Janine001 schreef:Jildau schreef:Kan iemand mij vertellen waarom een koe in gevangenschap zijn hoorns nodig heeft?
Zelf ben ik een boerendochter en ga (zoals het nu lijkt) in de toekomst ook het melkveebedrijf van mijn ouders overnemen. Op ons melkveebedrijf onthoornen wij de kalveren, dit onder verdoving zodat de kalveren hier geen last van hebben. Wij doen dit zodat er geen verwondingen ontstaan bij de soortgenoten.
De "stoeierij" vindt plaats vanwege de randorde onderling, de "winnaar" van de stoeipartij staat dus hoger in rangorde dan de verliezer. Dit vindt plaats in de stal, maar vaak als de koeien naar buiten gaan moet de rangorde opnieuw bepaald worden en vindt er dus opnieuw stoeierij plaats.
Kortom het niet hebben van de hoorns is beter voor het dierenwelzijn, er zijn nu geen verwonden meer aan de dieren.
Wat voor invloed de hoorns hebben op de melkproductie is bij mij niet bekend. Wel weet ik dat er tegenwoordig door middel van fokkerij ook hoornloos kan worden gefokt, hierbij brengt de stier het hoornloze gen over op het kalf. Hierdoor hoeft er dus niet meer onthoornt te worden.
Ik weet waarom de hoorns eraf gehaald worden, doet mijn vriend ook op zijn bedrijf en ik ben het er volledig mee eens. Ik zie alleen niet in waarom je zou laten zitten, en dat vroeg ik me af.
Wel bedankt voor je uitgebreide uitleg, hebben sommigen welke de redenen om te onthoornen niet weten misschien wat aan!