Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 09:02

Waarom is er eigenlijk bezuindigd?
Ik lees steeds dat er van alles wegbezuinigd is, maar ook dat nu het 'bankboekje' aardig klopt, en dat dat ook iets met de bezuinigingen te maken heeft gehad?

Ik ben economisch niet zo sterk, dus geen idee hoe dat werkt.

op zorg bezuinigen is imo het slechts wat je kunt doen, naast educatie bijv.
Zorg is wel steeds duurder geworden, vanwege langere levensverwachting (heb ik gelezen) en wellicht omdat er veel 'gezorgd' moet worden (zie bijv de discussie over wie wel of niet 'zorg' moet krijgen en uitzichtloos lijden en dat hele verhaal) ..

Ik las ook ergens dat de koninklijke familie niets lijkt te doen op dit moment, dat vond ik ook wel sterk. Zij hebben toch ook best een aardig vermogen waar ze goede dingen mee zouden kunnen doen.. Waarom doen ze dat niet?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 09:10

“Weinig” ic bedden is niet enkel wegens bezuinigingen en dat is al meerdere keren in dit topic besproken.

Er zijn maar erg weinig landen die tijdens deze crisis een voldoende hoeveelheid ic bedden blijkt te hebben. Wat ook logisch is want je kan gewoon niet voor iedere denkbare en niet denkbare crisis ruim voldoende spullen/middelen in huis hebben.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 09:12

De bedden in het Ahoy lijken we niet nodig te hebben (en diverse vd valk hotels), dat is iig al positief.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 09:22

Nou ja, gezien mensen hier het hebben over "een revolutie" lijkt het me handig om de feiten op een rijtje te krijgen voordat de meerderheid van de burgers in een voor hun onwenselijke burgeroorlog terecht komen..
Als die mensen gaan samenklitten met de AluHoedjes, 5G toren in de fik stekers en Covid-19 is een hoax-mensen dan kan het nog best eens een troepje worden...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 10:36

Marie_Anne schreef:
Maar we hebben genoeg mogelijkheden in Nederland om dat aan te pakken. Een leidinggevende kan niet iemand verplichten om te werken als deze zich ziek meldt.

Met name in verpleeg-/ verzorgingstehuizen zijn al vaker best vervelende misstanden naar buiten gekomen, als je je verzet of iets meldt dat je je baan kwijt bent of weggepest wordt. En erger: dat er niet wordt opgetreden door de arbeidsinspectie of IGJ (Inspectie voor gezondheidszorg en jeugd.)

Dat maakt dat mensen niet zomaar die acties ondernemen.

Bovendien is een werkgever wel verantwoordelijk of aansprakelijk. Als die, vanuit de autoriteitspositie die een werkgever heeft, iemand flink onder druk zet om te gaan werken, dan is dat de verantwoordelijkheid van die werkgever. En daar kan de werkgever dus ook de gevolgen van dragen. Het is heel makkelijk om te verwachten dat individuele werknemers (misschien zelfs stagiaires of flexers) dit op moeten lossen terwijl de werkgever dat niet hoeft.

Ik geef iedereen die bij daadwerkelijke gevolgen een claim indient dus groot gelijk. Des te meer reden voor lakse werkgevers (en dat gaat nadrukkelijk niet over alle werkgevers) om zorgvuldig en verantwoord te handelen.

Eens trouwens dat lid worden van de vakbond een goed idee is (werk je nu bij een verpleeg- of verzorgingstehuis en kun je het niet betalen, neem dan even contact met mij op.) Maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 10:38

De reden waarom Nederland zo weinig ic-bedden per 1000 bewoners heeft, heeft niet zoveel met harde bezuinigingen te maken. Het heeft te maken met de Nederlandse keuze om niet iedereen tegen heug en meug tot het einde door te blijven behandelen. Als je dat niet doet, dan heb je gewoon veel minder ic-bedden nodig en dat voel je met een crisis, zoals de coronacrisis.

Ik ben trouwens ook wel een beetje klaar met het gebruik van de coronacrisis voor de eigen agenda van sommige mensen. Nederland bezuinigt niet op de zorg, Nederland probeert de zorg in de hand te houden, maar de uitgaven groeien nog steeds jaarlijks. Nederland gaf het afgelopen jaar meer dan 100 miljard aan zorg uit. We geven ca. 10% van ons BNP aan zorg uit en zijn daarmee één van de landen met de hoogste uitgaven voor de zorg per hoofd van de bevolking. Dat zegt op zich niet alles, de twee landen met de hoogste uitgaven voor zorg per hoofd van de bevolking zijn Sierra Leone en de VS. Sierra Leone omdat het land zo arm is, dat de lage uitgaven nog steeds een gigantisch deel van hun BNP bedragen en de VS omdat door het commerciële systeem de prijs van zorg gigantisch hoog is in vergelijking met de rest van de wereld. Maar volgens Zweeds onderzoek naar de Euro Health Consumer Index zijn we ook nog bezig om dat geld goed uit te geven. We staan namelijk op de eerste plek in Europa met 916 van de 1000 punten op basis van 48 kwaliteitsindicatoren.

https://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekeri ... #kwaliteit

Het is dus echt onzin om te beweren dat de Nederlandse zorg kapot bezuinigd is, dat de overheid er geen geld aan wil geven of dat we bewust ouderen dood laten gaan omdat dat financieel wel goed uitkomt. Dat wil niet zeggen dat er niks verbeterd kan worden, dat het geld op een aantal plekken niet beter besteed kan worden of dat er geen betere keuzes gemaakt kunnen worden. Maar het idee dat we een onmogelijk slechte gezondheidszorg hebben is gewoon onzin.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 10:41

+:)+ +:)+ Karl!

De ideale wereld bestaat helaas niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 10:48

Mooi gezegd Karl!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 10:53

Dank je voor de duidelijke uitleg Karl.

Eigen agenda, het is wel zo dat zorg steeds duurder wordt voor de bevolking, maar ja, waar komt dat vandaan? Dat kan je toch niet alleen aan de overheid wijten? Dat lijkt mij een combinatie van tig dingen, alleen jammer genoeg voel je het wel in eigen portemonnee.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:09

Wat onder andere meespeelt is dat je bij de zorg lastig de arbeid kan verminderen, terwijl dat bij andere sectoren wel/beter kan. Hierdoor is de arbeid relatief duur geworden t.o.v. 20 jaar terug. In die tijd is namelijk zowel minimumloon als gemiddeld cao-loon 1.5x zo hoog geworden die direct gevoeld worden doordat er dus geen mechanisering plaats vindt, in tegendeel, er zijn juist meer uren bijgekomen door administratief werk. Daarnaast zijn de mogelijkheden qua behandeling flink gegroeid, maar veelal juist de duurdere behandelingen, en wordt men ouder, waardoor er meer behandelingen nodig zijn en chronische ziektes langer behandeld moeten worden (men gaat er niet meer aan dood).

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:38

Ik ben er ook bang voor dat de premie en het eigen risico volgend jaar behoorlijk zal gaan stijgen.

Ik betaal nu €163 per maand en dat vind ik eigenlijk wel even genoeg!

Afgelopen december nog uitgebreid alle verzekeringen uitgeplozen en deze bij VGZ was toch het voordeligste met wat je ervoor krijgt.

Hoeft echt niet duurder volgend jaar graag!

Of ze moeten de zorgtoeslag ook enorm gaan verhogen, maar dat zal wel niet.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:40

miramii schreef:
Een ander de schuld geven en dan geld claimen is makkelijker :roll:

Als ik gemakkelijk wilde had ik me al lang ziek gemeld en gezegd dat ik burnout was.
Dan kreeg ik iedere maand mijn loon en kon lekker thuis hangen en mijn paard knuffelen.

Maar we hebben daar in de zorg net iets teveel hart voor onze clienten.
Het zal je maar overkomen dat je er geen biet van snapt, en er komt opeens niemand van het personeel meer opdagen omdat er fouten zijn gemaakt in het management.

Overigens, waar staat er dat er geen melding is gedaan bij de clusterleider?

Een duivels dilemma, letterlijk en figuurlijk.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:42

mvdende schreef:
Ik ben er ook bang voor dat de premie en het eigen risico volgend jaar behoorlijk zal gaan stijgen.

Afgelopen december nog uitgebreid alle verzekeringen uitgeplozen en deze bij VGZ was toch het voordeligste met wat je ervoor krijgt.

Of de zorgkosten kunnen juist omlaag omdat het aantal ouderen sterk is afgenomen (niet l.ullig bedoeld).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:42

De zorgtoeslag gaat elk jaar mee omhoog met de stijging van de zorgverzekeringen, dus als die verder stijgen dan ga ik er vanuit dat de toeslag ook weer mee stijgt.
Als je verder gezond bent dan kun je er altijd voor kiezen om je eigen risico omhoog te zetten, dan krijg je meer toeslag dan dat je aan de verzekering betaalt :=

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:47

MyWishMax schreef:
Dank je voor de duidelijke uitleg Karl.

Eigen agenda, het is wel zo dat zorg steeds duurder wordt voor de bevolking, maar ja, waar komt dat vandaan? Dat kan je toch niet alleen aan de overheid wijten? Dat lijkt mij een combinatie van tig dingen, alleen jammer genoeg voel je het wel in eigen portemonnee.

