houden wat waar staat, maar op een gegeven moment denk ik 'laat maar' en dan is het dus maar afwachten wat eruit komt :') Altijd weer een verrassing dus of er ergens een bloemkool staat of een broccoli of weer een andere kool :D
Tomaten hetzelfde, dat is gewoon een mix en als er eenmaal tomaten aanzitten dan snap ik hem weer haha (en moet ik vervolgens plaatjes gaan googlen).

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:51

Ja ik begin me er steeds meer aan te irriteren als ik niet weet wat het precies is en dat blijkt altijd de beste drijfveer te zijn. Ik vind het leuk om te vermeerderen, zowel zaaien als stekken en enten en dan is het gewoon heel fijn als je precies weet wat je hebt, zeker voor af en toe wat verkoop.

En ook ter voorbereiding op de nieuwe aanleg in Frankrijk is het makkelijker om te noteren wat wel mee gaat of niet, als er een naam bij staat. Ipv, ja, die 2e appelboom van rechts, die links van de poel staat, met die hele mooie lekkere rode appels. En die pruim tussen die ene walnoot en die groene appel, weet je wel? Ongeveer in het midden als je met je rug naar de poel staat.

:+

Notch

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:36

Ik lees hier voortaan graag even mee, inmiddels ook al zo'n jaar of 10 bezig met zelfvoorzienend leven. Laatste jaren door ziekte wat inactiever maar we zijn nu rustig weer aan het opbouwen. :)

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:52

Welkom Notch :)