Budget challenge!! Wie doet er mee?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 12:52

8nnemiek schreef:
Ik kíjk niet eens naar datums op droge producten := Alleen als er gist in zit, verder eet ik alles uit de voorraadkast waar geen schimmel op zit :+
Ik snap ook niet dat mensen zo'n dingen als zout of kruiden weggooien :n

Ik ook :j . Gooi bijna niks weg.
Had vorige week ook een zakje kruiden 1.5 jaar "over datum" gewoon gebruikt en we leven alle 5 nog.
Heb ook wel eens een dicht pak vla gehad wat een week over datum was.
Even ruiken en proeven...

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 13:16

Cemlys schreef:
phormicola schreef:
En teflon is nu toch verboden? Ik snap niet dat Ah niet op de vingers getikt wordt?

Teflon volgens mij nog niet.

Jawel.
Teflon pannen etc mogen niet meer geproduceerd worden maar de voorraden die er nog zijn mogen nog verkocht worden.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 13:21

8nnemiek schreef:
Ik kíjk niet eens naar datums op droge producten := Alleen als er gist in zit, verder eet ik alles uit de voorraadkast waar geen schimmel op zit :+
Ik snap ook niet dat mensen zo'n dingen als zout of kruiden weggooien :n

Dit.
Enige risico dat je loopt is dat de smaak minder sterk is, na de houdbaarheidsdatum is de 'garantie' op de smaak ook verlopen.
Maar etenswaren wat droog is of in pot/blik zit kan eeuwen mee gok ik, mits correct bewaard.
Etenswaren in de vriezer hou ik ong 1 jaar voor aan en vers let ik wel een beetje op de datum maar daarnaast vooral op geur, kleur en textuur, ik heb geregeld eieren opgegeten die volgens het doosje minstens een maand over datum waren maar gewoon nog goed waren. :)

ClaudiaHS

Re: Budget challenge!! Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 13:28

Eieren die over datum zijn gooi ik voor de zekerheid altijd in een glas water.
Zolang ze op de bodem blijven eet ik ze op.
Wij hebben zelf kippen en soms vergeet ik om een datum op de eieren te zetten.
Dan is de watertest prima.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 13:30

Ja de watertest doe ik idd ook bij oudere eieren.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 13:33

Droge dingen kan inderdaad heel lang bewaren, mits droog goede temperatuur en ongedierte vrij! En dan eet ik het ook zonder naar de datum te kijken. Kwam laatst een pak meel tegen die al 5 jaar over de datum kwam. Hoewel het er nog goed uitzag en rook toch weggegooid. Waarom? De zak was open geknaagd door zilvervis dingen en er zaten ook een paar in het pak (lees; ik deed hem open en ze liepen over mijn handen :r ) jammer maar dan gaat het toch weg. Liever safe dan sorry in dat soort dingen.

Kruiden hebben inderdaad verlies van smaak, maar ik week ze dan even in een beetje olie. Ruikt het goed? En weinig smaak? Ach dan een eetlepel meer dan in het recept staat.

Diepvries kijk ik inderdaad ook niet naar de datum maar kijk ik al het ontdooit is hoe het product eruit ziet. Al neem ik met kip wat meer ruimte. En dan geld ook voor lam en biefstuk. Al doe ik dat met de laatste 2 vooral omdat ik het vlees dan rood wil hebben.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 14:18

Oude kruiden zijn soms niet zo lekker meer :n of de smaak verzwakt, dan heb je heel veel nodig. Ach, dan kom je er ook snel vanaf :=

Ik wist niet eens dat er een houdbaarheidsdatum op rijst zat _O- Wat kan er nou in vredesnaam groeien op een pak droge rijst? :')

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 14:22

Volkoren rijst bevat wat vet en dat kan wel ranzig worden en dus bedorven.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 14:33

Ik kijk ook niet echt naar houdbaarheidsdata hoor.
Met niets.
Heb ook neusdruppels van 1,5 jaar oude terwijl staat dat ze een maand houdbaar zijn na eerste gebruik.
Nou werkt nog prima! :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 14:36

Toen ik een maand of drie terug starte met mijn ADHD medicijnen heb ik eerst het potje wat ik nog had staan op gemaakt
Die was goed tot november 2015 als ik de datum moert geloven

Nou, de werking was nog exact zoals hij hoort te zijn en zoals de nieuwe verpakkingen die ik nu heb ook zijn :evaw:
(Met medicatie waar je leven van af hangt zou ik voorzichtiger zijn, maar concerta?
Dat kan prima hoor )

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 14:43

Sommige medicijnen hebben inderdaad verbindingen die heel stabiel zijn en 2-5-10 jaar na datum veilig en werkzaam zijn, anderen zijn dat niet en zijn op zijn gunstigst 2 maanden later veel minder werkzaam, maar anderen worden wel degelijk gevaarlijk om te slikken. Sommige soorten antibiotica vallen daar dacht ik onder, en er zijn vast andere medicijnen met zulke eigenschappen. Meestal is het wel via internet terug te vinden, en anders gewoon aan je apotheek vragen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 15:05

AB vind ik sowieso wel iets om idd goed te checken

__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 15:19

Ik let ook nooit op de datum... slanker er nog goed uit ziet en nog goed ruikt gebruik ik het gewoon!

Net 15 euro bij de kruidvat Oeps... heb 5 bakjes voor in de vriezer, tampons, Deo(2+2 gratis) en een college blok. Wel dingen die allemaal op/versleten waren!

Voor boodschappen was het 17 euro! Voor eten deze week + 4 porties stamppot in de vriezer!

Over budget (25 euro) dus

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 15:23

Lees al even mee :) Ik en mijn vriend letten ook goed op wat we inkopen en proberen zo weinig mogelijk weg te gooien. Helaas zullen we wel moeten ook... :(

Nu even aan het kijken wat ik met de broccoli stronkjes kan maken vanavond... In het kader van besparing... Normaal gaan die in de compostbak. Voor mijn konijnen vind ik het toch een risico i.v.m. trommelzucht...

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 15:45

Dagmar80: bij ons gaat dat gewoon in de soep :-). Heb dit nog niet echt gebruikt in gerechten om zo te eten... stukken groenten die eetbaar zijn maar wat ik niet gebruik gaan allemaal in de soep bij ons .

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 16:33

Broccolistronk kan inderdaad in de soep, in roerbakgerechten, puré of bijvoorbeeld in kroketten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 17:29

Doe ik over het algemeen ook
Kontje er af, dikste stuk schillen en idd gewoon de soep in
Of in stukjes in de roerbak

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 18:44

Het steeltje moet wel iets langer garen anders is hij erg hard. Liefst de stronkjes 2-3 minuutjes eerder in de pan doen :j

In het kader van besparen: ik ben er net achter gekomen dat ik recht heb op 14 euro extra huurtoeslag in de maand :oo Is niet heel veel natuurlijk maar deze maand had het bijvoorbeeld erg geholpen :o

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 19:57

Magrathea schreef:
Oude kruiden zijn soms niet zo lekker meer :n of de smaak verzwakt, dan heb je heel veel nodig. Ach, dan kom je er ook snel vanaf :=

Ik wist niet eens dat er een houdbaarheidsdatum op rijst zat _O- Wat kan er nou in vredesnaam groeien op een pak droge rijst? :')

Beestjes . Ervaring helaas.

:')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 21:33

Pabie schreef:
Magrathea schreef:

O. :') Hmm. Lekker.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 21:50

Oh ja zilvervisjes en papiervisjes, praat me er niet van :x
Heb dus ook bijna alles weg gepleurd uit de voorraadkast toen ik bij mijn vriend introk.

Nu staat alles netjes afgesloten in potten, visjes-vrij!

Hier goedkope week, vanavond uiteten geweest en we werden getrakteerd, zondag eten we bij mijn zus.
Moet morgen alleen voor morgenavond en zaterdagavond eten kopen en wat voorraad qua melk (dat drink ik tegenwoordig meer dan voorheen).
Zit nu op nog geen 35 euro inclusief friet halen. Dus vind ik best netjes aangezien we elke keer ver over de 60 euro per week zitten met zijn tweetjes :')

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 23:01

Magrathea schreef:
Pabie schreef:

O. :') Hmm. Lekker.

Niet zo'n heel schoon studentenhuis. Ze zaten ook in mijn vlokken, trauma.

Ik heb deze week nog voor 8 euro boodschappen gedaan. 2 weken terug wel voor 60 haha. Deze week naar mijn ouders en vanaf hun stiekem wat spullen meenemen hehe

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 23:04

Sonja_vR schreef:
Toen ik een maand of drie terug starte met mijn ADHD medicijnen heb ik eerst het potje wat ik nog had staan op gemaakt
Die was goed tot november 2015 als ik de datum moert geloven

Nou, de werking was nog exact zoals hij hoort te zijn en zoals de nieuwe verpakkingen die ik nu heb ook zijn :evaw:
(Met medicatie waar je leven van af hangt zou ik voorzichtiger zijn, maar concerta?
Dat kan prima hoor )

Haha dit had ik ook. Mijn dokter zei zelfs dat ik het gewoon kon nemen :')

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 23:22

Ik heb vandaag weer op de woongroep gegeten. En morgen avond gaan we met het hele team uiteten. Vanavond kwam mijn man thuis (hij is vrachtwagenchauffeur) met toetjes van de zuivelhoeve en kaas. Dat scheelt weer een blok kaas kopen:) Die was net op. Regelmatig krijgt hij bij klanten wat mee voor thuis. Goed voor onze portemonnee, haha.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 11:05

Ik ben al de hele week ziek, dat is heel goed voor je budget. Wel zeven hele euro's uitgegeven!