wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 13:54

Janine001 schreef:
Jildau schreef:
Kan iemand mij vertellen waarom een koe in gevangenschap zijn hoorns nodig heeft?

Zelf ben ik een boerendochter en ga (zoals het nu lijkt) in de toekomst ook het melkveebedrijf van mijn ouders overnemen. Op ons melkveebedrijf onthoornen wij de kalveren, dit onder verdoving zodat de kalveren hier geen last van hebben. Wij doen dit zodat er geen verwondingen ontstaan bij de soortgenoten.
De "stoeierij" vindt plaats vanwege de randorde onderling, de "winnaar" van de stoeipartij staat dus hoger in rangorde dan de verliezer. Dit vindt plaats in de stal, maar vaak als de koeien naar buiten gaan moet de rangorde opnieuw bepaald worden en vindt er dus opnieuw stoeierij plaats.

Kortom het niet hebben van de hoorns is beter voor het dierenwelzijn, er zijn nu geen verwonden meer aan de dieren.

Wat voor invloed de hoorns hebben op de melkproductie is bij mij niet bekend. Wel weet ik dat er tegenwoordig door middel van fokkerij ook hoornloos kan worden gefokt, hierbij brengt de stier het hoornloze gen over op het kalf. Hierdoor hoeft er dus niet meer onthoornt te worden.

Ik weet waarom de hoorns eraf gehaald worden, doet mijn vriend ook op zijn bedrijf en ik ben het er volledig mee eens. Ik zie alleen niet in waarom je zou laten zitten, en dat vroeg ik me af.

Wel bedankt voor je uitgebreide uitleg, hebben sommigen welke de redenen om te onthoornen niet weten misschien wat aan!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 13:56

PlantsTho schreef:
Haha ja was het maar zo makkelijk. Plus dat je nog steeds voorbij gaat aan het ethische aspect van het eten van vlees :)

Goed punt om dat ethische aspect eens aan te halen. Hoe ethisch is het om vlees eten volledig in de ban te doen wanneer dat de enig beschikbare substantiële eiwitbron is voor grote delen van de wereldbevolking?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 14:02

Ja en in deze discussies leggen de vegans de 'slechte Mensch die vlees eet' hun wil en wetjes en regels op. Jij eet vlees, ohh dierenbeul of milieu vervuiler. Ohh kijk die of die docu, hoe slecht je wel bent!

Werkt twee kanten op hoor!

Ik at vlees, ik eet vlees en ik blijf vlees eten. Niemand hoeft mij te overtuigen dat ik slecht ben, ik maak alleen andere keuzes.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 14:07

oomens schreef:
PlantsTho schreef:
Haha ja was het maar zo makkelijk. Plus dat je nog steeds voorbij gaat aan het ethische aspect van het eten van vlees :)

Goed punt om dat ethische aspect eens aan te halen. Hoe ethisch is het om vlees eten volledig in de ban te doen wanneer dat de enig beschikbare substantiële eiwitbron is voor grote delen van de wereldbevolking?

Welke grote delen van de wereldbevolking? Je hebt het toch hopelijk niet over het westen, met supermarkten om elke hoek?

Als je niet anders kan, soit. Daar zit hem ook niet het gros van de vleesconsumptie op aarde, ik hoop dat je dat begrijpt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 14:37

amoj schreef:
Ja en in deze discussies leggen de vegans de 'slechte Mensch die vlees eet' hun wil en wetjes en regels op. Jij eet vlees, ohh dierenbeul of milieu vervuiler. Ohh kijk die of die docu, hoe slecht je wel bent!

Ik at vlees, ik eet vlees en ik blijf vlees eten. Niemand hoeft mij te overtuigen dat ik slecht ben, ik maak alleen andere keuzes.

Dit is geen uniek standpunt

Vrijwel het hele westen denkt op deze, egocentrische, wijze. Het is dan ook geen staatsgeheim hoe het komt dat we een beetje naar de klootjes gaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 14:40

Ninx schreef:
amoj schreef:

Dit is geen uniek standpunt

Vrijwel het hele westen denkt op deze, egocentrische, wijze. Het is dan ook geen staatsgeheim hoe het komt dat we een beetje naar de klootjes gaan

Dat het geen uniek standpunt is, nou en? Dat is mijn doel ook niet. Ik ben wel uniek op andere manieren...
Nee inderdaad geen geheim, vlees eten valt daar onder maar ook nog zoveel andere dingen

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 14:43

amoj schreef:
Dat het geen uniek standpunt is, nou en? Dat is mijn doel ook niet. Ik ben wel uniek op andere manieren...
Nee inderdaad geen geheim, vlees eten valt daar onder maar ook nog zoveel andere dingen

Dit probeer ik uit te leggen in de laatste post op de vorige pagina maar die wordt een beetje ondergesneeuwd

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 14:44

We gaan naar de klo0tjes door de overbevolking van de aarde.
1000 jaar geleden at men ook vlees. Maar kende ze niet de milieu problemen van nu.

