[HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 20:31

lor1_1984 schreef:
Ik zou willen dat mijn moeder nooit getrouwd was met die zakkenwasser die mijn jeugd verpest heeft en daar een kind mee had gekregen.
Ook zou ik willen dat ze ons gelijk behandeld hadden ipv de een voortrekken/als een prinsesje behandelen en de ander overal voor laten opdraaien (en de één erin stimuleren dat nog ff in te wrijven/uit te lokken) en het zelf uit laten zoeken.
Helaas kan dat allemaal niet meer ongedaan gemaakt worden en heb ik gedaan wat het beste was voor mij:
Verder weg gaan wonen en (later) banden doorsnijden.
Het contact met mijn moeder en haar huidige partner is goed, maar daar zijn wat gesprekken aan vooraf gegaan.
Vooral het feit dat ze heeft erkend dat ze dingen verkloot heeft en haar excuses ervoor gemaakt heeft maakte dat we onze band weer konden herstellen.
En naarmate ik ouder werd begon ik ook beter te begrijpen waar bepaalde dingen vandaan komen, niet dat ik het goedkeur ofzo maar het geeft iets meer inzicht.
En ja, ik heb ook dingen niet handig aangepakt en ik was (en ben) ook niet altijd even makkelijk en soms zelfs zeer onmogelijk, iets wat voortkwam uit onmacht en eigenlijk één grote schreeuw om hulp was.

Ik denk dat vooral het feit dat ze erkent heeft dat ze dingen verkl**t heeft wel geholpen heeft?

Dat is nu een stukje waar ik met mijn moeder heel erg tegen aan loop:
Ze erkent niet, nooit, dat ze mogelijk dingen niet goed aangepakt heeft. Ze zal dus ook nooit excuses maken. Excuses zou ik zelfs niet hoeven. Mensen maken fouten. Maar als ze alleen al zou erkennen dat ze me "mogelijk" niet altijd even fair behandeld zou voor mij al heel veel doen. Maar dat doet ze niet.

Ik heb haar recent (maandag) letterlijk gestuurd (ja, gestuurd, want face to face doet ze niet aan bij deze dingen.) nadat ze weer eens deed alsof er niks gebeurt heft terwijl zowel zij als mijn stiefvader gewoon echt heel onfair gehandeld hebben en me gekwetst hebben. Dat ik het gebaar op zich lief vond (ze vroeg of ik iets van eten wilde.) maar dat ik niet kan doen alsof er niks gebeurt is en dat ze me gekwetst heeft."

En daar kreeg ik letterlijk op terug "ik begrijp niet dat ge denkt dat ik jou gekwetst heb. Maar ik laat je wel met rust."

:x :x

Dát maakt het dus heel erg moeilijk. Ik begrijp waarom mijn moeder is zoals ze is. Ik begrijp ook, meestal, waarom ze doet wat ze doet, ben het daar niet mee eens, maar ik begrijp "vanwaar ze komt" of eerder; van waaruit ze vertrekt.
Maar het lijkt dus echt onmogelijk om enige communicatie te krijgen.

Mungbean

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 20:37

Wat akelig zeg. Niet fijn als je jeugd zo‘n zwarte wolk heeft.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 20:42

Goh hoe ouders de boel toch kunnen vern*uken voor hun kinderen he... Ongelooflijk.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 20:49

Ayasha;
Exact; de erkenning, ipv het wegwuiven of beweren dat ik wel een heel rijke fantasie heb zoals ze in het verleden deed, maakt dat er ruimte kwam om open in gesprek te blijven en elkaars standpunten te bekijken én te begrijpen.
We zijn het nog steeds niet eens over sommige dingen maar dat stukje erkenning en begrip maakt heel veel goed. :)

Maar wat jij omschrijft is hier ook langere tijd gebeurt, zij het in wat mindere mate.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 21:08

Ik hoop dat "wij" ooit ook op het punt komen waar jullie nu zijn. Ook al blijft het moeilijk. Het maakt het denk ik wel "plaatsbaar". Weet niet goed hoe ik dat moet zeggen. Het blijft een gemis. Maar als er gecommuniceerd kan worden, zelfs al is dat beperkt, dan valt er wel te manoeuvreren. Dat gaat bij mijn moeder dus totaal niet. En dat maakt het ook heel moeilijk om steun te zoeken omdat mijn moeder op andere mensen dus wel heel lief en leuk over komt. Ze spitst dat deel van zichzelf echt heel specifiek toe op mij. Dus ik bots heel vaak tegen een vorm van "ongeloof" zeg maar als het me dan een keer hoog zit. Mijn man moest afgelopen week zelfs weer slikken terwijl hij echt wel weet hoe ze is. Maar elke keer als ze dan weer echt "kuren" heeft zoals wij ze tegenwoordig noemen komt dat bij hem toch weer even binnen.