Dat komt door verschillende dingen. Mensen worden steeds ouder, de bevolking vergrijst, en de verhouding tussen werkenden (en dus belastingbetalenden) en pensioengerechtigden wordt anders.
Er zijn steeds meer (dure!) behandelingen beschikbaar.

Daarnaast is de marktwerking in de zorg ook niet het meest optimale systeem denk ik.

Verder is er niet zozeer bezuinigd op de zorg, sterker nog, er wordt elk jaar steeds meer aan uitgegeven. En nog is het niet genoeg. De zorg wordt ook steeds duurder.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:48

Ben benieuwd hoe hard de bonussen stijgen van de topbanen in de zorg en verzekeringswezen.

We hebben jaren erg veel te veel betaald, je zou zeggen dat ze daar deze crisis best wel van kunnen betalen.
1 van de grootste fouten, zorg in handen van speculanten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:50

Rakkie123 schreef:
miramii schreef:

Als ik gemakkelijk wilde had ik me al lang ziek gemeld en gezegd dat ik burnout was.
Dan kreeg ik iedere maand mijn loon en kon lekker thuis hangen en mijn paard knuffelen.

Het zal je maar overkomen dat je er geen biet van snapt, en er komt opeens niemand van het personeel meer opdagen omdat er fouten zijn gemaakt in het management.

Serieus? Hoe moeilijk is het ontslag te nemen als een bedrijf je niet bevalt. Je kan in de zorg overal werken.
Er zijn namelijk ook bedrijven met wel een goed functionerend management.

Bij ons wordt je met een kuchje al van de patiëntenzorg afgehaald en kom je weer als je 24u niet gehoest hebt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:50

Rakkie123 schreef:
Ben benieuwd hoe hard de bonussen stijgen van de topbanen in de zorg en verzekeringswezen.

We hebben jaren erg veel te veel betaald, je zou zeggen dat ze daar deze crisis best wel van kunnen betalen.
1 van de grootste fouten, zorg in handen van speculanten.

Onzin, directeuren en managers vallen al jaren onder de Wet normering Topinkomens.
Daar wordt streng op gecontroleerd.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:07

mvdende schreef:

Dus in principe moet de belastingbetaler opdraaien voor de zorgtoeslag

Je hebt echt geen idee hoe gezegend je hier in Nederland bent met goede zorg en in verhouding goedkope verzekeringen
.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:19

Verootje, ja, dat kan ook gewoon, mijn ontslag nemen.
Blijft echter wel staan dat je nog een maand uit moet werken.

Maar verder is het zeker een hele goede optie.

Misschien kunnen we even een lijst maken met goede instellingen om voor te werken.

Dus, als we deze post even kopieren en de goede instelling, met de plaatsnaam en regio of provincie neerzetten, dan weten we in ieder geval waar onze handjes op de juiste wijze gewaardeerd worden.

*\o/* *\o/* *\o/*

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 17:12

Rakkie123 schreef:
miramii schreef:

Dat dat idee überhaupt in je opkomt. Ik werk in de zorg, weet dus hoe de zorg werkt. Imo zit er toch nog een flink aantal stappen tussen melden bij de clusterleider en een claim indienen. Indien je dat laatste doet kan je sowieso je biezen pakken, want welkom ben je daarna over het algemeen niet meer.
Of jouw leidinggevende vaardig is kan ik niet over oordelen. Maar als je het idee hebt dat ze jou onrechtvaardig behandelen, moet je daarover in gesprek gaan of anders een statement maken als team. Binnen de mogelijkheden van de organisatie. Een claim indienen valt daar imo niet onder, dat is imo een hebberigheid, geen oplossing.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 17:13

Rakkie123 schreef:
Verootje, ja, dat kan ook gewoon, mijn ontslag nemen.
Blijft echter wel staan dat je nog een maand uit moet werken.

Maar verder is het zeker een hele goede optie.

Misschien kunnen we even een lijst maken met goede instellingen om voor te werken.

Dus, als we deze post even kopieren en de goede instelling, met de plaatsnaam en regio of provincie neerzetten, dan weten we in ieder geval waar onze handjes op de juiste wijze gewaardeerd worden.

*\o/* *\o/* *\o/*

De vraag is of die goede instellingen jou willen hebben :D ;)

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 17:30

Over een jaar weten we wie van ons er gelijk heeft gekregen.

*\o/* *\o/* *\o/*

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 19:35

Rakkie123 schreef:
Over een jaar weten we wie van ons er gelijk heeft gekregen.

*\o/* *\o/* *\o/*

Over wat gelijk krijgen?

Ik kan je niet helemaal volgen.

Ik vind jouw reacties voor een verpleegkundige heel vreemd.
Ik verwacht daar altijd toch meer empathie van..... je werkt tenslotte in de zorg met mensen.....

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 17:21

Horeca-uitzendbureau Mise en Place failliet.