Duurzame alternatieven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 15:50

Is een tekentablet voor aan de laptop/computer dan geen betere optie? Is alles meteen digitaal.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-20 16:07

Ik heb een wacom bamboo, maar dat is alleen handig als ik achter de computer zit.
Ik zoek vooral iets voor onderweg. Ik gebruik de ipad wel eens, maar dat is lang niet gedetailleerd genoeg, en de ipad pro ligt toch wat boven mijn budget.
Thuis heb ik zeker 10 kladblokken liggen die vol zijn, en ik vind het eigenlijk gewoon zonde van de ruimte, van het papier, en het is altijd een gedoe om een bepaalde schets of aantekening terug te vinden :=

Zo'n remarkable digitale schetsblok of iets vergelijkbaars lijkt me ideaal, maar ik kan weinig gebruikerservaringen vinden, en het is alsnog best veel geld om even op de gok uit te geven.

Maar als er veel mensen enthousiast zijn over de bambook of vergelijkbare uitwisbare kladblokken dan moet ik eigenlijk toch maar eens eentje proberen!

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 18:11

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 09:10

Loeky01 schreef:
Beetje jammer dat toch bijna alle vaatwastabletten polypropyleen om hun tabletten gebruiken waardoor er weer heel veel microplastics ontstaan -O-. Zit er nu toch maar over te denken om ze toch echt zelf te gaan maken in de hoop dat het goed gaat met het harde water hier.

Kijk is naar de vaatwastabletten van Frosch.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 15:45

kally schreef:
Loeky01 schreef:
Beetje jammer dat toch bijna alle vaatwastabletten polypropyleen om hun tabletten gebruiken waardoor er weer heel veel microplastics ontstaan -O-. Zit er nu toch maar over te denken om ze toch echt zelf te gaan maken in de hoop dat het goed gaat met het harde water hier.

Kijk is naar de vaatwastabletten van Frosch.

Daar zit helaas Sodium Polyacrylate in -O-
Ik ga nu smol tabs proberen, die wordt wel goedgekeurd door mijn app gelukkig. Het is helaas wel een abonnement, daar ben ik minder blij mee. Maar het is wel het proberen waard voor het milieu

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 16:24

Mega bericht sorry :D
Ik heb nog eens zitten denken over alternatieven voor papier, en dan met name digitaliseren. Jaren terug ben ik daar al eens mee bezig geweest maar ik ben toen toch weer geheel terug gegaan op gebruik van papier (en dus ook geen whiteboards, krijt, of handheld apparaten).

Mijn probeersels om papier te vervangen, en mijn conclusies daarvan (welke dus persoonlijk zijn, niet iedereen zal hetzelfde resultaat hebben natuurlijk!!)

Tekentablet
Een wacom tablet, aangesloten op mijn desktop pc was de eerste aanschaf. Leuk om digitaal te kunnen tekenen, maar je zit toch meteen 'vast' op een bureaustoel achter een bureau, en je zit heel de tijd achter een beeldscherm. Je kan het niet meenemen naar een locatie. Plus, (en hier spreekt nu even de tekenaar/ontwerper in mij), digitaal werken kan bepaalde technieken en materialen redelijk imiteren, maar het zal nooit hetzelfde zijn. Met een potlood op papier tekenen, een penseel of pen beethouden, dat gevoel en die technieken kan een elektronische pen gewoon niet nabootsen. Misschien ooit in de toekomst, maar persoonlijk vind ik het momenteel nog ruim onvoldoende.

Volgende:
Losse balpen met technologie er in, als je daarmee iets schrijft of tekent dan heb je het eerst letterlijk op papier staan, en als je de pen daarna aansluit op een pc dan zou je het bestand ook direct digitaal moeten hebben. Mijn praktijkervaring was dat die pen walgelijk slecht schreef, droogde steeds uit en het werkte gewoon niet. Na het uploaden naar de pc bleek de kwaliteit van wat de pen had ''opgenomen'' ook nog eens zo bar slecht dat je er niet eens wat van kon bakken. Deze ervaring is echter wel al van jaren geleden, mogelijk dat die technologie inmiddels is verbeterd, ik voel mij alleen niet meer geroepen om er geld aan uit te geven.