Ik mag natuurlijk helemaal geen diagnoses stellen. Maar ik mag wel vermoedens uiten. En mij zou het niet verbazen als bij mijn moeder ook wel ergens psychisch gewoon iets niet functioneert zoals het zou moeten. En dat maakt mij dan altijd bang. Want één van mijn grootste angsten is dat ik anderen zou behandelen of het gevoel zou geven, zoals mijn moeder mij behandeld of mij laat voelen. En daar overcompenseer ik dan dus zo nu en dan in waardoor ik in de tegenovergestelde richting in de problemen kom. :+

Mijn fysio en man (vertrouwenspersonen.) blijven me geduldig gerust stellen dat ik me te bewust ben van mijn "zijn" om naar mijn moeder te neigen. _O-

San: het punt is dat sommigen het gewoon echt niet beseffen, of het zo intens niet willen zien, dat ze het oprecht niet beseffen. (zoals mijn moeder). In de praktijk waar ik kom voor fysio, komt één vrouw waar ik een gruwelijke hekel aan heb om de simpele reden dat ik haar met haar zoon zag doen wat mijn moeder ook altijd deed en doet met mij. Mijn fysio weet dat ik haar niet kan uit staan maar heb tot op heden nooit verteld waarom. Het gaat me er helemaal niet om dat die vrouw van nature graag klaagt, maar de dag dat ik haar communicatie met haar zoon zag verprutste ze het. :+
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 05-02-20 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 21:10

Mijn moeder heeft mij vaak genoeg laten weten dat ik nooit geboren had mogen worden. Toen ik onlangs dat naar voor haalde dat ik dat zo vaak had gehoord en dat toch wel wat met mij heeft gedaan (buiten de andere mentale als fysieke mishandeling) kreeg ik als antwoord dat ik dat wel in de juiste context moet plaatsen. Volgens haar is het perfect normaal en gerechtvaardigd om zoiets te zeggen als jou dochter bv even geen knuffel wil geven.

Ik ben nog altijd op zoek naar de juiste context voor die uitspraak :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 21:11

DeMolenhoek schreef:
Mijn moeder heeft mij vaak genoeg laten weten dat ik nooit geboren had mogen worden. Toen ik onlangs dat naar voor haalde dat ik dat zo vaak had gehoord en dat toch wel wat met mij heeft gedaan (buiten de andere mentale als fysieke mishandeling) kreeg ik als antwoord dat ik dat wel in de juiste context moet plaatsen. Volgens haar is het perfect normaal en gerechtvaardigd om zoiets te zeggen als jou dochter bv even geen knuffel wil geven.

Is jouw moeder krankzinnig?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 21:15

Jasses :\ wat een ellende krijg je dan te verwerken als kind.... :n

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 21:15

_San87_ schreef:
DeMolenhoek schreef:

Is jouw moeder krankzinnig?

Inderdaad... gewoon wow -O-

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 21:16

De Molenhoek: := Ik herken dergelijke uitspraken (in andere bewoording.).
Ik kan je zeggen dat het niet aan jou ligt. Ik zou ook niet weten hoe je dat in een "juiste context" moet plaatsen. :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 21:17

Ernstige persoonlijksheidstoornissen en nog een hele reeks andere diagnoses. Zij is niet mijn favoriete persoon hier op aarde. Je zou moeten zorgen voor zieke ouders maar dat doe ik dus echt niet. Zij heeft maar 1 standje en dat is kwetsen. Ze kan zich voor ongeveer een uurtje gedragen en dan begint ze met steken onder water tot het escaleert naar verwijten, etc. Heeft mij van school gehaald toen ik 14 was en mij in een instelling gestoken want ze moest mij niet meer en zo kon ze elke maand een €470 kindergeld innen voor mij, want ik was ernstig mentaal gestoord. Heeft zij met alle 3 haar dochters gedaan overigens. Pas toen ik 21 was is er eindelijk een dokter langsgekomen die aangaf dat het probleem niet bij haar 3 dochters lag maar bij haar. Nou ik kan je zeggen... Ze heeft zich gillend, stampend en al slaande op de grond gegooid en is daar blijven gillen en slaan tot de ambulance er was. 11 maand opname en sindsdien nauwelijks tot geen contact. Heb er totaal geen emotionele band mee. Als zij morgen zou sterven betwijfel ik zelfs of ik naar haar begrafenis ga.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 21:21

En dan nog zijn er mensen die abortus willen verbieden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 21:23

DeMolenhoek schreef:
Ernstige persoonlijksheidstoornissen en nog een hele reeks andere diagnoses. Zij is niet mijn favoriete persoon hier op aarde. Je zou moeten zorgen voor zieke ouders maar dat doe ik dus echt niet. Zij heeft maar 1 standje en dat is kwetsen. Ze kan zich voor ongeveer een uurtje gedragen en dan begint ze met steken onder water tot het escaleert naar verwijten, etc. Heeft mij van school gehaald toen ik 14 was en mij in een instelling gestoken want ze moest mij niet meer en zo kon ze elke maand een €470 kindergeld innen voor mij, want ik was ernstig mentaal gestoord. Heeft zij met alle 3 haar dochters gedaan overigens. Pas toen ik 21 was is er eindelijk een dokter langsgekomen die aangaf dat het probleem niet bij haar 3 dochters lag maar bij haar. Nou ik kan je zeggen... Ze heeft zich gillend, stampend en al slaande op de grond gegooid en is daar blijven gillen en slaan tot de ambulance er was. 11 maand opname en sindsdien nauwelijks tot geen contact. Heb er totaal geen emotionele band mee. Als zij morgen zou sterven betwijfel ik zelfs of ik naar haar begrafenis ga.