Daarnaast heeft de aarde altijd zijn temperatuurschommelingen gehad.
Dus ook weer niet alles heeft de schuld bij de mens van nu.
Een groot deel van de klimaatverandering zou er toch wel zijn geweest.

En ja met wat pech of geluk komt er wel een keer een grote vulkaan uitbarsting of zoiets en vaagt dat een half continent weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 14:57

Magrathea schreef:
amoj schreef:

Dit probeer ik uit te leggen in de laatste post op de vorige pagina maar die wordt een beetje ondergesneeuwd

Om dan antwoord te geven op je vraag waarom ik vlees eet; ik vind het lekker en ik vind dat vlees bij een fatsoenlijke maaltijd hoort en bijdraagt aan een gezonde levensstijl.
Er zullen allerlei onderzoeken zijn dat het wel of niet zo is, maar let dan vooral op het stukje IK VIND.

De opwarming van de aarde geloof ik niet zo in. De aarde warmt al heel lang op, al voor de industrie en de grootschalige veeteelt.
Heb ik ooit een docu over gezien dus ik geloof daar in.

Magrathea

Re: wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 15:04

Ik vind het anders niet zo'n gezonde levensstijl voor de aarde. Maar goed, dat 'vind' jij dan waarschijnlijk niet zo belangrijk.

Ah, zeker, de aarde is vroeger ook al opgewarmd. Ik raad je aan deze tijdlijn even door te scrollen. (Wel alles erbij lezen, is nuttig)
https://xkcd.com/1732/

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 15:17

Er wordt trouwens van beide kanten met vingertjes gewezen. Op de vorige pagina werd gezegd dat de niet-vegans dat deden maar ik lees ook dat de andere partij egocentrisch is, de aarde ze niet boeit, aarde naar de klote geholpen wordt door vlees-eters enzovoorts.

Ik ga die paar keer dat ik vlees eet niet schrappen. Ik vind net zoals Amoj dat vlees hoort bij een gezonde levensstijl. Wel vind ik dat dit geminderd kan worden maar volledig vlees schrappen vind ik persoonlijk niet nodig. Andere mensen vinden het krijgen van kinderen bijvoorbeeld echt nodig, of een paar keer per jaar op vakantie gaan, of weet ik veel wat allemaal. Ik vind af en toe een stukje vlees horen bij mijn voeding. En nee ik ga niet alles schrappen en overal rekening mee houden en dat mag je best egoistisch vinden want dat is het ook. Ik wil rekening houden met anderen en met de aarde en het milieu, maar wel tot een bepaalde hoogte. Omdat ik ook wil genieten van mijn (mogelijk korte) leven en ik niet geloof dat ik alleen, of wij als land, deze wereld gaan redden door het stoppen met vlees eten. En dan kun je met onderzoeken aankomen maar er zijn ook weer tegen onderzoeken en er worden zovaak onderzoeken gedaan die achteraf dan weer niet blijken te kloppen of waar blijkt dat er belangen achter zitten dat je ook helemaal niet meer weet wat je wel en niet moet geloven.

Ieder doet op zijn eigen manier zijn best (of niet, die zijn er uiteraard ook die het echt helemaal niks boeit) en de aarde redden gaat niet gebeuren, geloof ik niks van. Daarvoor zijn we al te laat en met veel en veel te veel mensen.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 15:18

PlantsTho schreef:
@Jildau Ik merk dat veel vleeseters het als argument gebruiken: 'Ja maar ik heb geen kinderen, dus ik kan best dat stukje vlees eten'. Dat lijkt mij een te gemakkelijke weergave van de oplossing van het milieuprobleem :)

Ik ben de hele discussie met veel interesse aan het volgen en er komen soms echt domme opmerkingen voorbij en sommige dingen zijn ook heel leerzaam.. Zoals dat artikel van die Canadees die alles tegen de regels in deed.. Maar deze opmerking gaat echt door voor de meest rare opmerking in dit topic..

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 16:46

Magrathea schreef:
Als je niet wilt inzien dat planten eten duurzamer is dan vlees eten dan snap je het imo gewoon echt niet.

