Vriend uitgenodigd voor bruiloft, maar ik alleen de avond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 11:35

Ayasha schreef:
Ik zou mijn partner niet laten kiezen. Heeft een vriend(in) van mijn partner mij niet graag, prima, dan niet, kunnen niet met iedereen vriendjes zijn, dan gaat mijn partner naar daar en ga ik zelf iets leuk doen.
Ik begrijp dat hele "package deal" gedoe niet.

Nou dat! we zitten niet aan elkaar vergroeid. Als mijn vriend met mensen om gaat waar ik niet veel mee heb (of andersom) prima toch?

Die setjes maken het wel een stuk ingewikkelder. Voor iedereen die je wil uitnodigen komt er gelijk (onvoorwaardelijk) een +1 bij. Heel simpel betekend dat dus dat je dan 1 andere persoon minder uit kunt nodigen.

En waarom mag het bruidspaar daar niet zelf over beslissen. Het is hun feestje, zij betalen.

Ik heb al 2 keer een bruiloft gehad waar ik dag gast was en mijn vriend pas in de avond 'welkom' was. Zo kon het bruidspaar ons hele vriendinnen clubje bij hun speciale dag hebben zonder dat het problemen met kosten of locaties opleverde. Beide waren echt super leuke dagen die we leuk met partners af konden sluiten.

Dees

Re: Vriend uitgenodigd voor bruiloft, maar ik alleen de avond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 11:36

Het is natuurlijk wel even iets anders als iedereen een +1 mag meenemen, alleen de vriend van de TS niet.
Dat is imo toch echt een koude uitsluiting, iets wat ik als partner van TS toch zeker heel persoonlijk zou nemen.
Zij niet welkom, ik niet welkom.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 11:37

Sees schreef:
Op personeelsfeestjes zijn ook niet altijd de partners uitgenodigd, gaan jullie daar dan ook niet heen?

Dat is anders dan dat er iemand van je vriendengroep trouwt.

Daarnaast... mijn man gaat dan niet (ook al gun ik het hem wel).
Laatst is hij wel bij een afscheidsetentje geweest van een directe collega (maar dat was een beperkte groep mensen van zijn eigen kleine afdeling).

Toen zijn vorige bedrijf een lang weekend naar Ibiza ging, bleef hij thuis.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 11:38

Ik vind het nogal een verschil of het over collega's gaat of om beste vrienden.
Collega's zijn doorgaans ook geen daggasten

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 11:39

Het gaat er hier toch om dat de vtiendengroep wel uitgenodigd is inclusief partners behalve ts.
Dat maakt het toch gewoon vreemd en daar zou ik zelf ook vraagtekens bij hebben. Heeft imo niks te maken met het zijn van een stel of individu.
Bruidspaar maakt met deze beslissing een statement richting de vriendschap vind ik.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 11:39

Dees: Waarom is dat anders? Als die +1's van de brug springen spring jij dan ook?
Ik heb het wel eens andersom gehad, dat maar ééntje een +1 mocht meenemen omdat hij anders alleen moest komen en niemand anders echt kende (al had hij snel praat.).

De regel van de geadresseerde houd ik hier ook in acht. Willen ze ons beide dan moeten beide namen er op staan. (of fam. *achternaam van één van beide*
Of gewoon "fam." gezien we allebei moeilijke achternamen hebben en ze ze meestal niet kunnen schrijven. _O-

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 11:45

.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 11:46

Fam is hier incl (thuiswonende) kinderen.
Alleen voornamen voor degene waarvoor de uitnodiging is (tenzij er in de brief zelf staat dat iedereen is uitgenodigd).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 11:46

Brainless schreef:
Dat is anders dan dat er iemand van je vriendengroep trouwt.

Daarnaast... mijn man gaat dan niet (ook al gun ik het hem wel).
Laatst is hij wel bij een afscheidsetentje geweest van een directe collega (maar dat was een beperkte groep mensen van zijn eigen kleine afdeling).

Er wordt hier door sommigen ook zo gereageerd als je niet tot de inner circle behoort voor een trouwerij. Ik zie het verschil niet?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 11:49

Dees schreef:
Het is natuurlijk wel even iets anders als iedereen een +1 mag meenemen, alleen de vriend van de TS niet.
Dat is imo toch echt een koude uitsluiting, iets wat ik als partner van TS toch zeker heel persoonlijk zou nemen.
Zij niet welkom, ik niet welkom.