Volgende poging,
Galaxy Note telefoon en tablet (lees, handheld apparaten met wacom technologie, Ipad pro en Windows Surface zijn volgens mij ook zoiets maar dan nieuwer).
De telefoon was heel leuk voor random aantekeningen onderweg, om te tekenen bij verveling in de trein, en zo door. Voor pakweg het eerste jaar, helaas zijn die apparaten gevoelig voor ouderdom en whatnot, en na een jaar werd die steeds langzamer en tekenen kon nog wel, maar vlot schetsen daar zat een lag in die steeds erger werd (ik weet even geen nederlands woord voor lag, ik bedoel de vertraging in de responsetijd van het apparaat, je tekent bijvoorbeeld iets en het duurt dan een paar seconden voordat het zichtbaar wordt, heel vervelend met tekenen). De telefoon heb ik dus alleen het eerste jaar, misschien hooguit anderhalf jaar, op die manier kunnen gebruiken.
De tablet, die ik alleen thuis gebruikte (lees: deze gebruikte ik als opvolger van mijn Wacom tablet met desktop). Deze is goddank langer goed gebleven als de telefoon, bij dit apparaat duurde het pakweg 4 jaar voordat hij vervelend traag werd.
Puntje bij paaltje: de telefoon is 6 jaar oud geworden, waarvan maar 1 jaar gebruik waarvoor die was bedoelt. Het tablet heb ik 5 jaar in gebruik gehad, als ik hem nu opstart dan doet hij het nog wel hoor, maar hij is ZO intens traag dat je daar eigenlijk niet eens je email op wilt checken.
Beide apparaten waren op het moment van aankoop dé topmodellen van Samsung, met bijbehorend prijskaartje, ik vind de kwaliteit en levensduur eigenlijk wel bedroevend slecht. Apple heb ik eigenlijk geen betere ervaringen mee, de ipad die ik ooit had (ook aangeschaft om mee te tekenen) heeft het ook maar 2 jaar gedaan ofzo voordat ik die kon vervangen.

Als ik dan naar de levensduur kijk, dan is het enige apparaat dat hier in mijn eigendom na al die jaren nog stand houdt, mijn desktop computer met de wacom tekentablet. Mijn desktop is 20+ jaar oud omdat ik het onderhoud zelf kan en doe, de wacom die eraan hangt is een wacom intuos 3, dit model werd gemaakt tussen 2000 tot 2010. De leeftijd van de mijne weet ik niet want ik heb hem 2ehands, maar ik heb hem in bezit sinds 2007 dus die wacom is zeker minimaal 13/14 jaar oud nu, waarschijnlijk ouder.

Als ik dan naar al die apparaten kijk die ik in de loop van de jaren heb gehad, wat ik allemaal versleten heb, en daar tegenover zet wat ik heb versleten aan papier, dan denk ik persoonlijk dat papier duurzamer is. Papier is een simpel product, uit mijn hoofd heb je het dan over water en bomen, soms textielresten. Het is beschikbaar van goede bronnen (keurmerken), het is te recyclen, en als het in de natuur terecht komt dan verteert het.

Papier, potloden en pennen hebben geen houdbaarheidsdatum, veel elektronica tegenwoordig wel. Ik denk zelf dat ik mijn voetafdruk kleiner hou door papier te gebruiken, dan steeds apparaten te kopen.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 16:55

Loeky01 schreef:
...die wordt wel goedgekeurd door mijn app...
Welke app?

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 17:19

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 17:28

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 15:50

8nnemiek schreef:
Ik heb toevallig een aantal jaren geleden mijn eigen krijtbord gemaakt van een oude fotolijst. Die gebruiken we voor de to-do lijst.

Als kladpapier vind ik de wisbare vellen toch niet zo fijn. Vooral ook omdat ik eigenlijk iets zoek waarop ik ook heel klein en fijn kan tekenen, zoals je met een scherpe potlood zou doen. We doen vrij veel ontwerp-werk, dus schetsjes, met heel veel maten in het klein erbij, arceringen om schaduw aan te geven.. ik weet niet of dat soort schetsjes zo makkelijk zijn met een stift. En ik zou het juist fijn vinden als ik een groot aantal schetsen gewoon zou kunnen bewaren zonder het te moeten inscannen, om later weer te kunnen aanpassen. Dat lijkt me dan weer het voordeel van een digitale kladblok.