Ik krijg steeds sterker de indruk dat je niet helemaal op de hoogte bent/wil zijn van de verhoudingen tussen de grootste broeikasgas-uitstoters in Nederland, maar ik zal het even kort voor je samenvatten wat er op de website van de Rijksoverheid (voor mij een redelijk betrouwbare bron) staat:
Met stip op nummer 1 staat de industrie en het opwekken van energie (ongeveer 50%), daarna het verkeer- en goederenvervoer (ongeveer 20%) inclusief dus de transporten van dieren en dierlijk voedsel máár ook het gesleep van plantaardig voedsel, gevolgd door het verwarmen en verlichten van woningen/gebouwen (ongeveer 15%) en daarna de land- én tuinbouw (10 à 15%). "Leuke" toelichting bij deze laatste sector(en) is dat de glastuinbouw hierin het meeste CO2 uitstoot, namelijk 80% van de totale CO2-uitstoot door de land- en tuinbouw. En jij wil de mens volledig op planten laten draaien want...? Gelukkig is de tuinbouw ook een zeer innovatieve sector en zijn zij al op de goede weg om hun uitstoot drastisch te verminderen.

Buitenlandse onderzoeken/media/docu's kunnen een zeer vertekend beeld geven, omdat op mondiaal niveau het aandeel in uitstoot van broeikasgassen door de veehouderij op 18% zou liggen. In Nederland zijn we echter veel efficiënter bezig waardoor het aandeel maar 8% zou zijn.

Dan het waterverbruik. We weten ondertussen allemaal dat de veehouderij veel water gebruikt, maar ik ben toch ook wel benieuwd naar de hoeveelheid water die nodig is voor de productie en verwerking van plantaardig voedsel. Want ook in de tuinbouw en fruitteelt is water één van de belangrijkste productiefactoren. Denk aan beregening in de kassen, het wassen (want oh wee als er een korreltje zand op de wortel uit de supermarkt zit), koelwater voor de koelsystemen tijdens transport en in de winkels. Zowel in de tuinbouw als in de veehouderij wordt gewerkt aan innovatieve oplossingen voor duurzaam watergebruik (denk aan drainagesystemen). Dan komt bij mij de vraag naar boven: Wat geeft meer narigheid voor het milieu? Uitstoot van broeikasgassen of de enorme hoeveelheid water die we gebruiken voor onze voedselproductie?

Wat ik hiermee wil zeggen is het volgende: Ik vind het bijzonder dat je er zo stellig in bent dat geen vlees eten super mega veel impact heeft op het milieu. Zoals je zelf ook al zegt: ook het blik bruine bonen legt een lange weg af (transportsector, toch de nummer 2). Ik denk dat je de grootste winst kunt halen door geen gebruik te maken van (voedselverwerking)industrie, fossiele brandstoffen en transport, maar dat wordt helaas knap lastig.

Ik zie wat milieu betreft eerder de oplossing in o.a. zelfvoorziening (en minimale tussenhandel en bewerking), niet alleen op nationaal niveau maar juist op regionaal niveau. De koe die bij ons in de diepvries ligt, heeft in totaal nog geen 10 km afgelegd (van bedrijf naar slachthuis naar ons huis). Het voer dat deze koe in haar leven heeft opgegeten komt van een veevoederbedrijf op (ik schat) 12 km. Ook krijgen we vaak seizoensgroenten van onze buren die een mooie groentetuin hebben (gebruiken geen bestrijdingsmiddelen) en wat overblijft brengen ze rond in de buurt. Ja, er zitten soms rupsen of rotte stukken in de boerenkool, of soms is er geen plantje meer over omdat een stel konijnen ermee aan de haal is gegaan. Maar de perfecte kroppen sla, perfecte komkommers, groenten en fruit die het hele jaar door beschikbaar zijn, etc. dat in de supermarkt komt te liggen, hebben denk ik toch echt een grotere ecologische voetafdruk dan de groenten van mijn buren.

Oftewel: Ik vind dat je echt té zwart-wit denkt over plantaardig en dierlijk voedsel. Wie kan mij het bewijs leveren dat drie keer in de week vlees eten (van ons diepvrieskoetje) een grotere ecologische voetdruk achterlaat dan de volledige overschakeling op plantaardig voedsel = de "verse", voorgewassen, gekoelde, groenten/aardappelen (waarvan een groot deel afkomstig is uit de glastuinbouw met zijn grote aandeel in de CO2-uitstoot = 80% van de totale CO2-uitstoot door land- en tuinbouw) uit de supermarkt die misschien wel 200km hebben afgelegd voor ze op mijn bord belanden? Want, als je de volledige wereldbevolking op plantaardig voedsel wil laten leven, dan reken er maar op dat de plantaardige voedselproductie ook een enorme massa-producerende sector wordt. Massaproductie = zo laag mogelijke productiekosten, lange transportketens, geen regionale zelfvoorziening...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 18:31

hoe erg is het als de wereld aan overbevolking ten onder gaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 22:10

Magrathea schreef:
Ik vind het anders niet zo'n gezonde levensstijl voor de aarde. Maar goed, dat 'vind' jij dan waarschijnlijk niet zo belangrijk.

Ah, zeker, de aarde is vroeger ook al opgewarmd. Ik raad je aan deze tijdlijn even door te scrollen. (Wel alles erbij lezen, is nuttig)
https://xkcd.com/1732/

Goed, dat is jouw mening. Die mag je hebben en ik mag de mijne hebben. Meningen van anderen wil ik altijd graag aanhoren maar ik blijf m'n eigen mening houden...

Ik heb de tijdlijn gezien maar geloof het niet.

Dit is het stuk wat ik bedoel, de aarde warmt al heel wat jaren niet meer op. Word alleen een beetje stil gehouden omdat men meer kan verdienen als alles zuiniger moet.

http://m.telegraaf.nl/buitenland/articl ... r-op-39%3B

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 22:56

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 23:11

bruintje123 schreef:
We gaan naar de klo0tjes door de overbevolking van de aarde.
1000 jaar geleden at men ook vlees. Maar kende ze niet de milieu problemen van nu.

Duh, toen werdt er ook niet op zo'n grote schaal vlees geproduceerd he?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 23:29

Precies, de overbevolking dus die de aarde naar de vaantjes werkt.
Die monden moeten gevoed worden, die laten rotzooi achter, die rijden auto, noem aar op.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 00:45

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 00:48

PlantsTho schreef:
Wendy schreef:
Even zomaar een vraag aan jou: wil of heb jij kinderen?

Ik heb ze niet en op dit moment ook geen plannen voor gezinsuitbreiding. En jij? Wat een persoonlijke vraag. :).

Natuurlijk, meer mensen is meer milieubelasting, maar dat neemt nog steeds niet weg dat de veehouderij nog steeds een van de grotere vervuilers is.

Mensen zijn dé grootste milieuvervuilers de beste keuze die je kunt maken voor het milieu is heel simpel. Jezelf niet voortplanten. Alle andere keuzes hebben vele malen minder impact dan die keuze. Een keuze die in mijn beleving niet meer of minder persoonlijk is dan get wel of niet eten van vlees. Of de keuze voor hagelslag of pindakaas op je boterham.
En nee. Geen kinderen hier. Heel bewuste keuze trouwens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 01:09

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-17 10:30

ja, super dat Von Martels in de kamer komt! heb ik niet voor niets campagne gevoerd.. nu hopen op een ministerie van landbouw zodat er eindelijk eens met wat meer verstand beslissingen over onze sector genomen worden.

als alle veganisten kinderloos blijven zal dat de wereld ook niet redden... ik denk dat het al te ver heen is... de wereld zoals wij die kennen dan. de aarde als planeet zal wel blijven bestaan, maar ik denk dat de mensheid aan zijn succes ten onder zal gaan. Dan komt er misschien weer een ijstijd ofzo, een reset, en dan begint het leven wel weer overnieuw.... of het erg is? misschien wel voor de mensen die het in de toekomst mee gaan maken..

http://www.worldometers.info/nl/

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 10:56

Maar kinderloos blijven is toch alleen maar positief voor de volgende generaties? Er moet nu iets veranderen, niet binnen 25 jaar.
Dus dan vind ik geen kinderen hebben eigenlijk niet de beste keuze voor het milieu (in het nu, ja over 100 jaar is er door jou heel veel bespaard, maar niet nu. Eigenlijk is het maar eerder hypothetisch.)

Trouwens voor degenen die niet geloven in de klimaatopwarming, zijn er nog genoeg andere effecten die komen door milieuvervuiling, bijvoorbeeld fijn stof in de lucht (ga je bewezen eerder aan dood, weet niet hoe het in nl zit, maar belgie behoort tot 1 van de vervuilendste zones) smog in china, het verdwijnen van de koraalriffen, vis en vogels sterfte door plasicdeeltjes, ....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 12:57

juval schreef:
ja, super dat Von Martels in de kamer komt! heb ik niet voor niets campagne gevoerd.. nu hopen op een ministerie van landbouw zodat er eindelijk eens met wat meer verstand beslissingen over onze sector genomen worden.

Passende naam ;-)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 13:02

Ninx schreef:
juval schreef:

Passende naam ;-)

Wauw kinderachtige reactie..