Het is wel een kleine statement maar ze is wél voor de avond uitgenodigd.Dat kán toch. Je moet toch ergens een grens trekken en keuzes maken.
Maar ik zou het nooit zo hoog opnemen. Omdat ik het lang niet zo onbeschoft vind. Mijn partner en ik zijn 2 losse onderdelen.

Lijkt mij echt vreselijk, zo'n gastenlijst maken. Maar als we truusje uitnodigen, moet hans ook. En bij Hans hoort eefje, en die is weer vrienden met saar....
damn, kon je maar gewoon een lijst maken met mensen die je er bij wil hebben zónder dat de andere mensen dat als een soort verbannen voelen...

Ik heb het laatst met een bbq gehad. Wilde een groep uitnodigen. 30 mensen. Flinke club maar was nog te doen. Neemt iedereen zijn partner mee...... *slik* dubbele kosten en organisatie -O- eeeeeeh, ik zet mijn verdubbelaar in......
Laatst bijgewerkt door pol013 op 22-07-16 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 11:49

Wij hebben inderdaad de voornamen gedaan. Ik bedenk me nu dat we daarmee automatisch kinderen uitsloten. Dat was ook de bedoeling maar ik zou als ik zelf een uitnodiging zou krijgen voor Familie xxx niet eens stil staan bij het feit dat kinderen eventueel welkom zouden zijn. Die neem ik bij voorbaat gewoon niet mee :D.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 11:50

Maar in principe zou je wel bij de plechtigheid mogen zijn toch.

Bij de daggasten zijn dingen als eten en foto's maken waar je extra bij bent.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 11:52

Ayasha schreef:
[naam verwijderd]: Waarom is dat anders? Als die +1's van de brug springen spring jij dan ook?

Nee, dat is echt iets anders.
Als alle +1's van de brug springen, heb je altijd nog DE KEUZE om wel of niet mee te gaan.
Het is de KEUZE van een stel om apart te gaan.
Het is SLECHTE smaak om een stel niet als geheel uit te nodigen, maar om elk van het stel een aparte behandeling te geven.
Echt slechte smaak.

Een stel kan er zelf voor kiezen om niet tezamen te gaan maar gescheiden. Mijn vent wil ook wel eens niet mee naar een formeler feest of bijeenkomst. Dan blijft hij lekker thuis, die keuze heeft hij en dat respecteer ik.
Maar als ik ergens word uitgenodigd waar hij in het geheel niet welkom zou zijn, dan ervaar ik dat weldegelijk als een fundamentele belediging en zal ik zelf ook niet komen. Als iemand mijn partner niet 'goed genoeg' vindt, dan zegt dat iets over de relatie tussen mij en degene die de uitnodiging verstrekte, het zegt niets over mijn partner. Je hoeft echt niet met iedereen dikke vrienden te zijn, maar er is altijd nog zoiets als fatsoen en etiquette. Iets wat in de situatie van TS door het bruidspaar met voeten getreden is.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 11:53

Trouwplechtigheid bij de gemeente is zelfs openbaar :D :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 11:54

Het ligt er aan waar je vandaan komt.
Bij mijn man in de familie is/was (iedereen is ondertussen getrouwd) het normaal om alle neven/nichten incl partner uit te nodigen.
Enkelingen zijn klein getrouwd, maar de meeste incl hele (lees: grote) familie.

Dan snap ik dat je dat normaler vind dat als je wordt uitgenodigd, dat dit standaard incl partner is.
En het raar vind als dat niet de bedoeling is.
Als ik werd uitgenodigd vanuit mijn familie ging mijn man alleen mee als hij diegene kende.
En de meeste kende hij niet; dus bleef hij thuis.

Maar het is daarnaast wel redelijk normaal dat als iemand de hele dag wordt uitgenodigd zijn/haar partner ook daarbij hoort.
Bij mij op het werk (draai bruiloften/partijen) zie ik dat nl wel als standaard.
Alleen als de partner niet kan (bv geen vrij kon krijgen) dan schuiven ze later aan.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 11:55

Dees dat vind jij. Dat is een mening en geen feit hè ;). Ik vind het namelijk op mijn beurt echt bizar dat sommige mensen weigeren zonder hun partner te gaan. Dat vind ik dan weer heel onfatsoenlijk :j.

