Inflatie en alle gestegen kosten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 08:15

Ashleytjuhh schreef:
Zertab als je kijkt
het modaal jaarinkomen is € 46.500 incl vakantiegeld.
daar kun je een hypotheek van 216.000 mee krijgen net berekend.
Als je geluk hebt kun je een huisje van 350.000 vinden ( ja ze zijn er ook goedkoper) daar komt nog overbieden bij, dan zou je al rond de 1,5 a 2 ton eigen geld nodig hebben om te kunnen kopen incl. overbieden en inrichten.

Ja dus eigenlijk compleet onmogelijk voor een starter alleen om een huis te kopen.
Dus je moet altijd een partner hebben of heel veel sparen.

marleen_88

Re: Inflatie en alle gestegen kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 08:26

Of met een vriend/vriendin kopen. Iemand in mijn schoonfamilie heeft een huis gekocht met een goede vriendin, maar niet voor relatie.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 08:28

marleen_88 schreef:
Of met een vriend/vriendin kopen. Iemand in mijn schoonfamilie heeft een huis gekocht met een goede vriendin, maar niet voor relatie.

dat lijkt mij een succes verhaal voor ruzie eerlijk gezegd :o

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 08:31

Ashleytjuhh schreef:
marleen_88 schreef:

dat lijkt mij een succes verhaal voor ruzie eerlijk gezegd :o

Zou kunnen :') Ze hebben er goed over nagedacht en dit leek hen een uitgemeten kans om uit huis te gaan.

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 08:37

Hoor ik ook wel vaker, 'gewone' vrienden die samen een huis kopen. Als je alles maar goed op papier zet, denk ik dan. Ook al vertrouw je elkaar (op dat moment) nog zo goed.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 08:45

Suzanne F. schreef:
karuna schreef:
Dat blijf ik een raar iets vinden, omdat je braaf je schuld hebt weggewerkt wordt je gestraft voor het feit dat je graag schuldenvrij bent.

Is het ook. Maar ze plukken overal van. Van schenken, van doodgaan, afgeloste huizen, als je werkt, als je wat koopt, als je op de weg rijdt etc noem maar op.

Aan de andere kant betalen we hiermee dus ook wel onze fijne (sociale) voorzieningen, veiligheid, ziekenhuizen, infrastructuur, scholen etc etc. Dus het komt op een of andere manier ook wel weer terug naar de burgers.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 08:49

Suzanne F. schreef:
Ja dus eigenlijk compleet onmogelijk voor een starter alleen om een huis te kopen.
Dus je moet altijd een partner hebben of heel veel sparen.

Sommige gemeenten bieden ook startersleningen aan, juist bedoeld voor mensen die het anders niet kunnen betalen.
Maar als starter zonder vermogende ouders is het wel bijna onmogelijk.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 09:06

Vroeger had je ook nog premie a huizen.
Dat gaf een starter een goedkoper huis.
Geen idee hoe dat precies zat want in 96 was dat net voorbij toen wij een huis kochten.
Ik weet niet of dat vergelijkbaar is met een starterslening

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 09:06

juval schreef:
Aan de andere kant betalen we hiermee dus ook wel onze fijne (sociale) voorzieningen, veiligheid, ziekenhuizen, infrastructuur, scholen etc etc. Dus het komt op een of andere manier ook wel weer terug naar de burgers.

Als ik in andere topics lees (of misschien zelfs hier?) hoe sommige overheidsinstanties aan het blunderen zijn (UWV, is dat eigenlijk overheid? misschien zeg ik wel iets wat nie waar is) Met bonnetjes, vestzak-broekzak, aanbestedingen naar vriendjes, dan is het soms best gek dat we daar niet wat meer van vinden.. Braaf afdragen, want voor oa voor ons en onze voorzieningen, maar of er nu altijd heel secuur mee omgegaan wordt, vraag ik me af..

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 09:08

Ashleytjuhh schreef:
Zertab als je kijkt
Als je geluk hebt kun je een huisje van 350.000 vinden ( ja ze zijn er ook goedkoper) daar komt nog overbieden bij, dan zou je al rond de 1,5 a 2 ton eigen geld nodig hebben om te kunnen kopen incl. overbieden en inrichten.

Maar het hoeft toch niet meteen een (heel) huis te zijn? Wat is er mis met een apartement om mee te beginnen? Die zijn er echt wel voor 216.000 euro, ook in de randstad.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 09:12

Het verbaast me vooral dat de ultra-rijken niet meer belast worden.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 09:14

Even op Funda gekeken voor appartementen in Den Haag. Ja het is er voor die prijs, maar het merendeel is dan zo'n 23 vierkante meter! Daar zou ik geen twee ton aan uitgeven.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 09:14

Lieser schreef:
Ashleytjuhh schreef:
Zertab als je kijkt

Maar het hoeft toch niet meteen een (heel) huis te zijn? Wat is er mis met een apartement om mee te beginnen? Die zijn er echt wel voor 216.000 euro, ook in de randstad.

