Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 21:52

Ja klopt, daarom help ik ook met liefde. Had zelfs allemaal voorbeelden gemaakt zodat ze het misschien beter snapte. Bedoel het dus zeker niet gemeen. :)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 21:59

1/3 X 2480
is hetzelfde als 1/3 X 2480/1
is hetzelfde als (1 x 2480) / (1 x 3)
is dus 2480 / 3 ( is hetzelfde als 2480 : 3)

Optisch doet dit het niet zo leuk als op papier met echte rechte strepen met noemers en delers. Dan zie je beter wat er gebeurt

1/3 is het deel dat iedereen krijgt als je iets met zijn drieën gelijk verdeelt. Als je één taart verdeelt met zijn drieën krijgt iedereen één derde deel (1/3). Als je drie taarten deelt met zijn drieën, krijgt iedereen één taart (3/3 = 1).

fotolijstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 22:07

ik weer..
Ik moet dus de transitievergoeding berekenen maar hoe doe je dat nou?
(1/3 x 2480) = 826,6, die heb ik dus al
Hij werkte 4 jaar,
2480 is bruto maand salaris maar daar moet 8% vakantietoeslag bij
daarnaast wordt er nog 750 vergoed met te vermeerderen van 6% kantoorkosten en 21% btw

gewoon met een formule hoe ik dit kan uitrekenen, ik loop gewoon vast door alles wat er daarna nog bij op moet worden gegooid.
Ik weet wel dat het 3571 het eind bedrag is

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 22:14

Eerst het basisbedrag. Dat is het brutosalaris, vermeerderd met de vakantietoeslag van 8%. Het maandsalaris is 100%, plus 8% toeslag, is totaal 108% van het brutosalaris: 2480 * 108/100 = 2480 * 1,08 = 2678,4.

Dat bedrag maal 4, want 4 jaar gewerkt, maar gedeeld door 3, want je krijgt maar een derde van een maandsalaris per gewerkt jaar, dus:

2678,4 * 4/3 = 3.570,66

Kosten advocaat: 750 euro *1,06 * 1,21 (zie hierboven, rekenen met percentages): 900,24

Nee, ik doe geen arbeidsrecht meer, maar dit had ik in een modelletje :))

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 22:20

MarlindeRooz schreef:
Ja klopt, daarom help ik ook met liefde. Had zelfs allemaal voorbeelden gemaakt zodat ze het misschien beter snapte. Bedoel het dus zeker niet gemeen. :)

Haha Nee zo las ik je post ook helemaal niet hoor.

fotolijstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 22:28

Prrrr schreef:
Eerst het basisbedrag. Dat is het brutosalaris, vermeerderd met de vakantietoeslag van 8%. Het maandsalaris is 100%, plus 8% toeslag, is totaal 108% van het brutosalaris: 2480 * 108/100 = 2480 * 1,08 = 2678,4.

Dat bedrag maal 4, want 4 jaar gewerkt, maar gedeeld door 3, want je krijgt maar een derde van een maandsalaris per gewerkt jaar, dus:

2678,4 * 4/3 = 3.570,66

Kosten advocaat: 750 euro *1,06 * 1,21 (zie hierboven, rekenen met percentages): 900,24

Nee, ik doe geen arbeidsrecht meer, maar dit had ik in een modelletje :))

Dankje voor je antwoord,
Ik snap het! Heb eventjes moeten staren maar het valt allemaal op zijn plek!

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 00:39

Ik vraag me af wat een milieu vriendelijke manier is om bijvoorbeeld mandarijn netjes en van die douche sponzen weg te gooien. Ik ben namelijk altijd bang dat die in de oceaan terecht komen en dat er dan dieren in verstikt raken. Maar de netten fijn knippen in kleine stukjes lijkt me ook niet ideaal vanwege fijne plastic deeltjes die dan in het water terecht komen en moeilijker te filteren zijn.

Om deze reden koop ik zelden mandarijnen meer terwijl ik ze eigenlijk wel heel lekker vind. En ik gebruik steeds gedurende een lange periode dezelfde douch spons maarja, die moet ook wel ooit vervangen worden.

Wat doen jullie?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 00:41

Bah die sponzen vind ik zelf nogal vies. Ik gebruik mijn handen of washandjes.

Die netjes durf ik niet zeggen…

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 00:46

emilyslaluna schreef:
Ik vraag me af wat een milieu vriendelijke manier is om bijvoorbeeld mandarijn netjes en van die douche sponzen weg te gooien. Ik ben namelijk altijd bang dat die in de oceaan terecht komen en dat er dan dieren in verstikt raken. Maar de netten fijn knippen in kleine stukjes lijkt me ook niet ideaal vanwege fijne plastic deeltjes die dan in het water terecht komen en moeilijker te filteren zijn.

Om deze reden koop ik zelden mandarijnen meer terwijl ik ze eigenlijk wel heel lekker vind. En ik gebruik steeds gedurende een lange periode dezelfde douch spons maarja, die moet ook wel ooit vervangen worden.

Wat doen jullie?

Bij het restafval, daar gaat de fik in.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 00:58

Dat doe ik dus ook. Jammer van het plastic, maar dit zal de oven in gaan.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 07:23

Of je mandarijnen in kistjes of los kopen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 09:22

Zover ik weet mogen die netjes ook niet bij het pmd.
Maar moeten ze bij het restafval.
Sponzen heb ik niet. Maar lijkt mij ook restafval.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 09:43

Als je een groentewinkel of een wekelijkse markt in de buurt hebt kan je de mandarijnen en ander fruit in een papieren zak of een herbruikbaar katoenen tasje kopen. Als je sponzen koopt kan je proberen om viscose sponzen te vinden in plaats van kunststof. Viscose is namelijk bio afbreekbaar. Een viscose spons herken je aan het fijt dat die uitdroogt en hard wordt als je hem niet gebruikt. En weer zacht wordt onder de kraan.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 09:49

Een viscose spons lijkt me lang zo lekker niet onder de douche als zo'n spons met allemaal laagjes.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 10:03

Het is geen schuurspons. Het is juist heel zacht.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 10:15

Ja maar daar houd ik niet van. Een spons met allemaal laagjes is ruw.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 10:22

Urbanus schreef:
Ja maar daar houd ik niet van. Een spons met allemaal laagjes is ruw.

Misschien zou zoiets dan werken https://www.hollandandbarrett.nl/shop/p ... aWEALw_wcB

Als je googelde zijn er wel meerdere sponzen te vinden voor onder de douche die niet zijn gemaakt van plastic

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 12:37

Ik ben tevreden met wat ik heb. Dat klinkt best wel bot want ik vermijd plastic zoveel mogelijk. Maar ik vind zo'n spons van de Etos ofzo af en toe fijn.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 13:09

Iemand die verstand heeft van DNA

Is het mogelijk dat een broer en zus geen DNA delen?

Theoretische lijkt het mogelijk. Moet het wel echt broer en zus zijn (geen twee zusen of twee broers), dan zou je beide de andere 50% van de gene van je ouders hebben gekregen. Hele kleine kans, maar het zou theoretisch kunnen.

Maar zou dit in de praktijk ook kunnen?
Dan zou je aan een DNA test toch niet meer.kunnen zien of iemand de zelfde ouders deelt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 14:11

Voor zover mijn kennis gaat moet je van je moeder op zijn minst een stukje dna match hebben. Ze kunnen bv ook zien of het family iets verder weg is dan direct erboven of eronder.
Zou er geen enkel stukje overeenkomen kan het denk ik gewoon niet van dezelfde ouders/family afkomen, zoals bij adoptie en zo

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 14:24

Van je moeder krijg je inderdaad je mitochondriaal DNA mee, dus dat is sowieso hetzelfde (maar goed, ook bij half broers en zussen dus)

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 19:41

kosseh schreef:
Iemand die verstand heeft van DNA

Is het mogelijk dat een broer en zus geen DNA delen?

Theoretische lijkt het mogelijk. Moet het wel echt broer en zus zijn (geen twee zusen of twee broers), dan zou je beide de andere 50% van de gene van je ouders hebben gekregen. Hele kleine kans, maar het zou theoretisch kunnen.

Maar zou dit in de praktijk ook kunnen?
Dan zou je aan een DNA test toch niet meer.kunnen zien of iemand de zelfde ouders deelt

Maar wat is jouw definitie van 'geen DNA delen'. Elk mens heeft al meer dan 99% hetzelfde DNA, dat is wat ons een homo sapiens sapiens maakt.
Dus dan zou je waarschijnlijk bedoelen 'van de stukken DNA die anders kunnen zijn, zijn er geen verschillen'.
Dan is er naast de minimale kans van precies de andere set DNA krijgen van vader en moeder, ook nog het stukje homozygote allelen en crossing over.
Wanneer er crossing over plaats vindt, is volledig anders uitgesloten, tenzij het net om zo'n stukje gaat dan niet verschilt tussen mensen.
En daarnaast moeten zowel vader als moeder voor alle genen heterozygoot zijn. Want als er 1 allel homozygoot is, dan delen broer en zus dat allel en hebben ze overeenkomst.
En dan heb je nog een stukje, want als vader en moeder beide dezelfde heterozygote allelen dragen. Kind 1 kan dan precies de ene van pa krijgen en de ander van ma en kind 2 andersom. Zijn ze dan wel of niet identiek op dat stuk? Want genetisch hetzelfde, maar op een andere manier verkregen.

Kortom, ik denk dat dit in de praktijk uitgesloten is. Of je moet je definitie heel simpel houden is het kader van 'precies de ene set en precies de andere set krijgen'. Dat zou wellicht nog mogelijk zijn.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 11:51

Ik wil in Den Haag naar het museum. Daarvoor moet ik met de trein en daarna nog in Den Haag met de bus of tram. Ik heb geen OV chipkaart oid.
Stel ik koop bij de NS een dagretour Madurodam. Daar krijg ik dan een tramkaart bij. Is dit een algemene tramkaart, dus ook te gebruiken op een andere lijn? Of is die tramkaart specifiek voor de lijn naar Madurodam?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 21:13

Ik zie steeds vaker dat de dierenambulance honden vindt die of niet gechipt zijn of niet geregistreerd.

Ik weet dat dit verplicht is maar ben benieuwd wat er gebeurt als je het niet doet. Krijg je dan een boete ?

fotolijstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 23:04

Amber_anne schreef:
Ik zie steeds vaker dat de dierenambulance honden vindt die of niet gechipt zijn of niet geregistreerd.

Ik weet dat dit verplicht is maar ben benieuwd wat er gebeurt als je het niet doet. Krijg je dan een boete ?

U bent strafbaar als uw hond niet gechipt of geregistreerd is. U kunt een gevangenisstraf of een geldboete tot € 19.500 krijgen
Ook als de informatie incorrect is kan je een boete krijgen :j