Dees, daarbij kan het ook gewoon zijn dat je partner daadwerkelijk niet goed genoeg is en men daar ook een goede reden voor heeft ;).

En nogmaals, de situatie van TS is heel apart verlopen.

CarinaR, bij de plechtigheid ben je in principe ook alleen welkom als daggast tenzij het bruidspaar het openlijk bekend maakt in de krant bijvoorbeeld.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 11:56

pol013 schreef:
Ik heb het laatst met een bbq gehad. Wilde een groep uitnodigen. 30 mensen. Flinke club maar was nog te doen. Neemt iedereen zijn partner mee...... *slik* dubbele kosten en organisatie -O- eeeeeeh, ik zet mijn verdubbelaar in......

Had iedereen gezegd dat hun partner niet welkom was geweest... zat je waarschijnlijk alleen aan de bbq of met een stel singles :D
Stellen komen in 2.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 11:56

Sammie schreef:
Trouwplechtigheid bij de gemeente is zelfs openbaar :D :D

Klopt, zelfs als een andere locatie wordt gebruikt.
Die is op dat moment ook openbaar.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 11:57

Ik zou nooit zo maar mijn partner meenemen zonder het even te vragen Pol013.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 11:58

Brainless en Sammie, hoe bedoel je openbaar? Volgens de 'etiquette' (als we het daar toch steeds over hebben ;)) ga je alleen naar de plechtigheid als je daarvoor wordt uitgenodigd of het bruidspaar het kenbaar maakt middels de krant oid.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 11:58

Sees schreef:
[naam verwijderd], daarbij kan het ook gewoon zijn dat je partner daadwerkelijk niet goed genoeg is en men daar ook een goede reden voor heeft ;).

Mensen die dat vinden, tonen geen respect voor mij en mijn keuzes en vertellen mij daarmee indirect dat ik ook niet goed genoeg ben.
Lijkt me slechte basis voor een vriendschap. Heeft iig geen toekomst meer.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 11:59

Dees schreef:
Had iedereen gezegd dat hun partner niet welkom was geweest... zat je waarschijnlijk alleen aan de bbq of met een stel singles :D
Stellen komen in 2.

Of gewoon met iedereen die hebt uitgenodigd zonder partner omdat die het geen probleem vinden om een avond gescheiden te zijn ;).

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 11:59

Sees, Een huwelijk is op het gemeentehuis voor iedereen openbaar te bezoeken. Alleen op 'andere locatie's' zijn deze regels wel eens anders, tenzij deze locatie tijdelijks als gemeentehuis is aangewezen. Bij het gemeentehuis mag in principe gewoon iedereen aanschuiven en zelden geweigerd worden :) Bij een kerkelijk huwelijk gelden ook weer andere regels.

Dat is wettelijk zo bepaald :D Vorm van etiquette dus :D
Laatst bijgewerkt door Sammie op 22-07-16 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 12:00

Sees schreef:
Brainless en Sammie, hoe bedoel je openbaar? Volgens de 'etiquette' (als we het daar toch steeds over hebben ;)) ga je alleen naar de plechtigheid als je daarvoor wordt uitgenodigd of het bruidspaar het kenbaar maakt middels de krant oid.

Nee hoor, dat is absoluut niet standaard.
Bij mij zaten er ook mijn oude buurtjes anderen vanuit de kerk.
Daarnaast wordt elk huwelijk kenbaar gemaakt door de gemeente waar je gaat trouwen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 12:01

Dees schreef:
pol013 schreef:

Stellen komen in 2.

ja daar ben ik achter dat veel mensen zo denken......Ik vind dat dus gewoon raar. En ik ben al 13 jaar onderdeel van een stel.

Ik onderneem massa's dingen met mensen zonder hun partner en neem mijn partner alleen mee als die specifiek uitgenodigd wordt. Gek mens ben ik.....
verklaard misschien wel waarom ik vaak versierd wordt. Het KAN gewoon niet dat ik zonder man op straat durf te komen...... :+
Laatst bijgewerkt door pol013 op 22-07-16 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt