Wat is het eng stil buiten door de avondklok

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:43

Jester_ schreef:
purny schreef:
Hij zei het nog zo.... de avondklok is een van de dingen die er als eerste afgaat.... yeah right

Hij is het vast vergeten

Haha!

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:43

Ik zie dat ook wel hoor. Maar als ik dan om me heen kijk naar groepen die echt elk weekend samenkwamen of met een klein groepje (waaronder ik, maar door corona was ik hier al zo goed als mee gestopt) dan zie ik wel degelijk dat dat grotendeels gestopt is. Dat structurele iig, maar uitzonderingen daargelaten.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:50

Ik zie het verschil niet, hier in de omgeving feesten de meeste door tot 4:30 óf spreken ze vanaf 's-middags af voor een borrel. Sommige rijden ook nog gewoon naar huis midden in de nacht.
Het nut van deze maatregel is al helemaal sinds die 22:00 ver te zoeken.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:56

Ann schreef:
Bloodymary schreef:
Jammer dat mensen het altijd op zichzelf betrekken. Dat als ze zelf nooit na 22.00 buiten komen het blijkbaar een regel is waar niemand last van heeft. Er zijn hordes mensen die wel nog leven rond en na die tijd hoor.

Natuurlijk hebben deze mensen er last van, maar tegelijkertijd zijn ze waarschijnlijk ook de reden dat een avondklok nodig is?

Want mensen die overdag bij anderen op bezoek gaan zijn minder besmettelijk? :+

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:00

996981 schreef:

Ik verwijs even naar het bericht van Vera96. :) Een avondklok kan zeker effect hebben.

Vera96 schreef:
Ik zit in de leeftijdscategorie waarin veel feestjes worden gehouden en ik zie hier echt wel een effect op. Tuurlijk zijn er feestjes tot na de avondklok of wordt het verplaatst naar de middag, maar ook heel veel wat niet doorgaat. Het is niet altijd mogelijk om het naar de middag te verplaatsen en elke keer doorgaan tot half 5 blijkt hier ook niet zo geliefd. Met echt een feestfeest (verjaardag oid) dan wel weer wat eerder, maar ik ken genoeg mensen die elk weekend aan het zuipen waren met een groep en die zoeken dat echt niet om elke keer van half 10 tot half 5 te doen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:02

Ann schreef:
996981 schreef:

Ik verwijs even naar het bericht van Vera96. :) Een avondklok kan zeker effect hebben.

Vera96 schreef:
Ik zit in de leeftijdscategorie waarin veel feestjes worden gehouden en ik zie hier echt wel een effect op. Tuurlijk zijn er feestjes tot na de avondklok of wordt het verplaatst naar de middag, maar ook heel veel wat niet doorgaat. Het is niet altijd mogelijk om het naar de middag te verplaatsen en elke keer doorgaan tot half 5 blijkt hier ook niet zo geliefd. Met echt een feestfeest (verjaardag oid) dan wel weer wat eerder, maar ik ken genoeg mensen die elk weekend aan het zuipen waren met een groep en die zoeken dat echt niet om elke keer van half 10 tot half 5 te doen.

Uit welk onderzoek blijkt dat? :) of baseer je dat op de post van 1 bokker?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:06

Oh, heeft het RIVM dat ook gedaan? Dan begrijp ik je twijfel. :+

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:14

Ann schreef:

Wat heeft het RIVM gedaan? :)

Ik ben nog geen onderzoeken tegen gekomen die je stelling dat de mensen die elkaar savonds bezoeken meer besmettingen opleveren dan mensen die dat overdag doen. Zelf zou ik dus zo’n conclusie nooit trekken, laat staan uitspreken als de waarheid.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:16

996981 schreef:
Ann schreef:

Ik ben nog geen onderzoeken tegen gekomen die je stelling dat de mensen die elkaar savonds bezoeken meer besmettingen opleveren dan mensen die dat overdag doen. Zelf zou ik dus zo’n conclusie nooit trekken, laat staan uitspreken als de waarheid.

Het gaat ook niet om ‘s avonds vs overdag. Maar om het feit dat minder sociaal contact voor minder besmettingen zorgt.

Uit onderzoek blijkt dat de avondklok icm bezoekbeperking daarvoor goed werkt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:21

verootjoo schreef:
996981 schreef:

Het gaat ook niet om ‘s avonds vs overdag. Maar om het feit dat minder sociaal contact voor minder besmettingen zorgt.

Bron? :)

Bezoekbeperking werkt inderdaad. Dat is logica; met hoe minder mensen je contact hebt, hoe minder je in aanraking komt met het virus. Volgens mij is de reden van de avondklok dat deze handhaving op die maatregel makkelijker zou maken. Ik kan nergens vinden dat de avondklok op zich zelf staand invloed heeft. Wil de avondklok zin hebben, zal er heel actief gehandhaafd moeten worden. Dat zie en hoor ik om mij heen echter niet :n ik vraag me dus oprecht af in hoeverre deze vergaande maatregel daadwerkelijk invloed heeft op het aantal besmettingen, cq zieken, cq zorgbelasting.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:22

996981 schreef:
Hoezo 'de waarheid'? Heb je het woord waarschijnlijk en het vraagteken gemist? :)

Citaat:
Natuurlijk hebben deze mensen er last van, maar tegelijkertijd zijn ze waarschijnlijk ook de reden dat een avondklok nodig is?