Je zou eens kunnen kijken bij Redopapers? Hun maken notitieblokken (en agenda's enzo) van papierafval! Het is dan nog wel op papier maar van recycleert papier zeg maar :D

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 14:17

Ik schop dit topic omhoog met een tip: https://52wekenduurzaam.nl/
Elke week een mailtje met een duurzame uitdaging/suggestie :). Voor de eerste week is de opdracht “eet je kastjes leeg”.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 14:28

Wat een leuk initiatief.

Hoewel ik komende week wel uit de voorraad eet, zijn daarmee mijn kastjes nog niet leeg. Ik heb afgelopen maand een (zeer energiezuinige) vrieskast gekocht en ik wil nu eens per week 4-8 porties koken, 1 maaltijd, waarin ik steeds wat voorraad gebruik. Deze week moet ik nog 1 maaltijd koken: nasi met zwarte bonen, tofu en ei, maar daar hoef ik niets meer voor te kopen.

Daarnaast ga ik dit jaar ook proberen zelf mijn pistolets te maken, zodat ik niet steeds zakken hoef te kopen die veel plaats innemen met transport (ik eet 2 pistolet per dag i.p.v. brood) en komen hopelijk de zonnepanelen op mijn dak. Voor de ham en kaas heb ik nog geen alternatief, maar de eieren komen straks volledig uit eigen tuin, nu moet ik af en toe nog een doosje kopen, maar het nieuwe groepje hennen heeft nu 2 eieren gelegd (de 2 leghennen leggen er nog 10 per week, maar ik heb er 14 nodig en als ik de karnemelk ga vervangen zelfs 28). De rest van de eieren wordt uitgebroed om voor vlees (hanen) en (andermans) huisdieren te zorgen. Hopelijk kan ik daar dit jaar ook een gedeelte van het voer zelf voor verbouwen, dan zijn de transportkosten ook daar minimaal.

Mijn grootste valkuil voor nu is water kopen. Doordat ik nog geen waterleiding naar mijn huis heb, moet ik in het gastenverblijf (van mijn ouders, ik woon op hun erf) douchen en haal ik met een jerrycan water. Of ik koop een 6-pack (2L) bar-le-ducpakken. Ik verbruik maar 1 pak per dag, en vul de pakken ook vaak nog wel 1 of 2x, maar de jerrycan zou wel beter zijn.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 17:52

Noeps schreef:
Elke week een mailtje met een duurzame uitdaging/suggestie :). Voor de eerste week is de opdracht “eet je kastjes leeg”.

Ik dacht dat ik me had aangemeld, maar heb nog geen mail gehad. Dus even opnieuw aangemeld.

Aan een week heb ik niet genoeg om kastjes leeg te eten _O- Zeker niet na de kerstpakketten haha.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 17:55

Leuk, weer wat leven in het topic :D

Kastjes leeg eten doe ik niet aan, ik heb juist altijd graag vanalles op voorraad.. maar oude verpakkingen leeg eten dan weer wel. Al eet ik ook gerust dingen die 5 jaar over datum zijn :')

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 20:18

heb me ook aangemeld, leuke challenge :) ik denk dat we niet heel veel in de kasten hebben staan wat we niet normaal al gebruiken, maar ik ga eens op zoek en creatief zijn :)

@mizora: bij de bakker kun je vaak ook afbak-pistolets kopen in een grotere hoeveelheid, die kunnen dan gewoon in de vriezer en je haalt iedere dag je benodigde aantal eraf, even in de oven en je kunt heerlijk eten :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 20:49

Leuk, ik heb me ook aangemeld! Ben benieuwd wat voor uitdagingen elke week zullen komen!

En kastjes leegeten... gaan we half doen haha. Ligt iets te veel chocola nu voor één week :P
Maar wel ook bezig geweest met spullen op ebay zetten, allerlei overige deco en spullen die niet gebruikt worden :) Ruimt ook lekker op en krijg er zelfs nog wat geld voor af en toe :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 20:58

boeflover schreef:
heb me ook aangemeld, leuke challenge :) ik denk dat we niet heel veel in de kasten hebben staan wat we niet normaal al gebruiken, maar ik ga eens op zoek en creatief zijn :)

@mizora: bij de bakker kun je vaak ook afbak-pistolets kopen in een grotere hoeveelheid, die kunnen dan gewoon in de vriezer en je haalt iedere dag je benodigde aantal eraf, even in de oven en je kunt heerlijk eten :)

Bedankt voor de tip, maar zelf maken lijkt me ook erg leuk. Misschien zelfs van het najaar met mijn eigen tarwe. Maar ik houd hem in mijn achterhoofd, zeker als ik wat meer ga fietsen (dichtsbijzijnde bakker is 5km, supermarkt is 6.5km maar moet ik toch zo af en toe heen).

Jouw opmerking deed ook nog wat anders triggeren en we blijken nog een werkende molen met winkel in de buurt (ook 5km) te hebben. Dus ik kan straks lokaal bloem, meel, zemelen, gist en bakkerszout kopen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 21:36

Het idee van je kastjes leegeten is toch meer "eet een alleen uit je kastjes"?
Vind ik af en toe niet zo'n slecht idee, heb inderdaad graag een voorraadje maar het is ook wel fijn om af en toe even wat dingen op te eten en te zien wat je nog hebt. Zo koop ik altijd blikken kikkererwten maar gebruik ik het best weinig :') Dus ik heb nu vier blikken ofzo, die ga ik toch maar eens verwerken.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 22:11

Het leuke aan deze uitdaging is, wat mij betreft, vooral dat je creatiever gaat koken. Zelf doe ik dit heel vaak en ik vind het erg leuk.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 22:28

Noeps schreef:

Leuke tip Noeps, ik ga meedoen.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 22:33

Malenka schreef:
Het leuke aan deze uitdaging is, wat mij betreft, vooral dat je creatiever gaat koken. Zelf doe ik dit heel vaak en ik vind het erg leuk.

Ja! Google op de ingrediënten die je hebt en dan is er bijna altijd wel een leuk recept te vinden.
Als ik denk “we moeten boodschappen doen want er is niks meer in huis voor een gezonde avondmaaltijd” dan ligt er altijd nog genoeg in de voorraadkast en diepvries om twee of drie dagen van te eten.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 23:07

Ik zie het meer als eens de ingrediënten uit je kasten halen die er al heel lang staan. Zo heb ik volgens mij nog een appelcake mix in de kast van het kerstpakket van 2018.... dat dus :))

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 08:24

Malenka schreef:

Wij doen dat inderdaad ook vaak.
En goed om de houdbaarheidsdatum in de kast weer eens te checken zodat straks geen dinge weggegooid hoeven worden.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 09:16

Magrathea schreef:
Het idee van je kastjes leegeten is toch meer "eet een alleen uit je kastjes"?
Vind ik af en toe niet zo'n slecht idee, heb inderdaad graag een voorraadje maar het is ook wel fijn om af en toe even wat dingen op te eten en te zien wat je nog hebt. Zo koop ik altijd blikken kikkererwten maar gebruik ik het best weinig :') Dus ik heb nu vier blikken ofzo, die ga ik toch maar eens verwerken.

Het sap/water van de kikkererwten kan je opkloppen en gebruiken als eiwit voor bijvoorbeeld merengue. Misschien leuk om eens te proberen!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 09:25

Ik ga hier ook maar eens mee lezen. Afval scheiden lukt hier best goed, gft gaat in de keyhole garden, kattenbak heb ik nu een peewee met hout korrels (eerder andere hout korrels), dit gaat op een eigen composthoop.

Plastic, papier, aluminium en tetra pakken kunnen we apart aanbieden, net als glas uiteraard. We hebben hier de keuze gekregen tussen 1x pm de zwarte bak te legen, kost nu 24€ per keer :o of €2,50 voor een zakje van 40 liter, dus daar gaan we nu naar overstappen.

Verder heb ik vaatwastabletten van Ecover, een wasei en van AH de eco versie van wc reiniger.

Qua verzorgingsproducten gebruik ik eigenlijk alleen shampoo, van dr organics.

Groente komt volgend jaar (nog) meer uit eigen tuin, maar we hebben ook een abonnement bij Herenboeren.

Kastjes en vooral de vriezer leeg eten staat voor deze maand op het programma. Ik heb veel te veel in huis al hou ik wel van een goede voorraad. Maar er past gewoon niets meer in de vriezers :') dus dat lijkt me wel een teken haha