Allereerst, ik vind niet dat je zou moeten zorgen voor zieke ouders, dat moet een eigen keuze zijn.

Ik kan me helemaal voorstellen dat je met haar helemaal niks hebt, wat een nare jeugd heeft ze jou en je zusjes aangedaan :\.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 21:24

Jeetje DMh... Wat ik me dan altijd af vraag is hoe dat zulke situaties "onopgemerkt" kunnen blijven. Voor hulpverlening bedoel ik dus.
ik begrijp wel dat je geen emotionele band met haar hebt. Maar die "leegte" neemt natuurlijk ook problemen voor jou met zich mee.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 21:26

Ik wordt soms wel verdrietig van die verhalen hier :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 21:30

Zo mensen zijn schijnbaar heel goed in staat om dat verborgen te houden naar de buitenwereld. Mijn vader heeft er ook nooit iets aan gedaan. Dat extra geld vond hij wel wat... Weekendjes weg, weekje 5 sterren hotel met wellness etc. Dus bij de hulpverleners was het ons woord tegen dat van mijn ouders. Maar ja, wij waren mentaal gestoord dus wij waren wel diegene die liegen, niet?

Nu zijn ze gescheiden (of toch al 4,5 jaar dat aan het proberen en ondertussen elkaar het leven zuur maken) en is mijn vader in een gigantische slachtoffer rol gekropen. Hij had dat nooit gewild voor ons, hij had ook een andere toekomst voor ogen etc. Nou, moest hij in al die jaren 1 x zijn mond hebben opengetrokken tijdens al die therapie die wij kregen en 1x ons verhaal had bevestigd had hij van mij al veel meer respect gehad. Maar dat deed die dus niet. Hij zat er maar wat bij en was na 5 minuten altijd weg want hij is niet voor therapie. Dus zo blijft dat dus bizar lang onder de radar.

Maar er is inderdaad een gigantische leegte. Zeker bij belangrijke gebeurtenissen bv heb ik niemand om op terug te vallen, vragen te stellen etc. En emotioneel ben ik ook wel vrij ‘kapot’.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 21:48

Mijn vader geeft wel gewoon toe dat hij ‘gefaald’ heeft. Wat ik dan weer niet zo voel, want terwijl mijn moeder dreigde met zichzelf van kant te maken als ik nier weg ging, dwong ze hem gelijktijdig om te procederen om ons te kunnen zien. Papa had helemaal niets voor zichzelf. Elke cent ging naar ons. De mooiste herinneringen uit mijn jeugd zijn de spaarzame momenten met mijn vader toen ik lef genoeg kreeg om weg te rennen. Papa woonde 2km bij ons vandaan dus dan ging ik te voet.

Ik vind het van de hulpverlening toch wel een hele grove fout hoor DMh. En die leegte is tegelijk vast ook moeilijk omdat je het niet ‘wil’ missen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 21:53

Ja klopt. Nu ben ik bv aan het zoeken naar een bruidsjurk en die zoektocht gebeurt dus alleen. Of bij de aankoop van ons huis. Dan wil je het gewoon iemand vertellen. Of je voelt jou slecht en je wilt even een knuffel of luisterend oor. Het is wel een heel groot gemis.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 22:17

Heb je niemand waarmee je dat kan delen DMh?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 22:19

Nee eigenlijk niet nee. Ik heb nooit een vriendenkring opgebouwd door het isolement dat mijn moeder mij oplegde. Dat lukte op een gegeven wel wat en toen verhuisde ik naar de andere kant van het land. :+ Ondertussen ken ik hier ook wel wat mensen maar dat zijn meer kennissen dan vrienden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 22:21

Ik zie dat je een landgenoot bent.... Welke omgeving zit je ongeveer?

Je mag me ook altijd PB’en over die dingen :+:
Ik weet dat het niet hetzelfde is als ‘the real’ thing maar zulke dingen moet je met iemand kunnen delen joh!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 22:31

Ik zit in Herk De Stad. Bedankt voor het aanbod, vind het heel lief :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 22:33

Woon je niet zo ver, ik ben opgegroeid in Diepenbeek maar woon nu in Maasmechelen. Papa en broer wonen wel nog in Diepenbeek dus kom nog minstens 1x per week in Diepenbeek.
Ik stuur je even een PB. :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 22:35

Wat een verdrietige verhalen zeg... En wat een zieke mensen zijn er toch dat ze dit hun kinderen aan doen..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 22:42

Vreselijk en als ik naar mijn hellenhondje kijk dan kan ik me niet voorstellen dat ik 'm zoiets aan zou doen. Onbegrijpelijk.

Sterkte meiden, al dekt dat de lading niet.