Op een gegeven moment wel. Ik woon inmiddels in mijn 2e huurhuis. Een hoekhuis met tuin en 3 slaapkamers (huis ervoor had 2 slaapkamers, slecht geïsoleerd etc). Ook ik wil graag gaan kopen, maar sparen is lastig wanneer je alleen woont. En dan wil ik niet weer terug naar een appartement qua kopen. Je wil graag stappen vooruit, niet achteruit.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 09:27

Lieser schreef:
Ashleytjuhh schreef:
Zertab als je kijkt

Ik nam dat gewoon als voorbeeld. Hier zie je appartementen nauwelijks en anders zijn ze allemaal rond de 4 a 5 ton zelfs

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 09:42

Lieser schreef:

Ik ben heel benieuwd :j
Ik heb net gekeken op woonoppervlakte vanaf 50m2 (om de garageboxen eruit te filteren) tot 215000 euro, maar dat is niet best.
ja ze zijn er wel.. maar daar is ook alles mee gezegd :+
13 in Den Haag, de rest in Rotterdam
(en 1jte in boskoop https://www.funda.nl/detail/koop/boskoo ... /43813355/ )

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 09:47

Elin_ schreef:
Lieser schreef:

Op een gegeven moment wel. Ik woon inmiddels in mijn 2e huurhuis. Een hoekhuis met tuin en 3 slaapkamers (huis ervoor had 2 slaapkamers, slecht geïsoleerd etc). Ook ik wil graag gaan kopen, maar sparen is lastig wanneer je alleen woont. En dan wil ik niet weer terug naar een appartement qua kopen. Je wil graag stappen vooruit, niet achteruit.

Van huren naar kopen is altijd een stap vooruit.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 10:12

_San87_ schreef:

niet als je woongenot er op achteruit gaat, waardoor je mentaal er ook op achteruit gaat.
Financieel misschien wel, maar de rest moet er ook mee op vooruit gaan

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 10:14

Ashleytjuhh schreef:
_San87_ schreef:

niet als je woongenot er op achteruit gaat, waardoor je mentaal er ook op achteruit gaat.

_/-\o_ Amen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 10:17

Ashleytjuhh schreef:
_San87_ schreef:

Zeker. Maar naar een appartement is niet per definitie achteruitgang. En zo staat het er wel.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 10:20

Ligt eraan in welke levensfase je zit ;) Ik ben van vrijstaand naar appt gegaan. Ik had geen zin meer in onderhoud van tuin en huis. Wordt nu fijn door de VVE geregeld.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 10:21

Als je van hoekhuis met tuin naar een kleiner appartement met balkon gaat, dan is dat voor veel mensen wel achteruitgang. Tenzij je echt kleiner wil gaan wonen, zoals mijn grootouders dat ooit gedaan hebben.
Wij zijn van appartement op 4 hoog zonder lift naar woning met grote tuin gegaan, en zou nu ook niet meer terug willen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 10:24

Kaitlyn schreef:
Als je van hoekhuis met tuin naar een kleiner appartement met balkon gaat, dan is dat voor veel mensen wel achteruitgang. Tenzij je echt kleiner wil gaan wonen, zoals mijn grootouders dat ooit gedaan hebben.
Wij zijn van appartement op 4 hoog zonder lift naar woning met grote tuin gegaan, en zou nu ook niet meer terug willen.

Ligt eraan, als je de koopwoningmarkt wil betreden, zal je concessies moeten doen. Helemaal in deze markt. En dan is een appartement helemaal niet altijd achteruitgang.

Maar goed, als je lekker gehuurd zit, lekker blijven zitten. Niks mis mee imo :).

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 10:26

Lieser schreef:
Ashleytjuhh schreef:
Zertab als je kijkt

Daar tik je wel een van de huidige problemen aan, want men wil graag een eengezinswoning of een jaren 30 huis, met tuin, met eigen oprit voor minstens 2 auto's, in een leuke buurt, dicht bij werk, met een nieuwe keuken, nieuwe badkamer volgens de laatste trends die te zien zijn in alle woonprogramma's op tv. Die tv programma's houden al deze wensen ook nadrukkelijk in stand.
Vroeger ging je naar een eengezinswoning als je getrouwd en wel enige carrière stappen had gemaakt. Het werd al eerder aangegeven, maar het was vroeger ook normaler om klein te beginnen en dan met wat overwaarde groter te gaan wonen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 10:30

Ashleytjuhh schreef:
_San87_ schreef:

Hiermee geef je een maatschappelijk (welvaarts-)probleem aan: we vinden allemaal dat er meer betaalbare huurwoningen moeten zijn en ook genoeg voorraad in de sociale huur; maar we vinden dan dat andere mensen daar dan maar in moeten wonen. Er zijn meer mensen die in een koopwoning willen zitten dan mensen die willen huren en daar is de markt inmiddels volledig op ingericht.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 10:33

Voor 216k krijg je in de randstad echt niks meer hoor…

Maar met verhuizen naar een appartement is imo niks mis. Het is ook een kwestie van keuzes maken.