Verder ga ik helemaal met het bericht van Verootjoo mee.
Laatst bijgewerkt door Ann op 07-04-21 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:23

Maar bezoekbeperking was er al, namelijk de 1-persoonsregeling. Het is toch heel erg simpel; de avondklok werkt toch niet als mensen zich er niet aan houden? En al helemaal niet als de overheid niet eens consistent ermee omgaat, aangezien hij nu op 22:00 staat in plaats van 21:00 :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:24

Nou ja een ding is wel een verjaardag of feestje overdag zal meest minder gepaard gaan met een grote alcoholinname. En uit cijfers en onderzoeken is wel gebleken hoe meer alcohol er gedronken wordt hoe sneller mensen de regels vergeten. En een feestje tot 2130 zal waarschijnlijk ook minder uit de hand lopen daarin dan een feestje tot pakweg 2 uur s nachts. Helemaal wegnemen zal nooit lukken maar elk contact minder is meegenomen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:25

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:26

karuna schreef:
Nou ja een ding is wel een verjaardag of feestje overdag zal meest minder gepaard gaan met een grote alcoholinname. En uit cijfers en onderzoeken is wel gebleken hoe meer alcohol er gedronken wordt hoe sneller mensen de regels vergeten. En een feestje tot 2130 zal waarschijnlijk ook minder uit de hand lopen daarin dan een feestje tot pakweg 2 uur s nachts. Helemaal wegnemen zal nooit lukken maar elk contact minder is meegenomen.

Maar er zijn zóveel mensen die feesten nu gewoon tot 4:30 en gaan dan naar huis.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:27

karuna schreef:

Volgens mij is het gebruik van alcohol wel toegenomen maar dan op andere manieren.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:35

Ann schreef:
996981 schreef:
Hoezo 'de waarheid'? Heb je het woord waarschijnlijk en het vraagteken gemist? :)

Citaat:

Alleen al je conclusie dat ze waarschijnlijk de reden zijn dat de avondklok nodig is lijkt me veel te voorbarig en vooral op weinig (wetenschappelijk) bewijs gestoeld :)

En mijn excuses dat jij het op je bordje krijgt, maar ik begin echt moe te worden van mensen die vanalles op internet kwakken zonder enige onderbouwing

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:35

Ann, je kijkt nu naar de post van EEN bokker die zegt dat ze minder contact ziet, daar tegenover staan tig meer posts van mensen die zeggen dat er gewoon 's middags gefeest wordt of iedereen doortrekt tot 04.30 of er gewoon doorheen gaat.

Een feestje dat om 13:00 begint, loopt even uit de hand dan eentje die om 20.30 begint hoor Karuna :+

Nogmaals dragen mensen hier aan dat de avondklok werkt icm met bezoekersregeling maar dat is gebaseerd op gebakken lucht, omdat er nog geen bewijzen zijn dat een avondklok om 22:00 dat ook tegenhoudt. Wel voor 20:00 - 21:00.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:38

karuna schreef:

Ook hier weer; als je beweert dat iets onderzocht is en bewezen, is het fijn als je er bronnen bij vermeldt

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:40

@Sureido
Ik ga niet alleen af op wat er hier op Bokt wordt gepost. In mijn omgeving hoor ik ook van jongeren die veelal hetzelfde ervaren als vera96. Maar dat is natuurlijk geen wetenschappelijk bewijs. :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:41

996981 schreef:
verootjoo schreef:

Bezoekbeperking werkt inderdaad. Dat is logica; met hoe minder mensen je contact hebt, hoe minder je in aanraking komt met het virus. Volgens mij is de reden van de avondklok dat deze handhaving op die maatregel makkelijker zou maken. Ik kan nergens vinden dat de avondklok op zich zelf staand invloed heeft. Wil de avondklok zin hebben, zal er heel actief gehandhaafd moeten worden. Dat zie en hoor ik om mij heen echter niet :n ik vraag me dus oprecht af in hoeverre deze vergaande maatregel daadwerkelijk invloed heeft op het aantal besmettingen, cq zieken, cq zorgbelasting.

De avondklok heeft ook geen op zichzelf staand effect, maar icm de bezoekregeling wel.

Bron rivm

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:44

karuna schreef:
Nou ja een ding is wel een verjaardag of feestje overdag zal meest minder gepaard gaan met een grote alcoholinname.

Het zal verschillen van persoon tot persoon en ik denk ook wel per leeftijdscategorie, maar hier (studenten/net werkenden, leeftijden van begin tot eind 20) wordt er gewoon eerder geborreld en gaat men in net zo beschonken toestand naar huis om 21 uur als men anders om 2/3 uur 's nachts zou doen.

Hier zie ik nog steeds niet minder mensen door de avondklok, maar merk ik wel dat steeds meer mensen in m'n omgeving zich er helemaal niet meer aan houden. Er schijnt ook gewoon niet gecontroleerd te worden in deze buurt, dus dat is nu gegaan van 'oeps oliebol vergeten op de klok te kijken, ik neem het risico voor 1 keertje wel' naar doelbewust pas na de avondklok naar huis gaan, want 'ze controleren toch niet en die 95 euro is toch geen geld voor mij'. Ik begin me er wel steeds banketstaaf bij te voelen dat zo langzaam aan m'n halve lokale vriendengroepje dit doet maar ik nog steeds braaf op tijd naar huis ga.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 12:06

verootjoo schreef:
996981 schreef:

De avondklok heeft ook geen op zichzelf staand effect, maar icm de bezoekregeling wel.

Bron rivm

Wat ik als eerste hits krijg als ik Google op wetenschappelijk bewijs avondklok;

https://www.trouw.nl/binnenland/van-dis ... ogle.nl%2F

“ De 8 tot 13 procent waar Van Dissel en Rutte over spreken komt uit een Franse studie, maar dat onderzoek bekijkt een pakket aan maatregelen, niet de avondklok alleen.

Van Dissel noemde voor de rechter de avondklok in combinatie met het advies dat slechts één bezoeker per dag is toegestaan, al deed hij dat niet consequent. Dat komt dichter bij de conclusie van het Franse onderzoek, maar ook hiervoor geldt dat niet met zekerheid is te zeggen dat beide beperkingen tot een aanzienlijke verlaging van de virusdruk leidt. ”

https://nscr.nl/avondklok-tijdens-de-lo ... el-anders/

“ De resultaten waren als volgt: met het instellen van de avondklok is de hoeveelheid mensen op straat in de periode van 21:00 tot 03:00 afgenomen, wat er op wijst dat mensen de maatregel naleefden. Maar, het negatieve effect van de avondklok op menselijke mobiliteit was relatief klein, wat suggereert dat deze maatregel een beperkt effect heeft in een situatie waarbij een samenleving al in lockdown is. Ongeveer een derde van de geobserveerde mensen heeft tijdens de avondklok een legitieme reden om zich op straat te begeven, bijvoorbeeld omdat ze een hond uitlaten of voor een bezorgdienst werken. Daarnaast vonden de onderzoekers bescheiden bewijs dat de avondklok gepaard gaat met een lichte toename in de hoeveelheid mensen op straat tussen 15:00 en 21:00”

https://www.google.nl/amp/s/amp.nos.nl/ ... seerd.html

“ De onderzoeken die Van Dissel aanhaalt, geven ook niet bepaald een eenduidig beeld. In één van de studies wordt het effect geschat van het "terugbrengen van individuele reisbewegingen". Die interventie zou het R-getal gemiddeld met 0,08 tot 0,13 terugdringen, maar is breder dan alleen een avondklok: het gaat om het terugdringen van álle reisbewegingen.”

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 12:13

Shaggy09 schreef:
karuna schreef:

Maar er zijn zóveel mensen die feesten nu gewoon tot 4:30 en gaan dan naar huis.

Daar heb je ook zeker wel gelijk in hoor. Alleen echt dat structureel 'feesten' zie je hier niet meer. Wij waren bijvoorbeeld echt wel elk weekend (of rustig 2 dagen, of nog een keer doordeweeks) een drankje (of ordinair zuipen :D) doen. En zo heel veel leeftijdsgenoten om mij heen. Sinds corona is deden bepaalde mensen hier al niet al niet meer aan mee of gingen hier anders mee om, maar sinds de avondklok zie je dat dit niet meer gebeurt. En dan bedoel ik met 'dit' het structureel meerdere keren per week afspreken met meerdere mensen. Ik durf te stellen dat bij de meeste groepen dit van meerdere keren per week naar een keer per maand is teruggedrongen (uitzonderingen daargelaten). Wel ben ik het er inderdaad mee eens dat de pakkans klein is waardoor mensen het steeds meer overtreden. En nu het 10 uur is had een vriendin van mij bijv al zoiets van oke vanaf half 10 wil ik wel een keer naar een feestje. Maar ik zie om me heen die groepen/groepjes (waaronder de mijne) echt niet meer 2/3 keer per week samenkomen zoals hiervoor. Dat gaat gewoon niet met de avondklok.

Overigens ben ik helemaal niet voor (of tegen) de avondklok, alleen ik vind het gek om te horen dat de avondklok deze bijeenkomsten niet tegenhoudt terwijl ik dit wel zie gebeuren. Niet volledig, dat zeker niet, maar wel (groot) deel. Ben ook benieuwd dat verschil misschien streekgebonden is? Maar ik kan me ook voorstellen dat als je inderdaad via insta oid ziet dat mensen samenkomen in de middag of de hele nacht dat je dan het gevoel krijgt dat het niet werkt, terwijl deze mensen misschien voorheen ook veel frequenter samen kwamen?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 12:48